Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 23:15:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 23:04:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 22:44:17
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 22:41:28
Piko 2025 door 5166
Vandaag om 22:36:46
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
Vandaag om 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Miniature Holland
Vandaag om 22:13:50
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0 door Miniature Holland
Vandaag om 22:06:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 21:54:44
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:53:41
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
Vandaag om 21:22:14
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 21:11:11
20 jaar BNLS door Yuri v L
Vandaag om 21:06:20
Nijmegen in h0 door Dave.......
Vandaag om 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
Vandaag om 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:18:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:17:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:59:59
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 159035 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #210 Gepost op: 04 August 2015, 13:33:28 »
Binnen de bouwgroep is er al per mail hierover gecommuniceerd, maar voor het verhaal hier ook nog wat practische aanwijzingen die je beter in een eerder stadium kunt uitvoeren

1. Bij de rode pijl de vorm van de steun aanpassen anders past een stang er straks niet langs
2. Bij de gele pijl de ronde vorm aanbrengen.
3. Op de blauwe lijn goed door solderen aan de voetplaat. Daar pak je het model steeds vast en dan buigt de driehoek naar binnen.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #211 Gepost op: 04 August 2015, 16:03:11 »
Smeerpotjes.....Knippen en plakken.

Bij 1:1  aan iedere zijde 3 stuks met 5 leidingen.


In de kit aan iedere zijde 3 stuks met 4 leidingen.
En het bobbeltje dat je op het gietdeel ziet is de achterkant en moet vlak worden gevijld. Komt dus uit een andere kit.
[/url

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5179_1024x738.jpg]




Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #212 Gepost op: 04 August 2015, 17:04:45 »
Frits,

als ik zo vrij mag zijn, wat is de reden dat je hier ervoor kiest om 4 smeerpotjes te gebruiken ipv 5 zoals op de foto?

Gr.

Edsko

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #213 Gepost op: 04 August 2015, 18:07:33 »
@Edsko,

Ik maak 6 smeerpotjes (2x3) en per potje zitten er 4 leidingen ipv 5 omdat deze in de kit zitten en ik geen andere heb. Het is echt "knippen en plakken" dus als ik ooit andere tegenkom, dan zijn ze zo te vervangen. Desnoods als er al gespoten is.

We zijn als bouwgroep bezig om een compleet eigen ontwikkeling van de NS 6000 te maken.  Dat wordt echt grensverleggend en kom je dit soort afwijkingen absoluut niet tegen.
Maar zoals ik altijd zeg.... petje af voor alle mensen die kits ontwerpen en op de markt brengen. Een hele klus waarbij altijd keuzes moeten worden gemaakt wat betreft de detaillering/kosten. Doe je dat niet, zoals Benoit Semblat, dan kost een kit "ietsje" meer maar heb je wel enorm veel bouwplezier voor 1-2 jaar. Moet je wel van SNCF houden.

http://benoit.semblat.free.fr/tarifs.html
« Laatst bewerkt op: 04 August 2015, 18:10:10 door FritsT »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #214 Gepost op: 04 August 2015, 20:30:04 »
Effe zitte neuzen op die pagina. Geweldig mooi spul zeg maar ook onbetaalbaar :'(. Lijken me echt geen kitje voor licht gevorderde zelfs. De franse 1100 ongelooflijk mooi  (y).
Maar terug naar al dat moois wat jij maakt Frits. Elke dag effe een paar maal kijken naar je vorderingen, wat een tempo (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #215 Gepost op: 04 August 2015, 20:32:06 »
Wat met gemak anders ontworpen had kunnen worden (of ik heb zoals later misschien zal blijken de voetplaat te hoog....) is dat de frameplaat niet tot op gelijk niveau met de voetplaat loopt, maar er als randje bovenuit steekt. Op alle 4300-en zit dat, maar super gedetailleerde foto's kan ik niet zo gauw vinden. Wel die van de 5000 in het Spoorwegmuseum.

De rand loopt vanaf de voorkant tot aan de vuurkist met een onderbreking voor een dwarsstang.


Foto Jan de Haan

Uit strip 0,5 x 1,0 heb ik, waar het kan, een stukje opgezet.



« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:08:41 door NS8714 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #216 Gepost op: 04 August 2015, 20:43:59 »
@Ruud,

Dat was voor mij als beginneling in 2002 nou juist de uitdaging bij de 141R. Onbekend model met franstalige handleiding. Viel allemaal 100% mee. Een stoomloc blijft ook in het frans een stoomloc en via mijn Blog en Google Translate hielpen enkele Fransen me bij details. Daarna heb ik de 241P ook gebouwd (nog steeds niet klaar, maar bijna 99,9999%). Ik ben daar al 6 jaar mee bezig. Moet nog 1 leiding in het machnistenhuis en die zie ik nergens op foto. Moet dus eerst naar Spoorwegmuseum in Mulhouse. Geen hond die het verschil ziet, maar ik wil het weten.

Spoor 0 forum:
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=814941&sid=a645a4173589b1248fd97195861535e5

Nulpunt Blog:
http://spoor0.blogspot.nl/2009/09/241p-rondleiding-door-de-kit-deel-3.html

En toen kreeg Edwin het virus ook.
http://1795spoor0.blogspot.nl/search/label/141r%20van%20Semblat

Overigens, heel gastvrije mensen  de Semblatjes. En je staat je ogen uit te kijken.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2015, 20:52:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #217 Gepost op: 05 August 2015, 09:48:18 »
Steunen voor de dwarstang... knippen en plakken.



