Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Tonen daadwerkelijke snelheid.  (gelezen 36488 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Gepost op: 13 mei 2015, 13:33:48 »
Hallo,

Ik zou graag willen weten/zien of mijn treinen uiteindelijk ook daadwerkelijk de snelheid rijden zoals deze bij het ijken zijn bepaald en vastgelegd.
Nu heb ik op Internet al diverse commerciele toepassingen gevonden, maar ik vind deze erg aan de prijs. Er worden al gauw prijzen van 150 - 250 euro gevraagd.

Aangezien ik me steeds weer verbaas over de grote hoeveelheid technische kennis die hier op het forum aanwezig is, vroeg ik mij af of er iemand is die zelf al zo'n snelheidsmeter gemaakt heeft of zoiets (o.a. voor mij) zou kunnen maken?

Het kan -wat mij betreft- dan een simpel printje zijn met een uitleesschermpje.
Ikzelf rij H0, dus dat zou een vast gegeven kunnen zijn, met een meting m.b.v. twee sensoren of een vaste afstand?

Is dit eenvoudig te ontwerpen en te maken voor een simpele doe-het-zelver?

Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2015, 13:35:50 »
Ik heb er ooit eens zelf een gebouwd en dat kostte me alles bij elkaar minder dan twee tientjes.

Het begon allemaal met een Fleischmann railreinigingswagen. Die voldeed niet best. Toen de viltjes vervangen moesten worden was het mij genoeg geweest en werd hij terzijde gesteld. Ondertussen wilde ik een tacho wagen hebben, daar de tijd van "een trein moet zo hard mogelijk" allang plaats gemaakt had voor de tijd van "hoe snel zou realistisch zijn". Nu kun je die kopen, maar zelf bouwen is natuurlijk altijd leuker. En in dit geval ongeveer een kwartiertje werk, dus eigenlijk een kleinigheidje.

Eerst heb ik een gewone digitale snelheidsmeter gekocht bij de fietsenwinkel. De goedkoopste kostte me een tientje, en heeft 3 standen: snelheid, trip en afstand. Trip is in wezen hetzelfde als afstand, alleen is trip op nul te zetten. We zullen zien dat de trip stand heel handig is bij het ijken van de meter. Belangrijk is dat het een meter is die snelheden boven de 99 km/u aan kan geven, en dat de wieldiameter vrij instelbaar is.

De railreinigingswagen is een handig uitgangspunt met deze meter. De wagen heeft wat extra gewicht zodat slip van de meet-as voorkomen wordt, en dat de assen verdikt en niet geleidend zijn zal ook goed van pas komen. Daarnaast is het een leuk compact wagentje, waar de meter mooi ingebouwd kan worden en gecamoufleerd met delen van de huif.

Voor we de meter kunnen plaatsen moet eerst het plaatje met de reinigingswielen en het aandrijfriempje onder de wagen verwijderen. Het riempje kun je doorknippen, en het plaatje klikt er eenvoudig uit.

Aan het voetje van de meter zitten twee draadjes, die samen uitkomen op een in een plastic huisje verpakt reedrelais. De oorspronkelijke bedoeling is dat een magneetje op een van de spaken per omwenteling één puls geeft aan het reedrelais, dat dan sluit. In plaats van het reedrelais met magneetje heb ik een telcontact gemaakt aan een van de assen. Stap 1 daartoe is het afknippen van het reedrelais, en het splitsen van de beide draadjes. Met een klein boortje worden aan weerszijden van de wagen de gaatjes gemaakt waardoor de draadjes naar beneden kunnen. De voet van de meter kan nu op de wagen gelijmd worden; ik heb dat gedaan met een gel-secondenlijm. Deze lijm is nog even nastelbaar, en dat is wel zo prettig.

