Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:17:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:59:59
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 17:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door R1954
Vandaag om 17:35:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 17:20:59
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 159023 keer)

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #510 Gepost op: 30 March 2018, 10:54:47 »
Met dat "verprutste" onderdeel is het zo te zien toch nog (relatief snel) helemaal goed gekomen.  :D
Ziet er geweldig goed uit  (y)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #511 Gepost op: 30 March 2018, 11:12:44 »
Knap stukje werk, hoor!!
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #512 Gepost op: 30 March 2018, 11:24:40 »
@ Rolf en Peter,
Zo te zien begint het al te kriebelen. Dan nog maar een extra plaatje.

IMG_4859 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 30 March 2018, 11:29:01 door FritsT »

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #513 Gepost op: 30 March 2018, 12:01:41 »
Dat zeer zeker Frits maar voorlopig zit ik nog op "nulpunt" niveau  ;D

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #514 Gepost op: 30 March 2018, 12:20:01 »
@Frits.
Ik haak af. Ik blijf het met bewondering in stilte volgen, maar dit ga ik je niet nadoen ....  :-X

@Rolf,
Maar dat ziet er toch ook schitterend uit!  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #515 Gepost op: 30 March 2018, 17:57:00 »
De gaten voor de wasluikjes (of hoe ze ook mogen heten) zijn geboord. Eerst door en door 0,8 mm en daarna 1,4 mm circa 1,5 mm diep. De eerste drie heb ik vooralsnog voorzien van rond 0,8 draad maar ik slijp straks 1x1 iets kleiner, circa 0,8x0,8,  met een ronde staart. Het vierkantje komt dus in de opening van 1,4 in het zicht en het ronde gedeelte gaat door het 0,8 gat. Zo heb ik verdiept liggende afsluiters.

TIP: vergeet de snijolie niet bij boren in deze dikte, 3 mm. Kost je anders vele boortjes en werk om die afgebroken stukken er uit te krijgen. En het wordt er niet mooier op.

IMG_4860 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #516 Gepost op: 30 March 2018, 21:23:22 »
Het maken van vierkante waspluggen:

1. Neem een stukje 1x1 profiel en span dat in de boormachine. Haal het uitstekende deel net zolang langs de vijl totdat het staafje in het gaatje in het ketelfront past (kan in de boormachine blijven zitten).

IMG_4861 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4862 by Nulpunt0, on Flickr

2. Knip het overtollige vierkante deel af. Vijl het vierkant vlak.

IMG_4863 by Nulpunt0, on Flickr

3. Plaats de wasplug in de klem en vijl naar behoefte de kop op breedtemaat. Heel voorzichtig en HAAKS.

IMG_4864 by Nulpunt0, on Flickr

4. Tevreden....plaatsen en lijmen vanaf de achterzijde.

Per wasplug ben je niet langer dan 5 minuutjes bezig.

IMG_4865 by Nulpunt0, on Flickr

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #517 Gepost op: 30 March 2018, 21:30:33 »
Vraagje:
Waarom lijmen in plaats van solderen?

Groet,

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #518 Gepost op: 30 March 2018, 21:34:58 »
ding heeft toch niks te houden en wie weet wat voor bestaande verbinding je aan gort stookt als je gaat solderen...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #519 Gepost op: 30 March 2018, 21:37:54 »
juist ja, dat bedoel ik.
En ik kan je verzekeren dat je lelijke dingen gaat roepen als het soldeer gaat waar het niet moet gaan en het gaatje vult.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #520 Gepost op: 30 March 2018, 21:49:20 »
ow ja dat hebbie daar ook nog natuurlijk.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #521 Gepost op: 30 March 2018, 22:31:33 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #522 Gepost op: 30 March 2018, 22:40:16 »
@ Edsko...stoot je kop niet tegen de grond. Kan je de volgende berichten niet meer lezen van de koppijn.
Maar leuk dat je het leuk vindt en laat blijken.

Ik begin er nu ook steeds meer lol aan te beleven, want ik ben zonder vooropgesteld bouwplan er aan begonnen en zoals het nu gaat kom ik nog steeds geen dingen tegen waarvan ik zeg..nou...

IMG_4868 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #523 Gepost op: 31 March 2018, 13:55:36 »
Ik was al bezig geweest met 'loodgieteren", maar dat was een proef om de maat te bepalen. Nu moeten de leidingen in de juiste volgorde gemonteerd worde voordat je er niet meer bij kan.
De twee grote verticale stoomleidingen zijn verwijderd omdat die dikker moeten.
En passant een onderdeeltje moeten toevoegen op de stoomverdeler om dat dat plotsklaps het hazenpad hand genomen.

De eerste leiding is de dubbel (2 x 0,5 mm) die loopt van het smeertoestel naar de linkerzijde van de ketel, dus dwars over het ketelfront.
Hierbij ook geconcludeerd dat ik het grote witmetalen gietstuk nu moet plaatsen om die leiding aan vast te maken.

IMG_4869 by Nulpunt0, on Flickr

En dan een kijkje op de achterzijde.
1. Het witmetalen gietstuk (met 10-secondenlijm vastgezet) is te kort. Zorg van later.
2. Je ziet nu ook wat ik weg heb moeten slijpen ivm breken van een boortje.
3. Voor het vastzetten van de leiding heb ik een sleuf in het witmetalen deel geslepen en daar de leiding in gebogen. Vastgezet met 70-graden soldeer.

IMG_4870 by Nulpunt0, on Flickr

Aan het smeertoestel wil ik niks meer solderen (reden: zie boven). Lijmen kan, maar mechanisch verbinden om het pootje kan ook.

IMG_4871 by Nulpunt0, on Flickr



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #524 Gepost op: 31 March 2018, 22:02:02 »
Dan nu het delicaatste werkje wat ik in modelbouw kan bedenken..twee identiek gevormte stukken pijp ZONDER butsen gebogen. Kijk maar eens naar "fabrieks" messing modellen. Allemaal even strak. Het kan dus, maar doe het maar even.....

Eerst een (twee, drie of wat dan ook) proefmodellen maken en dan moet het tussen je oren zitten hoe je moet buigen. Dan onvermijdelijk een mal maken want twee identieke vormen uit de hand...gaat nooit lukken. Maar ik zei al..het kan.

Op de soldeerplaat gaat het prima. Een gefreesde mal zou nog mooier zijn.
Draad 1,2 mm, uitgegloeid, dus boter(buts)zacht.

IMG_4872 by Nulpunt0, on Flickr

en dan maar kijken, kijken en nog eens kijken of je echt tevreden bent.
IMG_4873 by Nulpunt0, on Flickr

ook op het model:
IMG_4874 by Nulpunt0, on Flickr

zeker?....vastzetten.
IMG_4875 by Nulpunt0, on Flickr

@Gerard,
Hieronder een detail van de bevestiging aan het ketelfront. strip 0,5x1
Niet lijmen (te breekbaar in dit geval).
Niet met soldeerstation (te weinig vermogen)
Niet met de vlam (laten andere onderdelen los en smelt de steun aan de achterkant
enige optie: Weerstandsoldeerapparaat WSA en dan op vol vermogen. Veel warmte en snelheid is geboden.

In de moer heb ik een minimale druppel 10-secondenlijm laten lopen.

IMG_4877 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4879 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 31 March 2018, 23:41:42 door FritsT »