Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:05
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:56:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 09:52:57
Station Steenwijk poging 2
door
Sikko
Vandaag
om 09:40:43
Ontraxs 2026
door
Huibert
Vandaag
om 09:37:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:36:42
Layne, Somewhere South.
door
g-j
Vandaag
om 09:35:25
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Pauldg
Vandaag
om 09:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 08:55:15
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 02:43:24
Modelwensen 2026
door
Harander
Vandaag
om 00:07:39
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois
door
Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood
door
Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
25 December 2025, 14:14:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Extra voedingspunten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Extra voedingspunten (gelezen 3774 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Extra voedingspunten
«
Gepost op:
10 May 2015, 12:14:53 »
Even een eenvoudige vraag, die ik niet zo snel terugvond hier ergens op het forum met de zoek-functie (en link van
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding
).
Om de hoeveel x-meters adviseren jullie om extra voedingspunten aan te leggen op alle spoortrajecten, om spanningsverlies en zo een goed modelbedrijf te garanderen?
(Ik ga analoog rijden.)
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #1 Gepost op:
10 May 2015, 12:25:50 »
Binnen een railsstuk is het spanningsverlies heel laag, het verlies onstaat voornamelijk bij overgangen met railslasjes. Daarom kun je voor jezelf een vuistregel aanhouden dat op ieder punt de voeding via hooguit 1 of 2 of 3 railslasjes loopt. Je gaat dus niet uit van x-meters maar x-lasjes.
Sander
Gelogd
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #2 Gepost op:
10 May 2015, 13:08:11 »
Ik kan me voorstellen ja dat elk raillas een overgangsweerstand vormt en dus per diverse aangelegde maten rails het spanningsverlies anders optreedt, maar er zal toch wel een
minimale vuistregel
zijn in de spoormoelbouw i.p.v. het aantal raillassen te gaan tellen?
(Tenslotte bouw ik ook (bovenloop)kranen in het dagelijks leven met als hoofdvoeding een 400V 3fase railvoeding over vaak >100 meter uit diverse stukken, en dan heb je ook te maken met spanningsverlies over elke aansluiting, of start de ene kraanrij motor vlakbij de relaiskast/voeding eerder dan die aan de andere zijde van de kraan met een overspanning van 40 meter.)
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8832
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #3 Gepost op:
10 May 2015, 14:54:11 »
Hoi,
Een vuistregel is er niet... In de eerste folders van digitaal rijden stond dat je met 1 aansluiting op de baan helemaal klaar was
Ik zou zelf kijken hoe de indeling van je baan is daar een beetje logisch mee omgaan. Op plekken waar je verder van de voeding afzit meer aansluitingen. Ik heb op mijn kleine baan eigenlijk
elke 20 - 30cm een aansluitpunt
... dit omdat ik zoveel blokken heb
Dus je kan ook eventueel bedenken: Ik ga het al vast voorbereiden op digitaal en automatisch rijden. Dus de baan netjes verdelen in blokken en secties. (zorg dan voor een normaal blok voor 3 secties). Dan heb je meteen meer aansluitpunten voor je voeding. Mogelijk ga je ook analoog met blokken rijden dan zal je ook meer aansluitpunten kunnen maken. Ik zou zelf iets tussen 50 en 100cm aanhouden voor N-spoor.
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #4 Gepost op:
10 May 2015, 15:24:49 »
Erwin,
Bij een analoge baan is het aansluiten van de spanning op de baan voldoende om de 3 meter.
Als je dan van het een aansluitpunt naar links kijkt en van het andere naar rechts en je deelt de afstand door 2 heb je 1,5 meter rails er tussen.
Hoe het bij een digitale baan gaat is hier niet van toepassing en was ook niet de vraag.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #5 Gepost op:
12 May 2015, 15:57:31 »
Ah, bedankt Wim!
Daar kan ik wat mee.
Zeg, dan nog even wat anders gerelateerd. Ik wil de Fleischmann N-rail
met
bedding gaan gebruiken. Kun je daarvoor die
aansluitklemmen
(art.nr. 9400) gebruiken als aansluiting van extra voedingsbedrading? Of past dat alleen om rails zonder bedding? Kun je anders het
platcontact
(art.nr 9401) gebruiken?
(... of zelf solderen...)
Gelogd
knar46
Offline
Berichten: 800
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #6 Gepost op:
12 May 2015, 16:50:00 »
Erwin,
als je op internet ingeeft "aansluitklemmen voor Fleischmann n spoor met bedding" kom je vanzelf bij 9400 uit (2 stuks).
Fleischmann 9401 is een aansluitklem 1-polig voor de treinbeïnvloeding aan de armseinen en beslist niet bruikbaar voor jouw doel.
Knar46
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 610
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #7 Gepost op:
12 May 2015, 23:00:11 »
9400 zijn inderdaad de standaard aansluitklemmen voor Fleischmann Piccolo rails, al 45 jaar - zijn ervoor gemaakt
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Extra voedingspunten
«
Reactie #8 Gepost op:
13 May 2015, 12:01:36 »
De klemmen werken goed, maar Fleischmann rails (9100 serie, schaal N) zijn goed te solderen. Bespaard wat geld
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Extra voedingspunten