Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52

Auteur Topic: Herstarter H0, welk merk kun je nog gerust kopen?  (gelezen 20537 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: Herstarter H0, welk merk kun je nog gerust kopen?
« Reactie #15 Gepost op: 17 May 2015, 19:45:51 »
Overigens is er zoveel geproduceerd in de afgelopen jaren door alle fabrikanten wat wel goed is, dat als je dat gaat verzamelen je de komende jaren (eeuwen) vooruit kan. Dus koop gewoon wat je mooi vind. Handig daarbij kan zijn, neem een idee van een omgeving en bedenk welke tijd je gaat uitbeelden. In die categorie is er waarschijnlijk al genoeg te verzamelen (land, streek, stoom/diesel/electrisch/alle drie, hoofdzakelijk goederen/reizigers). Daarmee kan je echt goed uit de voeten. En inderdaad, laat rails met pukkels en loc's met ski's links liggen, dat ziet er toch werkelijk niet uit. Succes!
Spoor 0 adept

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 May 2015, 20:07:06 »
Ik zou er helemaal niet aan beginnen. Van een hobby hoor je blij te worden, lekker rommelen met treinen, draadjes gras, rails leggen etcetera. En aan het einde van de avond denk je met een grote glimlach'dat hebben we weer mooi voor elkaar'.

Om de cultuurpessimist of politieke activist uit te hangen hoef je helemaal niets aan te schaffen of te doen. Heel eenvoudig en heel goedkoop. Bovendien wordt alles toch sowieso minder. En duurder.  En oh ja, de teloorgang van Fleischmann, dat is  vast de schuld van de PvdA  ;D

PdG
« Laatst bewerkt op: 18 May 2015, 08:17:34 door Paul de Goede »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #17 Gepost op: 17 May 2015, 20:17:16 »
 ;D Neem een Lego trein. Dat is een aanfluiting van de realiteit, lekker abstract, dus goed. Of die uit China komt, geen idee.

Als je alles leest, wat er is te vinden, dan zou je helemaal leip worden. Fabrikanten-imago's zijn gebakken lucht geworden. Vrijwel alles komt uit China of van Shapeways. Er zijn nog wat messing loks uit Korea, Taiwan en Japan, maar die werden altijd al uitsluitend voor intekenaars gemaakt, dus daarvan zijn er weinig, mooi gedetailleerd, maar niet  zelden alleen voor vitrines gemaakt (dus niet om mee te spelen, laat staan rijden -een andere motor erin is wel het minimum).

Pak gewoon eens een lok vast en kijk hoeveel details er op dat moment afbreken. Je weet dan meteen of je wilt gaan voor de kwaliteit speelgoed of de kwaliteit model.
Kies voor een land en een tijdperk. En leg je niet vast op een merk.

Je railkeus is goed, maar kies meteen ook voor een railcode. Code100 in h0 heeft inmiddels wel zo'n beetje afgedaan, en daarmee Marklin k-rails en Piko rails b.v.
Met Rocoline of Tillig scoor je niet slecht.  Maak die keus eerst.

Of je er wel of niet pukkeltjes tussen wilt, moet je zelf weten. Bijna alles kan.
Maar als oud Fleischmann rijder zul je dat niet gauw zien zitten. Waarom ook?

En dan kom je al gauw uit op de vraag analoog of DCC ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #18 Gepost op: 17 May 2015, 20:56:07 »
Chinezen of Koreanen willen ook graag werken om te overleven, net als wij. Niks mis mee. Ook niet met de kwaliteit, als er tenminste een expert een oogje in het zeil houdt. Bekijk deze video van Kiss Modellbahnen, over de productie van hun spoor 1 modellen. Je kunt zien dat de Koreanen niet zomaar zitten te prutsen, da's echt vakmanschap.

https://www.youtube.com/watch?v=a7s4D4VAlug

Ga gewoon eens naar de beurs in Houten en kijk eens lekker rond.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 17 May 2015, 21:33:59 »
haha, ik lees ook fora, maar agrarisch eigenwijs als ik ben rijd en bouw ik met fleischmann profi, heb flmn profi koppelingen op de treinen en alles wat de fora verguizen. wat ik er mee doe? trek lekker een lange neus en geniet van mijn hobby.

mvg aad

jaco_v

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 May 2015, 01:36:28 »
Ik ben het eens met Aad. Ik gebruik Geoline en oude Roco en Lima code 100 rails, omdat dat mij goed uitkomt. Het funktioneert goed en als ik er samen met de kinderen mee op de vloer speel en er gaat iets kapot, dan is er niet zoveel aan de hand. Dus waar wil je het voor gebruiken, is de vraag. En hoe pietluttig ben je?

