Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58
  

Auteur Topic: Video's over werken met Traincontroller  (gelezen 36857 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 25: Flagman
« Reactie #45 Gepost op: 27 August 2015, 16:09:12 »


Met fysieke sensoren kunnen we TC laten weten dat er iets gebeurt op de baan. Meest gebruikt is treindetectie, maar het kunnen bijvoorbeeld ook fysieke schakelaars op een bedieningspaneel zijn. TC beschikt daarnaast ook over 'software sensoren', de zogenaamde 'Flagman'. Deze laten ons weten dat een bepaalde gebeurtenis in de software logica heeft plaats gevonden.

Een Flagman is een 'virtueel mannetje' die een 'virtuele vlag' omhoog houdt als de opgegeven gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Zodra de gebeurtenis niet meer 'waar' is, gaat de vlag weer omlaag. Het een geheugenplaats welke 2 statussen heeft: 1 of 0, TRUE of FALSE.

De gebeurtenissen waar de Flagman op moet reageren worden opgegeven in de Trigger tab van de Flagman properties (waar we komen na dubbelklik op de Flagman). Het kan een enkele gebeurtenis zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet'. Het kan ook een logische combinatie van gebeurtenissen zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet' AND 'Blok 7 is bezet' OR 'Schedule 3 is actief'.

Waar kunnen we deze Flagman voor gebruiken? Tsja, eigenlijk voor alles wat je kunt bedenken. Of je ze nodig hebt hangt af van wat je op je baan wilt bereiken.

Een eenvoudige toepassing is bijvoorbeeld om een grafisch resultaat te bereiken, zoals in de video te zien is voor de toggle-switches.

Flagman zijn ook heel handig om bepaalde acties te starten of te stoppen afhankelijk van een combinatie van gebeurtenissen.

Ze kunnen ook gebruikt worden binnen Blokken. Wordt een Flagman binnen een blok TRUE, dan krijgt het blok de status 'Bezet'.

Link naar video Traincontroller 25: Flagman





RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 26: Flagman Trigger Logic
« Reactie #46 Gepost op: 30 August 2015, 14:18:52 »

In de vorige video zagen we de zogenaamde Flagman. Deze kan ingezet worden om een bepaalde status op de baan of in de software te 'monitoren'. Zodra de door ons opgegeven status waar wordt, steekt de Flagman zijn vlag op en kunnen we bijvoorbeeld een aantal acties of treinoperaties starten. Is de status niet meer waar dan gaat de vlag weer naar beneden.

De status die we willen 'monitoren' wordt opgegeven in de Trigger tab van de Flagman Properties. Hier kunnen we de status van vrijwel elk element op de baan of in de software opvragen en combineren met logica statements als AND / OR.

TC Gold heeft daarnaast nog enkele extra logische functies die gebruik maken van een teller:
- Exact (n).
- At most (n)
- At least (n)

Hoe we Flagman kunnen gebruiken is volledig aan onze fantasie en creativiteit en wat we willen bereiken op de baan.

De video toont hoe we af en toe een stationsomroepbericht (3x woordwaarde) kunnen starten en toont verder voorbeelden van alle logische functies.

Link naar video Traincontroller 26: Flagman Trigger Logic




RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 27: Combi Groups and Train Descriptions
« Reactie #47 Gepost op: 03 September 2015, 14:16:51 »



Een van de logische functies die beschikbaar is in TC Gold voor de Flagman trigger is de zogenaamde Combi Group. Binnen een Combi kunnen we blokken en schema's opgeven.

Een Combi wordt TRUE wanneer er een trein is op een van de opgegeven blokken. Zijn ook schema's opgegeven, dan is de Combi TRUE wanneer er een trein is op een van de blokken EN deze rijdt op een van de opgegeven schema's.

We kunnen de Combi ook laten kijken naar slechts een aantal specifieke treinen, of zelf op 1 trein met heel specifieke eigenschappen. Dit kan via de Train button naast de logische functie dropdown, die alleen verschijnt als een Combi geselecteerd is.

