Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Werps Soldeerworkshop
door
orientexpress
Vandaag
om 14:39:08
Zoekfunctie ?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Volgende
- [
1
]
2
3
...
44
Omlaag
Auteur
Topic: NS 4300 (in spoor 0) (gelezen 146586 keer)
FritsT
Online
Berichten: 9557
NS 4300 (in spoor 0)
«
Gepost op:
15 mei 2015, 22:33:27 »
Om deze locomotief gaat het.
In het najaar 2014 hebben we (Remmo, Edwin en Frits) besloten de kit van de NS 4300 als drievoudig bouwproject aan te pakken. We hebben het dan over de kit van Roxey Mouldings. We gaan uit van de Engelse lok en die we net zoals destijds vernederlandsen.
Alle drie de kits zijn eind november besteld. Begin januari kwamen de eerste twee. De derde liet op zich wachten ivm het niet op voorraad hebben van voldoende gietdelen. Kan gebeuren. Roxey is een eenmansbedrijf (Dave Hammersley) en waarschijnlijk daardoor kwam pas begin mei de derde kit.
In de kit zitten een aantal etsplaten, gietdelen. Op verzoek worden de Slaters wielen en Markits buffers bijgeleverd.
Etswerk en gietdelen zien er voortreffelijk uit.
De handleiding is niet summier, maar ook niet uitgebreid en er wordt verwezen naar foto's van het grootbedrijf. Daarbij hebben we copieën van de NS tekeningen 1:10 in bezit en de Engelse boeken over de loc.
Een voorbeeld van een gietdeel:
Waarschijnlijk uit kostenbesparing is het ketelfront uit witmetaal gemaakt. Dat gooien we dus gelijk in de prullenbak en gaan hem opnieuw uit messing construeren.
Vandaag zijn we begonnen om alle onderdelen uit te pakken en apart in zakjes op te bergen EN te nummeren want als we willen communiceren over onderdeel X is het makkelijker als we ze een nummer geven.
Volgend werkje is een lijst maken welk onderdeel wat is en wat er wel en niet op de Nederlandse lok hoort.
Wat er extra op de Nederlandse versie hoort is te lezen in de "Waldorp". Toevallig is Remmo een van de auteurs van de laatste versie van dit stoom-standaardwerk en deelnemer aan dit bouwproject, dus aan expertise zal het niet ontbreken.
We gaan in ieder geval proberen een zo uitgebreid verslag van de drievoudig bouw (met diverse modelbouwers oplossingen) te doen en het historisch aspect daarbij niet uit het oog te verliezen.
Bijzonder detail.
Nog voordat we begonnen zijn is er een theoretische aardverschuiving geweest. Was er nu wel of geen valrooster? De literatuur zegt van niet, maar de NS tekening van wel. Daar wordt nog naar gekeken, maar wie informatie heeft, we houden ons aanbevolen.
«
Laatst bewerkt op: 15 mei 2015, 23:55:31 door FritsT
»
Gelogd
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11405
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #1 Gepost op:
15 mei 2015, 22:40:41 »
Hee, maar dat is een bekende opname
NS 4309, depot Fijenoord, 23-9-1956. Foto C. Gordon-Stewart, uit mijn collectie)
Wat kost zo'n kit nou? Ik ga dit draadje in elk geval volgen
Eelco
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 9557
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #2 Gepost op:
15 mei 2015, 22:47:56 »
kit, wielen, buffers: 750 euri.
Zoals gebruikelijk bij Engelse kits....de aandrijving moet er nog bij.
We hebben ABC-Gears om een offerte voor 3 stuks gevraagd. Nog geen antwoord.
PS. sorry voor het vergeten van de bronvermelding.
wel een hele mooie foto.
Gelogd
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11405
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #3 Gepost op:
15 mei 2015, 22:59:15 »
Bronvermelding is geen punt, goed te zien dat de foto gebruikt kan worden. Ik vrees dat ik niet veel meer bruikbare opnames van 4300'den heb liggen.
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 9557
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #4 Gepost op:
15 mei 2015, 23:00:41 »
Ik had hem gevonden op:
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Feijenoordse%20meesters%20in%20stoom/Stoomlocomotieven%20op%20Feijenoord.htm
Gelogd
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11405
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #5 Gepost op:
15 mei 2015, 23:04:49 »
Die hebben inderdaad een aantal van mijn Fijenoord gerelateerde opnames op de site staan. Zeer informatieve site.
Gelogd
Michiel2
Offline
Berichten: 267
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #6 Gepost op:
15 mei 2015, 23:13:35 »
Volgens mij heb ik afgelopen jaar op Telford ook nog een plastic of resin versie van deze lok gezien, die was wat goedkoper maar dat was eigenlijk alleen een kap, onderstel en tender. Natuurlijk raad ik aan om de messing versie te nemen om geen ruzie met Frits te krijgen
.
