Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:20:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 13:14:41
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:59:13
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
  

Auteur Topic: Tonen daadwerkelijke snelheid.  (gelezen 36602 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #180 Gepost op: 03 juni 2015, 20:14:16 »
Ben het inderdaad met Max eens, de kleinste voldoet prima. Let alleen wel op, mag geen AC adapter zijn, alleen DC.

En het probleem wat jij omschrijft zit niet in de code van mij. Daar kan direct na het eindigen van de meting, dus terwijl de snelheid nog getoond wordt, al een nieuwe meting gestart worden. Dit doordat de displaySpeed routine maar 1 keer aangeroepen wordt en dan al weer terug gaat naar het normale wachten.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #181 Gepost op: 03 juni 2015, 20:39:35 »
Thnxx, dan neem ik de kleinste; komt die ook nog een keer van pas  ;D

Timo, het kwam aan het licht bij de eerste testen van de code van Max. Maar goed te horen dat het niet in jouw code zit.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #182 Gepost op: 14 juni 2015, 13:04:01 »
Toch wel profijt gehad van mijn Arduino snelheidsmeter!  ;D

Vanmorgen druk bezig geweest om een aantal locs te ijken op mijn maximale baansnelheid.
Nadat ik dat gedaan had, heb ik een loc een tijdje laten rijden en de gemeten snelheden via de seriele monitor geregistreerd.

Aanvankelijk had ik de loc/decoder ingeregeld op max plm 110 km/u.
Toen de trein zo'n 40 rondjes gereden had met de maximale snelheid op gemiddeld 110,4 km/u bleek hij plotseling rondjes van gemiddeld 133 km/u te rijden. Vreemd, maar wel goed dat ik die informatie nu had en dus maar opnieuw de decoder CV 5 instellen.

Dus prima aanwinst die Arduino snelheidsmeter  (y)

Timo, heb jij die display al 'aan de praat'?

Ik zag dat deze mooi klien was en heb 'm ook besteld en inmiddels binnen. Aangezien die kleiner is dan die Adafruit, heb ik een mooi plekje om 'm in te bouwen. Dan zou 't fijn zijn als ik die kleine display zou kunnen gebruiken.

Alvast bedankt.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #183 Gepost op: 15 juni 2015, 16:06:29 »
Hoi Peter,

Mooi dat het een nuttig gebruik heeft gekregen op je baan :D

Ik ben nog bezig met het scherm. Ik heb het op zich wel aan de praat maar ik ben nog niet tevreden met de library die ik er nu voor gemaakt heb. Ik zal proberen de library zo snel mogelijk aan te passen dat hij in ieder geval mooi geschikt is voor dit project. Dat moet deze week wel lukken.

Waarschijnlijk zal ik later de library nog meer aanpassen maar dat zie ik dan nog wel. (Vooral om makkelijk meerdere van die display's te kunnen linken.)

Nog een reden waarom de library nog niet af is, ander projectje met een PIC.


Timo
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2015, 17:35:41 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #184 Gepost op: 15 juni 2015, 18:33:12 »
Hi Timo,

Ja, ik ben ook wel blij dat ik 't geïnstalleerd heb.  :D

Even een vraag van een niet electonica-kenner: kun je (globaal) aangeven wat dat nu inhoudt, zo'n library schrijven? Ik heb echt geen idee....

Ander vraagje: is het mogelijk om twee meetpunten te hebben en elk meetpunt een eigen display te geven? Dus meetpunt 1 met de Adafruit display en meetpunt 2 met dat andere display? Ga het zelf niet doen omdat mijn huidige meetpunt op een goede plek zit en ik er voldoende aan heb, maar gewoon uit nieuwsgierigheid. En zoals ook vaak als antwoord gegeven wordt op de vraag: waarom.... omdat het kan.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #185 Gepost op: 15 juni 2015, 19:53:51 »
Hoi Peter,

Het schrijven van een library is niets meer dan een stukje code maken wat je makkelijk kunt gebruiken (display.write() ipv de hele procedure die het eigenlijk is) en makkelijk kunt hergebruiken (scheelt werk voor een volgend project of dat van een ander). Ook is het vaak wel handig als het schaalbaar is (aansturen van twee schermen of meerdere lampjes enz). Voor de rest is het gewoon code, net als je voor de Arduino gewend bent.

Om klein voorbeeld te geven van een library is bijvoorbeeld de standaard library om een pin aan te sturen. Met digitalWrite() roep je eigenlijk al een library aan. Omdat een microcontroller eigenlijk niet werkt met individuele pinnen maar met poorten en een bitje per pin. Wat je kent als Arduino pin 13 (op een Uno) is eigenlijk poort B, bitje 5). Ook checkt de library voor je of je niet PWM aan hebt staan op deze pin en zat dat anders voor je uit. De op het oog simpele en leesbare functie  (en dat is wat je wilt met een library) is eigenlijk:
void digitalWrite(uint8_t pin, uint8_t val)
{
uint8_t timer = digitalPinToTimer(pin);
uint8_t bit = digitalPinToBitMask(pin);
uint8_t port = digitalPinToPort(pin);
volatile uint8_t *out;

if (port == NOT_A_PIN) return;

// If the pin that support PWM output, we need to turn it off
// before doing a digital write.
if (timer != NOT_ON_TIMER) turnOffPWM(timer);

out = portOutputRegister(port);

uint8_t oldSREG = SREG;
cli();

if (val == LOW) {
*out &= ~bit;
} else {
*out |= bit;
}

SREG = oldSREG;
}

Maar nu kan je gewoon de functie gebruiken. Vergelijk het maar met een moderne auto. Waar je vroeger nog zelf de choke aan moest zetten, de koppeling in trappen, starten en gas geven wordt dat nu voor je gedaan als je op start drukt. Stuk simpeler! Maar komt natuurlijk tegen de prijs dat je wel minder makkelijk direct controle uit kunt oefenen maar dat is meestal prima.

