Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Tonen daadwerkelijke snelheid.  (gelezen 36652 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #30 Gepost op: 14 mei 2015, 21:29:15 »
Zover bedankt voor de informatie en de hulp.

Je geeft aan dat het display twee poorten voor de voeding nodig heeft, maar die voeding haalt ie neem ik aan van de Arduino?
Ga nog even wat verder lezen over deze Arduino-kloon, de software en de drivers en zal daarna de spullen bestellen.
Als het binnen is en het gaat geïnstalleerd worden, dan meld ik me weer.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #31 Gepost op: 14 mei 2015, 21:32:29 »
Inderdaad, de display wordt aangesloten op de +5v en de GND van de Arduino.

Succes.

mvg
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #32 Gepost op: 15 mei 2015, 15:53:48 »
Hoi allen,

Gisteren stond ik met een biertje in de hand te genieten van de zon en een muziekje dus kon niet reageren. Dus bij deze dus weer verder  ;D

Allereerst even de grootste fout iets  ;D (zag niet dat Peter er twee gelinkt had) wegwerken uitleggen:
Voor die andere moet je zelf een interface bouwen. Uiteindelijk kosten ze dan evenveel...
Die op Banggood is (net als de I2C variant) ook gewoon direct aan de Arduino te koppelen. Kost je alleen 3 draadjes maar pinnen zat op zo'n Arduino. Ondanks dat ze hetzelfde display hebben stuur je ze beide iets anders aan (I2C tegen shift register), verder geen probleem. Zowel die met shift register als die met I2C hebben het genoemde display op Kiwi. Die is ook wel zo aan een Arduino te hangen (alleen weerstanden nodig) maar kost je wel heel veel pinnen. Die valt dus wel af, zeker omdat hij ook meer kost.

Omdat zo'n ding (Banggood shift register versie)  2 euro kost heb ik er gisteren gelijk eentje besteld. Beide leveren natuurlijk een prima werkende module op (vandaar mijn voorstel om de code aan te passen voor meerdere display's) maar deze is wel lekker goedkoop. ;D Ik heb al wel wat libraries gezien hiervoor maar voor de meeste is de documentatie niet heel goed. Maarja, vind ik eigenlijk ook voor alle AdaFruit libraries.

Naast Arduino (de genoemde is helemaal prima), het scherm (welke dan ook) heb je inderdaad een voeding en een USB kabel nodig. De voeding kan ook een telefoon lader (met USB) zijn. Maar je hebt ook nog wat draadjes nodig om de boel te verbinden en een manier van detectie. Dit laatste kan de huidige stroomdetectie zijn (heb je echt een losse voeding nodig), lichtsluizen of LDR's (waar je dan nog de losse onderdelen voor nodig hebt). Als je ook een stukje experimenteer printplaat (of goedkoop China) pakt kan je dit mooi als sandwich op de Arduino drukken. Het aantal kabeltjes valt enorm mee. Eventueel met 2 knopjes (voor een schaal menutje) en schroefklemmen voor de detectie heb je een mooie oplossing zou ik zeggen. Maar ook zonder knoppen/menu is het makkelijk aanpasbaar te maken voor verschillende lengtes en schalen.

Wat betreft drivers, die heb je altijd nodig. De originele Arduino maakt gebruik van een FTDI chip en daar kan Windows zelf vaak de driver voor vinden. Maar na wat gedoe en hoge kosten zijn veel clones overgestapt op de CH341. Kan zijn dan Windows deze ook gewoon zelf vind, anders is de driver gewoon te vinden.

Wat betreft libraries, iedereen kan er een maken dus je kunt ze ook echt overal vinden. Maar voor jou (en eigenlijk iedereen) is het gewoon makkelijk om een complete download (zipje) te maken met alle benodigde code bij elkaar. Is het gewoon uitpakken en gaan.

Bij 25km/h zijn de gevolgen inderdaad nog wel te overzien, dan is het een fout van maximaal 0,4km/h. Maar het is toch een onnodige afwijking. De delay's kunnen er overigens zonder gevolgen uit en ben je er vanaf.

@Max, kan jij je laatste code eens plaatsen, dan gaan we die samen wat uitbouwen als universeel project :)


Timo
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2015, 19:37:01 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2015, 16:14:59 »
Timo,

leg me dat eens uit van die display? Als ik naar de datasheet van de display kijk waar Peter naar linkt mis ik een multiplexer terwijl die wel in de beschrijving staat?   ???

Misschien heb ik fout gezien omdat ikzelf die extra pennen die nodig zijn niet over heb...  :'(

Ik zal mijn laatste code even uitgraven.

mvg
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #34 Gepost op: 15 mei 2015, 16:37:57 »
Hoi Max,

Je bedoelt dit display? Welke datasheet bedoel je dan?

