Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelwensen 2026
door
IJmc
Vandaag
om 16:27:45
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw
door
NS264
Vandaag
om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI
door
Eric B
Vandaag
om 16:09:06
Ontraxs 2026
door
Eric B
Vandaag
om 16:02:21
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:00:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:41:31
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
Eric B
Vandaag
om 15:33:23
Bahnstrecke 5867
door
gdh
Vandaag
om 15:30:26
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 15:30:15
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:28:30
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Frank 123
Vandaag
om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2
door
Eric B
Vandaag
om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
NS264
Vandaag
om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
door
mikeya
Vandaag
om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 13:44:21
Goede wensen voor 2026
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Bierwagen
Vandaag
om 12:49:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950
door
Met een sik
Vandaag
om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:48:10
Layne, Somewhere South.
door
Reeks77
Vandaag
om 10:15:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Pauldg
Vandaag
om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Extra voedingspunten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Extra voedingspunten (gelezen 3789 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Extra voedingspunten
«
Gepost op:
10 May 2015, 12:14:53 »
Even een eenvoudige vraag, die ik niet zo snel terugvond hier ergens op het forum met de zoek-functie (en link van
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding
).
Om de hoeveel x-meters adviseren jullie om extra voedingspunten aan te leggen op alle spoortrajecten, om spanningsverlies en zo een goed modelbedrijf te garanderen?
(Ik ga analoog rijden.)
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #1 Gepost op:
10 May 2015, 12:25:50 »
Binnen een railsstuk is het spanningsverlies heel laag, het verlies onstaat voornamelijk bij overgangen met railslasjes. Daarom kun je voor jezelf een vuistregel aanhouden dat op ieder punt de voeding via hooguit 1 of 2 of 3 railslasjes loopt. Je gaat dus niet uit van x-meters maar x-lasjes.
Sander
Gelogd
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #2 Gepost op:
10 May 2015, 13:08:11 »
Ik kan me voorstellen ja dat elk raillas een overgangsweerstand vormt en dus per diverse aangelegde maten rails het spanningsverlies anders optreedt, maar er zal toch wel een
minimale vuistregel
zijn in de spoormoelbouw i.p.v. het aantal raillassen te gaan tellen?
(Tenslotte bouw ik ook (bovenloop)kranen in het dagelijks leven met als hoofdvoeding een 400V 3fase railvoeding over vaak >100 meter uit diverse stukken, en dan heb je ook te maken met spanningsverlies over elke aansluiting, of start de ene kraanrij motor vlakbij de relaiskast/voeding eerder dan die aan de andere zijde van de kraan met een overspanning van 40 meter.)
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8835
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #3 Gepost op:
10 May 2015, 14:54:11 »
Hoi,
Een vuistregel is er niet... In de eerste folders van digitaal rijden stond dat je met 1 aansluiting op de baan helemaal klaar was
Ik zou zelf kijken hoe de indeling van je baan is daar een beetje logisch mee omgaan. Op plekken waar je verder van de voeding afzit meer aansluitingen. Ik heb op mijn kleine baan eigenlijk
elke 20 - 30cm een aansluitpunt
... dit omdat ik zoveel blokken heb
Dus je kan ook eventueel bedenken: Ik ga het al vast voorbereiden op digitaal en automatisch rijden. Dus de baan netjes verdelen in blokken en secties. (zorg dan voor een normaal blok voor 3 secties). Dan heb je meteen meer aansluitpunten voor je voeding. Mogelijk ga je ook analoog met blokken rijden dan zal je ook meer aansluitpunten kunnen maken. Ik zou zelf iets tussen 50 en 100cm aanhouden voor N-spoor.
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #4 Gepost op:
10 May 2015, 15:24:49 »
Erwin,
Bij een analoge baan is het aansluiten van de spanning op de baan voldoende om de 3 meter.
Als je dan van het een aansluitpunt naar links kijkt en van het andere naar rechts en je deelt de afstand door 2 heb je 1,5 meter rails er tussen.
Hoe het bij een digitale baan gaat is hier niet van toepassing en was ook niet de vraag.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #5 Gepost op:
12 May 2015, 15:57:31 »
Ah, bedankt Wim!
Daar kan ik wat mee.
Zeg, dan nog even wat anders gerelateerd. Ik wil de Fleischmann N-rail
met
bedding gaan gebruiken. Kun je daarvoor die
aansluitklemmen
(art.nr. 9400) gebruiken als aansluiting van extra voedingsbedrading? Of past dat alleen om rails zonder bedding? Kun je anders het
platcontact
(art.nr 9401) gebruiken?
(... of zelf solderen...)
Gelogd
knar46
Offline
Berichten: 800
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #6 Gepost op:
12 May 2015, 16:50:00 »
Erwin,
als je op internet ingeeft "aansluitklemmen voor Fleischmann n spoor met bedding" kom je vanzelf bij 9400 uit (2 stuks).
Fleischmann 9401 is een aansluitklem 1-polig voor de treinbeïnvloeding aan de armseinen en beslist niet bruikbaar voor jouw doel.
Knar46
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 610
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #7 Gepost op:
12 May 2015, 23:00:11 »
9400 zijn inderdaad de standaard aansluitklemmen voor Fleischmann Piccolo rails, al 45 jaar - zijn ervoor gemaakt
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #8 Gepost op:
13 May 2015, 12:01:36 »
De klemmen werken goed, maar Fleischmann rails (9100 serie, schaal N) zijn goed te solderen. Bespaard wat geld
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Extra voedingspunten