Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:29:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
20 jaar BNLS door Tomasso
Vandaag om 18:48:17
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03

Auteur Topic: Video's over werken met Traincontroller  (gelezen 36453 keer)

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 17: Acceleration, Deceleration, Weight, Engine Power
« Reactie #30 Gepost op: 30 July 2015, 13:38:36 »

Ter voorbereiding van de speed profile metingen hebben we de CV3 en 4, acceleratie en deceleratie, nul gemaakt, of in ieder geval zo laag mogelijk. Het is nu aan Traincontroller om deze te simuleren door een reeks snelheidsstappen uit te sturen, verspreid over de tijd, zodat we een langzaam optrekkende of remmende trein zien.

In TC kunnen ook treinsets samengesteld worden, bestaande uit een of meer loc's met een of meer wagons. De totale massa van de trein wordt dynamisch bijgehouden en de 'massa simulatie' wordt hieraan aangepast.

F=ma, of a=F/m. Hoe zwaarder de trein, of hoe lichter de motor, hoe langzamer hij op zal trekken. Op een gegeven moment is ie ook niet meer in staat zijn maximum snelheid te halen, ook dat simuleert TC.

Deze video gaat over de instellingen die hiervoor gebruikt kunnen worden.

Link naar video Traincontroller 17: Acceleration, Deceleration, Weight, Engine Power

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #31 Gepost op: 30 July 2015, 15:04:10 »
Citaat
Dat rode lampje heb ik nergens gezien. Verschijnt dat in het profile window?

Hier gaat het om:

Het zwarte stipje wordt even rood bij passeren van de sensor.

Citaat
De CV's en de instel-waarden voor load compensation zijn inderdaad nogal verschillend per merk / type decoder. Daar is zo zonder meer niets over te zeggen. Welke decoder heb je?

Het gaat om de Uhlenbrock 73140 plux12 decoder.
Het lukt trouwens niet om de decoder uit lezen in TC middels de decoder-tab. Bij jou wel?

Wellicht een nuttige aanvulling op video 17.
De Deceleration slider is alleen van toepassing bij handmatig rijden middels het trein window of command station. Dus niet bij rijden volgens een schedule.
De Acceleration slider werkt voor beiden.

Nico
« Laatst bewerkt op: 30 July 2015, 15:10:41 door NTeering »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Goede vooruitgang
« Reactie #32 Gepost op: 30 July 2015, 17:43:44 »
Hoi Nico. OK, dat 'lampje' had ik niet gezien, misschien dat bij mij de momentane sensor alleen even knipperde terwijl ik net met m'n ogen knipperde. Nou ja, het is in ieder geval iets. Toch zou het mooier zijn als er een stopwatch loopt o.i.d. Moet toch kunnen voor dat geld zou je zeggen? :)

Inderdaad werkt de deceleratie niet bij schedules, dan wordt de remafstand aangehouden die opgegeven is bij de sensor 'brake markers'.

Decoder uitlezen met TC heb ik nog niet gedaan. Zou zomaar kunnen dat dat ook niet gaat met een ECoS. Programmeren gaat er sowieso al niet mee via een PC. Die jongens schermen hun spullen veel teveel af.

Ik zal morgen eens naar de Uhlenbrock 73140 kijken hoe het zit met de load compensatie. Als ik er 'iets van kan maken' stuur ik wel een PM.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2015, 17:59:54 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 18: Onze eigen loc plaatjes gebruiken
« Reactie #33 Gepost op: 02 August 2015, 12:28:17 »
TC heeft standaard niet al te veel loc plaatjes aan boord. Gelukkig is het mogelijk onze eigen plaatjes te gebruiken. Alleen ... simpelweg een jpg of bmp uploaden gaat niet, TC gebruikt een eigen file format. Een gratis programma genaamd TrainAnimator is beschikbaar voor de voorbereiding en de conversie van de plaatjes: http://freiwald.com/pages/download.htm.

We kunnen de plaatjes van ons rollend materieel natuurlijk zelf schieten, maar er zijn er ook heel veel beschikbaar op het internet. Een website met duizenden loc plaatjes is bijvoorbeeld: http://pc.pxtr.de/stocke.htm

De video toont hoe we de plaatjes kunnen aanpassen. De 'truc' is om met een niet al te groot plaatje te starten, TA is blijkbaar niet zeer efficiënt als het om file grootte gaat, je kunt opgescheept raken met een loco icoon van een MB of meer!

