Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 19:58:26
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:43:23
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
  

Auteur Topic: Extra voedingspunten  (gelezen 3712 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Extra voedingspunten
« Gepost op: 10 May 2015, 12:14:53 »
Even een eenvoudige vraag, die ik niet zo snel terugvond hier ergens op het forum met de zoek-functie (en link van http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding).

Om de hoeveel x-meters adviseren jullie om extra voedingspunten aan te leggen op alle spoortrajecten, om spanningsverlies en zo een goed modelbedrijf te garanderen?
(Ik ga analoog rijden.)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2015, 12:25:50 »
Binnen een railsstuk is het spanningsverlies heel laag, het verlies onstaat voornamelijk bij overgangen met railslasjes. Daarom kun je voor jezelf een vuistregel aanhouden dat op ieder punt de voeding via hooguit 1 of 2 of 3 railslasjes loopt. Je gaat dus niet uit van x-meters maar x-lasjes.

Sander

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2015, 13:08:11 »
Ik kan me voorstellen ja dat elk raillas een overgangsweerstand vormt en dus per diverse aangelegde maten rails het spanningsverlies anders optreedt, maar er zal toch wel een minimale vuistregel zijn in de spoormoelbouw i.p.v. het aantal raillassen te gaan tellen?

(Tenslotte bouw ik ook (bovenloop)kranen in het dagelijks leven met als hoofdvoeding een 400V 3fase railvoeding over vaak >100 meter uit diverse stukken, en dan heb je ook te maken met spanningsverlies over elke aansluiting, of start de ene kraanrij motor vlakbij de relaiskast/voeding eerder dan die aan de andere zijde van de kraan met een overspanning van 40 meter.)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2015, 14:54:11 »
Hoi,

Een vuistregel is er niet... In de eerste folders van digitaal rijden stond dat je met 1 aansluiting op de baan helemaal klaar was  ;)  ;D Ik zou zelf kijken hoe de indeling van je baan is daar een beetje logisch mee omgaan. Op plekken waar je verder van de voeding afzit meer aansluitingen.  Ik heb op mijn kleine baan eigenlijk elke 20 - 30cm een aansluitpunt... dit omdat ik zoveel blokken heb ;)

Dus je kan ook eventueel bedenken: Ik ga het al vast voorbereiden op digitaal en automatisch rijden. Dus de baan netjes verdelen in blokken en secties.  (zorg dan voor een normaal blok voor 3 secties). Dan heb je meteen meer aansluitpunten voor je voeding. Mogelijk ga je ook analoog met blokken rijden dan zal je ook meer aansluitpunten kunnen maken. Ik zou zelf iets tussen 50 en 100cm aanhouden voor N-spoor.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2015, 15:24:49 »
Erwin,

Bij een analoge baan is het aansluiten van de spanning op de baan voldoende om de 3 meter.
Als je dan van het een aansluitpunt naar links kijkt en van het andere naar rechts en je deelt de afstand door 2 heb je 1,5 meter rails er tussen.

Hoe het bij een digitale baan gaat is hier niet van toepassing en was ook niet de vraag.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2015, 15:57:31 »
Ah, bedankt Wim!  :D Daar kan ik wat mee.

Zeg, dan nog even wat anders gerelateerd. Ik wil de Fleischmann N-rail met bedding gaan gebruiken. Kun je daarvoor die aansluitklemmen (art.nr. 9400) gebruiken als aansluiting van extra voedingsbedrading? Of past dat alleen om rails zonder bedding? Kun je anders het platcontact (art.nr 9401) gebruiken?
(... of zelf solderen...)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2015, 16:50:00 »
Erwin,

als je op internet ingeeft "aansluitklemmen voor Fleischmann n spoor met bedding" kom je vanzelf bij 9400 uit (2 stuks).

Fleischmann 9401 is een aansluitklem 1-polig voor de treinbeïnvloeding aan de armseinen en beslist niet bruikbaar voor jouw doel.

Knar46

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #7 Gepost op: 12 May 2015, 23:00:11 »
9400 zijn inderdaad de standaard aansluitklemmen voor Fleischmann Piccolo rails, al 45 jaar - zijn ervoor gemaakt  :)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2015, 12:01:36 »
De klemmen werken goed, maar Fleischmann rails (9100 serie, schaal N) zijn goed te solderen. Bespaard wat geld

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.