Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Arjan6511
Vandaag om 19:51:16
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:02
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 19:23:00
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 159100 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #210 Gepost op: 04 August 2015, 13:33:28 »
Binnen de bouwgroep is er al per mail hierover gecommuniceerd, maar voor het verhaal hier ook nog wat practische aanwijzingen die je beter in een eerder stadium kunt uitvoeren

1. Bij de rode pijl de vorm van de steun aanpassen anders past een stang er straks niet langs
2. Bij de gele pijl de ronde vorm aanbrengen.
3. Op de blauwe lijn goed door solderen aan de voetplaat. Daar pak je het model steeds vast en dan buigt de driehoek naar binnen.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #211 Gepost op: 04 August 2015, 16:03:11 »
Smeerpotjes.....Knippen en plakken.

Bij 1:1  aan iedere zijde 3 stuks met 5 leidingen.


In de kit aan iedere zijde 3 stuks met 4 leidingen.
En het bobbeltje dat je op het gietdeel ziet is de achterkant en moet vlak worden gevijld. Komt dus uit een andere kit.
[/url

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5179_1024x738.jpg]




Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #212 Gepost op: 04 August 2015, 17:04:45 »
Frits,

als ik zo vrij mag zijn, wat is de reden dat je hier ervoor kiest om 4 smeerpotjes te gebruiken ipv 5 zoals op de foto?

Gr.

Edsko

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #213 Gepost op: 04 August 2015, 18:07:33 »
@Edsko,

Ik maak 6 smeerpotjes (2x3) en per potje zitten er 4 leidingen ipv 5 omdat deze in de kit zitten en ik geen andere heb. Het is echt "knippen en plakken" dus als ik ooit andere tegenkom, dan zijn ze zo te vervangen. Desnoods als er al gespoten is.

We zijn als bouwgroep bezig om een compleet eigen ontwikkeling van de NS 6000 te maken.  Dat wordt echt grensverleggend en kom je dit soort afwijkingen absoluut niet tegen.
Maar zoals ik altijd zeg.... petje af voor alle mensen die kits ontwerpen en op de markt brengen. Een hele klus waarbij altijd keuzes moeten worden gemaakt wat betreft de detaillering/kosten. Doe je dat niet, zoals Benoit Semblat, dan kost een kit "ietsje" meer maar heb je wel enorm veel bouwplezier voor 1-2 jaar. Moet je wel van SNCF houden.

http://benoit.semblat.free.fr/tarifs.html
« Laatst bewerkt op: 04 August 2015, 18:10:10 door FritsT »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #214 Gepost op: 04 August 2015, 20:30:04 »
Effe zitte neuzen op die pagina. Geweldig mooi spul zeg maar ook onbetaalbaar :'(. Lijken me echt geen kitje voor licht gevorderde zelfs. De franse 1100 ongelooflijk mooi  (y).
Maar terug naar al dat moois wat jij maakt Frits. Elke dag effe een paar maal kijken naar je vorderingen, wat een tempo (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #215 Gepost op: 04 August 2015, 20:32:06 »
Wat met gemak anders ontworpen had kunnen worden (of ik heb zoals later misschien zal blijken de voetplaat te hoog....) is dat de frameplaat niet tot op gelijk niveau met de voetplaat loopt, maar er als randje bovenuit steekt. Op alle 4300-en zit dat, maar super gedetailleerde foto's kan ik niet zo gauw vinden. Wel die van de 5000 in het Spoorwegmuseum.

De rand loopt vanaf de voorkant tot aan de vuurkist met een onderbreking voor een dwarsstang.


Foto Jan de Haan

Uit strip 0,5 x 1,0 heb ik, waar het kan, een stukje opgezet.



« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:08:41 door NS8714 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #216 Gepost op: 04 August 2015, 20:43:59 »
@Ruud,

Dat was voor mij als beginneling in 2002 nou juist de uitdaging bij de 141R. Onbekend model met franstalige handleiding. Viel allemaal 100% mee. Een stoomloc blijft ook in het frans een stoomloc en via mijn Blog en Google Translate hielpen enkele Fransen me bij details. Daarna heb ik de 241P ook gebouwd (nog steeds niet klaar, maar bijna 99,9999%). Ik ben daar al 6 jaar mee bezig. Moet nog 1 leiding in het machnistenhuis en die zie ik nergens op foto. Moet dus eerst naar Spoorwegmuseum in Mulhouse. Geen hond die het verschil ziet, maar ik wil het weten.

Spoor 0 forum:
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=814941&sid=a645a4173589b1248fd97195861535e5

Nulpunt Blog:
http://spoor0.blogspot.nl/2009/09/241p-rondleiding-door-de-kit-deel-3.html

En toen kreeg Edwin het virus ook.
http://1795spoor0.blogspot.nl/search/label/141r%20van%20Semblat

Overigens, heel gastvrije mensen  de Semblatjes. En je staat je ogen uit te kijken.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2015, 20:52:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #217 Gepost op: 05 August 2015, 09:48:18 »
Steunen voor de dwarstang... knippen en plakken.