Het 'magische' getal is om te starten met een plaatje van 48 pixels hoog.

Het handigst is om de voorbereiding met een image editor te doen, buiten TA. Wie (nog) geen image editor op zijn computer heeft kan gebruik maken van een van de vele gratis beschikbare online editors. Bijvoorbeeld https://pixlr.com is een hele goede. Of je kunt er alsnog een op je PC installeren. Een gratis editor die heel gemakkelijk in het gebruik is, is bijvoorbeeld FastStone: http://www.faststone.org

Als ons plaatje netjes is uitgesneden en een hoogte heeft van 48 pixels, dan kan ie in TA worden geladen. De TA crop sliders hebben we nu niet meer nodig, omdat ons plaatje al precies goed is. Alles wat misschien nog nodig is, is de omgeving van de loc transparant maken met de TA editor, zodat de iconen zowel op een lichte als een donkere achtergrond er goed uit zien.

Link naar video Traincontroller 18: Use Our Own Engine and Car Images

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 19: Aanmaak en gebruik van rollend materieel groepen
« Reactie #34 Gepost op: 06 August 2015, 13:27:10 »

Het is mogelijk om bepaalde treinen al of niet toe te laten in blokken, of op schema's. Als je veel rollend materieel in gebruik hebt, dan kan het een tijdrovend werkje worden om voor elk blok of schema opnieuw alle betreffende locs of wagens te moeten selecteren.

Het kan dan handig zijn om ze in te delen in groepen. Dan hoeft maar 1x tijd besteed te worden voor het maken van een handige indeling. Bij elke later benodigde selectie kunnen dan de betreffende groepen gekozen worden.

Groepen zijn ook erg handig wanneer een nieuwe loc of wagen aan de layout toegevoegd wordt. Je hoeft dan niet alle blokken en schema's af om de selecties aan te passen. Gewoon de nieuwe loc of wagen toevoegen aan de gewenste groepen en ... klaar.

De video toont hoe groepen aangemaakt kunnen worden en hoe er wagens in geplaats worden. Daarna maken we wat aanpassingen aan blokken en aan de regels voor 'Spontaneous Run' om enkele 'Scheduled Stops' in te lassen, waarna we twee treinen willekeurig rond laten rijden, maar dan zodanig dat ze niet in bepaalde blokken komen.

Link to video Traincontroller 19: Vehicle Groups

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 20: The Switchboard Editor
« Reactie #35 Gepost op: 09 August 2015, 16:01:56 »
Het 'Switchboard' zal voor TC gebruikers waarschijnlijk het scherm zijn waar we de meeste tijd doorbrengen bij het besturen van onze baan. Het is dan natuurlijk wel fijn als het alle functies en indicaties bevat die we nodig hebben. Ook fijn zou zijn als het er dan ook nog leuk en netjes uitziet, al naar gelang onze smaak.

In video 14 zagen we hoe de 'look & feel' van de user interface aangepast kan worden en hoe we vrijwel alle kleuren van het Switchboard kunnen veranderen. In deze video kijken we naar alle functies die de Switchboard Editor heeft.

Link naar video Traincontroller 20: The Switchboard Editor.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 21: Block Speed Settings
« Reactie #36 Gepost op: 13 August 2015, 13:41:25 »
Een nieuwe Traincontroller video over de instellingen voor bloksnelheden is beschikbaar.

Ik wilde graag dat een trein die een geplande stop maakt bij een station alvast afremt in het voorgaande blok en dan rustig met verlaagde snelheid het station binnen rijdt. Andere treinen mogen er gewoon doorheen denderen, eventueel met een wat aangepaste snelheid.

Zoals zo vaak in TC, zijn er meerdere mogelijkheden om een bepaald effect te verkrijgen. De video toont er een paar.

Link to video Traincontroller 21: Block Speed Settings.

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #37 Gepost op: 13 August 2015, 13:58:11 »
Handige en informatieve video's over niet direct voorkomende zaken binnen Traincontroller, zal ze in de toekomst vast en zeker een aantal keer gebruiken!

