Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:56:24
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door Carl
Vandaag om 20:26:17
Ontraxs 2026 door Charles_
Vandaag om 20:12:14
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
  

Auteur Topic: Extra voedingspunten  (gelezen 3793 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Extra voedingspunten
« Gepost op: 10 May 2015, 12:14:53 »
Even een eenvoudige vraag, die ik niet zo snel terugvond hier ergens op het forum met de zoek-functie (en link van http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding).

Om de hoeveel x-meters adviseren jullie om extra voedingspunten aan te leggen op alle spoortrajecten, om spanningsverlies en zo een goed modelbedrijf te garanderen?
(Ik ga analoog rijden.)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2015, 12:25:50 »
Binnen een railsstuk is het spanningsverlies heel laag, het verlies onstaat voornamelijk bij overgangen met railslasjes. Daarom kun je voor jezelf een vuistregel aanhouden dat op ieder punt de voeding via hooguit 1 of 2 of 3 railslasjes loopt. Je gaat dus niet uit van x-meters maar x-lasjes.

Sander

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2015, 13:08:11 »
Ik kan me voorstellen ja dat elk raillas een overgangsweerstand vormt en dus per diverse aangelegde maten rails het spanningsverlies anders optreedt, maar er zal toch wel een minimale vuistregel zijn in de spoormoelbouw i.p.v. het aantal raillassen te gaan tellen?

(Tenslotte bouw ik ook (bovenloop)kranen in het dagelijks leven met als hoofdvoeding een 400V 3fase railvoeding over vaak >100 meter uit diverse stukken, en dan heb je ook te maken met spanningsverlies over elke aansluiting, of start de ene kraanrij motor vlakbij de relaiskast/voeding eerder dan die aan de andere zijde van de kraan met een overspanning van 40 meter.)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8835
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2015, 14:54:11 »
Hoi,

Een vuistregel is er niet... In de eerste folders van digitaal rijden stond dat je met 1 aansluiting op de baan helemaal klaar was  ;)  ;D Ik zou zelf kijken hoe de indeling van je baan is daar een beetje logisch mee omgaan. Op plekken waar je verder van de voeding afzit meer aansluitingen.  Ik heb op mijn kleine baan eigenlijk elke 20 - 30cm een aansluitpunt... dit omdat ik zoveel blokken heb ;)

Dus je kan ook eventueel bedenken: Ik ga het al vast voorbereiden op digitaal en automatisch rijden. Dus de baan netjes verdelen in blokken en secties.  (zorg dan voor een normaal blok voor 3 secties). Dan heb je meteen meer aansluitpunten voor je voeding. Mogelijk ga je ook analoog met blokken rijden dan zal je ook meer aansluitpunten kunnen maken. Ik zou zelf iets tussen 50 en 100cm aanhouden voor N-spoor.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2015, 15:24:49 »
Erwin,

Bij een analoge baan is het aansluiten van de spanning op de baan voldoende om de 3 meter.
Als je dan van het een aansluitpunt naar links kijkt en van het andere naar rechts en je deelt de afstand door 2 heb je 1,5 meter rails er tussen.

Hoe het bij een digitale baan gaat is hier niet van toepassing en was ook niet de vraag.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2015, 15:57:31 »
Ah, bedankt Wim!  :D Daar kan ik wat mee.

Zeg, dan nog even wat anders gerelateerd. Ik wil de Fleischmann N-rail met bedding gaan gebruiken. Kun je daarvoor die aansluitklemmen (art.nr. 9400) gebruiken als aansluiting van extra voedingsbedrading? Of past dat alleen om rails zonder bedding? Kun je anders het platcontact (art.nr 9401) gebruiken?
(... of zelf solderen...)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2015, 16:50:00 »
Erwin,

als je op internet ingeeft "aansluitklemmen voor Fleischmann n spoor met bedding" kom je vanzelf bij 9400 uit (2 stuks).

Fleischmann 9401 is een aansluitklem 1-polig voor de treinbeïnvloeding aan de armseinen en beslist niet bruikbaar voor jouw doel.

Knar46

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #7 Gepost op: 12 May 2015, 23:00:11 »
9400 zijn inderdaad de standaard aansluitklemmen voor Fleischmann Piccolo rails, al 45 jaar - zijn ervoor gemaakt  :)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Extra voedingspunten
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2015, 12:01:36 »
De klemmen werken goed, maar Fleischmann rails (9100 serie, schaal N) zijn goed te solderen. Bespaard wat geld

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.