Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 13:00:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:59:15
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 160231 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11319
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #285 Gepost op: 16 August 2015, 11:29:09 »
Bespeur ik daar toch een beetje  "koud-watervrees"? 

gereedschappen.. kunnen we je bij helpen.
draaibank, zandstralen....kunnen we je bij helpen (andere leden van de bouwgroep hebben die ook niet)
spuiten...zelfde verhaal
en ik kan ook niet alles en moet bij andere modelbouwers hulp vragen of iets laten doen.

Juist door samenwerken leer je en kom je tot verrassende resultaten.

En ja.... alle drie de bouwprojecten zijn over 3 weken bij Terug naar Toen te zien.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11319
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #286 Gepost op: 16 August 2015, 11:29:30 »
De schoorsteen:

De aansluiting is net niet je van het waardoor je ruim soldeer nodig hebben om te solmuren. Op maat vijlen gaat niet vanwege de imitatie bouten die dan optisch uit positie raken.


Beetje bij beetje opbouwen en bijwerken. Geen harde schrapers gebruiken om overtollig soldeer weg te halen. Dat geeft altijd krassen. Glasvezelpotlood werkt. Geduldwerkje.



FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11319
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #287 Gepost op: 16 August 2015, 11:40:36 »
En dit is mijn "werkplaats" met eigenlijk alle gereedschappen die ik gebruik.
Alleen het fototoestel staat er niet op, maar dat heeft een reden.

« Laatst bewerkt op: 16 August 2015, 11:42:30 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #288 Gepost op: 16 August 2015, 11:52:12 »
Ik hou inderdaad niet van koud water  ;D

Daarbij voorzie ik allerlei practische problemen. Ik zal proberen naar de manifestatie te komen in Apeldoorn; het is bijna twee uur reizen met de trein vanuit Hoorn. En om dan elke keer bij hulp zover en zolang te moeten reizen, lijkt me ook niet handig. Ligt te ver uit de buurt.

Zelf heb ik een H0 treinbaan en zal -ondanks de schoonheid van de grotere 0-schaal- naar alle waarschijnlijkheid toch niet overstappen.

Als ik jouw 'werkplaats' bekijk, schiet ik ook al aardig op. Soldeerstation, kniptangetjes en slijpmachientje heb ik ook al, dus....
Dan alleen de ruimte nog.  ;)

Maar voorlopig hou ik me maar bij het volgen van draadjes.....

Groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4565
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #289 Gepost op: 16 August 2015, 12:05:13 »
Hallo Frits,
Heb je enig idee hoeveel deze locomotief in totaal gaat wegen?
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11319
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #290 Gepost op: 16 August 2015, 12:11:11 »
Nog meer koud water vrees...

De locaties van de leden van de bouwgroep:
Terschelling
West Brabant
Randstad
Midden Nederland

en toch lukt het om informatie, materialen/gereedschappen uit te wisselen. Mail, dit forum en de Post  doen wonderen.


Overigens, mijn werkruimte kan wel eens kleiner zijn dan menig H0 of N modelbaan.
Rijden in 0....dat moet je op bijeeenkomsten (b.v. op Rail, Eurospoor, en mogelijk ook wel Hoorn/Medemblik) doen. Ook leuk om elkaar te ontmoeten.


FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11319
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #291 Gepost op: 16 August 2015, 12:13:58 »
@Eric...

Een gemiddelde messing spoor 0 loc: 3-4 kilo. Dat voel je ook bij het rijden. Dat is niet zo maar de trafo openzetten en gaan met de banaan.
Aanrijdingen/ontsporingen hebben dan ook vaak consequenties (net zoals 1:1). Mag gewoon niet gebeuren.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4565
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #292 Gepost op: 16 August 2015, 12:23:16 »
@ Frits, dank voor deze informatie, das zwaar te noemen en liever geen ontsporingen dan, zonde van al dat mooie werk
 (y)
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11319
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #293 Gepost op: 16 August 2015, 13:42:54 »
Waar horen toch die onderdelen ?.....





Maar onderstaande drie stuks(243, 244 en 245), zijn vooralsnog onbekend.
Onderdeel rechts is het dakluik van het machinistenhuis.
WIE HEEFT EEN IDEE WAAR DEZE VOOR KUNNEN ZIJN?.