Van boven ziet het er nu zo uit:


Aan de onderzijde moet het telcontact komen. Dit heb ik gemaakt van 0,5mm messing staf ("draad"). Op de meet-as heb ik in de lengterichting een stukje messing staf van 11mm lengte gelijmd, alweer met gel-secondenlijm. Hier komt het handig van pas dat de as een kunststof mantel heeft. Vanuit het midden van de wagen heb ik twee stukjes staf van 35mm zo geplaatst, dat de uiteinden net over de as heen steken. De andere uiteinden zijn gelijmd aan de bodem van de wagen. Deze twee staven worden nu bij elke omwenteling van de as éénmaal kortgesloten. Vlak bij de lijmpunten kunnen nu de beide draden van de meter aangesoldeerd worden. Om enige veerspanning op de staven te houden heb ik een stukje van een satéprikker onder de treden gelijmd, waardoor de staven iets omlaag gedrukt worden.

De onderzijde ziet er nu als volgt uit:


Op de rechteras zie je aan de onderzijde het stukje messing staf dat per omwenteling éénmaal een kortsluiting maakt.

Nu is het tijd om de gebruiksaanwijzing van de meter lezen; daar staat in hoe de wieldiameter ingesteld wordt. Daarvoor heb ik de diameter van een wiel met de schuifmaat opgemeten, en omdat ik de schaalsnelheid wil meten heb ik die waarde vermenigvuldigd met 87. Na het instellen van deze waarde kan de meter in het voetje geklikt worden. Daarna kan de kap verzaagd worden, en de volgende foto is gemaakt na het passend maken van de twee kapdelen met een Proxxon en een slijpschijfje.



De kapdelen zitten wat strak, en omdat de meter er nog af moet voor het ijken heb ik die pas geplaatst na het ijken. Om de wieldiameter in te kunnen stellen moet er namelijk een knopje aan de onderzijde van de meter ingedrukt worden, en daarvoor moet de meter afgenomen worden.
IJken op snelheid is moeilijk, maar op afstand gelukkig niet. Ik heb een ovaal uitgelegd waarvan ik de lengte nauwkeurig heb gemeten. Deze lengte heb ik vermenigvuldigd met 870, en die uitkomst is wat de tripmeter aan moet wijzen na tien rondjes. Dus nu de wagen rondjes laten rijden. Is de uitkomst te laag, dan moet een grotere wieldiameter ingesteld worden, en andersom. Toen de meter een afwijking van minder dan 1% aangaf vond ik het prachtig, en heb ik de kappen erop gezet.



En klaar is Dirk. Tweedehands kun je zo'n wagentje voor een euro of 5 op de kop tikken, dus voor 15 euro kun je een tacho wagen hebben. En dat is dan toch weer leuk, zo simpel als het is.
Daarbij kost de bouw van de wagen minder tijd dan het schrijven van dit verhaal  ;)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2015, 13:59:18 »
Hallo Dirk,

Bedankt voor je reactie en uitgebreide uitleg.

Zelf heb ik ook al eens zoiets gemaakt van een fietscomputertje (gekocht bij de Action), maar dat voldeed toch niet.

Ik moest de metalen as waarop het de voelers kwamen, isoleren en in tweëen 'delen', d.w.z. bij elke omwenteling van de as moesten er twee pulsen gegeven worden anders kon de fietscomputer niet goed ingesteld worden om de juiste snelheid te tonen. Of ik moest bij een omwenteling de getoonde snelheid x2 doen. Dat werkte niet echt betrouwbaar.

Het meetwagentje hing achter de trein en om de snelheid te lezen, moest je a.h.w. even achter de trein aan lopen om 'm te kunnen aflezen.
Ik vond dat niet zo'n succes. Daarbij komt dat ik nu bij mijn sluitwagons de koppeling verwijderd heb, zodoende kan ik 'm niet meer achter een trein hangen.

Vandaar dat ik liever een stationaire meting langs de baan doe, waarbij de snelheid (gemeten over een vaste afstand) van de voorbij rijdende trein getoond wordt.

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2015, 14:48:41 »
Ik moest de metalen as waarop het de voelers kwamen, isoleren...