NTeering

• Offline Offline
Re: Traincontroller 12: Complex Operations via Schedule Successors.
« Reactie #38 Gepost op: 14 August 2015, 23:03:40 »
Over schedule successors:

Traincontroller kiest een volgend schema uit deze lijst, dat kan willekeurig, of op volgorde, of alle.

Dat klopt helemaal Ruud, alleen jammer dat je in de video alleen spreekt over de random-optie.
Ook helaas niets over de diverse trein-opties, want die zijn mij niet helemaal duidelijk.

Hoe kun je de opties Keep, Change en Use gebruiken?
Als de successor begint in het eindblok van een schedule is dat toch altijd dezelfde trein? Dus een Keep.
Als de successor begint in een ander blok dan het eindblok van een schedule is dat toch altijd een andere trein? Dus een change.
Als het zo is dat TC bij Keep een successor kiest die begint in hetzelfde blok, kun je de successors die in een ander blok beginnen net zo goed weg laten.
Evenzo voor Change.
Bij Use kan ik me voorstellen dat TC een successor kiest waarin de geselecteerde trein staat. En wat als die trein in geen enkele successor staat?
Bij Oldest kan ik me voorstellen dat de successor gekozen wordt met de langst stilstaande trein.
Of hebben deze opties wellicht niets te maken met de geselecteerde successor.
De handleiding hierover vind ik niet echt duidelijk.

Nico

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Schedule successors
« Reactie #39 Gepost op: 14 August 2015, 23:51:33 »
Hoi Nico,

Ja, niet alles is in de video aangestipt, probeer ze qua tijd een beetje te beperken. Dit is zeker een onderwerp voor een komende video.

Ha, de manual, die is inderdaad wel dik, maar helaas niet al te duidelijk! Er wordt vaak verteld wat je allemaal kunt doen, maar dan staat er helaas niet bij hoe!? :-\

Ik denk dat je observaties over de opvolgers wel kloppen. Ben nu niet meer helemaal helder, ik zal er morgen even beter naar kijken.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Successors
« Reactie #40 Gepost op: 15 August 2015, 09:58:03 »
Citaat
De handleiding hierover vind ik niet echt duidelijk.
'Niet echt'? Zeg maar gerust 'echt niet'!  ???

Als slechts 1 successor is opgegeven, dan zijn de 'Train' opties niet nodig / nuttig, er is dan toch geen keus.

Als meerdere successors zijn opgegeven dan wordt de keus bepaald door de vinkjes bij 'Order / All / Random' EN de eventuele vinkjes bij 'Train'.

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de keuze bij 'Train' prioriteit heeft. Het lijkt me dat als een vinkje staat bij 'Random' en ook 'Oldest', dat dan toch 'Oldest' geldt. Wat er gebeurt bij 'By Order' en 'Oldest', of 'Change' ... dat is een testje waard.

'Keep' is zinvol als een schedule meerdere eindpunten heeft en je dezelfde trein weer verder wilt laten rijden. Dan moeten er meerdere schedules in de successor lijst staan, waarbij de startpunten van die schedules de eindpunten zijn van de voorgaande, EN dan moet 'Keep' aangevinkt zijn, anders zou een andere trein kunnen vertrekken.

'Change' is een verplichte treinwissel.

'Use' maakt een specifieke treinkeus mogelijk. Je kunt hier 1 of meer treinen opgeven. Als die vervolgens niet beschikbaar is/zijn ... dan weet ik niet wat er gebeurt, ik vermoed dat de successor dan niet start. Ook dat zou een testje uit kunnen wijzen.

'Oldest' laat de trein vertrekken die al het langst stil staat. 'Oldest' kan als enige zijn aangevinkt, maar kan ook gebruikt worden samen met de andere opties (behalve met 'Keep').
« Laatst bewerkt op: 15 August 2015, 10:08:21 door RudyB »

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 16 August 2015, 08:53:36 »
Hallo Rudy,

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.
Keep, Change en Use zijn alleen nuttig als een schedule meerdere eindblokken heeft en er meerdere successors zijn die kunnen beginnen in het 'gebruikte' eindblok en in andere blokken.
En Oldest first zal andere settings wel overrulen. Maar dat is lastig testen.
Het zou goed zijn als Freiwald een tabel maakt met mogelijke combinaties waarin aangegeven wordt wanneer de combinatie zinnig is en wat het effect is.