Overigens heb ik ook een oude DDR Piko lok. Toegegeven niet zoveel ...... Okay .... Bijna geen details, maar beresterk. Trekt de spoorstaven uit de bielzen, wanneer je hem tegenhoudt. Ideaal voor de kinderen, die de bakwagentjes erachter vullen met Lego, autootjes en ander speelgoed. En voor de jongste heb ik een tweedehands Mehano lok gekocht. Ouderwets gedegen spul van achter het Ijzeren Gordijn.

Dit is om maar eens een ander geluid te laten horen. Er zijn veel verschillende manieren om deze hobby uit te oefenen. De overgrote meerderheid van wat je kunt lezen op de verschillende fora, schetst een nogal serieus beeld van de hobby (met overigens vaak fantastisch mooie resultaten), maar is dat wat jij wil? Dat moet jij zelf bepalen.

Mvg, Jaco
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 18 May 2015, 07:50:16 »
Het blijft zonde dat een stukje Duitse speelgoedgeschiedenis verdwenen is.

Zijn er nog modelspoorfabrikanten of toebehorenleveranciers die nog wel volledig in Duitsland produceren? Vollmer dacht ik wel, is een keer een documentaire van op Duitse televisie geweest, maar die zijn er inmiddels mee gestopt.
Hallo anoniempje.

Omdat Fleischmann ook in China (en wie weet waar nog meer) laat produceren is een stukje Duitse speelgoedgeschiedenis verdwenen. Rare redenatie  ??? Producten worden gewoon hier in Europa ontwikkeld.  Dat de productie elders plaatsvind is gewoon een economische rekensom zodat jij nog voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten.

Maak voor de gein eens een rondje door je huis en zet alles op straat wat uit China of een ander Aziatisch land komt. Denk dat je in een vrij kaal huis woont.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2015, 07:56:04 door Remunj »
Gr.
Eric

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #22 Gepost op: 18 May 2015, 09:43:14 »
Al het chinese spul zijn huis uit? Dan wordt het hier rustig in het draadje :) De computer zal voor ruim 90% uit China en omstreken komen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 18 May 2015, 10:12:56 »
(Naam van anoniempje bij systeembeheer bekend. ;) )

Bij andere merken lijkt hetzelfde te spelen, allemaal vanuit het oogpunt van winst maximalisatie een deel of de volledige productie naar Oost Europa of China verplaatst en dat heeft natuurlijk tot kwaliteitsproblemen geleid.

"Natuurlijk"? Lekker kort door de bocht.

Mijn mooiste modellen zijn allemaal in China geproduceerd. Hoe ze rijden kan ik niet zeggen, omdat ik ze alleen maar in een vitrine zet. Maar het verschil van een merk als LS Models of ACME (respectievelijk Belgisch en Italiaans, laten allebei in China produceren) aan de ene kant en Heris/Sachsenmodelle (geen idee waar die produceren) aan de andere kant is er een van dag en nacht.

In het model van LS Models van de SNCF BB 7003 zie je bijvoorbeeld een heel kleine brandblusser in de cabine hangen. Kom daar maar eens bij Märklin bij aan. En als je denkt dat dat onzin is omdat je het toch niet kunt zien, leg dan eens een NS ICR van Märklin (met 264 mm veel te kort) naast eentje van LS Models (303 mm, de juiste lengte). Bij de LS Models zie je de gele stangen bij de deuren en de kunst aan de wand.

Er zitten voor mij ook Amerikaanse modellen aan te komen; ook die zijn in China geproduceerd. Die zijn voorzien van een echt laagje metaal om zo de roestvrijstalen kleur uit te laten komen.