Daarom komt die railreinigingswagen met z'n verdikte geïsoleerde assen zo goed van pas.

... en in tweëen 'delen', d.w.z. bij elke omwenteling van de as moesten er twee pulsen gegeven worden anders kon de fietscomputer niet goed ingesteld worden om de juiste snelheid te tonen. Of ik moest bij een omwenteling de getoonde snelheid x2 doen. Dat werkte niet echt betrouwbaar.

Daarom is de keuze van de te gebruiken fietscomputer erg belangrijk. Zoals ik al schreef, "belangrijk is dat het een meter is die snelheden boven de 99 km/u aan kan geven, en dat de wieldiameter vrij instelbaar is."

Het meetwagentje hing achter de trein en om de snelheid te lezen, moest je a.h.w. even achter de trein aan lopen om 'm te kunnen aflezen.
Ik vond dat niet zo'n succes. Daarbij komt dat ik nu bij mijn sluitwagons de koppeling verwijderd heb, zodoende kan ik 'm niet meer achter een trein hangen.

Bij de mijne zijn de cijfers groot genoeg om wanneer de trein voorbij komt de snelheid af te lezen terwijl je zelf stil staat. Bovendien heb ik later aan een zijde de koppeling verwijderd en een stukje relatief zacht materiaal op de kopse kant van de wagen aangebracht, zodat ik de trein de wagen kan laten duwen. Met name bij treinstellen die geen werkende koppelingen hebben vind ik dat handig.

Vandaar dat ik liever een stationaire meting langs de baan doe, waarbij de snelheid (gemeten over een vaste afstand) van de voorbij rijdende trein getoond wordt.

Dan heb je hier helemaal niets aan. Ik ben benieuwd!

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2015, 16:02:56 »
Wat ook werkt is een lichtsluis(je): twee lichtgevoelige weerstanden (LDR's) op 100 mm van elkaar tussen de biels, een Arduino met wat software voor het rekenwerk en klaar is Peter. Indien gewenst heb ik een schema en wat software ter informatie...  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2015, 16:12:50 door Max Roodveldt »
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2015, 16:18:38 »
Stuur maar op naar mij die software en elektronische schema's en software! Hoewel de mobiele tachowagen wil ik ook nog wel in elkaar freubelen. Heb nog zo'n wagentje liggen.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2015, 16:20:17 door zuylen »

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2015, 16:31:51 »
Geef me even een paar uur de tijd om het een en ander uit te graven... 8)
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2015, 16:54:34 »
Hier alvast een schema - de software zit iets dieper (en dan duurt 't graven wat langer...)


"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2015, 17:09:03 »
En wat code om de snelheid te meten en zichtbaar te maken. Dit werkt - voor mij - maar is uiteraard op alle mogelijke manieren aan te passen.
Misschien zelfs wel te verbeteren...  ;D

/********************************************************************
Speedometer
 
als er bij opstarten licht brand boven de ldr's zijn ze alle twee hoog,
dwz boven het kantelpunt (offset = 511) en gaat alles goed.

dus alvorens de speedometer te gebruiken controleren of er voldoende
licht aanwezig is.

********************************************************************/

#include <Wire.h>
#include "Adafruit_LEDBackpack.h"
#include "Adafruit_GFX.h"

Adafruit_7segment display = Adafruit_7segment();

#define ldrLeft  A2  // linker lichtsluis
#define ldrRight A3  // rechter lichtsluis

bool timerRuns = false;
bool fromLeft  = false;
bool fromRight = false;
bool drawDots  = false;
bool reset     = false;

unsigned long curTime = 0;
unsigned long preTime = 0;
unsigned long runTime = 0;

int valLeft    =     0;
int valRight   =     0;
int offset     =   511; // 0 is geheel bedekt, 1023 is vol verlicht

float distance =    98; // afstand tussen LDR's in mm.
float speed    = 10000; // preset in schaal km/h.