Ik zat te denken aan de twee stoeltjes in het machnistenhuis, maar dat zijn twee gelijke (of niet?). En ik heb 3 etsplaatjes, dus dan blijft er weer wat over.

Voorzijde:


Achterzijde... ook geëtst.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2015, 14:04:44 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #294 Gepost op: 16 August 2015, 14:45:56 »
ik haak ook even aan bij Frits, over twijfels met 0 schaal bouwen, ik ben ook begonnen met alles in h0 te bouwen wat er zo'n beetje te vinden was. Mijn eerste kitje was de Bello, niet de makkelijkste. Maar na 3 maanden was hij wel klaar. Ben ondertussen dus helemaal "om" naar 0, en gebruik nog steeds dezelfde gereedschappen.
Enige gereedschap wat er bijgekomen is, is een knip/zet bankje, en een (mini) draaibankje, maar die zijn voor h0 ook erg makkelijk.

Wat bouwen betreft, is het net hoever je zelf wilt gaan, je kunt ook een kit bouwen zoals hij bedoelt is, dat lukt ook hoor.
Lukt het met een h0 kit van MK, lukt de 0 versie ook. Zeker weten!! Duitse modellen, Petau. (h0 en 0) , ook Gebauer heeft erg mooie en makkelijk te bouwen kits gehad, die soms nog wel eens opduiken. In Frankrijk is nog meer te vinden, in de UK nog meer, maar eigenlijk moet je dan naar de beurzen daar.

Dus .....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11319
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #295 Gepost op: 17 August 2015, 11:29:32 »
Ik sta op een tweesprong:
1. doorgaan met de plaatmaterialen uit de kit en werken volgens de handleiding
2. doorgaan met de messing buis (42 mm) als ketel

Ik heb bij de rookkast gezien dat de constructie volgens de kit kan leiden tot problemen. Hoeft niet, maar het kan.
Een semi-zelfbouwproject is ook leuk, maar heeft altijd onvoorziene kanten (die opgelost kunnen en moeten worden)

Als ik verder ga met optie 2 en dat heeft eigenlijk mijn voorkeur, dan is er niets overstuur want de materialen uit de kit zijn er gewoon nog. Vooralsnog heb ik ipv de twee 0,5 mm dikke ringen uit de kit (bedoeld voor de voorzijde ketel met afronding) een 1,0 mm dik exemplaar met afgeronde hoek op de draaibank gemaakt. Dat ligt rechts van de buis.

Ik ga me nu eerst verdiepen in de constructie voordat ik de zaag in het materiaal zet want ik heb maar één stuk buis.
Overigens is dat een restant van een bouwproject van een BR 03 van een modelbouwer die het nooit af heeft kunnen maken. Dus ook nu weer vinden zijn materialen hun weg.



P.S. De twee platte plaatdelen liggen verkeerd om.
159 is natuurlijk de vuurkist en de andere de ketel.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2015, 13:07:35 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11319
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #296 Gepost op: 17 August 2015, 13:05:03 »
Toch maar even aan de slag met "optie 1".

En daar zie ik een probleem, want nog zonder de buitenbeplating ( van 2 x 0,3 mm) past het hulpframe niet tussen de oliepotten en in het "voetplaat-frame".
De twee eindplaten en middenplaat kan je makkelijk wat dunner maken, maar dan komt de langsligger aan de onderkant van het hulpframe weer in het gedrang. Dit maatverschil had ik niet verwacht. Het is overigens relatief eenvoudig op te lossen.



« Laatst bewerkt op: 17 August 2015, 13:09:25 door FritsT »

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #297 Gepost op: 17 August 2015, 14:00:28 »
Petje af Frits! Fantastisch!

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #298 Gepost op: 17 August 2015, 17:04:54 »
Ik volg dit ook met veel bewondering!
Groet, Ronald.

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #299 Gepost op: 19 August 2015, 16:22:04 »
Ha Frits,

Het knutselplezier spat er van af! Ik volg je draadje ook..leuker dan goede tijden, als dat überhauptmann nog op de buis is....
Gewoon doorgaan!

Grtz,

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/