Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
TonM
Vandaag
om 16:00:48
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 15:57:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 15:43:58
Gewoon wat busfoto's
door
Ronald69
Vandaag
om 15:38:03
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ben
Vandaag
om 15:32:10
Aachenau West
door
mass am see
Vandaag
om 15:28:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 14:52:20
Station Roodeschool
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:14:31
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:12:46
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
Vandaag
om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tonen daadwerkelijke snelheid.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: Tonen daadwerkelijke snelheid. (gelezen 36624 keer)
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #15 Gepost op:
14 mei 2015, 11:56:18 »
Timo, ook bedankt voor je reactie.
Ik zou zelf ook het liefst voor stroomdetectie gaan; alle blokken zijn tenslotte al voorzien van een bezet-/terugmelder, ik maak gebruik van de Digitrax BDL168. Mijn huidige ijkstuk voor het meten/inregelen van de locsnelheid is 3660 mm lang. Dus als ik deze zou kunnen gebruiken -zoals je ook al aangeeft-, zal de afwijking ook maar marginaal zijn?
Overigens, doordat het meetstuk op mijn vaste baan ligt, is de gebruikte opstelling, inclusief centrale, baanspanning e.d. altijd hetzelfde.
Het zou fijn zijn als jullie samen de code nog wat kunnen finetunen.
Maar welke Arduino kan ik het best gebruiken of welke is het makkelijkst?
Ik zie namelijk ook een Arduino Uno, maar ook kleinere exemplaren zoals de Micro of de Nano.
Het downloaden van de gebruikte libraries downloaden gaat neem ik aan van de site van Aruino?
Wat bedoel je precies met ".. als er even een download (met libraries) komt.."?
Houdt dat in dat jullie (?) die maken/beschikbaar stellen?
Ga verder zoeken bij Aruino naar informatie.
In ieder geval zover bedankt.
Groeten,
Peter
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Max Roodveldt
Offline
Berichten: 258
't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #16 Gepost op:
14 mei 2015, 12:27:43 »
Peter,
de libraries die nodig zijn voor de verschillende displays worden altijd geleverd door de betreffende leveranciers en zijn dus bij de prijs inbegrepen.
Zelf heb ik geen ervaring met DCC - ik rijd analoog. Zelf zou ik het liefst een snelheidsmeter bouwen die ik als een poortje over de rails kan zetten; vandaar mijn voorkeur voor een lichtsluis, al dan niet met LDR's. Maar het zal niet al te veel moeite kosten iets op te zetten wat overal voor te gebruiken is - dat is slechts een kwestie van software delen samenvoegen.
Welke Arduino is een kwestie van persoonlijke voorkeur; ik gebruik de Uno en Micro, Timo gebruikt een andere.
De gewenste resolutie is een ook een kwestie van voorkeur; dat hoeft toch niet met 3 cijfers achter de komma? Ik wilde zelf graag het verschil tussen voor en achteruit rijden kunnen zien want dat was bij sommige locs nogal fors. Dat is uiteindelijk ook gelukt.
Gelogd
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #17 Gepost op:
14 mei 2015, 14:26:02 »
@Max
Ik kan een orginele Arduino Uno met Adafruit display kopen, dan heb ik hetzelfde als jij en kan ik de software 1 op 1 overnemen. Maar via de tip van Timo ben ik gaan kijken en vond dit.
Als ik
deze
koop, is dit wel het goede type omdat het een 'development-board' is?
Zie dat ik wel apart drivers moet downloaden, zal met origineel Arduino waarschijnlijk niet hoeven?
En daaraan gekoppeld
deze
display?
Zelf heb ik nog wel een USB kabel en een voedingsadapter.
Ik begrijp alleen nog niet goed hoe de LDR werken. Welke LDR's gebruik jij, heb je daar een nummer van?
Werken deze LDR's als er licht opvalt of juist als het licht wegvalt (dus als de trein er over rijdt)?
Moet ik deze LDR's in de baan inbouwen of kan ik ze naast de rails zetten?
@Timo
Bedankt voor de tip. Het gebruiken van stroomdetectie is voor mij nog even te moeilijk.
Ik zal al blij zijn als het werkt zoals bij Max.
Maar gaan jullie de code nog wat aanpassen om de 'fout' er uit te halen?
