Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Binnenverlichting nachttreinen  (gelezen 6545 keer)

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Binnenverlichting nachttreinen
« Gepost op: 15 oktober 2007, 18:32:55 »
Naat ik een paar DB zilverlingen van binnenverlichting had voorzien, zie ik toch op tegen de kosten om de rest van mijn rijtuigen van deze standaardstrips te voorzien. :-| Hoewel deze een uitkomst zijn kan ik ze niet gebruiken in lig en slaapwagens.

Deze hebben in de toiletten en gangpaden verlichting die altijd brand maar in de coupe's zou ik graag M.B.V. een functiedecoder meerdere "programma's" willen schakelen. De nachttreinen rijden immers door de nacht en overdag. :D :D  De strips kan ik niet gebruiken, omdat die egaal verlichting geven en voor deze rijtuigen moet het juist heel erg gericht worden. Ik wil gebruik maken van SMD leds.

Nu wil ik graag de verlichting in het gangpad dimmen T.O.V. de overige verlichting. (Het is meer ter orientatie in de nacht dan zien waar je loopt ;D) Hoe kan ik dit het beste doen? Kan dit met een functiedecoder? En wat is het maximale aantal functies van deze decoder?

En heeft iemand voor mij een duidelijke schema waarmee ik zelf binnen verlichtingstrips voor het DCC systeem kan maken? De verlichting mag niet knipperen, ik neem stroom van alle assen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Marc

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2007, 21:32:03 »
Zo Marc, je vraagt nogal wat, maar gelukkig kun je heel veel zelf opzoeken. Kijk maar eens bij de specificaties van de verschillende functie decoder die er zijn, Gewoon zelf even op onderzoek, leer je het meeste van.

Verder zal je een strip moeten maken met verschillende leds die je apart kunt aansturen via een functie decoder. Dat is dus een kwestie van klonen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2007, 21:35:56 »
Interresant draadje, ben benieuwd want dit heb ik zelf ook nog nodig.  ;D

Het aantal functies per decoder verschild per decoder neem ik aan.

Groetjes,

Robbert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2007, 21:46:37 »
Het aantal functies per decoder verschild per decoder neem ik aan.

Inderdaad, kijk naar wat Wim zegt. Gewoon "even" de specificaties van de diverse decoders doorspitten. ;D

Wat de praktische uitvoering van de lichtstrip betreft, ik heb wel eens een een binnenverlichting opgebouwd op een vals plafond in het rijtuig. Een stuk wit karton waar je leds en weerstanden, en eventueel ook nog diodes op prikt. En natuurlijk nog de nodige draadjes op het allemaal aan elkaar te verbinden.

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2007, 22:46:09 »
@ Wim:  Inderdaad even doorspitten ;D ;D Maar de herfst vakantie komt eraan :P Ben al 2 functies standaard kwijt voor alle coupe's; licht overal aan en overal uit. Hoe meer functie's ik over hou, des te meer mogelijkheden heb ik om half om half verlichte coupe's te krijgen.

@ Klaas: Het leek mij inderdaad het beste om valse plafons te maken in de coupe's en toiletten. Zo hou je het "lekken" van licht het beste tegen. Met lichtgeleider bundels gaan maken word niks :( Maar ik weet niet of de componenten hun warmte dan wel goed kwijtkunnen?

En heeft er iemand een schema om binnenverlichting digitaal te maken? En knippervrij natuurlijk 8) ;D

Marc

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2007, 16:07:59 »
Voor het licht overal aan en het licht overal aan, heb je natuurlijk maar 1 functie nodig. Want iedere functie kun je aan of uitzetten.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2007, 16:52:30 »
Marc,
interessant draadje!
Welke decoder je gaat gebruiken, is een ander verhaal, maar je zou bijvoorbeeld 4 groepen kunnen maken (dus 4 functies, dus veel potentiele decoders  ;D  ).
- De corridor/gang: 2 groepen SMD ledjes :  A-B-A-B-A-B-A-B
- De coupé's: willekeurig ook 2 groepen:      C-D-D-C-C-D-C-D-D-C
Door in je gang een of twee groepen aan te zetten kun je drie lichtstanden "na doen" : uit/ gedimd/vol aan
In je coupe's: Alles aan, de helft aan, alles uit.
Volgens mij is het niet mogelijk om tijdens het gebruik/rijden de lichtstand te dimmen. Je kunt wel de "aan" stand programmeren als zijnde iets gedimd, maar dat is niet wat je zoekt volgens mij.
Een alternatief is dat je een functie een aparte schakeling laat aansturen met een transistor oid waardoor de lichtstand gedimd wordt. Maar dat is weer een apart schakelingetje maken.
Succes
Nico

DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2007, 16:53:08 »
@ wim: Als voorbeeld wat ik in gedachten had voor een NS/DB Bcm:

In coupe 1-5-7-8 brandt het licht fel, dit simuleert de mensen de wakker zijn.
In coupe 2-6-10 brand de gedimde verlichting, dit simuleert de zwakke coupeverlichting.
En in coupe 3-4-9 is de verlichting uit, dit simuleert dan de slapende preisertjes ;D
In de twee toiletten en in de wasruimtes brand de verlichting altijd constant, net als op het gangpad.