Willen we selecteren op trein eigenschappen, dan maken we gebruik van de zogenaamde Train Descriptions. Hier kunnen we criteria opgeven, zoals welke loco's, welke wagons en zelfs welke snelheden of gewichten.

De video gaat over Combi's in het algemeen en tot slot hoe we een Flagman kunnen maken die aangeeft dat een trein in beweging is. Die gebruiken we in de volgende video dan weer om een 'rijdende treinen' teller te maken.

Link naar video Traincontroller 27: Combi Groups and Train Descriptions





RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 28: Counter
« Reactie #48 Gepost op: 06 September 2015, 12:42:38 »

Op het Traincontroller Switchboard kunnen tellers geplaatst worden. Ze kunnen voor van alles en nog wat gebruikt worden. Bijvoorbeeld tellen van het aantal treinen in een schaduwstation, of het aantal actieve schema's, of het aantal rijdende treinen, zelfs hoeveel koppen koffie er vandaag al ingegaan zijn. :)

Een teller heeft 3 parameters:
START is het getal waar de teller begint na een reset.
ON bepaalt bij welke tellerstand de schakelfunctie AAN gaat
OFF bepaalt bij welke tellerstand de schakelfunctie UIT gaat

De schakelfunctie kan gebruikt worden om Operations te starten, of als Conditie of Trigger voor andere Switchboard elementen.

Het op- en af tellen wordt niet getriggerd via een tab in de teller zelf, het loopt via Operations in andere Switchboard elementen.

Ook met de hand kan geteld worden, links klik telt op. Met rechtsklik verschijnt een menu waar afgeteld kan worden, of de teller gereset kan worden.

De video gaat over een teller voor treinen in een schaduwstation en een 'rijdende treinen' teller.

Link naar video Traincontroller 28: Counter





RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 29: Start/Finish Operations and Macros
« Reactie #49 Gepost op: 10 September 2015, 13:30:47 »
In de vorige video hebben we de teller in het LCD scherm voor 'rijdende treinen' aangemaakt. Het tellen verloopt via Flagman. De andere teller op het LCD scherm is de 'actieve schema's' teller. De trigger hiervoor komt rechtstreeks uit de schema's via Start- en Finish operaties.

Bij elk schema is het mogelijk om een lijst van operaties op te geven welke uitgevoerd moeten worden bij de start van het schema, voordat de trein gaat rijden, of aan het eind van het schema, als de trein tot stilstand is gekomen. Het kan gaan om loc functies zoals verlichting of sounddecoder commando's, maar het kunnen ook andere operaties zijn, elk element dat in TC bekend is kan gebruikt worden.

Als een bepaalde reeks operaties meerdere malen gebruikt gaat worden, dan is het handiger om een zogenaamde Macro aan te maken. In plaats van de reeks operaties telkens te moeten herhalen, hoeft die maar 1x opgegeven te worden en opgeslagen in een Macro die we een toepasselijke naam geven. Die Macro is vervolgens beschikbaar als een van de te kiezen operaties.

De video toont hoe een Macro aangemaakt kan worden en hoe deze toegepast kan worden in schema start operaties.

Link naar video Traincontroller 29: Start/Finish Operations and Macros



NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1039
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #50 Gepost op: 10 September 2015, 14:54:14 »
Hallo Rudy,

Ik heb ook start en finish operaties toegevoegd aan mijn schedules. Daarbij heb ik het volgende gemerkt:

- Bij een cycle-schedule met een aantal repeats worden de start en finish operaties na iedere cycle herhaald. Alleen de delays worden niet herhaald; de trein rijdt dus gewoon door. Maar een geluidje bij de start wordt na iedere cycle herhaald; ook gaan de koplampen na een cycle uit omdat dat een finish operatie is. Ondanks dat het aan doen van de koplampen een start operatie is blijven ze toch uit; dat is waarschijnlijk een intern timing probleem in TC.
Enerzijds is dat wel logisch maar eigenlijk wil je dat dat de start en finish operaties alleen worden uitgevoerd bij respectievelijk het begin van de eerste cycle en het einde van de laatste cycle.

