Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 14:15:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 14:13:01
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door 741230
Vandaag om 14:11:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Historisch verantwoorde modellen of niet?  (gelezen 15045 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #30 Gepost op: 22 May 2015, 08:23:47 »
Ja, dat zijn dan een beetje typische opmerkingen. Het uiterlijk van de modellen is tegenwoordig heel wat realistischer dan vroeger. Net als Tom begin ik de slordigheden bij de productie een beetje zat te worden en heb ik niet altijd zin meer om dat zelf op te gaan lossen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 22 May 2015, 08:33:19 »
Er zijn vaker van deze discussies op het forum geweest. Maar zijn we niet een beetje verwent. Ik denk ook dat het een persoonlijke kwestie is. De een is tevreden met een lelijke eend en de ander met een BMW.
Kijk maar eens naar de discussie over de Roco 1200 en de Artitec 3700.
Ik ben zelf ook modelbouwer, en je zult inderdaad concessies moeten doen. Maar met de huidige technieken is veel meer mogelijk als vroeger.
En aan perfectie hangt natuurlijk een prijskaartje.

Gr. Bert.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #32 Gepost op: 22 May 2015, 08:45:23 »
Daar ging het in dit draadje niet over Lambert. Piet suggereerde dat de Artitec DE-1 en/of 2 niet historisch verantwoord zou zijn / waarheidsgetrouw. De enige toelichting die we van m krijgen is dat het ding geen klimspiraal aankan. We wachten met smart op zijn aanwijzingen wat al dan niet historisch verantwoord is aan deze modellen.
Nu al gaan roepen dat elk model een vat vol concessies is en dat de een nou eenmaal veel en de ander weinig concessies tolereert slaat elke discussie over dit onderwerp bijvoorbaat dood. Dat mag je wel vinden, maar niet hier. Dat is hetzelfde als in een moordonderzoek beginnen te roepen dat 'iedereen nou eenmaal een keer dood gaat, dus wat maakt het uit'  ;) .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #33 Gepost op: 22 May 2015, 09:00:21 »
@Gert: In H0 is het nu eenmaal een gegeven dat er concessies gedaan moeten worden. Wat ik wel met je eens ben, is de vraag of de gedane concessies afbreuk doen aan het historisch verantwoorde karakter van een model. Tot nu toe heeft Piet zich idd beperkt tot technische eigenschappen. Waar Piet overigens volledig correct in kan zijn. Maar dat heeft niets met historisch correct te maken.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #34 Gepost op: 22 May 2015, 09:03:46 »
Dat eerste bestrijd ik niet Edsko. Uiteraard is het een gegeven, maar om nou alle soorten van concessies op één hoop te gooien omdat het erbij hoort doodt elke discussie erover. Hoe elk van de fabrikanten omgaat met het zien te vermijden van concessies en hoe men constructies verzint om op een bepaald punt maar geen concessie te hoeven doen vind ik een boeiend en verrassend onderdeel van de hobby.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 09:07:12 door Gert Arkema »
groet Gert

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 22 May 2015, 09:07:01 »
De enige fout die mij in de vitrine in een modelbouwwinkel of op een tafel in Houten is opgevallen aan de Artitec DE-2 zijn de te kleine grijze blokjes rond de frontseinen van bepaalde gele modellen. Dit is bij later uitgebrachte uitvoeringen verbeterd.

Van Piko is bekend dat ze verkoop belangrijker vinden dan kloppende modellen. Dat hebben ze zelf ook aangegeven. Bijvoorbeeld bij de niet kloppende raamindeling van de Nederlandse GelentTriebWagens. Bewuste keus van Piko dus. Daar staat dan wel weer een lagere verkoopprijs tegenover.

Maar ook bij hogere verkoopprijzen komen historisch onverantwoorde modellen voor. Een loc van tegen de 500 euro waarvan de kleur totaal niet klopt. (blauw in plaats van bruin noem ik geen schoonheidsfoutje.)

Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 22 May 2015, 09:19:05 »
De meeste modelspoor hobbyisten maken allemaal dezelfde fout.
Blijven te lang hangen bij de bekende merken. Een mooi voorbeeld
is de Märklin/Trix T44 met decoder. Kost rond de 140€, bij de een
wat meer bij de ander wat minder. Zet daar een Jeco T44 met decoder
en alvast gemonteerde speaker van 250€ naast. En je ziet meteen
het verschil in detail. Meer loc voor uiteindelijk omgerekend een lagere prijs.
Mvh Steef

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
« Reactie #37 Gepost op: 22 May 2015, 09:29:43 »
De enige toelichting die we van m krijgen is dat het ding geen klimspiraal aankan. We wachten met smart op zijn aanwijzingen wat al dan niet historisch verantwoord is aan deze modellen.
Kom eens uit je tunnel Gert ;) Want je hebt behoorlijk tunnelvisie, ik heb het ook over de verlichting, zowel de exterieur als interieur verlichting van de DE1 en 2 deugen m.i. niet.
Inmiddels is er voor de veel te blauwe interieur verlichting van de (éérste) DE1 modellen een oplossing, er is een andere print met wat warmere leds.
Deze print introduceert meteen weer een ander fenomeen, de front verlichting is 'cool white'.
Dus daar moest dan weer het potje Humbrol 1322 aan te pas komen.