Alleen merkwaardig dat TC een schedule collection als successor anders afhandelt dan als je de verzameling schedules afzonderlijk toevoegt als succesors.
Kijk hier even: http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=1446&hilit=oldest+first+schedule+selection

Nico

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 22: Block Stop Position Settings
« Reactie #42 Gepost op: 16 August 2015, 11:13:58 »
Bij een station willen we waarschijnlijk graag dat treinen met verschillende lengten op verschillende plekken stoppen, zodat de wagons altijd netjes uitgelijnd zijn met het perron. Maar een trein op doorreis, die moet stoppen omdat de wisselstraat of het volgende blok bezet is, willen we misschien pas aan het eind van het blok stil laten staan.

Dit is allemaal mogelijk, nog steeds met slechts 1 sensor per blok, we hoeven alleen de treinlengtes op te geven.

We kunnen in een blok meerdere rem- en stop 'markers' aanmaken. Voor elke 'marker' kan opgegeven worden hoe deze werkt t.o.v. de trein:
- neus van de trein
- midden van de trein
- staart van de trein
- een percentage vanaf de neus of staart.

Traincontroller doet daarna al het rekenwerk voor het bepalen van de punten waar begonnen moet worden met remmen en waar gestopt moet worden. De treinen worden vervolgens zodanig bestuurd.

Elke marker kan gekoppeld worden aan verschillende treinen of aan verschillende schedules. Bijvoorbeeld een marker voor personentreinen die een geplande stop maken, in het midden van het perron en ingesteld op 'midden van de trein'. En dan een tweede marker voor goederentreinen, aan het eind van het blok en ingesteld op 'neus van de trein'.

Link naar video Traincontroller 22: Block Stop Position Settings

« Laatst bewerkt op: 16 August 2015, 11:17:27 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 23: een tweede trein een blok binnen laten rijden
« Reactie #43 Gepost op: 20 August 2015, 13:44:55 »
In de vorige 2 video's lieten we treinen met verschillende snelheden een blok binnenrijden, en we hebben verschillende stopposities aangemaakt.

In deze video gebruiken we deze mogelijkheden om een tweede trein binnen te laten rijden in een blok waar al een andere trein aanwezig is.

Zoiets kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer een trein een kopspoor is binnengereden en we dezelfde trein niet achterwaarts weer op het hoofdspoor willen laten rijden.

De loc moet afgekoppeld worden. TC zou een ontkoppelstuk kunnen bedienen of kan de 'Kadee shuffle' uitvoeren. Daarna komt een andere loc het blok binnenrijden om de wagons op te pikken.

De video laat zien hoe dit gerealiseerd kan worden met een veilige lage snelheid, een extra stoppositie voor het eind van de trein, en met een extra voorwaarde in de 'schema regels'.

Link to video Traincontroller 23: Run a Second Train Into a Block/

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 24: Graphics for Icons and Backgrounds
« Reactie #44 Gepost op: 23 August 2015, 12:16:09 »

De Gold versie van Traincontroller heeft een ingebouwde graphics editor waarmee we iconen kunnen aanpassen, of nieuwe kunnen aanmaken.

OK, het is een editor, maar het werkt toch handiger om een externe editor te gebruiken en dan de pixels te 'knippen / plakken'.

Voor de iconen werkt het meestal het mooist om de grootste maat te editen. TC maakt de kleinere versies automatisch aan en verkleinen geeft meestal mooiere, beter voorspelbare, resultaten dan vergroten.

Over de icoon afmetingen:
- TC noemt het 28 x 28 pixels.
- Het grid is echter 27 x 27, omdat TC het grid 1 pixel overlapt.
- Het bruikbare canvas is 26 x 26, omdat TC 1 pixel ruimte aanhoudt tussen de icons.

Achtergrond plaatjes kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld een schakelpaneel na te bootsen. Hou voor de maat het grid van 27 aan. Iconen kunnen niet rechtstreeks op een plaatje geplaatst worden. Eerst buiten het plaatje neerzetten en dan op het plaatje slepen. Of, eerst alle iconen plaatsen en dan het plaatje als allerlaatste.,

De video laat een aantal mogelijkheden zien. De .yrrg file is beschikbaar voor download via de blog Software pagina, inclusief 4 kleuren voor de lcd.

Link naar video Traincontroller 24: Graphics for Icons and Backgrounds

..