Als ik bovenstaande 'kloon' met display koop, moet er dan nog wat aangepast worden in de code van Max?
Misschien wat (domme) vragen maar ik ben nog maar een leek op dit gebied, maar dit is een nieuw, maar wel interessant nieuw onderwerp.
Groeten,
Peter
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #18 Gepost op:
14 mei 2015, 14:31:29 »
Je kan het ook wat simpeler aanpakken. Met die twee lichtsluizen meet je de tijd, en met behulp van een tabel maak je de vertaalslag naar snelheid. Zo'n tabel kun je handmatig uitrekenen, maar je kunt hem ook met Excel maken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Max Roodveldt
Offline
Berichten: 258
't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #19 Gepost op:
14 mei 2015, 14:53:37 »
de Arduino Uno die ik gebruik is ook een kloon - alleen mijn eerste Uno was een originele. Als je al een snoertje hebt moet het werken.
Maar zo te zien moet deze eerst geinstalleerd worden - dat is bij andere klonen niet nodig? Timo?
Voor deze display geldt hetzelfde - waar is de driver (library) ?
De LDR's die ik gebruik komen bij Electronica Onderdelen Online vandaan (voorheen Dick Best) type LDR-07-62 4x5 mm en passen precies tussen m'n Peco biels. 't werkt als volgt: weinig licht veel weerstand, veel licht weinig weerstand. Dus op de Arduino ingang weinig spanning (<2v) wanneer donker en veel spanning (>3v) wanneer verlicht.
Als je een kant en klare kloon koopt en een Adafruit display kan ik je een op een helpen omdat ik dan eventuele wensen ook kan uit proberen. Dat kost misschien een paar euro meer maar dan weten we zeker dat het werkt. En dat is ook wat waard.
Er zijn geen domme vragen, alleen maar domme antwoorden, en ook ik ben maar een beginner...
@Klaas
ook ik maak gebruik van twee lichtsluizen - 100 mm bij elkaar vandaan...
«
Laatst bewerkt op: 14 mei 2015, 14:58:07 door Max Roodveldt
»
Gelogd
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #20 Gepost op:
14 mei 2015, 14:55:09 »
@Klaas, moet je nog steeds iets hebben dat de tijd opslaat...
@Peter, even snel antwoord want moet eigenlijk weg
Zal morgen er even wat beter op in gaan maar kon het niet laten.
De Arduino is een development platform dus dat er de naam "Development Board" staat is niet zo gek
Maar daarmee moet het prima lukken. Dat display is op basis van een shift register zo te zien (ipv I2C) maar dat is geen enkel probleem. Heb je alleen nog wat draad, voeding, usb kabel en wat weerstanden nodig. En natuurlijk een detectie methode, welke dat ook is. Kan dus ook prima die in je baan zijn
Driver is altijd nodig, waar je hem ook koopt. Die op Banggood is echt prima
Is een bordje op basis van de CH341 dus geen gezeur met
FTDI drivers
.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #21 Gepost op:
14 mei 2015, 15:35:39 »
Citaat van: Timo op 14 mei 2015, 14:55:09
@Klaas, moet je nog steeds iets hebben dat de tijd opslaat...
Jawel, maar tijd meten is veel makkelijker dan snelheid bepalen.
Tijd meten kun je b.v. doen door een teller aan te sturen met een puls van 1kHz. Teller starten met de eeste lichtsluis en stoppen met de tweede.
Voor het bepalen van de snelheid moet je de afstand tussen de lichtsluizen delen door de gemeten tijd, en dat is een extra rekenslag. Die rekenslag kun je overslaan door met een tabel of een grafiek te werken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Max Roodveldt
Offline
Berichten: 258
't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #22 Gepost op:
14 mei 2015, 15:50:01 »
@Klaas
Maar is de grap niet dat die Arduino dat veel sneller kan uitrekenen dan dat wij dat kunnen opzoeken?
En ik heb dat ding toch al voor de snelheidsregeling en voor de stopwatch - dan kan de km/h berekening er ook nog wel bij.
Bij de volgende update zet 'ie ook koffie en rolt 'ie een shaggie...
Gelogd
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #23 Gepost op:
14 mei 2015, 15:52:24 »
Max, ik denk altijd in hardware oplossingen.
