Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
Ronald69
Vandaag
om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 20:00:47
W.V. Kalender 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 19:58:26
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:56:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:55:31
Lodewickshaven
door
Eric B
Vandaag
om 19:43:23
3D NS HO bovenleidingmasten
door
NS1100
Vandaag
om 19:24:53
Raadplaatje
door
Ronald69
Vandaag
om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
MaraNCS
Vandaag
om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Eric v C
Vandaag
om 18:24:04
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Falkenberg
Vandaag
om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
Keska
Vandaag
om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht
door
marco
Vandaag
om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
gerhards
Vandaag
om 16:37:45
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
Vandaag
om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia
door
Karben
Vandaag
om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frank Bunnik
Vandaag
om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051
door
RobertH
Vandaag
om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
robin binsbergen
Vandaag
om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:10:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Extra voedingspunten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Extra voedingspunten (gelezen 3713 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Extra voedingspunten
«
Gepost op:
10 May 2015, 12:14:53 »
Even een eenvoudige vraag, die ik niet zo snel terugvond hier ergens op het forum met de zoek-functie (en link van
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding
).
Om de hoeveel x-meters adviseren jullie om extra voedingspunten aan te leggen op alle spoortrajecten, om spanningsverlies en zo een goed modelbedrijf te garanderen?
(Ik ga analoog rijden.)
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #1 Gepost op:
10 May 2015, 12:25:50 »
Binnen een railsstuk is het spanningsverlies heel laag, het verlies onstaat voornamelijk bij overgangen met railslasjes. Daarom kun je voor jezelf een vuistregel aanhouden dat op ieder punt de voeding via hooguit 1 of 2 of 3 railslasjes loopt. Je gaat dus niet uit van x-meters maar x-lasjes.
Sander
Gelogd
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #2 Gepost op:
10 May 2015, 13:08:11 »
Ik kan me voorstellen ja dat elk raillas een overgangsweerstand vormt en dus per diverse aangelegde maten rails het spanningsverlies anders optreedt, maar er zal toch wel een
minimale vuistregel
zijn in de spoormoelbouw i.p.v. het aantal raillassen te gaan tellen?
(Tenslotte bouw ik ook (bovenloop)kranen in het dagelijks leven met als hoofdvoeding een 400V 3fase railvoeding over vaak >100 meter uit diverse stukken, en dan heb je ook te maken met spanningsverlies over elke aansluiting, of start de ene kraanrij motor vlakbij de relaiskast/voeding eerder dan die aan de andere zijde van de kraan met een overspanning van 40 meter.)
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8822
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #3 Gepost op:
10 May 2015, 14:54:11 »
Hoi,
Een vuistregel is er niet... In de eerste folders van digitaal rijden stond dat je met 1 aansluiting op de baan helemaal klaar was
Ik zou zelf kijken hoe de indeling van je baan is daar een beetje logisch mee omgaan. Op plekken waar je verder van de voeding afzit meer aansluitingen. Ik heb op mijn kleine baan eigenlijk
elke 20 - 30cm een aansluitpunt
... dit omdat ik zoveel blokken heb
Dus je kan ook eventueel bedenken: Ik ga het al vast voorbereiden op digitaal en automatisch rijden. Dus de baan netjes verdelen in blokken en secties. (zorg dan voor een normaal blok voor 3 secties). Dan heb je meteen meer aansluitpunten voor je voeding. Mogelijk ga je ook analoog met blokken rijden dan zal je ook meer aansluitpunten kunnen maken. Ik zou zelf iets tussen 50 en 100cm aanhouden voor N-spoor.
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #4 Gepost op:
10 May 2015, 15:24:49 »
Erwin,
Bij een analoge baan is het aansluiten van de spanning op de baan voldoende om de 3 meter.
Als je dan van het een aansluitpunt naar links kijkt en van het andere naar rechts en je deelt de afstand door 2 heb je 1,5 meter rails er tussen.
Hoe het bij een digitale baan gaat is hier niet van toepassing en was ook niet de vraag.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #5 Gepost op:
12 May 2015, 15:57:31 »
Ah, bedankt Wim!
Daar kan ik wat mee.
Zeg, dan nog even wat anders gerelateerd. Ik wil de Fleischmann N-rail
met
bedding gaan gebruiken. Kun je daarvoor die
aansluitklemmen
(art.nr. 9400) gebruiken als aansluiting van extra voedingsbedrading? Of past dat alleen om rails zonder bedding? Kun je anders het
platcontact
(art.nr 9401) gebruiken?
(... of zelf solderen...)
Gelogd
knar46
Offline
Berichten: 793
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #6 Gepost op:
12 May 2015, 16:50:00 »
Erwin,
als je op internet ingeeft "aansluitklemmen voor Fleischmann n spoor met bedding" kom je vanzelf bij 9400 uit (2 stuks).
Fleischmann 9401 is een aansluitklem 1-polig voor de treinbeïnvloeding aan de armseinen en beslist niet bruikbaar voor jouw doel.
Knar46
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 599
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #7 Gepost op:
12 May 2015, 23:00:11 »
9400 zijn inderdaad de standaard aansluitklemmen voor Fleischmann Piccolo rails, al 45 jaar - zijn ervoor gemaakt
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #8 Gepost op:
13 May 2015, 12:01:36 »
De klemmen werken goed, maar Fleischmann rails (9100 serie, schaal N) zijn goed te solderen. Bespaard wat geld
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Extra voedingspunten