Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Binnenverlichting nachttreinen  (gelezen 6581 keer)

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2007, 17:53:21 »
@ Wim: Dank je wel 8) 8) Ik ga hiermee stoeien in de herfstvakantie. En hou iedereen op de hoogte van dit projectje!

En bij brandjes, ontploffingen en vragen ben ik iets sneller terug :P :P

Groet, Marc

MRP_Peter

  • Gast
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #16 Gepost op: 19 oktober 2007, 04:25:14 »
Je kunt met een paar extra componenten zoals EN-poorten en EX-OF poorten extra functiemogelijkheden maken.
Op deze manier kun je door middel van gebruik van 2 functie-uitgangen 4 mogelijkheden verkrijgen.
Even een tabelletje,waarbij als uitgangspunt 2 uitgangen van de decoder zijn genomen, je krijgt dan de volgende mogelijkheden:

00 , 01 , 10 , 11.

Enige ' nadeel ' is dat ze niet tegelijk kunnen, maar ook dat is op te lossen door middel van SR-flip-flops waarbij de ' 00 ' functie de reset is (alles uit dus).

Maak je gebruik van meer functie uitgangen dan heb je uiteraard meer mogelijkheden.
3 uitgangen is 8 mogelijkheden, 4 uitgangen is 16 mogelijkheden, enzovoorts.
Het hangt van je interne ruimte af of een dergelijke extra schakeling mogelijk is of niet.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2007, 04:34:34 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2007, 23:10:34 »
Zo, de fictieve binnenverlichting voor de DB Bcm is klaar 8) Althans, rijen ledjes op een printplaatje om te "droog" te testen. Om deze te kunnen schakelen heb ik een decoder nodig. En om nu gelijk een nieuwe functiedecoder te "braden" ::) ;D Gelukkig had ik nog een lokje rond rijden met een Lenz gold decoder waarvan 1 verlichting functie defect was, waar ik me trouwens nooit aan stoorde aangezien deze toch een vaste stam moest rijden.

Dit lokje rijd nu met verlichting aan beide kanten zijn rondjes en ik kan morgen braden...Eugh testen met de lenz decoder ;D

Op dit moment wil ik graag 12 a 13 ledjes constant laten branden tijdens het rijden, echter moeten ze wel gedimt worden en uit te zetten zijn. Dan hou ik er 11 over die ik verschillende combinaties wil kunnen geven.  8) Ja, dat maakt 23 lampjes per rijtuig :o

@Wim; De schakelingen die je al eerder in het draadje gaf, is deze zo te gebruiken voor digitaal maar dan zonder een functiedecoder? Dit om eventueel de contant brandende leds apart te laten branden. Hoewel dit niet het uitgangspunt is wil ik dit ook wel proberen om een goede vergelijking te hebben :D

Vriendelijke groet,
Marc

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2007, 23:16:40 »
Citaat
@Wim; De schakelingen die je al eerder in het draadje gaf, is deze zo te gebruiken voor digitaal maar dan zonder een functiedecoder? Dit om eventueel de contant brandende leds apart te laten branden. Hoewel dit niet het uitgangspunt is wil ik dit ook wel proberen om een goede vergelijking te hebben

Ja.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2007, 04:34:44 »
Hier nog even een ' eenvoudige ' schematische weergave voor het verkrijgen van extra functies op basis van SR flipflops en EN-poorten, al dan niet met ge-inverteerde ingangen.



https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema1.jpg

Ik heb hierbij de extra componenten zoals pull-up/pull down weerstanden en eventueel benodigde transistoren of MOS-fets ( indien belasting de max. waarde van de fan-out overschrijdt) even achterwege gelaten.
Het kleine ronde cirkeltje geeft een invertering aan(tegenovergesteld dus).

