Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 18:42:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56

Auteur Topic: Historisch verantwoorde modellen of niet?  (gelezen 15066 keer)

zuylen

• Offline Offline
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2015, 15:54:44 »
Yep, ik was in de war met de Railzeppelin. Die heeft bij Marklin draaistellen terwijl de echte op twee gewone assen stond.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2015, 18:06:42 »
Nou weet ik nog steeds niet waarom Piet z'n DE-I en II niet werkelijkheidsgetrouw vindt. Op z'n website heeft hij het er alleen over dat ze niet door R1 van Marklin kunnen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 21 May 2015, 19:05:04 »
R1 zijn dat die haakse bochten? Waarheidsgetrouw en Historisch verantwoord....
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #18 Gepost op: 21 May 2015, 19:44:02 »
Doet me weer denken aan een mooie uitspraak ooit in Railhoby: "gesuperde treinen in een kermisatractie"  8)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

arnout

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 May 2015, 19:45:14 »
R1 en dan met C-rail rijden??? Ja dat is heel werkelijkheids getrouw.

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
« Reactie #20 Gepost op: 21 May 2015, 21:22:00 »
Nou weet ik nog steeds niet waarom Piet z'n DE-I en II niet werkelijkheidsgetrouw vindt. Op z'n website heeft hij het er alleen over dat ze niet door R1 van Marklin kunnen.
Die website is al jaren niet meer bij gehouden, mijn huidige baan is met K-rails en met als kleinste straal R3.
Dus dat is het probleem niet.
Waar ik over val is dat de verlichting van beide modellen niet mooi is en dat ze zo kloterig in elkaar gezet zijn dat het bijna niet te doen is om de verlichting een beetje normaler te maken.
Ook heb ik bezwaar tegen het feit dat je de DE2 met de motor wagen voorop moet laten lopen omdat hij anders lawaierig, rauw door een boog loopt.
Ik heb dat met beide DE2 modellen die ik bezit.

En dat beide DE2 en een DE1 modellen een spiraal met een stijgings percentage van 1,5-2% het laten afweten.
Artitec zegt dat 2,5% door hun getest is, dat geloof ik graag, maar dat is op een rechte helling.
En in een boog (spiraal) is er altijd maar een kant van de boogie die tractie levert de andere zal geen adhesie met de baan hebben.
En dan mag van mij iedereen daar anders over denken, maar als modellen van die prijsklasse zoveel structurele missers hebben dan ben ik altijd maar bang dat Euro's omzetten belangrijker is dan 'iets moois of iets goeds leveren'.

Daar was mijn kommentaar op gericht.
Ik ben bang dat dat een tendens is waar steeds meer fabrikanten zich op richten.

En wat betreft R1 rails, ja er zij een heleboel hobbyisten die die straal op hun baan hebben.
Dat weten ze bij Artitec ook en ook dat hun modellen die straal niet leuk vinden.
Maar er een opmerking over maken op hun website.......nooit iets van gezien.
Want het zou potentiële kopers eens afschrikken.
Je kunt dat beter vertellen, na een klacht.
Dan zitten de Euro's tenminste in kas.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

1200blauw

• Online Online
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #21 Gepost op: 21 May 2015, 21:29:06 »
Die website is al jaren niet meer bij gehouden, mijn huidige baan is met K-rails en met als kleinste straal R3.
Dus dat is het probleem niet.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik ook door je onderschrift op het verkeerde been was gezet:

Citaat van: PietB
Märklin, H0 1:87 C-Rails Ib-Basic + loconet

Overigens ben ik geen deelnemer aan de discussie, al volg ik 'm met interesse. Voor mij voldoen de meeste huidige modellen uitstekend. Ik maak me alleen zorgen over de steeds hogere prijs. Alle toeters en bellen hoeven voor mij dus niet zo nodig.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2015, 21:30:43 door 1200blauw »

arnout

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 21 May 2015, 21:29:52 »
Ik ben het wel met piet eens dat voor een bepaald bedrag o.a. het rij gedrag -
het te openen van modellen tbv onderhoud
- de verpakking en zeker contact met je klanten gewoon goed moeten zijn.
Dat het Service en dat is tegenwoordig in het algemeen ver te zoeken.

Van het zo genaamde klinknagel tellen word ik altijd een beetje moe.
Een model moet goed lijken en een beetje degelijk zijn. Als er gelijk bij het uit de doos
halen al iets afbreekt of valt, heb ik het er wel mee gehad.

Dus als ik de context van piet z,n bericht begrijp ben ik het wel een beetje met hem eens.
Fabrikanten geven bepaalde informatie af en die klopt niet altijd. En of een model nou door
radius 1 moet kunnen of niet als het er staat vind ik van wel. Even in het midden gelaten of dat mooi
is of niet.

