Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric B
Vandaag om 19:06:08
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 19:02:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 18:22:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 17:46:39
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Ronald A.
Vandaag om 17:37:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 16:59:23
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 164900 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #30 Gepost op: 05 June 2015, 23:52:27 »
Remmo bouwt door....

Weer wat geleerd, je moet de zwaluwstaartgleuven nooit vertrouwen. Niets paste. Dus alle stukken, in zijn geheel in één keer pasmaken zodat er later nooit problemen kunnen komen. En een vijltje met dikte 0,6 mm heb ik niet. Dus met een Stanley-mes gewerkt. En telkens de daardoor ontstane braampjes weghalen. Als het eenmaal goed is gedaan, past het uitstekend! En het geheel begint nu op een tender in wording te lijken.
 
De tenderbak i.a. is tijdelijk op het frame gemonteerd


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dank voor de tip van de vijltjes. Gelijk even gekeken.. In mijn gereedschapskist: 0,5-0,8 taps toelopend en een platte van 0,7.
De dunste slijpschijfjes zijn 0,6. Metalen exemplaren zijn zelfs nog dunner, 0,5.

De metalen slijpschijf heb ik even (handmatig) uitgeprobeerd op het linkse dwarschot (nr 2) en rechtse dwarsschot (nr 4). Gaat goed.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


« Laatst bewerkt op: 06 June 2015, 00:02:23 door FritsT »

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #31 Gepost op: 07 June 2015, 01:09:58 »
Weer een heel gaaf draadje Frits.
Al kan ik de afloop wel raden, het blijft leuk om te lezen!
Complimenten aan het hele team.
:)

Hendrik
« Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 13:08:11 door HJ »
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #32 Gepost op: 07 June 2015, 12:17:17 »
Ik vond nog een plaatje van de kit van Snowhill Models. Dit is de voorloper van de Roxey Models kit.


guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #33 Gepost op: 07 June 2015, 13:06:50 »
Tussensdoor is er ook wat aandacht en interne correspondentie geweest over de wasluiken omdat:
1. Ik ze niet meegeleverd heb gehad in de kit en ze dus zelf moet maken.
2. Er naast de gietdelen bij Remmo en Edwin er ook etsplaatonderdelen zijn (nr 204) die op wasluiken lijken. Nou ja....


Ehhhh, dit zijn waspluggen. Wasluikjes zien  d'r anders uit ;-)

Ik dacht dat ik ergens op BNLS nog plaatjes had van wasluikjes (intern en extern, maar die kan ik zo 1-2-3 niet vinden)

LTM 26 heeft externe wasluiken, SHM 16 heeft intern wasluiken. Zal de plaatjes nog we eens opsnorren (of opnieuw maken)

Groeten,

Kniesoor
« Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 13:20:25 door guest7823 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #34 Gepost op: 07 June 2015, 15:34:58 »
De vorm van dit onderdeel, aan de buitenkant van de ketel, is volgens onderstaande schamatische tekening. Dikte van het gebruikte materiaal circa 2 mm. In model is dat 0,05 mm. Dat is dus of niet maken, of compromis. De vorm en de vier bouten worden moeilijk.... zeg maar NIET. We weten het en dat is soms ook genoeg.
Ik ga nog proberen om met de draaibank wat te maken, maar 16 keer zoiets delicaats.....

« Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 15:38:02 door FritsT »

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #35 Gepost op: 07 June 2015, 16:22:16 »
Frits,

Een stempel maken en dan uitstansen in latoenkoper ?

mvg Joop

Frans8800

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #36 Gepost op: 07 June 2015, 16:26:39 »


Een wasplug

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #37 Gepost op: 08 June 2015, 15:40:45 »


Hier een paar waspluggen en (interne) wasluiken van de GoStm 18 bij de SHM



Hierbij de gaten bij de GoStm 18 waarin de wasluiken geplaatst worden



Dit is dus een gat voor een wasplug (wederom GoStm 18)



Hierbij een gemonteerd (intern) wasluik zoals in gebruik bij de SHM 16

Tenslotte ook nog een tweetal plaatjes van externe wasluiken:





In beide gevallen van de LTM 26

Hope this helps,

Kniesoor

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #38 Gepost op: 08 June 2015, 15:49:12 »


Alleen ligt de rand hier dan bovenop de ketelbeplating, maar als je ze erachter soldeert klopt het wel (bijna)
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #39 Gepost op: 08 June 2015, 15:51:16 »

Ehhhh ........

Hier zie je dus feitelijk meerdere onderdelen:
- het gat (met rand) in de ketelbeplating
- de feitelijke wasplug

De ketelbeplating ligt dus een centimeter of 5 bovenop de feitelijke ketelplaat. Vanaf de ketelplaat naar de ketel zit er dus een soort bodemloos kapje / randje van de ketelbeplating naar de echte ketel. In het ontstane (en afgewerkte) gat in de ketelbeplating kijk je dus direct tegen de ketelplaat aan en het daarin zittende (tapse schroefdraad) gat voor de wasplug.

Bij de hier gefotografeerde situatie zit het hoedje / randje dus met de flensrand onder de ketelbeplating. De vier schroeven die je ziet dienen dus enkel om dat hoedje /randje op z'n plek te houden. Er zijn ook de nodige varianten waarbij de felsrand van het hoedje/randje dus op de ketelbeplating zit. Dan zie je dus een soort van ring om het gat te zitten die wederom met een aantal schroeven op de ketelbeplating is vast gezet.


Dit is dus een variant waarbij het wasluikgat direct in de ketelbeplating is gemaakt

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #40 Gepost op: 08 June 2015, 23:24:49 »
Schnellenkamp heeft een gietdeel met wasdingen. Boven en beneden zijn wel verschillend van maat, maar de onderste zijn exact op maat voor de 4300 EN vierkante pluggen.
Die bij de kit horen hebben ronde pluggen en zijn het dus net niet.

http://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6/Products/2216

Per kant zitten er bij de loc 5 + 2 + 1 = 8 wasdingen, in totaal dus 16 en op het keletfront zitten er ook nog heel wat.



« Laatst bewerkt op: 09 June 2015, 15:01:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #41 Gepost op: 09 June 2015, 10:55:27 »
Remmo bouwt verder aan de tender:




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #42 Gepost op: 09 June 2015, 19:30:28 »
De ontbrekende onderdelen  zijn gearriveerd. Keurig afgehandeld van Dave.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #43 Gepost op: 10 June 2015, 11:30:08 »
Het wasdingen mysterie.....

op de 5000 in Utrecht zie je dit:


foto Jan de Haan
« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 19:55:51 door NS8714 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #44 Gepost op: 10 June 2015, 12:48:28 »
Frits bouwt:

Nu ook begonnen aan de tender.