- Als mijn start operatie bestaat uit een macro-met-delays gevolgd door een geluidje, dan wordt toch direct het geluid afgespeeld zonder de delays in de macro af te wachten. Als de macro vervangen wordt door de afzonderlijke operaties gevolgd door het geluidje, dan wordt wel alles in de juiste volgorde uitgevoerd. ??? ???

- Het valt me op dat je geen (extra) startvertraging opgeeft. Het starten van de trein is onafhankelijk van eventuele start operaties. Ik moet dus bij het schedule een extra startvertraging opnemen om te voorkomen dat de trein al vertrekt voordat de koplampen aan zijn.

Wat is jouw ervaring met genoemde 'problemen'?

Ik gebruik wel versie 7-Gold. Mogelijk dat dat een aantal zaken verklaard.

Nico
 
« Laatst bewerkt op: 10 September 2015, 18:53:26 door NTeering »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Cycles
« Reactie #51 Gepost op: 10 September 2015, 23:21:59 »
Hoi Nico.

Ik heb het niet geprobeerd met cycle schedules. Kan binnenkort wel eens een test doen om te zien  of de issues die je beschrijft in v8 ook bestaan. Ik gebruik eigenlijk nooit cycles omdat ik een schedule met zichzelf als successor handiger vindt.

Wat betreft de vertraging ... m'n Intercities hebben een geplande stop. Bij de eerste start wacht ie dan de helft van de stoptijd. Dat is 5s, net genoeg om de start operaties af te ronden. Anders is  inderdaad een extra schedule start delay een methode.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2015, 23:56:43 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 30: Extended Accessories - Counter
« Reactie #52 Gepost op: 13 September 2015, 14:32:06 »
In de vorige video's hebben we tellers aangemaakt. Deze zijn slechts 1 icoon groot. Als we grotere willen, gewoon voor de lol, dan kunnen we Extended Accessories (EA) gebruiken om zelf iets te 'bastelen'.

EA's zijn zeer veelzijdig in hun mogelijkheden. Ze kunnen gebruikt worden voor grafische doelen, maar ook voor bedienen van multi-aspect signalen of voor het maken van uitgebreide schakelpanelen.

Wanneer we een 'switch connection' aan de EA koppelen, dan geeft dit de EA de gecombineerde eigenschappen van een switch EN een Flagman, en dat ook nog eens 'multi-status', het is een soort 'Super Flagman'. Hij kan verschillende vlaggen hijsen en verschillende reeksen van Operaties starten afhankelijk van de status.

In de video wordt eerst een EA aangemaakt, waarna deze aangepast wordt, zodat het een 4 state Flagman is die ingezet wordt als teller van het aantal treinen op Station Inglenook: 0,1,2 of 3.

Zinloze actie ... 't is gewoon voor de lol! :)

Link naar video Traincontroller 30: Extended Accessories - Counter



..

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 31: Extended Accessories - Switches
« Reactie #53 Gepost op: 17 September 2015, 14:55:03 »
In de vorige video gebruikten we een Extended Acessory om een 'counter' te maken met graphics afmetingen van 4x4 grid blokken. De EA werkte hier als een soort super Flagman, met meerder statussen kunnen meerdere grafische representaties worden weergegeven, afhankelijk van de trigger condities. Zo kon een counter gesimuleerd worden.

In deze video worden Extended Accessories gebruikt als schakelaars, ook weer met een afwijkende grid afmeting. Binnen 1 EA kunnen meerdere schakelaars gedefinieerd worden, zoals gedaan is bij het array van de 8 tuimelschakelaars. Per schakelaar kan een serie Operaties gestart worden.