Maar als je overweg kan met een Arduino of andere microcontroller, dan is dat rekenwerk een fluitje van een cent.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Max Roodveldt
Offline
Berichten: 258
't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #24 Gepost op:
14 mei 2015, 15:57:24 »
Maar 'n Excel sheet als hardware oplossing
Gelogd
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #25 Gepost op:
14 mei 2015, 16:09:51 »
Die had ik verwacht.
Maar een Excel sheet maken is toch een stuk makkelijker dan een Arduino programmeren (voor mij dan).
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #26 Gepost op:
14 mei 2015, 18:55:06 »
@Klaas,
Een Excel sheet maken is voor mij geen enkel probleem, maar ik vind zo'n electronische/stationaire oplossing een beter en vooral leuker alternatief. Dan wordt gewoon voor elke treinpassage de snelheid getoond en anders moet je steeds zelf rekenen c.q. opzoeken.
Daarbij komt dat als er nog iets gemaakt moet worden om tellers aan te sturen, schiet dat wat mij betreft z'n doel voorbij. Ik ben eigenlijk op zoek naar iets dat al bedacht en/of gebouwd is en in praktijk werkt omdat ik zelf geen verstand van heb en dit soort 'zelfbouw' projecten gewoon leuk vind.
@Timo
Bij
deze
staat dat die op basis van I2C is. Wat dat betekent weet ik niet, maar betekent dat wel dat ik 'm zonder problemen en rechtstreeks op het (kloon) Arduino board kan aansluiten en dat
deze
dat niet kan?
Afgezien dat die Adafruit iets duurder is, vind ik dat wanneer die zonder probleem geïnstalleerd kan worden, dat wel een groot voordeel.
@Max
Dus als ik dat development board koop (en Timo zegt dat die prima is) samen met die Adafruit display, dan kun jij me helpen en dan moet 't werken? Ik kan in de code eventueel ook de afstand aanpassen naar bv 1000 mm i.v.m. betrouwbaarheid over grotere afstand of is dat te ver? Of stel je een ander Arduino board voor?
Tja, je ziet wel: vragen, vragen en vragen
Groeten,
Peter
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Max Roodveldt
Offline
Berichten: 258
't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #27 Gepost op:
14 mei 2015, 19:23:17 »
De display op basis van I2C heeft een vier draads aansluiting waarvan twee voor de voeding zodat 'ie slechts twee poorten van de Arduino nodig heeft. En met gebruik van de juiste library werkt het meteen. Voor die andere moet je zelf een interface bouwen. Uiteindelijk kosten ze dan evenveel...
Als je zo'n development board koopt met zo'n I2C display kan je mijn software meteen gebruiken plus dat ik je dan kan helpen met aanpassen aan jouw wensen. En inderdaad, als je wilt meten over 1000 mm dan kan dat. Het komt de nauwkeurigheid zeker ten goede. Of dat nodig is, is de vraag. Maar in principe kan de hele zaak aan jouw situatie worden aangepast.
Bij mij werkt het op dit moment als volgt: als ik snelheid wil meten staan er vier streepjes op de display "----", als de meting begint bij het passeren van de eerste LDR beginnen die streepjes te knipperen. Bij het passeren van de tweede LDR is de snelheid voor een aantal seconden zichtbaar als "123.4" .
Daarna worden 't weer streepjes en kan je opnieuw meten. Wil je het anders dan kan dat...
mvg,
Gelogd
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #28 Gepost op:
14 mei 2015, 20:30:06 »
Oké, dus de Arduino-kloon UNO R3 ATmega328P Development Board samen met het Adafruit 1,4cm 4-Digit 7-Segment Display met I2C Backpack moet werken?
Het enige dat ik hierbij nodig heb (en ook in huis heb) is een usb-kabel en een voeding?
Dan kan ik gewoon het display aankoppelen, de software en de usb chip driver downloaden, daarna jouw code inladen en dan zou het (in principe) moeten werken?
Peter
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Max Roodveldt
Offline
Berichten: 258
't is maar 'n spelletje...
Re: Tonen daadwerkelijke snelheid.
«
Reactie #29 Gepost op:
14 mei 2015, 21:08:19 »
Ja...
(en zo niet lossen we dat op).
Gelogd
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
13
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tonen daadwerkelijke snelheid.