Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52

Auteur Topic: Herstarter H0, welk merk kun je nog gerust kopen?  (gelezen 20546 keer)

aw

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Herstarter H0, welk merk kun je nog gerust kopen?
« Gepost op: 17 May 2015, 13:30:58 »
Beste Beneluxspoorders,

na een pauze van 20 jaar wil ik graag weer gaan herstarten met modelspoor en wil een H0 baan bouwen naar Duits voorbeeld in tijdperk 3/4. Ik heb hier in de forums, in de encyclopedie en op Duitse forums als Stummiforum al het nodige gelezen. Als kind had ik een Fleischmann baan en ik was dan ook verbaasd om te lezen dat 'mijn merk' Fleischmann eigenlijk niet meer bestaat. Ze zijn overgenomen door Modeleisenbahn Holding, ze hebben inmiddels een minimaal H0 aanbod, produceren niet meer in Nürnberg maar samen met Roco in Slowakije en Roemenie.

Bij andere merken lijkt hetzelfde te spelen, allemaal vanuit het oogpunt van winst maximalisatie een deel of de volledige productie naar Oost Europa of China verplaatst en dat heeft natuurlijk tot kwaliteitsproblemen geleid. Bij Märklin lees ik over wisselmotoren voor C-rails wissels die een groot uitvalpercentage hebben en onderdelen uit China, bij Roco over scheefzittende kappen, afbrekende onderdelen en foute belettering en 100% China merken als ESU lijken het wel heel erg bont te maken, er is geen lok onder de 360 euro te krijgen ondanks de enorme kwaliteisproblemen zoals in dit bericht door een Duitser beschreven. 

Mijn vraag is nu, welk merk kun je nog wel gerust kopen? Ik neig zelf naar Piko, ik lees weinig over kwaliteisproblemen en een lok die ik in ieder geval wil gaan aanschaffen, een V200 kost bij Piko maar rond de 100 euro. Ze produceren ook deels nog in Duitsland. En als rails eventueel Peco, Piko of Rocoline. Of eventueel Märklin omdat ze de productie deels weer naar Duitsland terug willen halen zodat het hopelijk weer beter zal worden met de kwaliteit. De 100% China merken als ESU, Brawa of Liliput wil ik in ieder geval links laten liggen ook al ziet het er vaak wel mooi uit.

Groeten,

aw

Simplex

• Offline Offline
Re: Herstarter H0, welk merk kun je nog gerust kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 17 May 2015, 14:46:26 »
Als ik je verhaal zo lees, zou ik er helemaal niet aan beginnen.
Je hebt maar weinig vertrouwen in allerlei merken, en neemt
delen uit discussies aan voor dagelijkse realiteit. Zou bijna denken
dat je een familielid bent van iemand hier uit het forum.
Er is genoeg goeds te koop, zowel van de bekende merken als
kleinserie. En dan ook nog eens voor onder de 360€....
Mvh Steef

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #2 Gepost op: 17 May 2015, 14:55:01 »
Ook een optie: tweedehands kopen. Volgens mij is het gros van het roco spul dat ik boven heb staan nog netjes in Oostenrijk gemaakt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 May 2015, 15:45:24 »
En dan maar hopen dat het kunststof niet bros is geworden.  :)
Ik heb eigenlijk geen enkel merk op een zwarte lijst staan. Ik heb wel een ranglijst, maar dat heeft weinig met de plaats van productie te maken. Bedenk dat de eisen van hobbyïsten een stuk hoger zijn geworden. Op fora kom je meer te weten dan vroeger ooit mogelijk was en daarbij zitten de pluspunten en de minpunten. Op die manier kan je per model oordelen. Wat nu een bedrukkingsfout wordt genoemd, kwam je 20 jaar geleden helemaal niet te weten en werd ook niet erg van belang geacht.