Twee meetsecties maken zou zeer zeker mogelijk zijn. De Arduino is voor zijn doen eigenlijk 99% van de tijd uit zijn neus aan het eten. Dit zou je op hetzelfde scherm kunnen doen (afwisselend, aanduiding met ledje of naast elkaar op een grafisch scherm zoals de OLED) of met twee schermpjes. Dit hoeven niet eens twee verschillende te zijn. Kunnen ook twee dezelfde zijn. Alle hier genoemde schermen is het makkelijk een tweede aan te sluiten. (Veel I2C devices hebben een mogelijkheid een adres in te stellen.) Het is alleen een kwestie van de code juist aanpassen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #186 Gepost op: 15 juni 2015, 22:12:09 »
Hi Timo,

Bedankt voor dit stukje uitleg, is me weer wat duidelijker geworden.
Dat de Arduino 99% niets doet, is helder; 't staat maar te wachten tot er eindelijk een trein over het meetstuk rijdt en dan is ie na zo'n 10 seconden weer klaar met meten en rekenen.
En bij bv 2 meetstukken is het dus na een meting, in de code het juiste display aansturen voor het tonen van het resultaat. Ook dat is helder.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #187 Gepost op: 18 juli 2015, 20:59:35 »
Ben terug van vakantie en zoals beloofd mijn snelheids meting, zie de You Tube film.
Ga nog een uitbreiding toepassen voor een rollerbank.

Meting in Km/u

http://youtu.be/n4Cm2AJiYgU

Meting in Mls/H

http://youtu.be/2yYW0UVmBro

Groeten Frans


marcombv

  • Gast
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #188 Gepost op: 18 juli 2015, 22:05:13 »
Helaas de eerste video is prive?  ???

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #189 Gepost op: 19 juli 2015, 08:52:40 »
Frans,

Ziet er goed uit, echter de eerste video is inderdaad privé en kunnen we niet bekijken.
Zo te zien heb je de code zo gemaakt dat je een aantal instellingen kunt doen, zoals km/h, mp/h, H0, N, afstand?
Blijft de snelheidsmeting altijd in beeld of kan het scherm ook geschoond worden na het passeren van het meettraject?

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #190 Gepost op: 19 juli 2015, 13:17:03 »
Inderdaad mooi gedaan Frans  (y)

@Peter, sorry dat ik nog niet toegekomen ben aan het afmaken van de library voor het andere display. Op het moment ben ik niet thuis (bij mijn vriendin) maar ik hoop het snel af te kunnen maken. Probleem  is dat ik het te mooi en universeel wil maken  ::)

Wel heb ik de SpeedOmeter op GitHub gezet. Iets dat ik eigenlijk voor alle code wil gaan doen. GitHub heeft alleen wel even een leerproces  ;D

Septillion-SpeedOmeter op GitHub


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #191 Gepost op: 19 juli 2015, 13:52:23 »
Hi Timo,

Je hoeft je voor mij niet te verontschuldigen, hoor...   ;)
Tenslotte heb ik een meting die werkt met het display en daarnaast is het maar hobby en zijn er vaak andere dingen die voorrang hebben.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #192 Gepost op: 19 juli 2015, 20:17:14 »
Als het goed is dan is de eerste video ook zichtbaar, heb alles snel gemaakt omdat ik er even verder geen tijd voor heb.
Als input twee infrarood refelectie detectoren (A en B), hierdoor is het niet van belang of het analoog of digitaal is, kan ook meting doen voor  bijvoorbeeld het Faller car systeem.
Er zijn twee instellingen voor de schaal, H0 of N en ook een instelling voor het display, Km of Mls.
De laatste actuele meting blijft in het display, een led geeft aan de status van de meting;
Off, niet gereed,     On, gereed voor meting,     knipperd, meting is bezig

Verder staat in het display A><B, zodra meting wordt gestart vanaf A zal er op het display A->B staan,
gestart vanaf B zal er op het display A<-B staan, na de meting A><B.

Gegevens blijven op het display staan tot de volgende meting want waarom zou je het schonen.

Indien de snelheid te laag is of alleen gestart en geen stop, dan verschijnt als meting ---
Indien de snelheid te hoog is, dus niet te meten dan verschijnt op het display +++.

Dit alles gerealiseerd met de PIC 16F628A en een LCD display, toekomst is deze ook geschikt te maken voor een rollerbank, alleen de sensor nog in mekaar flansen.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2015, 20:22:26 door Fransx »