Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 14:15:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 14:13:01
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door 741230
Vandaag om 14:11:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 160363 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #345 Gepost op: 31 August 2015, 15:16:13 »
AANVULLING - RECTIFICATIE

Op stringend verzoek van Jan den Haan, de maker van een aantal foto's die in dit draadje gepubliceerd zijn, een opsomming van betreffende foto's waar zijn naam niet of crytptisch bij vermeld staat.
Bij Stichting BNLS is gevraagd naar een mogelijkheid om deze correcties bij betreffende foto's te plaatsen.

Betreft opnames van de NS 5000 in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
blz 3, bericht 43, 10 juni, wasluik
blz 6, bericht 76, 15 juni, tender binnenzijde
blz 6, bericht 78, 15 juni, tendersteun
blz 9, bericht 128, veerpakket
blz 11, bericht 160, 7 juli, schaarsteun
blz 11, bericht 164, 17 juli, achterzijde cylinder
blz 14, bericht 186, luchttanks
blz 15, bericht 215, luchtpomp
blz 15, bericht 223, drijfwerk
blz 16, bericht 228, drijfwerk (idem)
blz 16, bericht 228, 7 aug, stang door voetplaat
blz 18, bericht 265, 14 aug. binnenzijde machnistenhuis


Met excuses aan Jan den Haan.
Frits Thies.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #346 Gepost op: 31 August 2015, 20:46:27 »
Ziet er perfect uit. Prachtig.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #347 Gepost op: 31 August 2015, 23:36:55 »
Nieuwe uitdaging.. een dak dat niet helemaal gebogen is, maar aan de bovenkant plat.

Mijn planning:
1. rollen
2. uitgloeien
3. plat deel maken.
4. klinknagels maken.

1. Rollen met een extra plaat om de randen rond te krijgen.


2. Uitgloeien.


3. Plat stuk maken.


4.Resultaat.
Nog wel wat handmatig werk aan het uiteinde, maar tevreden.


5. Door de half ingeëtste naden en klinknagels aan de onderzijde waren er wel wat knikjes aan de bovenkant te zien.. Daar is een vijl en schuurmateriaal voor.


6. Klinknagels zetten.
Opmerkelijk dat ik bij 1:1 meer klinknagels/randen zie dan hier aangegeven. Dak is dus nog niet klaar.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #348 Gepost op: 03 September 2015, 14:58:32 »
De hele messing werkplaats is ingepakt en staat gereed voor de demo in de VSM- loods in Beekbergen komend weekend,

dus ook de NS 4300.

Vandaag dus vrije dag!

http://www.stoomtrein.org/evenementen/tnt.html


roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #349 Gepost op: 03 September 2015, 18:10:35 »
Mooi ,Kan ik je er 3 dagen over lastig vallen . ;D
Wij staan er weer met Oosterbeek en Rhenen.

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #350 Gepost op: 03 September 2015, 18:30:10 »
Kan ik je er 3 dagen over lastig vallen . ;D

Niks daarvan  :-X

Gewoon vriendelijk en geduldig interacteren met het publiek. Dat interne geneuzel doe je maar in je eigen tijd

 ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #351 Gepost op: 03 September 2015, 18:37:25 »
 ;D

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #352 Gepost op: 08 September 2015, 22:15:26 »
Ik heb afgelopen weekend niet veel gewerkt aan de 4300. Mijn buurman des te meer geloof ik.

Bij mijn model zijn alleen wat stroomafnemertjes geplaatst. Nu nog afstellen (samen met de vering), maar dat komt na het spuiten.
De electronicastrip zit aan de uiteinden vast met een M-1 boutje/moertje. 10-secondenlijm alleen is niet voldoende sterk.
De aansluiting van de stroomdraden naar de motor....tzt. Ruimte zat.


FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #353 Gepost op: 10 September 2015, 19:02:07 »
Ik ben al een eind op weg, maar ga eerst toch maar een gedegen onderzoek doen hoe de afwerking van het machinistenhuis moet worden want er zit meer werk aan dan dat de beschikbare onderdelen doen vermoeden.

1. Dit is appeltje eitje.


2. netjes aansluiten en doorvloeien van het soldeer in het geëtste randje.