Niks mis met Piko trouwens. Vrij degelijk, soms wat eenvoudig maar lang niet altijd, goede onderdelenservice. De beroerde, eigenlijk niet bestaande, onderdelenservice van LSmodels en sommige andere merken, is voor mij reden om bij voorkeur geen locs van die merken te kopen. Bij rijtuigen boeit dat minder en ik ga echt niet zonder die fraaie ICR rijtuigen van LSmodels doen.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2015, 15:53:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #4 Gepost op: 17 May 2015, 15:48:07 »
Ik kan maar 1 ding adviseren: lees niets meer op forums als je een objectieve mening wil zien en vergeet alles wat je al gehoord hebt. Ga vervolgens naar de eerstvolgende beurs in Houten, pak alles beet wat je aanstaat en vorm eerst een oordeel voor je vraagt welk merk het is ;D
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 17 May 2015, 16:06:36 »
Eens met Besselspoor. Bedenk wel dat over een negatieve ervaring, al of niet terecht, bladzijden vol worden geschreven vanuit teleurstelling. De tevreden mensen zijn veel te druk met genieten van hun aankopen om lappen tekst op internet te knallen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 May 2015, 17:12:06 »
Het lastige is een beetje dat elk merk goede en slechte locs heeft. Zo heb ik van Trix enkele prachtig rijdende locs terwijl ik er ook wel eens een heb gehad die voor geen meter reed. Hetzelfde met Fleischmann en Roco, ook daar heb ik hele mooie (nieuwe) locs terwijl ik ook wel eens een veel mindere ertussen had zitten. Zelf ben ik erg gecharmeerd van LS-models en ACME, hoewel die meer moderne locs hebben en niet echt in de prijsklasse van Piko zitten. Wellicht zou je met Piko kunnen beginnen, je kunt dan altijd later nog overstappen op duurdere merken.

aw

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2015, 17:18:50 »
Heren,

bedankt voor de reacties zover. Het valt dus blijkbaar wel mee met de kwaliteit van modeltreinen. Ook ben ik me er van bewust dat de negatieve ervaringen van een product uitvergroot worden op internet en over sommige merken zoals Piko heb ik, afgezien van het gebrek aan detail van sommige modellen, vrij weinig negatiefs gelezen. Ik ben vorige maand op Intermodellbau geweest en op een lokale modelspoorbeurs dit jaar maar gezien de toch best wel hoge prijzen van modeltreinen ben ik niet spontaan tot een aanschaf overgegaan zonder me eerst goed te willen informeren. Wat tweedehands betreft, ik vind het lastig te beoordelen wat goed is.

Het blijft zonde dat een stukje Duitse speelgoedgeschiedenis verdwenen is. Het is net zoiets als dat de Zwitserse horloge- en zakmesfabrikanten hun productie maar even naar China zouden verplaatsen. Zijn er nog modelspoorfabrikanten of toebehorenleveranciers die nog wel volledig in Duitsland produceren? Vollmer dacht ik wel, is een keer een documentaire van op Duitse televisie geweest, maar die zijn er inmiddels mee gestopt.

Wat betreft mijn keuzes voor rails: Peco, Piko of Rocoline, is daar nog iets op aan te merken? Of eventueel K-rails als het toch Märklin zou worden?

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #8 Gepost op: 17 May 2015, 17:21:11 »
Piko laat tegenwoordig ook alles uit China komen toch? Ze hebben in ieder geval een fabriek gebouwd daar en zijn als een van de weinige nog niet bezig met het terughalen van productie.
Voor grootspoorfoto's zie site

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 May 2015, 17:22:14 »
Peco, Roco-Line (geen Geo-Line) en Tillig zijn mijn persoonlijke favorieten.
Mvh Steef

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 17 May 2015, 18:04:54 »
Ik neig zelf naar Piko, ik lees weinig over kwaliteisproblemen ..........................De 100% China merken als ESU, Brawa of Liliput wil ik in ieder geval links laten liggen ook al ziet het er vaak wel mooi uit.

Piko laat tegenwoordig ook alles uit China komen toch? Ze hebben in ieder geval een fabriek gebouwd daar en zijn als een van de weinige nog niet bezig met het terughalen van productie.