Als je per se in Europa geproduceerde modellen wil hebben, koop dan Vitrains. Alleen heb je dan een bijzonder klein assortiment.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

aw

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 18 May 2015, 11:45:23 »
Ik had er misschien bij moeten zetten dat ik de afgelopen jaren veel aan r/c modelbouw heb gedaan waar de Duitse producenten als Graupner en Robbe inmiddels verdrongen zijn door Aziatische producenten en waar je vaak niet eens meer iets goeds kan kopen ook al ben je bereid er voor te betalen (met uitzondering van een paar kleine Duitse producenten die nog over zijn). Op internet en op beurzen zoals intermodellbau wordt je overspoeld met China drones, tanks en boten waar levensduur niet de prioriteit lijkt te zijn.

Lego is een voorbeeld dat een Europese producent het wel goed kan doen met veel productie nog in Denemarken. Overigens heeft Märklin de productie deels ook weer terug naar Duitsland gehaald volgens het filmje over de Nürnberger Spielwarenmesse 2015. En die in Duitsland geproduceerde G5/5 waar de Märklin manager het over heeft kost met 400 euro ook helemaal niet meer dan een stoomlok van een China producent. Piko produceert volgens mij ook nog in Sonneberg.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 18 May 2015, 12:16:58 »
Ik heb precies één Märklin (Trix) model en daar blijft het waarschijnlijk ook bij: de net iets te korte ICE-3M. Lengteschaal 1:88,7 of zoiets in plaats van 1:87. Geen idee waar het ding geproduceerd is en het interesseert me eerlijk gezegd ook niet zoveel. Märklin en Fleischmann zijn eigenlijk lompe merken als je ze vergelijkt met LS Models, Artitec, ACME of zelfs Roco in bepaalde gevallen.

Maar goed, ik krijg je indruk dat je niet zit te wachten op meningen die je eigen (voor)oordeel niet bevestigen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #26 Gepost op: 18 May 2015, 12:28:08 »
Misschein is het een idee om de discussie waar iets geproduceerd word te laten voor wat het is en te focussen op de vraag welk merk je gerust kunt kopen.
Mijn eigen ervaring is dat je de meeste merken wel kunt kopen. Ik heb althans nog geen problemen ervaren met LS Models, Roco, Piko etc....

Kijk gewoon wat je mooi vind en ga daar mee aan de slag. Koop 2e hands als je wilt proberen, doe daar ervarring mee op en kijk van daaruit verder wat je wilt en bouw verder uit.

Gr.

Edsko

obb70

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 May 2015, 12:28:56 »
Als je zo bang bent voor de huidige producten kun je er voor kiezen je degelijke geliefde oude Fleischmann dingen 2e hands aan te schaffen, en een 'vintage' baan op te zetten ;-)

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #28 Gepost op: 18 May 2015, 13:45:30 »
Ik vraag me af waarom de vraagsteller niet als onderwerp heeft gekozen "welk merk wordt nog in europa gemaakt".
Hij begint in alle drie zijn/haar posts met het afkraken van alles wat van buiten Europa komt, en vraagt zich vervolgens af of hij/zij nog aan deze hobby kan beginnen.
Nu maakt het mij niet uit of het in Nederland, Duitsland, China of op de maan is gemaakt, als de kwaliteitscontrole maar goed is. De poster AB heeft blijkbaar een hekel aan chinese makelij, en is nu de weg kwijt.

Ik heb een goed alternatief voor AB : Ga geraniums kweken (uit eigen tuin, dus NEDERLANDS fabrikaat) en ga daarachter zitten.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #29 Gepost op: 18 May 2015, 14:16:13 »
Niet zo lomp asjeblieft.
Vergeleken met de overzichtelijke 'goede oude' tijd, toen je bij Fl* kon kiezen tussen 20 locs (allemaal met dezelfde pannenkoek-motor) en 20 rijtuigen (allemaal geproduceerd in de Bondsrepubliek) is er nu wel een hoop veranderd. Meer modellen, andere aandrijfconcepten, hogere detaillering, minder voorraad, meer communicatie ( dus meer kennis van problemen) en prijzen die onder druk staan hebben tot een heel andere beleving geleid. Ik vind het niet zo raar dat de ts dat ook aan de productie in het verre oosten wijt. Maar ja, zo zit de wereld nu even inelkaar.
En als je na 20 jaar de draad een beetje kwijt bent mag je best vragen stellen. Dat het wat negatief verwoord is, is onderdeel van de lichte wanhoop.

Dus; wees ruimdenkend en help de persoon wat dit betreft op de rails ipv achter de geraniums.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.