3.De handleiding noemt nadrukkelijk een volgorde voor het plaatsen van de raamkozijnen en het ombuigen van de dak bevestiging. Ik doe het dus precies andersom en vijl de eventueel gebogen bovenste dakrand recht. Kan niet fout.


4. het lage hoekdeel aan de achter-zijkant moet je van meer klinknagels voorzien dan er zijn geëtst. Dat komt door de Nederlandse aanpassing voor de achterwand!
Klinknagels doordrukken door 0,5 mm plaat zien er wel dikker uit dan door de geëeste exemplaren. Het zij zo.

De kopse kant van de zijwand moet later nog met een strip worden bedekt. De etsgaatjes zullen dan niet meer zichtbaar zijn.


5. De achterwand is bij 1:1 van hout. Hier een testexemplaar. Later zal ik hem aan de binnenkant  verstevigen met een plaatje messing.
Ik vermoed dat ik de wand pas na het spuiten kan plaatsen.
Of...
Messing plaat met houtnerven. Super bedrog, maar wel een optie.


Dit dus
« Laatst bewerkt op: 10 September 2015, 19:33:02 door FritsT »

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #354 Gepost op: 10 September 2015, 20:14:05 »
Ha Frits,

Hout op schaal nabootsen doe ik dus bij voorkeur niet met hout..in spoor 1 soms sel, maar ga je kleiner, dan verkies ik toch styreen. Een plaatje messing mishandelen met grof schuurpapier oid. Lijkt me de beste optie. Maar werd dit venster bij het grote voorbeeldniet gewoon strakgeplamuurd? Lijkt me eigenlijk wel. En in dat geval lekker messing gebruiken...lukt je vast wel (y)

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #355 Gepost op: 11 September 2015, 12:00:42 »
Dit is de achterzijde van de 4420.

De verticale hoekrand van zijwand lijkt een L-profiel te zijn dat tegen het dak naar de andere kant doorloopt. Ga dat gebogen profiel maar eens namaken....meer dan een uitdaging. Daarnaast, de klinknagels zijn al geperst en zouden weer weg moeten....



1. Vooralsnog besloten om er een 0,2 x 1,0 platte strip haaks op de zijwand te zetten en die tegen het dak later aansluitend te maken.
2. Raamkozijn is een stripje van vierkant buis 3,5 x 5,0
3. Horizontale balk in het midden (doel onbekend) is van 0,5 x 1,0 strip

Ik bouw verder en zie wel of het zo blijft. met soldeer kan je alle kanten uit, dus in 1 seconde is alles weer weg.



Vanaf de andere kant zie je dat het een  "hoekig" hoekje is. Toch, een "los" houten schot dat zo strak mogelijk tegen de bestaande beplating zit. Het valt alleen iets naar binnen.

« Laatst bewerkt op: 11 September 2015, 12:08:07 door FritsT »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #356 Gepost op: 11 September 2015, 12:31:23 »
Frits,
zoals beloofd.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #357 Gepost op: 11 September 2015, 12:50:19 »
John, dank je.

Raampje moet dus vierkant.
De maten kan ik op de foto niet echt ontcijferen, maar ik schat circa 5x5 mm in model. (1:1 wordt dat circa 22x22 cm)
Ik heb vierkant buis 5x5 en 6x6 dus dat is gewoon even een schijfje snijden en kijken wat overeenkomt.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #358 Gepost op: 11 September 2015, 14:36:21 »
Raamkozijn op onderstaande foto: 5,0 x 5,0 mm.

Ook maar besloten om het dak (tijdelijk) te plaatsen. Op drie punten met een beetje soldeer vastgezet.

Essentieel is dat alles recht en haaks komt. Daarom heb ik een tijdelijk profiel gesoldeerd.


Aan met name de bovenste raamstijl heb je wat aandacht te besteden want juist daar zie je de allerkleinste afwijking van het lijnenspel.




De overstek aan beide zijden moet natuurlijk gelijk zijn.


FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #359 Gepost op: 11 September 2015, 15:00:42 »
Nu staat er ineens een herkenbare locomotief !



Ook duidelijk hoeveel ik de ketel aan de voorkant moet inkorten, want die was in en eerder stadium van de bouw bewust te lang gelaten.