Omdat de EA schakelaars tegelijk ook als Flagman kunnen werken, kunnen interessante combinaties gemaakt worden. Zoals bijvoorbeeld de 'ON' drukknop. Die wordt eerst als Flagman, via een Trigger' op scherp gezet, waarna er met de muis op geklikt kan worden om hem uit te schakelen. Er zijn zelfs twee schakelaars in verwerkt, de bovenste helft voor 'Schedules Stop', de onderste helft voor 'Schedules Terminate'.

De mogelijkheden van Extended Accessories zijn zeer veelzijdig en krachtig.


Link naar video Traincontroller 31: Extended Accessories - Switches




..

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 32: Start Schedules With Start-Destination Switches
« Reactie #54 Gepost op: 24 September 2015, 14:32:08 »


Soms kan het handig zijn om Schema's te kunnen starten door een schakelaar te bedienen bij het gewenste start blok, gevolgd door een tweede schakelaar bij het bestemmingsblok.

Dit is mogelijk, op twee manieren: het kan met Autotrain, het kan ook met de zelf aangemaakte Schema's.

De video laat de werkwijze zien voor beide methoden.

Link naar video Traincontroller 32: Start Schedules With Start-Destination Switches




RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 33: Physical Signals on the Layout
« Reactie #55 Gepost op: 27 September 2015, 16:51:59 »

Het kan leuk zijn om de baan te voorzien van signalen. Gewoon voor de 'eye candy', of om een eventueel doel van een zoveel mogelijk prototypische modelbaan te benaderen.

Blokken worden in Traincontroller standaard voorzien van 'interne' signalen. Deze worden gebruikt voor de treinbesturing. Fysieke signalen op de baan hebben geen enkele functie wat betreft de besturing, ze zijn er uitsluitend voor het zicht.

Er is wat hardware nodig. Voor de signalen gebruik ik rode en groene LED's. Het schema staat op de blog (kom je terecht via de video link). Ze worden geschakeld met een DCC functiedecoder. Elk signaal krijgt een DCC adres en kan zodoende door Traincontroller aangestuurd worden.

Als DCC functiedecoder gebruik ik een Arduino. Hiermee kunnen 16 accessoires middels DCC geschakeld worden voor een prijs rond de €4,-, veel goedkoper kan het niet denk ik. De Arduino software is beschikbaar voor download via de blog. Het schema van de benodigde optocoupler schakeling is daar ook te vinden.

Twee zaken moeten geregeld worden om een signaal te schakelen via Traincontroller:
1: TC moet weten op welk DCC adres het signaal zich bevindt.
2: Het signaal moet gekoppeld worden aan het desbetreffende interne TC blok-signaal

De video laat zien hoe dit in zijn werk gaat.

Link naar video Traincontroller 33: Physical Signals on the Layout



..

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1039
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #56 Gepost op: 27 September 2015, 17:07:57 »
Hallo Rudy,

Leuk bedacht die schakeling voor twee leds op één Arduino pin.
Echter standaard seinpalen(althans de Viessmann die ik gebruik) gebruiken drie draadjes waarvan één 'n common anode is.
Deze kunnen dus niet worden geschakeld zoals  door jou getekend.
Het zou uiteraard wel kunnen bij de bouwpakket versie waarbij je zelf de ledjes mag solderen.

Nico

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #57 Gepost op: 27 September 2015, 17:21:54 »
Fraaie filmpjes dit, erg mooi! Kan ik in dit topic ook wat dingen vragen over hoe TC met bepaalde zaken om gaat? Ik zit met iets in een baanplan waarvan ik niet zeker weet hoe pakketten als dit, daar mee om gaan.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Elke LED eigen aansluiting
« Reactie #58 Gepost op: 27 September 2015, 17:39:39 »
Hoi Nico. Als de LED's elk apart geschakeld moeten worden, dan 'kost' dat twee uitgangen op de Arduino, plus een kleine software aanpassing.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Vraag maar raak
« Reactie #59 Gepost op: 27 September 2015, 17:48:09 »
Jowi, vraag gerust. Of open even een nieuw draadje met je vraag, dan blijft het later misschien een beetje duidelijker terugvindbaar.