Gr Arnout.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 May 2015, 21:35:17 »
Tsja, ik ben het gedeeltelijk met je eens Piet. Toch zijn er nog wel wat nuances te maken. De modellen zijn de afgelopen tientallen jaren steeds mooier en soms ook beter van kwaliteit geworden (vergelijk de modellen van de jaren 60 maar eens met de modellen van nu). Vaak zijn ze steeds meer gedetailleerd en dus ook steeds natuurgetrouwer. Desalniettemin zijn er maar weinig perfecte modellen, altijd zijn er wel haken en ogen aan een model. Blijkbaar is een modeltrein produceren moeilijker als wij met z'n allen denken. Sterker nog, zelfs modellen waar je een fikse prijs voor betaald, blijven vaak nog voor verbetering vatbaar (neem de meeste Philo's, maar ook de waanzinnig mooie Roco 1201 bijvoorbeeld). Toch geloof ik wel dat je de fabrikant mag aanspreken op sommige dingen, zoals een loc van € 600,- die het na een aantal rondjes begeeft omdat de electronica ondeugdelijk is, of een set waarbij de compleet verkeerde draaistellen zijn geleverd. Helaas is het zo dat het echter vaak door zelfredzame modelbouwers wordt aangepakt, waardoor de fabrikant er dus eigenlijk mee weg komt. Hierin sta je dus niet sterk, want ja, de modelbouwers lossen het zelf wel op. Ik begin daar een beetje van terug te komen, ik wil eigenlijk ook niet alles maar accepteren. Dus dan ga ik er maar voor kiezen de boel door de fabrikant te laten opknappen, wat vaak zal betekenen dat de boel opgestuurd moet worden. Maar goed, liever dat, dan dat ik zelf de boel verknoei... Anywayz, we dwalen af. Ik zie echt dat de modellen steeds mooier en historischer verantwoord worden, helaas blijkt perfectie toch een stap te moeilijk te zijn, maar ik denk wel dat fabrikanten op de goede weg zitten. Nu nog luisteren naar de klant en dan komen we er wel...
Spoor 0 adept

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #24 Gepost op: 21 May 2015, 21:49:22 »
Een model verkleinen betekend bijna per definitie dat je concessies moet doen mbt haalbaarheid van bepaalde details. Dat is gewoon een technische beperking of een besluit uit kosten oogpunt. Dus een perfect model? Nahhh, ik geloof er niet in. Zolang ik er zelf als gebruiker maar plezier uit kan halen en het model als zodanig kan herkennen.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #25 Gepost op: 21 May 2015, 23:44:08 »
Het gaat erom dat je de belangrijkste vormen en kenmerken behoudt.
Die vormen immers het karakter van het model.
In die opzet is Jaap natuurlijk uitstekend geslaagd met het volgende historisch verantwoorde model:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45567.msg816613.html#msg816613

Zoiets toch?
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #26 Gepost op: 22 May 2015, 00:14:14 »
Vreemd. Het draadje heet 'Historisch verantwoord...' En ik lees vanalles over niet rijden in klimspiralen en kloterige verlichting. Nou hebben een klimspiralen uiteraard niks met de werkelijkheid of  het historisch verantwoord zijn te maken, maar die wil je zelf, dus dat kun je een fabrikant niet kwalijk nemen. Mbt de DE-2: zelfs op de miljoenenlijn in Limburg zijn de genoemde stijgingspercentages niet gehaald, laat staan in een R3 klimspiralen, dus waar wel in Nederland. Ik ben bang dat jij je onvrede over het onvermogen van treinmodellen om een of andere spaghettibaan te overwinnen op de fabrikant afwentelt.
Dan wordt het kiezen; ofwel alle treinen vervangen door modellen waar de krachtoverbrenging centraal staat ofwel uitgaan van een modelbaan zonder kermisattracties.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 22 May 2015, 00:25:06 »
Ik zie het verband tussen "historisch verantwoord" en de klachten van Piet ook niet. Op het uiterlijk is volgens mij weinig aan te merken, en de kleurstellingen en treinstelnummers kloppen ook goed met elkaar.
De technische problemen die Piet ondervindt heb ik ook allemaal niet. Ik heb twee DE-2 stellen en die rijden allebei zowel vooruit als achteruit probleemloos.
Maar ja, ik heb er dan ook geen sleper onder zitten, ik heb geen hellingen, geen klimspiraal en mijn minimale boogstraal is 70 cm.
Het enige probleem wat ik heb is dat de draaistellen nauwelijks een rolbeweging toestaan, ze zijn in die richting veel te star gemonteerd. Thuis heb ik daar geen last van, maar op onze clubbaan zitten een paar vrij abrupte overgangen tussen vlak spoor en verkanting, en op die plekken stappen de flenzen gewoon over de spoorstaaf heen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 May 2015, 06:43:19 »
Piet heeft de titel van dit draadje dan ook niet bedacht.
Het zou ook echt onzin zijn. De modellen zijn steeds natuurgetrouwer geworden. Daarbij hoort misschien ook wel dat er minder plaats is voor concessies aan klimmuren, industriebogen en haakse wissels. Ik ben daar blij mee, maar fabrikanten moeten daar wel helder over zijn.
Slordigheden bij ontwerp of productie is weer een ander verhaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 22 May 2015, 07:35:01 »
Maar ik vind dat als men er zoveel geld voor durft te vragen als Marklin Artitec en Rocky dan mag het allemaal best wat meer bij de werkelijkheid uitkomen.
Eigenlijk zonde van het vele geld, want voor die prijs zou het toch allemaal 'af' mogen zijn, toch?
Van Roco, Fleischmann en Piko kun je gezien de prijs verwachten dat er aan de detaillering wat schort.
Hij heeft de titel inderdaad niet bedacht, maar hier boven gaat het toch meer over het uiterlijk en het realisme dan de technische eigenschappen.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 07:47:44 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.