Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:57:38
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 20:54:05
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 20:52:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 20:51:53
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
Vandaag om 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 166400 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11613
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #345 Gepost op: 31 August 2015, 15:16:13 »
AANVULLING - RECTIFICATIE

Op stringend verzoek van Jan den Haan, de maker van een aantal foto's die in dit draadje gepubliceerd zijn, een opsomming van betreffende foto's waar zijn naam niet of crytptisch bij vermeld staat.
Bij Stichting BNLS is gevraagd naar een mogelijkheid om deze correcties bij betreffende foto's te plaatsen.

Betreft opnames van de NS 5000 in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
blz 3, bericht 43, 10 juni, wasluik
blz 6, bericht 76, 15 juni, tender binnenzijde
blz 6, bericht 78, 15 juni, tendersteun
blz 9, bericht 128, veerpakket
blz 11, bericht 160, 7 juli, schaarsteun
blz 11, bericht 164, 17 juli, achterzijde cylinder
blz 14, bericht 186, luchttanks
blz 15, bericht 215, luchtpomp
blz 15, bericht 223, drijfwerk
blz 16, bericht 228, drijfwerk (idem)
blz 16, bericht 228, 7 aug, stang door voetplaat
blz 18, bericht 265, 14 aug. binnenzijde machnistenhuis


Met excuses aan Jan den Haan.
Frits Thies.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #346 Gepost op: 31 August 2015, 20:46:27 »
Ziet er perfect uit. Prachtig.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11613
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #347 Gepost op: 31 August 2015, 23:36:55 »
Nieuwe uitdaging.. een dak dat niet helemaal gebogen is, maar aan de bovenkant plat.

Mijn planning:
1. rollen
2. uitgloeien
3. plat deel maken.
4. klinknagels maken.

1. Rollen met een extra plaat om de randen rond te krijgen.


2. Uitgloeien.


3. Plat stuk maken.


4.Resultaat.
Nog wel wat handmatig werk aan het uiteinde, maar tevreden.


5. Door de half ingeëtste naden en klinknagels aan de onderzijde waren er wel wat knikjes aan de bovenkant te zien.. Daar is een vijl en schuurmateriaal voor.


6. Klinknagels zetten.
Opmerkelijk dat ik bij 1:1 meer klinknagels/randen zie dan hier aangegeven. Dak is dus nog niet klaar.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11613
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #348 Gepost op: 03 September 2015, 14:58:32 »
De hele messing werkplaats is ingepakt en staat gereed voor de demo in de VSM- loods in Beekbergen komend weekend,

dus ook de NS 4300.

Vandaag dus vrije dag!

http://www.stoomtrein.org/evenementen/tnt.html


roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #349 Gepost op: 03 September 2015, 18:10:35 »
Mooi ,Kan ik je er 3 dagen over lastig vallen . ;D
Wij staan er weer met Oosterbeek en Rhenen.

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #350 Gepost op: 03 September 2015, 18:30:10 »
Kan ik je er 3 dagen over lastig vallen . ;D

Niks daarvan  :-X

Gewoon vriendelijk en geduldig interacteren met het publiek. Dat interne geneuzel doe je maar in je eigen tijd

 ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #351 Gepost op: 03 September 2015, 18:37:25 »
 ;D

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11613
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #352 Gepost op: 08 September 2015, 22:15:26 »
Ik heb afgelopen weekend niet veel gewerkt aan de 4300. Mijn buurman des te meer geloof ik.

Bij mijn model zijn alleen wat stroomafnemertjes geplaatst. Nu nog afstellen (samen met de vering), maar dat komt na het spuiten.
De electronicastrip zit aan de uiteinden vast met een M-1 boutje/moertje. 10-secondenlijm alleen is niet voldoende sterk.
De aansluiting van de stroomdraden naar de motor....tzt. Ruimte zat.


FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11613
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #353 Gepost op: 10 September 2015, 19:02:07 »
Ik ben al een eind op weg, maar ga eerst toch maar een gedegen onderzoek doen hoe de afwerking van het machinistenhuis moet worden want er zit meer werk aan dan dat de beschikbare onderdelen doen vermoeden.

1. Dit is appeltje eitje.


2. netjes aansluiten en doorvloeien van het soldeer in het geëtste randje.