De coupe's zijn willekeurig en met een functiedecoder zoals de Lenz LF101XF heb ik vier functies. Dan ben ik er dus 1 kwijt voor het gangpad, toiletten en wasruimte aan of uit te zetten. 1 functie om in alle coupe's alles aan of uit te zetten. Dan hou ik er nog twee over waarmee ik willekeurige coupes kan schakelen.

Is dit te realiseren en kan iemand mij helpen met een schema hiervoor?

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2007, 16:59:40 »
@ Nico: Dank je wel, alleen het bedenken wat leuk is om een rijtuig realistischer te maken is makkelijker dan bedenken hoe je dat gaat uitvoeren :-[  :o ;D Het dimmen van de verlichting hoeft dus niet per se met de functiedecoder maar zou ook via een schakeling kunnen.

Nachtrijtuigen hebben het voordeel dat er in de daken veel ruimte is om koffers te plaatsen. In 1:87 dus lekker veel ruimte voor led's, schakelingen en printplaatjes ;D ;D

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2007, 18:05:09 »
@ wim: Als voorbeeld wat ik in gedachten had voor een NS/DB Bcm:

In coupe 1-5-7-8 brandt het licht fel, dit simuleert de mensen de wakker zijn.
In coupe 2-6-10 brand de gedimde verlichting, dit simuleert de zwakke coupeverlichting.
En in coupe 3-4-9 is de verlichting uit, dit simuleert dan de slapende preisertjes ;D
In de twee toiletten en in de wasruimtes brand de verlichting altijd constant, net als op het gangpad.

De coupe's zijn willekeurig en met een functiedecoder zoals de Lenz LF101XF heb ik vier functies. Dan ben ik er dus 1 kwijt voor het gangpad, toiletten en wasruimte aan of uit te zetten. 1 functie om in alle coupe's alles aan of uit te zetten. Dan hou ik er nog twee over waarmee ik willekeurige coupes kan schakelen.

Is dit te realiseren en kan iemand mij helpen met een schema hiervoor?

Dat schema heb je nu in de bovenstaande beschrijving reeds zelf gemaakt.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2007, 19:14:44 »
In de twee toiletten en in de wasruimtes brand de verlichting altijd constant, net als op het gangpad.
Dat scheelt dus weer een paar uitgangen, want iets wat constant brandt hoef je niet te schakelen.  ;D

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2007, 19:50:26 »
@ Klaas:  ;D ;D ;D Zo had ik het nog niet bekeken maar wil het toch graag kunnen schakelen, treinen in een schaduw station hoeven voor mij niet de boel te verlichten ;D Hoewel je wel makkelijk ziet wat je doet zonder een zaklamp nodig te hebben 8)

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2007, 21:15:24 »
Waarom stop jer gewoon geen extra functiedecoder in?
Een Lenz LF101XF heeft al 6 functie uitgangen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2007, 15:27:33 »
@ Gerrit: Ik zou er ook een lokdecoder met 21 funtiec in kunnen stoppen, dan kan ik helemaal alles regelen en variëren. Mijn opzet was om met zo weinig mogelijk kosten zoveel mogelijk te kunnen variëren. En met twee functiedecoders en de lichtstrips kom ik net zo duur zo niet duurder uit dan de kant en klare lichtstrips, die in dit geval niet te gebruiken zijn :(

Daarom vraag ik de technische mensen hier om raad. En of het misschien met behulp van schakelingen op te lossen is. Of met schakelingen meer mogelijkheden toe te voegen die met de functiedecoders aangesloten worden. Tot nog toe tips maar geen tekening van een schakeling voor knippervrije binnenverlichting met mogelijkheden om verschillende licht combinaties te maken.

Ik ging er ook niet vanuit dat hetgeen ik wil, simpel is ;D ;D maar realistisch is het wel 8) En een uitdaging om zo'n schema voor elkaar te boksen 8) Maar ik zit vast >:(

Groet, Marc

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2007, 16:10:26 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Binnenled.jpg



De waarde van de weerstand is afhankelijk van het type led en het aantal leds.

Dimmen doe je door instellingen van de CV's van de decoder.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2007, 16:12:14 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.