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 9557
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #7 Gepost op:
15 mei 2015, 23:48:29 »
Die kan wel weer.
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 9557
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #8 Gepost op:
16 mei 2015, 00:18:45 »
Ik ben begonnen met het "intekenen" van de geidentificeerde onderdelen/nummers.
In rood de gietdelen en straks in andere kleuren de delen van de diverse etsplaten.
Gelogd
AB 7216
Offline
Berichten: 1514
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #9 Gepost op:
16 mei 2015, 11:25:00 »
Dit is wel een van mijn favorieten locomotieven. Ik ben benieuwd naar de opbouw van de kit.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
FritsT
Online
Berichten: 9557
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #10 Gepost op:
16 mei 2015, 11:36:39 »
Een copie van onderlinge correspondentie m.b.t. NS mutaties
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hierbij nu een eerste overzicht van hetgeen ik denk dat we als varianten kunnen beschouwen.
Sommige details hebben dan ook hun uitwerking op leidingen, zowel op de lok als de tender.
Stoomverwarming: beschrijving zie blz. 368 boven. (red. De Waldorp)
Ketel:
1. Ladder, soms recht, soms met knik aan de bovenkant, soms met extra greepje ("verlengstuk") aan de bovenkant, vrijwel altijd aan de rechterzijde, maar een enkele keer ook aan de linker zijde (loc 4444).
2. Ketelvoeding-leidingen naar "top-feed" kleppenkasten tussen dom en schoorsteen, twee varianten, soms buiten de ketelbeplating, soms onder de ketelbeplating. Beide varianten komen ongeveer evenveel voor. Incidenteel bekleding van de klepkasten, maar bij latere productie (na het soms aanbrengen ander model klepkast) is deze bekleding-beplating weggelaten.
3. Luchtpomp. Vrijwel altijd dezelfde zoals telefonisch al is doorgenomen. Waar de incidentele afwijkende pomp vandaan komt weet ik niet. De leidingen lopen in principe allemaal gelijk, alhoewel natuurlijk soms door een lokale "loodgieter" een bocht iets anders genomen is als oorspronkelijk de bedoeling was. De afwijkende leidingen van jouw fotootje 3 is niet relevant, want die is van een Syrische 1'E austerity.
4. Windleiplaten: kwamen maar bij drie machines voor, alle zonder verlengde schoorsteen, vrij snel vervangen door de verlengde schoorsteen. (4444, grote platen zie blz. 368) (4482 kleine platen op rookkast), (4487 ander model kleine platen op rookkast)
5. Schoorsteen, drie uitvoeringen: geen verlengstuk, cilindrisch verlengstuk (eerste locomotieven met verlengde schoorsteen, foto komt nog), later kregen alle NS-locomotieven een licht-conisch verlengstuk.
6. Vacuümrem: oorspronkelijk op alle locs, na 1948 allemaal verwijderd. Zichtbaar door dikke aanzuigleiding onder de horizontale handgreep aan de linkerzijde van de ketel. Bij verwijderde vacuümrem soms blindflens met twee tapeinden/moeren nog zichtbaar aan linkerkant rookkast. Soms ook zichtbaar "opgelast" plaatje, soms ook netjes ingelast en weggeslepen. Ook natuurlijk al dan niet zichtbaar door vacuüm remslangen op bufferbalken (deze steken hoog boven de bufferbalken uit, zoals je getekend had op de tendertekening in het rood.
7. Lantaarnijzers voorzijde: hoog voor op zijkanten rookkast. Later (na 1948) aangebracht op vrijwel alle locomotieven Lantaarnijzer op rookkastdeur later aangepast aan het NS-model (echter niet altijd!)
8. Fabrieksplaten: North British loco's altijd op tuimelas-plaat boven schaarmechanisme. ruitvormige plaat ("diamant"). Sommige Vulcan-platen soms eveneens op die plaats, maar ook vaak ergens op het frame, plaats onbekend. De 4433 van North British heeft nooit een fabrieksplaat gehad (niet de 4432 zoals gisteren abusievelijk is aangegeven).
Machinistenhuis:
1. Houten rugschotten, al vanaf 1946 door NS aangebracht, ondanks dat ze nog niet in eigendom waren.
2. Dakventilatie: door NS na 1948 aangebracht.
3. Schuiframen zijramen: door de NS vanaf 1947 aangebracht. Mogelijk iets verschillende uitvoeringen. Schetstekening zal ik maken.