Waarmee de TS zichzelf dus tegenspreekt ;)

Zoals al gezegd, het meeste is gewoon goed, en je moet niet alles geloven wat op internet geschreven staat :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #11 Gepost op: 17 May 2015, 18:31:29 »
@Ronald inderdaad. Overigens lijkt het mij ook niet zo relevant door wie het gemaakt heeft, zolang de kwaliteit maar goed is. Ik heb zelf genoeg spul staan wat in China geproduceerd is en er prima uit ziet. Het enige wat ik erg jammer vind is dat er tegenwoordig flinke kwaliteit verschillen zijn tussen producten. De ene Roco 1254 is perfect terwijl een andere allerlei vage lak beschadigingen heeft bijv. Hier hebben tegenwoordig erg veel modellen van diverse merken (Roco, Artitec, LS Models, ACME enz) last van.
Voor grootspoorfoto's zie site

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #12 Gepost op: 17 May 2015, 18:51:58 »
Wat betreft mijn keuzes voor rails: Peco, Piko of Rocoline, is daar nog iets op aan te merken? Of eventueel K-rails als het toch Märklin zou worden?

Hallo anoniempje,

In de naam van alles wat heilig is: Neem gelijkstroom!

Meer keus in materieel, geen rare nokjes tussen de rails en vaak goedkoper ook.

Succes!

(Gaat zich even schuilhouden en toekijken hoe de discussie zich ontwikkelt)

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #13 Gepost op: 17 May 2015, 19:06:49 »
@Arjan, je was me net voor ;D!

Erik, die nu ook wegduikt. ;)
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #14 Gepost op: 17 May 2015, 19:36:56 »
Hallo Grote onbekende,

Het valt dus blijkbaar wel mee met de kwaliteit van modeltreinen. Ook ben ik me er van bewust dat de negatieve ervaringen van een product uitvergroot worden op internet en over sommige merken zoals Piko heb ik, afgezien van het gebrek aan detail van sommige modellen, vrij weinig negatiefs gelezen.

Wauw... Jij bent makkelijk om te praten een paar reacties en dan ....  En wat de rest ook al aangeeft: Lees dan geen fora of andere media meer. Dat geeft dan een heel raar beeld van de hobby. :) Even serieus: Er zijn geen slechte treinen meer te krijgen. Voor de klinknageltellers misschien maar voor de gewone hobby-man/vrouw is er veel leuks te krijgen. Het is hoe hoog je je eigen lat legt. En ja door het internet is het gemakkelijker om te klagen en dat doen mensen nou eenmaal heel graag. :)

Ik ben vorige maand op Intermodellbau geweest en op een lokale modelspoorbeurs dit jaar maar gezien de toch best wel hoge prijzen van modeltreinen ben ik niet spontaan tot een aanschaf overgegaan zonder me eerst goed te willen informeren. Wat tweedehands betreft, ik vind het lastig te beoordelen wat goed is.

Wat is een hoge prijs? Je hebt het er voor over of niet. Meer keuze is er niet. Over tweedehands: Veelal worden er soms hoofdprijzen gevraagd voor spul van 30 - 40 jaar oud. En dan vooral voor het "witte dozen-merk". Dat is op zich niet erg als je het er voor over hebt. Over het door jou geprezen Piko: Het oude spul komt nog uit DDR-tijdperk, dat is niet van al te beste kwaliteit soms. En het is gewoon ervaren.

Het blijft zonde dat een stukje Duitse speelgoedgeschiedenis verdwenen is.

Ooit les in economie gehad? Puur economisch. En dan zit jij nu al te klagen over hoge prijzen?

Met K-rails zit je aan Märklin, het 3-rail / witte dozen-merk vast. Niet echt erg als het een bewuste keuze is. Of het beter is? Dat durf ik niet te zeggen.

Wat ik je wel mee wil geven: Denk na of je digitaal of analoog wil gaan rijden. En ook waarom. Digitaal is eigenlijk naar verhouding de betere optie heden ten dage. Gemakkelijker meer treinen tegelijk, verlichting die altijd kan branden en schakelbaar is, geluidfuncties e.d. Koop een (digitale) beginnersset van Piko of Roco / Fleischmann, dan kan je meteen beginnen. Dan weet je ook zeker dat alles moet werken zonder dat je eerst alles moet uitzoeken of het allemaal bij elkaar past.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!