En natuurlijk is de aanwezigheid van een sleper nadelig op de helling prestaties.
Maar dat kan/mag nooit de reden zijn dat er qua geluidsproductie(kraken en grommen) verschil is tussen voor en achteruit rijden in een boog.
Daar zijn beide DE2 modellen voor terug geweest, zonder resultaat.
Maar  de suggestie die Klaas wekt, dat als een DC model geen last heeft van een bepaald fenomeen, dat je dan eigenlijk niet moet zeuren als dat met een sleper wel zo is, laat ik voor Klaas zijn rekening.
Ik vind juist dat als een fabrikant iets in de markt zet voor welke prijs dan ook dat het dan best goed mag zijn.

Al met al is het geen onverdeeld plezier om deze modellen te laten rijden.
En om ze nou een vaste plek in de vitrine te  geven, gaat me ook te ver.
Daar waren ze mij te duur voor.
Dan opteer ik in de toekomst, meer voor een Fleischmann of PIKO model, dat goed koper is en er dan maar een beetje minder waarheids getrouw uitziet.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #38 Gepost op: 22 May 2015, 10:15:16 »
Maar  de suggestie die Klaas wekt, dat als een DC model geen last heeft van een bepaald fenomeen, dat je dan eigenlijk niet moet zeuren als dat met een sleper wel zo is, laat ik voor Klaas zijn rekening.
Die sleper veroorzaakt extra wrijving. En dat kan net het verschil maken tussen het wel of niet nemen van een helling of spiraal. Meer moet je niet achter mijn opmerking zoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietB

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 22 May 2015, 10:54:57 »
Neen dat doe ik ook niet Klaas.
Die extra wrijving t.o.v. een tweerail model erken ik,
En natuurlijk is de aanwezigheid van een sleper nadelig op de helling prestaties.
Maar het knorren en kraken in een boog met de motorbak achterop kan daar natuurlijk nooit door ontstaan.
En dat is voor wat de twee DE2's die ik heb mijn grootste punt van ergernis.
Zeker als je weet dat de modellen er beide twee keer voor zijn nagezien.

grt Piet.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #40 Gepost op: 22 May 2015, 11:04:18 »
Maar Piet, ondertussen is het allemaal techniek waar je niet blij mee bent en heb ik nog niks gelezen dat je oorspronkelijke bewering ondersteunt. Namelijk dat fabrikanten het niet zo nauw nemen met de historische correctheid.

Eelco

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #41 Gepost op: 22 May 2015, 11:17:59 »
ik heb hier een paar Artitec modellen DE1 en DE2 die niet echt kloppen en nog zeer slechte rijeigenschappen hebben ook.

Het eerste deel van je antwoord betreft dus alleen de verlichting, zowel binnenverlichting als kop/sluitverlichting...  ::) . Dan is de beschreven tunnel vrij kort en zie ik enkel een enorm licht aan dat eind  ;D . Chapeau voor de modelmaker van Artitec. Driewerf hoezee, want de honderdduizend mogelijkheden om qua detaillering fouten te maken zijn dus geen van alle werkelijkheid geworden. Als dan blijkt dat de gekozen smd-ledjes net even te blauw of te geel zijn uitgevallen (monster is zelden of nooit precies gelijk aan het produktie-exemplaar) dan slaagt Artitec dus met vlag en wimpel met zulke minuscule afwijkingen.

De trekkracht is natuurlijk een heel ander verhaal. Schandalig dat het grote voorbeeld geen klimspiralen van 2.5 % aankan, maar dien dan een klacht in bij de NS, niet bij Artitec.  Volgens mij zijn zowel NS als Artitec niet degenen die alle capriolen die de klant met zijn producten wil uithalen van tevoren moet voorzien en daarop anticiperen.

[Oplosmodus]Een sleper wordt volgens mij naar beneden gedrukt door een veer. Dat kost gewicht, dus dan drukken de wielen weer minder zwaar op de rails, wat weer nadelig is voor de adhesie. Je kunt dat compenseren met een extra ballastgewichtje boven de sleper. [/oplosmodus]
groet Gert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #42 Gepost op: 22 May 2015, 11:22:10 »
Gert, jouw oplossing gaat niet werken. De sleper zit nl. onder het Jacobs draaistel, en dat is niet aangedreven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 22 May 2015, 11:25:33 »
Je kan ook echt niks verzinnen wat in de drierailwereld al niet tig keer is verzonnen en geprobeerd. De drierailwereld heeft specifieke kenmerken. Ik vind het niet raar dat een drierailer verwacht dat een fabrikant die voor drierail wil produceren, daarmee rekening houdt. Als tweerailer heb ik dan weer vaak bezwaren tegen de compromissen die dat met zich meebrengt.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PietB

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 22 May 2015, 11:42:26 »
Hoi Gert,
dat sarcasme dat ik bespeur in jouw laatste bijdrage vind ik niet leuk.
Als dat het niveau is waarop jij kennelijk wilt mee praten, dan ben ik er helemaal klaar mee.
En is dit mijn laatste reaktie in jouw richting.

grt piet.