Beschildering: de meeste locomotieven waren op dezelfde wijze als de oudere NS-locomotieven afgewerkt, namelijk zwartgroen afgebiesd. Nummers op drie verschillende manieren op machinistenhuis aangebracht: zonder letters "NS", met letters "NS" boven het nummer, met letters "NS" links naast het nummer. Er zijn nooit nummerplaten gebruikt!
En het onderzoek duurt voort......
Effe nog verder gezocht. Gemakkelijk herkenbaar verschil 4300-5000 op "top-feed": 4300 geen beschermkap, 5000 wel.
Zijkant machinistenhuis: opschrift NS-nummer, bv. "NS 4310" (vrijwel?) altijd naast elkaar, niet onder elkaar zoals bij 8800.
Vergeten aan te geven: omstreeks 1948 werden (eenvoudige) deurtjes tussen loc en tender aangebracht.
Op een frontaanzicht zag ik tussen het frame onder de rookkast twee deksels, waarschijnlijk om alleen maar kruipgaten te dichten (zie vertrekkende trein foto 23). Die gestroomlijnde 4300 (foto 11) kwam natuurlijk niet vaak voor....
Ladders in allerlei vormen: op foto 38 loopt de ladder van rechts over de ketel helemaal naar links. Ik denk dat er zeker vier of misschien wel vijf verschillende soorten ladders zijn.
Op de achterkant (en zijkanten achteraan) gewijzigde NS-lantaarnijzers. Op nog weinig foto's de stoomverwarming aangetroffen.
Remmo C. Statius Muller
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 9557
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #11 Gepost op:
16 mei 2015, 22:33:34 »
Helaas zat bij de kit geen inventarislijst, dus die hebben we zelf maar gemaakt en onafhankelijk van elkaar. Betreft alle onderdelen anders dan de etsplaten. We kwamen op hetzelfde resultaat en dat gold ook voor de onderdelen waarvan we nog steeds denken... wat is dat nou?
Gelijk aangegeven wat wel bij de Engelse uitvoering hoort en niet bij de Nederlandse.
Een complete lijst is op deze plek te lang, maar als iemand t.z.t interesse heeft voor de volledige lijst.........................
Helaas kwamen we ook verschillen tegen en dat betrof de volledigheid van de kit. Als we alle drie de kits hebben vergeleken informeren we Dave hieromtrent.
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 9557
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #12 Gepost op:
17 mei 2015, 16:18:13 »
Het ongemak dat niet alles aanwezig is, is geen beletsel want:
1. Buffers zijn te vervangen door Philotrain SS exemplaren. Die heb ik al in voorraad, dus........opgelost
2. Handrailhouders blijken snel en eenvoudig te maken.
-buis 1,2 opvullen met draad 0,7. Zo heb je een mooie aanslag op de ketel.
-gaatje 0,6 boren waarde handraildoor gaat
-even polijsten
10 minuten werk per stuk............probleem opgelost
3. Waspluggen: vergelijkbare exemplaren zijn elders bij de bouwclub aanwezig.
Maar ook bij Edwin miste wat. Veertjes voor de hornblocks. Ook dat is op te lossen.
Bij Remmo miste nog een van de twee remcylinders. Lastiger, maar natuurlijk ook na te maken.
Goede controle bij deze kit is dus op zijn plaats. Dan moet je ook nog wel en inventarislijst/omschrijving hebben.
Hoe dan ook, we kunnen en gaan beginnen met de bouw en dat is het belangrijkste.
«
Laatst bewerkt op: 17 mei 2015, 22:18:21 door FritsT
»
Gelogd
FredH
Offline
Berichten: 140
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #13 Gepost op:
17 mei 2015, 23:43:00 »
Het boek 'Austerity 2-8-0's & 2-10-0's' van JWP Rowledge geeft aardig wat info over welke locs in NL dienst hebben gedaan en wat er aan veranderd is, met vrij veel foto's van vooral vlak na de oorlog.
Fred
Gelogd
FritsT
Online
Berichten: 9557
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #14 Gepost op:
18 mei 2015, 00:44:14 »
Vanavond even lekker op de draaibank bezig geweest om de missende remcylinder te maken.
Nog wel even de zandstraler er over, maar ook het "remcylinder probleem" is opgelost.
Uit 9 mm staf is een cylinder met deksel gedraaid, taps aan het uiteinde (met soldeergat 1,0). Van een 2 mm buis, een ringetje 2 mm en een verbindingsdraad 0,8 mm is het ene einde gemaakt en aan de andere kant een 0,5 mm dikke plaat 10x10.
«
Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 00:49:07 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Volgende
- [
1
]
2
3
...
44
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)