/*******************************************************************/

void setup()  {
 
  display.begin(0x70);
  display.setBrightness(7);  // 0..15
  display.print(speed, 1);   // display "----"
  display.writeDisplay();

  pinMode(ldrLeft,  INPUT);
  pinMode(ldrRight, INPUT);
 
  delay(5000);  // opstartvertraging 5 seconden

} // end of setup

/*******************************************************************/

void loop() { 

  valLeft  = analogRead(ldrLeft);  delay(10);
  valRight = analogRead(ldrRight); delay(10);

  speedometer();
 
} // end of loop
 
/*******************************************************************/

void speedometer() { 

  if (!timerRuns) { // nog geen meting
   
    if (valLeft < offset || valRight < offset) { // links of rechts bezet ?
     
      timerRuns = true;
      preTime   = millis();
      runTime   = 0;
      if (valLeft  < offset) fromLeft  = true;
      if (valRight < offset) fromRight = true;
     
      // alle 2 bezet of te weinig licht: is foute boel, dus opnieuw...

      if (fromLeft && fromRight) reset = true;
    }

  } else { // meting loopt...
 
    curTime = millis();         
    runTime = curTime - preTime;

    if ((runTime / 500) % 2) // knipperen display
      display.print(speed, 1);
    else
      display.clear();
    display.writeDisplay();
 
    if (fromLeft  && (valRight < offset) ||
        fromRight && (valLeft  < offset)) {
     
      preTime = curTime;
      calculateSpeed();
    }
  }
 
} // end of speedometer

/*******************************************************************/

void calculateSpeed() {

  if (!reset) {
   
    speed = ((distance * 3600) / runTime / 1000) * 87;
 
    display.print(speed, 1); // display gemeten snelheid in km/h
    display.writeDisplay();
 
    delay(5000); // display speed for 5 seconds
  }
 
  timerRuns = false; // reset speedometer
  fromLeft  = false;
  fromRight = false;
  reset     = false;
 
  speed = 10000;
  display.print(speed, 1); // display "----"
  display.writeDisplay();
 
} // end of calculateSpeed

/*******************************************************************/

"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2015, 20:09:40 »
Dan heb je hier helemaal niets aan. Ik ben benieuwd!

Hoe zo? Die dingen worden zelfs gebruikt om de snelheid te ijken en in te voeren in treinbesturingsprogramma's.
Ik zal in ieder geval ook nog wel eens zoeken naar zo'n (betere) fietssnelheidsmeter die je omschrijft.

.... een Arduino met wat software voor het rekenwerk en klaar is Peter. Indien gewenst heb ik een schema en wat software ter informatie...

Bedankt, maar ik denk dat dit voor mij voorlopig alvast te hoog gegrepen is.
Ik zal me dan eerst helemaal moeten verdiepen in zo'n Arduino en hoe de software er in te krijgen. Zal de website van Arduino.cc maar eens uitpluizen. Zie in ieder geval al wel dat  je software voor H0 is.
Zijn hiervoor speciale Arduino's of kan ik gewoon de eerste de beste c.q. de goedkoopste nemen? Kun je me hier wat verder mee helpen?

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2015, 20:27:21 »
Zie in ieder geval al wel dat  je software voor H0 is.

Als je dat al meteen ziet dan zal het programmeren van een Arduino een makkie zijn...  ;)

Het kan met elke Arduino - zolang er maar een USB snoertje aan kan.

En helpen kan altijd. Er zijn hier trouwens nog veel meer mensen met Arduinos bezig - hulp zat...  (y)
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2015, 21:44:19 »
Alvast op voorhand: ik neem aan dat ik het stukje code zo integraal kan invoeren?
Hoe, dat ga ik hopelijk wel lezen op de Arduino website.

Wat voor display heb ik nodig? Is deze bijvoorbeeld goed?