Zijn er nog vragen, hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Peter.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2007, 10:38:51 »
Beste Marc,
Nog een kleine tip bij je verhaal over" een" defecte aansturing van front of
achterzijde  verlichting.
Bij nog een werkende funktie kan je een klein mini relais laten schakelen van 12 volt en twee maal om. Hierbij heb je de funktie weer terug.
Aansturing aan dan het front licht aansturing uit achterzijde.
Simpel toch.

wil.

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2007, 21:05:08 »
Even een update:

Op dit moment is een deel van hetgeen ik in gedachten had gelukt op het droge. Eerst met de half defecte lokdecoder geprobeerd de groepen 1 voor 1 apart te schakelen. Dit werkte en gaf genoeg vertrouwen om een functiedecoder eraan te hangen. 8)

En hoera het werkte nog steeds :o 8) En met de functiedecoder van Lenz die ik had liggen, heb ik dus twee functies nodig om alle groepen aan en uit te zetten. Met 1 van deze functies dim ik gelijk de verlichting in de gang. Dan hou ik nog twee functie over om te variëren voor de coupe verlichting. Dat is naar mijn smaak toch te weinig gebleken :-| Op dit moment streef ik naar een totaal van zes functies om te kunnen schakelen.

Nu heeft Peter mij geholpen aan een schema met flip flops. Helaas weet ik nog weinig van dit component en de mogelijkheden hiervan :-[ Hier moet ik me nog in verdiepen, de mogelijkheden, eigennaardigheden en hoe ze eruit zien enzenz.

Ben wel blij om te lezen in een andere draadje dat er meer mensen zijn die bij het solderen van een SMD led meer vlees solderen dan tin ;D ;D 8) Wijsheid komt ook met braden van je eigen huid... ::) ;D ;D

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2007, 21:35:22 »
Marc,

Als je nu eens duidelijk aangeeft wat je precies wil uitbeelden, dan kan er worden meegedacht, want mij is het in ieder geval niet helemaal duidelijk wat je nu precies wil.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2007, 23:48:58 »
Wat aanvullende uitleg met behulp een schematisch plaatje van een slaaprijtuig type MU:


Uitleg van de tekening:
  • De groen rechthoeken zijn de coupe's. Hier heb ik dus 13 SMD led's nodig die ik in willekeurig volgorde en willekeurig aantal wil schakelen. In ieder geval zoveel mogelijkheden althans. Alles moet in ieder geval aan en uit te zetten zijn.
  • De paarse rechthoeken zijn de toiletten. Hier heb ik twee led's nodig die aan en uitgezet kunnen worden.
  • De blauwe rechte strepen zijn gangverlichting. Hier heb ik acht led's nodig die aan en uitgezet kunnen worden

Voor andere ligwagens gelden andere aantal maar ik had alleen maar een schematische weergave van een MU liggen. Voor een T2s, AB30/type P en Bcm is hetgeen ik wil in principe gelijk aan deze tekening. Bij de Bcm komt er echter nog eens bij dat een deel van de gangverlichting gedimt moet branden van de andere gangverlichting. Maakt niet uit, want het moet wel constant branden.

De toiletten en gangverlichting kunnen op 1 functie, want die branden tegelijkertijd.
De coupe's moeten allemaal aan of uit kunnen, dus dit kost ook een functie.
Dan hou ik er nog twee over en dit te weinig om met de coupeverlichting meerdere combinaties te maken. Mijn streven is om minimaal vier lichtcombinaties voor de coupe's te maken. Al dan niet met behulp van schakelingen die geen functie kosten.

Met de flip flops uit het schema Peter zou ik de twee coupeverlichting functies kunnen verdubbelen. Maar hier moet ik me nog beter in verdiepen. :-[

Als er nog vragen zijn hoor ik graag, net als oplossingen natuurlijk he ;)

Met vriendelijke groet,
Marc

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #24 Gepost op: 25 oktober 2007, 00:09:47 »
Ok, je kunt alles via de decoder regelen, het toverwoord is functie-mapping. Als je een LF101XF gebruikt heb je F1..F12 tot je beschikking. F1 t/m F4 zijn daadwerkelijk aangesloten via een versterker, F5..F12 niet maar die kun je wel gebruiken.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/FMapp.gif


Mvg
Wim.

Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #25 Gepost op: 25 oktober 2007, 03:36:55 »
@ Wim:

Als dat betekent dat je 8 verschillende uitgangen hebt geeft dat een boel mogelijkheden.
Uitgaande van het eerdere principe betekent dit 2 tot de macht 8 -1  mogelijkheden, omdat een (1) functie ' alles uit ' moet zijn, welke 00 of 11 moet zijn, afhankelijk van welke logica er gebruikt is in de decoder, positieve of negatieve logica, dat maakt namelijk nogal een verschil.

Het zou dan op 255 mogelijkheden komen wat meer dan genoeg is, even uitgaande van 8 ' bits '.
Tenzij het iets anders werkt met ' functie mapping ' maar dat hoor ik dan graag.
Ik ben even uitgegaan van het aantal beschikbare uitgangen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2007, 11:22:45 »
Peter, nee zo werkt het niet, kijk nog maar eens goed naar de tabel, en let op de verschuivingen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #27 Gepost op: 25 oktober 2007, 11:31:57 »
Het zegt me op dit ogenblik niet zo heel erg veel maar da's te wijten aan het feit dat ik mezelf vooralsnog niet in decoders verdiept heb.
Hetgeen ik be-oogde was puur gebaseerd op het aantal beschikbare uitgangen die een ' 1' of een '0' geven, dus eigenlijk aan en uit.

Dus bij deze wil ik je toch vragen om een toelichting, tja ik ben nog steeds een analoge modelspoorder  ;) :P

Met vriendelijke groet,

Peter.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2007, 12:18:43 »
Peter,

Je kunt PER CV 8 bits zetten. En iedere bit staat voor een Functie uitgang.

Zet je alle functies aan met een CV, bij voorbeeld CV33 dan is de waarde die je moet programmeren 255. Misschien maakt dit het je nu iets duidelijker.

Verder op in de tabel zit er een verschuiving zodat de eerste functies niet meer beschikbaar zijn, en juist de hogere wel beschikbaar komen.

Een aantal blijft beschikbaar over de gehele range van CV33..CV46.

Misschien dat het met een plaatje uit mijn programma het dudielijker wordt.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Funcmap.gif


Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2007, 12:29:29 door Wim Ros. Reden: Plaatje »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Binnenverlichting nachttreinen
« Reactie #29 Gepost op: 01 december 2007, 15:50:55 »
Even een korte update:

De verlichting werkt op het droge 8) 8) Alleen heb ik nu nog twee problemen :-[

Allereest gaat het niet helemaal vlekkeloos met de combinaties die ik gemaakt heb, sommige werken niet terwijl de meesten gewoon de combinatie van coupe's verlichten die ik in gedachten had :-| Zal alleen draden nog eens los solderen en opnieuw vastmaken, als dit niet werkt zal ik hierop terugkomen. Dit is nog allemaal "droog" oefenen op een test printplaat.

Ten tweede heb ik problemen met de doorgifte van de spanning aan mijn binnenverlichting. Als ik de aansluitdraden van de verlichting rechtstreeks op de rails houd, werkt het. Hou ik de draden op de wielen zelf gaat het ook nog goed.

Maar als ik de draden op de plaatjes in het draaistel soldeer en het rijtuig op het spoor terugplaats gebeurd er niks, ook geen kortsluiting ??? De plaatjes in het draaistel zijn volledig geisoleerd en de spanning van de rails zou van de punten van de assen door gegeven moeten worden... De assen zijn aan 1 zijde volledig geisoleerd.

Moet ik assen gebruiken die aan twee kanten geisoleerd zijn? Of zit het in de uiteinde's van de assen die ik voor de stroomafname wil gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Marc

PS: Wie denkt dat zoveel lichtjes in rijtuig teveel is, moet ik toch teleurstellen :P Het verschil is de moeite waard en benaderd gewoon de werkelijkheid 8)