3.De handleiding noemt nadrukkelijk een volgorde voor het plaatsen van de raamkozijnen en het ombuigen van de dak bevestiging. Ik doe het dus precies andersom en vijl de eventueel gebogen bovenste dakrand recht. Kan niet fout.


4. het lage hoekdeel aan de achter-zijkant moet je van meer klinknagels voorzien dan er zijn geëtst. Dat komt door de Nederlandse aanpassing voor de achterwand!
Klinknagels doordrukken door 0,5 mm plaat zien er wel dikker uit dan door de geëeste exemplaren. Het zij zo.

De kopse kant van de zijwand moet later nog met een strip worden bedekt. De etsgaatjes zullen dan niet meer zichtbaar zijn.


5. De achterwand is bij 1:1 van hout. Hier een testexemplaar. Later zal ik hem aan de binnenkant  verstevigen met een plaatje messing.
Ik vermoed dat ik de wand pas na het spuiten kan plaatsen.
Of...
Messing plaat met houtnerven. Super bedrog, maar wel een optie.


Dit dus
« Laatst bewerkt op: 10 September 2015, 19:33:02 door FritsT »

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #354 Gepost op: 10 September 2015, 20:14:05 »
Ha Frits,

Hout op schaal nabootsen doe ik dus bij voorkeur niet met hout..in spoor 1 soms sel, maar ga je kleiner, dan verkies ik toch styreen. Een plaatje messing mishandelen met grof schuurpapier oid. Lijkt me de beste optie. Maar werd dit venster bij het grote voorbeeldniet gewoon strakgeplamuurd? Lijkt me eigenlijk wel. En in dat geval lekker messing gebruiken...lukt je vast wel (y)

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11613
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #355 Gepost op: 11 September 2015, 12:00:42 »
Dit is de achterzijde van de 4420.

De verticale hoekrand van zijwand lijkt een L-profiel te zijn dat tegen het dak naar de andere kant doorloopt. Ga dat gebogen profiel maar eens namaken....meer dan een uitdaging. Daarnaast, de klinknagels zijn al geperst en zouden weer weg moeten....



1. Vooralsnog besloten om er een 0,2 x 1,0 platte strip haaks op de zijwand te zetten en die tegen het dak later aansluitend te maken.
2. Raamkozijn is een stripje van vierkant buis 3,5 x 5,0
3. Horizontale balk in het midden (doel onbekend) is van 0,5 x 1,0 strip

Ik bouw verder en zie wel of het zo blijft. met soldeer kan je alle kanten uit, dus in 1 seconde is alles weer weg.



Vanaf de andere kant zie je dat het een  "hoekig" hoekje is. Toch, een "los" houten schot dat zo strak mogelijk tegen de bestaande beplating zit. Het valt alleen iets naar binnen.

« Laatst bewerkt op: 11 September 2015, 12:08:07 door FritsT »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #356 Gepost op: 11 September 2015, 12:31:23 »
Frits,
zoals beloofd.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11613
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #357 Gepost op: 11 September 2015, 12:50:19 »
John, dank je.

Raampje moet dus vierkant.
De maten kan ik op de foto niet echt ontcijferen, maar ik schat circa 5x5 mm in model. (1:1 wordt dat circa 22x22 cm)
Ik heb vierkant buis 5x5 en 6x6 dus dat is gewoon even een schijfje snijden en kijken wat overeenkomt.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11613
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #358 Gepost op: 11 September 2015, 14:36:21 »
Raamkozijn op onderstaande foto: 5,0 x 5,0 mm.

Ook maar besloten om het dak (tijdelijk) te plaatsen. Op drie punten met een beetje soldeer vastgezet.

Essentieel is dat alles recht en haaks komt. Daarom heb ik een tijdelijk profiel gesoldeerd.


Aan met name de bovenste raamstijl heb je wat aandacht te besteden want juist daar zie je de allerkleinste afwijking van het lijnenspel.




De overstek aan beide zijden moet natuurlijk gelijk zijn.


FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11613
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #359 Gepost op: 11 September 2015, 15:00:42 »
Nu staat er ineens een herkenbare locomotief !



Ook duidelijk hoeveel ik de ketel aan de voorkant moet inkorten, want die was in en eerder stadium van de bouw bewust te lang gelaten.