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2015, 21:57:08 »
Hoi,

Het is inderdaad goed te doen met een Arduino. Zou zelf denk ik alleen een goedkoop 16*2 LCD schermpje pakken maar dan is de code voor een groot deel gewoon te gebruiken. Adafruit is leuk maar wel wat duur. Ook zou ik voor stroomdetectie gaan ipv LDR's. Dit omdat het punt van detectie dan een stuk nauwkeuriger is. Als het licht in de kamer niet gelijkmatig is dan kan een van de twee sensoren eerder onder de threshold duiken dan de andere. En iedere mm fout levert een snelheidsverschil op van bijna een km/h (uitgaande van 100km/h op 98mm in H0). Dit wordt groter naarmate de snelheid toeneemt. Natuurlijk gaat de fout omlaag als het meetstuk langer is. Ik zou zelf voor een stuk van 50cm gaan ofzo. Iedere mm fout levert dan een fout op van 0,2km/h @100km/h.

De resolutie is (op 98mm in H0) een 0,5km/h @120km/h en ruim 0,3km/h @100km/h. Dit neemt niet de onnauwkeurigheid van de code mee. Het is best makkelijk om 1 of 2 ticken van millis() te missen op deze manier waardoor je er makkelijk een km/h naast zit. Natuurlijk geldt ook hier dat een langer meetstuk nauwkeurigere resultaten oplevert. Ga je voor 500mm dan geeft iedere ms een verschil van 0,07km/h (@100km/h) (=resolutie)

Daarom heeft stroomdetectie nog een voordeel, je kan de interrupt routine gebruiken voor de tijdbepaling. Hierdoor is de kans kleiner dat er een tick van millis gemist wordt. Wil je het in een vaste baan gebruiken (heb je ergens een recht stuk van een leuke lengte) kan je de stroomdetectie in de baan delen met de Arduino en de PC.

Code is natuurlijk makkelijk aan te passen naar een schaal. Mooiste zou natuurlijk zijn dat je dit in kunt stellen. Dit is niet zo heel lastig in te bakken. En hoe kleiner de schaal hoe groter de fout per gemiste mm en hoe kleiner de fout per gemiste ms.

Let er ook op, de snelheid op iedere stap is afhankelijk van de spanning van de centrale. Gebruik je dus een andere centrale om te eiken, wees er dan zeker van dat de spanning hetzelfde staat ingesteld. En ook, als je op je baan stroomdetectie hebt, moet je hier rekening mee houden. Dit levert namelijk een spanningsval op. Deze spanningsval moet je dan ook op je eikbaan hebben (dus de wel bekende diodeschakeling op de open baan/bij gebruik van LDR's).

@Max, ik zie alleen nog één fout in je code staan. Je gebruikt na iedere analogRead een delay van 10ms. Hiermee creëer je een enorme meetfout van 10 of zelfs 20ms! Dit levert vanzelf een meetfout van 3km/h of 6km/h op! (Uitgaande van 100km/h @ 98mm) Dit vind ik nogal flink ;)

Misschien kunnen we hier samen/met z'n alle de code verder aanpassen voor verschillende schalen (menutje), verschillende displays en verschillende sensoren?

@Peter, die code kan je zo ingeven. Wel moet je nog de gebruikte libraries downloaden. Het is dus makkelijker als er even een download (met libraries) komt :) het display is prima geschikt. Zou alleen kunnen dat het adress van eht display standaard niet juist staat (weet zo even niet waar Adafruit vanuit gaat). Maar in de basis is elk display bruikbaar :) Je kan ook even op eBay (China), Banggood of DX zoeken naar Arduino en display. Kost het je bij elkaar nog geen €10,- ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2015, 22:57:58 »
@Peter - ja dat display is hetzelfde als die ik gebruik.

@Timo - uiteraard kunnen we met z'n allen hier wat leuks van maken. Voor meerdere schalen bv, of snelheden tot 500 km/h. Zelf heb ik niet zo'n last van die snelheidsafwijking - ik rijd niet harder dan 25 km/h...  ;D
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2015, 23:01:31 »
Oh, en wat die LDR's betreft: in de meeste recente software meet ik eerst het omgevingslicht zodat ik zeker weet hoe groot het verschil tussen licht en donker is.
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)