Het enige wat al op die module zit is een shift register. Daar zit inderdaad geen automatische multiplexer op maar daar is de Arduino zelf ook gewoon heel goed in hoor  ;D Moet de Arduino misschien iets meer doen maar de Arduino staat toch eigenlijk de hele tijd uit zijn neus te vreten  :P Enige wat je aan sluit zijn 5V, GND, Data, Clock en Latch. 3 data pinnen dus, eentje meer dan met I2C.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #35 Gepost op: 15 mei 2015, 16:54:14 »
Citaat
Bij deze staat dat die op basis van I2C is. Wat dat betekent weet ik niet, maar betekent dat wel dat ik 'm zonder problemen en rechtstreeks op het (kloon) Arduino board kan aansluiten en dat deze dat niet kan?

Afgezien dat die Adafruit iets duurder is, vind ik dat wanneer die zonder probleem geïnstalleerd kan worden, dat wel een groot voordeel.

Mijn antwoord aan Peter was op de links uit bovenstaande quote. De tweede is volgens mij een kale display met een verwijzing naar een datasheet.

mvg
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2015, 17:16:39 »
Ah, die tweede link had ik even gemist  ::) Ja, dat is alleen het kale display, wat op beide andere modules zit (zowel de shift register als de I2C). Om deze aan te sluiten heb je meer pinnen nodig en nog weerstanden enzo. Zou ik dus niet voor gaan, meer werk  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #37 Gepost op: 15 mei 2015, 17:22:07 »
 (y) Zou je dan zo vriendelijk willen zijn bovenstaande opmerking inzake "grootste fout" even te willen aanpassen...  ;D ;D ;D

mvg
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #38 Gepost op: 15 mei 2015, 18:49:50 »
Dank...
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #39 Gepost op: 15 mei 2015, 19:17:08 »
Gisteren stond ik met een biertje in de hand te genieten van de zon en een muziekje dus kon niet reageren.

Dat is het betere werk  (y)

Wat betreft libraries, iedereen kan er een maken dus je kunt ze ook echt overal vinden. Maar voor jou (en eigenlijk iedereen) is het gewoon makkelijk om een complete download (zipje) te maken met alle benodigde code bij elkaar.

Vooralsnog heb ik geen idee hoe ik dat zou moeten doen; dus voorlopig probeer ik -als ik de spullen heb- gewoon de Arduino-kloon te installeren inclusief drivers en dan die voor het display. Hopelijk gaat het dan werken.

Ben ook wel benieuwd naar het verdere verloop van dit 'project'; vind het wel interessant om te volgen.
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #40 Gepost op: 15 mei 2015, 19:35:57 »
@Peter, dat is ook voor Max en mij (en iedereen die code maakt en een library gebruikt). Maakt het juist voor jouw een downloaden en gaan verhaal :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #41 Gepost op: 15 mei 2015, 19:40:46 »
En aan ons de schone taak een en ander werkend af te leveren... ;)
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #42 Gepost op: 15 mei 2015, 22:24:16 »
Ben nu toch wel erg nieuwsgierig....  ;)
Sterkte en wijsheid.
Met vriendelijke groet,
Peter

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #43 Gepost op: 16 mei 2015, 21:45:29 »
Wat Klaas vertelde is de eenvoudigste manier, een lichtsluis A en een B,  afstand is bekend,  de tijd wordt dan vastgelegd en in Excel de omrekening van snelheid.
Het enigste verschil dat ik doe is dat ik met IR reflectie werkt, en het rekenwerk laat doen door een microcontroller, geeft dan gelijk op een display de snelheid weer. Kan in de mode HO of N en ook weergave in Km of Miles. Richting is niet bepaald, van A naar B of van B naar A, tevens in ontwikkeling op een test bok, zowel meting van A naar B, maar ook de mogelijkheid om deze meting naar koploper te sturen als zijnde bezet meldpunt A en B.

Geen Ardunio, gewoon een Pic 16F628A met een LCD display met twee IR reflectie detectors.
Daar het een onafhankelijk systeem is kan deze zowel voor digitaal als analoog worden gebruikt.

Ben op vakantie dus foto's kan ik nu niet versturen.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2015, 21:58:54 door Fransx »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid
« Reactie #44 Gepost op: 16 mei 2015, 22:51:24 »
Hallo Frans,

Dat klinkt ook goed; twee lichtsluisjes heb ik nog wel.

Alleen ik wil niet steeds als de snelheid gemeten moet worden een Excelsheet erbij pakken.
Het liefst wil ik dat elke keer als er een trein voorbij rijdt, de snelheid gemeten wordt en vervolgens de snelheid op een display getoond wordt.

Ik begrijp dat jij dit ook zo hebt werken?
Hou me sterk aanbevolen om jouw oplossing te zien en te kijken of ik dat ook kan bouwen.

Fijne vakantie en ik hoop na je vakantie nog iets van je hierover te lezen.

Groeten, Peter
Met vriendelijke groet,
Peter