Het maken van het ketelzadel is eigenlijk ook geen probleem.
Let op !...... De puntjes van het horizontale vlak moet je wegvijlen. Die van de steunen aan de bovenzijde NIET.



Vastmaken aan het frame of ketel kan nog niet. Dat komt bij het plaatsen van de ketel. Dat wordt passen, meten en vijlen.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2015, 21:57:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #218 Gepost op: 05 August 2015, 14:07:30 »
De bogie:

Ook dit is weer "knippen en plakken".
De twee asgeleiders heb ik met een stripje ingeklemd in het frame.

Dan zitten er in de kit 2x3 veerpakketten. Die zou je moeten lamineren, maar de handleiding zegt al.... het wordt krap.

Op onderstaande foto zie je dat 3 x gelamineerd absoluut niet kan...KORTSLUITING.


Op de volgende foto, 2 x gelamineerd, nog al tijd hele grote kans op problemen.


En wat zie je er vanaf de zijkant eigenlijk van?


Zet dit geheel in het frame, dan wordt het krap. Te krap? Ik heb besloten het gehele veerpakket niet te monteren. Het model moet wel feilloos kunnen rijden.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onafgeveerd gaat het gegarandeerd fout. Er moeten zowel een horizontale als verticale vering in. Zo gezegd, zo gedaan

1. Een niet al te sterke veer uit mijn knutseldoos met een plaatje ingesloten op het frame.


2. Drie L-profieltjes met een staaldraad 0,4 als middenstel-inrichting.


Met de hand voortgeduwd, loopt de loc nog steeds soepel door een PECO wisselstraat.




« Laatst bewerkt op: 05 August 2015, 15:17:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #219 Gepost op: 05 August 2015, 18:50:00 »
Even een overzicht van wat er nu gebouwd is.






ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #220 Gepost op: 05 August 2015, 19:05:53 »
 (y) Gauw verder Frits, het volk wacht en wil plaatjes ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #221 Gepost op: 05 August 2015, 19:52:11 »
Eerst nog even woefje Floris uitlaten.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 748
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #222 Gepost op: 05 August 2015, 23:03:34 »
het ziet er weer indrukwekkend en veel belovend uit  (y)


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #223 Gepost op: 06 August 2015, 12:19:11 »
Wat is wat en wat moet in welke hoeveelheid waar ? Dit staat dus NIET in de handleiding !   Dan zeggen we : "solder when happy" of (blz 15) "When satisfied, solder".   In het Nederlands... zoek het maar uit.



Alles uitgeknipt en op nummer gesorteerd en daarna in twee porties (één voor iedere zijde)



Vervolgens alles ingetekend op een 1:1 foto. ROOD is het nummer en GROEN het aantal dat beschikbaar is.
Veelal TWEE exemplaren om het "handje" te kunnen maken.
Wat me nu nog niet duidelijk is, zijn de DRIE exemplaren nummer 170. Een zijde is geëtst, dus niet om te lamineren. Dan lijken TWEE exemplaren logischer.
Van de Crank op het 3e wiel zitten er TWEE exemplaren (per zijde) in. Als ik naar de foto kijk, dan heb ik er maar EEN nodig.


Foto Jan de Haan


« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:09:19 door NS8714 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #224 Gepost op: 06 August 2015, 20:49:37 »
Het volk wilde plaatjes.... dan krijgt het plaatjes.

Het maken van het mechaniek is altijd spannend. Super klein en je wilt het altijd funktioneel en demontabel hebben. "Triall and error" bij het bouwen, dus mooi om er een echt live-verslag van te maken. Mogelijk inclusief de zaken die je NIET moet doen of die ik over moet doen (of hopelijk niet).

VERGEET NIET DAT ALLE FOTO'S MET MACRO ZIJN GENOMEN EN DAT JE MET HET BLOTE OOG STUKKEN MINDER ZIET.
en het blijft maar en modelletje en/of speelgoed en hebben we het in de modelbouw niet steeds over "compromissen" ?

Waar te beginnen? Geen idee. Ik kies voor bovenaan, onderdeel 225. Vast of los? Voor het mechaniek mag het vast, maar voor het spuiten wil ik hem los. De dwars-as is 1,5 mm en ik heb een buisje genomen met een binnendiameter van 1,5 (buiten 2,5). Zo zit 225 vast maar ook weer los.



Aan 225 komt 224.
LOS voor de beweging van het mechaniek.
Boutje en moertje M-1,0 lijken zo groot als een olifant.



Boutje M-0,6 is te klein. Die past door het geëtste gat. Dus er lijkt geen andere keus dan M-0,8 en die zo plat mogelijk vijlen. Maar zie ik verschil in de diameter van de kop? Nee dus.



Wow, wat een etsranden. Vijlbaar ?, Nee, dan valt de rand rond het gat er zowat af. Het onderdeel had op de ets-tekening  dus 0,1 mm groter gemoeten en het gaatje kleiner. Jammer, is niet anders. Probleem heb ik overigens vaker meegemaakt en daarom ben ik voorstander van frezen van dit soort onderdelen