Het maken van het ketelzadel is eigenlijk ook geen probleem.
Let op !...... De puntjes van het horizontale vlak moet je wegvijlen. Die van de steunen aan de bovenzijde NIET.



Vastmaken aan het frame of ketel kan nog niet. Dat komt bij het plaatsen van de ketel. Dat wordt passen, meten en vijlen.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2015, 21:57:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #218 Gepost op: 05 August 2015, 14:07:30 »
De bogie:

Ook dit is weer "knippen en plakken".
De twee asgeleiders heb ik met een stripje ingeklemd in het frame.

Dan zitten er in de kit 2x3 veerpakketten. Die zou je moeten lamineren, maar de handleiding zegt al.... het wordt krap.

Op onderstaande foto zie je dat 3 x gelamineerd absoluut niet kan...KORTSLUITING.


Op de volgende foto, 2 x gelamineerd, nog al tijd hele grote kans op problemen.


En wat zie je er vanaf de zijkant eigenlijk van?


Zet dit geheel in het frame, dan wordt het krap. Te krap? Ik heb besloten het gehele veerpakket niet te monteren. Het model moet wel feilloos kunnen rijden.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onafgeveerd gaat het gegarandeerd fout. Er moeten zowel een horizontale als verticale vering in. Zo gezegd, zo gedaan

1. Een niet al te sterke veer uit mijn knutseldoos met een plaatje ingesloten op het frame.


2. Drie L-profieltjes met een staaldraad 0,4 als middenstel-inrichting.


Met de hand voortgeduwd, loopt de loc nog steeds soepel door een PECO wisselstraat.




« Laatst bewerkt op: 05 August 2015, 15:17:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #219 Gepost op: 05 August 2015, 18:50:00 »
Even een overzicht van wat er nu gebouwd is.






ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #220 Gepost op: 05 August 2015, 19:05:53 »
 (y) Gauw verder Frits, het volk wacht en wil plaatjes ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #221 Gepost op: 05 August 2015, 19:52:11 »
Eerst nog even woefje Floris uitlaten.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 748
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #222 Gepost op: 05 August 2015, 23:03:34 »
het ziet er weer indrukwekkend en veel belovend uit  (y)


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #223 Gepost op: 06 August 2015, 12:19:11 »
Wat is wat en wat moet in welke hoeveelheid waar ? Dit staat dus NIET in de handleiding !   Dan zeggen we : "solder when happy" of (blz 15) "When satisfied, solder".   In het Nederlands... zoek het maar uit.



Alles uitgeknipt en op nummer gesorteerd en daarna in twee porties (één voor iedere zijde)



Vervolgens alles ingetekend op een 1:1 foto. ROOD is het nummer en GROEN het aantal dat beschikbaar is.
Veelal TWEE exemplaren om het "handje" te kunnen maken.
Wat me nu nog niet duidelijk is, zijn de DRIE exemplaren nummer 170. Een zijde is geëtst, dus niet om te lamineren. Dan lijken TWEE exemplaren logischer.
Van de Crank op het 3e wiel zitten er TWEE exemplaren (per zijde) in. Als ik naar de foto kijk, dan heb ik er maar EEN nodig.


Foto Jan de Haan


« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:09:19 door NS8714 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #224 Gepost op: 06 August 2015, 20:49:37 »
Het volk wilde plaatjes.... dan krijgt het plaatjes.

Het maken van het mechaniek is altijd spannend. Super klein en je wilt het altijd funktioneel en demontabel hebben. "Triall and error" bij het bouwen, dus mooi om er een echt live-verslag van te maken. Mogelijk inclusief de zaken die je NIET moet doen of die ik over moet doen (of hopelijk niet).

VERGEET NIET DAT ALLE FOTO'S MET MACRO ZIJN GENOMEN EN DAT JE MET HET BLOTE OOG STUKKEN MINDER ZIET.
en het blijft maar en modelletje en/of speelgoed en hebben we het in de modelbouw niet steeds over "compromissen" ?

Waar te beginnen? Geen idee. Ik kies voor bovenaan, onderdeel 225. Vast of los? Voor het mechaniek mag het vast, maar voor het spuiten wil ik hem los. De dwars-as is 1,5 mm en ik heb een buisje genomen met een binnendiameter van 1,5 (buiten 2,5). Zo zit 225 vast maar ook weer los.



Aan 225 komt 224.
LOS voor de beweging van het mechaniek.
Boutje en moertje M-1,0 lijken zo groot als een olifant.



Boutje M-0,6 is te klein. Die past door het geëtste gat. Dus er lijkt geen andere keus dan M-0,8 en die zo plat mogelijk vijlen. Maar zie ik verschil in de diameter van de kop? Nee dus.



Wow, wat een etsranden. Vijlbaar ?, Nee, dan valt de rand rond het gat er zowat af. Het onderdeel had op de ets-tekening  dus 0,1 mm groter gemoeten en het gaatje kleiner. Jammer, is niet anders. Probleem heb ik overigens vaker meegemaakt en daarom ben ik voorstander van frezen van dit soort onderdelen