Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ascona
Vandaag om 20:40:40
Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: stomme vraag (vragen)  (gelezen 7893 keer)

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #15 Gepost op: 15 October 2007, 21:54:32 »
@Wout,
Jouw kennis geldt nog steeds! In het normblad 114 wordt voor N 0,6 mm genoemd dus 1 mm is inderdaad al ruim.
@Klaas
Puur om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, hoe bereken je de verkanting uit de snelheid? Niet dat ik van plan ben verkanting te realiseren!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #16 Gepost op: 16 October 2007, 00:01:25 »
@Klaas
Puur om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, hoe bereken je de verkanting uit de snelheid? Niet dat ik van plan ben verkanting te realiseren!

Toepassen wat je bij de natuurkundeles hebt geleerd. ;D
Om een voertuig door de boog te krijgen moet je er een horizontale versnelling aan geven die gericht is naar het middelpunt van de boog. Die versnelling bereken je met de formule:

a = v2/R, waarin: a = versnelling,  v is snelheid in m/s, r is boogstraal in meters

a deel je door 9,82, dat is de (verticaal gerichte) versnelling van de zwaartekracht.

Het getal dat je dan krijgt is het hellingpercentage van de verkanting, dat vermenigvuldig je met de spoorbreedte, dat is dus de hoh afstand tussen de spoorstaven, en dan krijg je het hoogteverschil tussen de spoorstaven.

Voorbeeld grootbedrijf:
snelheid 120 km/h, dat is dus 33,33 m/s
boogstraal 1000 m
a = v2/R = 33,332/1000 = 1,111
delen door 9,82 geeft 0,113
vermenigvuldigen met 1,5 m geeft een verkanting van 0,1697 m, dus zeg maar 17 cm.

Voorbeeld model:
schaalsnelheid is 120km/h = 33,33 m/s in het groot, dat is 0,383 m/s in H0.
boogstraal 60 cm =  0,6 m.
a = 0,3832/0,6 = 0,24466
delen door 9,82 geeft 0,0249
Dat vermenigvuldigen met 17,5 mm geeft 0,436 mm verkanting.

Let er op dat je altijd consequent met meters en secondes moet werken, anders kom je verkeerd uit. En het werkt ook alleen maar goed met verkantingen tot 10% omdat je met de sinus van de verkantingshelling werkt terwijl je eigenlijk met de tangens moet werken. Maar voor kleine hoeken zijn sinus een tangens vrijwel gelijk, dus de fout die je maakt is verwaarloosbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #17 Gepost op: 16 October 2007, 12:43:22 »
@Klaas
Hartelijk dank voor de uitleg. Mijn natuurkundelessen liggen zo'n 50 jaar achter me, dat zit er dus niet meer zo in!

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #18 Gepost op: 16 October 2007, 13:19:16 »
Citaat
Dat vermenigvuldigen met 17,5 mm

16,5 toch ???

Emmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #19 Gepost op: 16 October 2007, 13:55:41 »
a deel je door 9,82, dat is de (verticaal gerichte) versnelling van de zwaartekracht.
Grappig, hier (in het oosten 's lands) werd ons geleerd dat de zwaarteversnelling 9,81 is. ;D

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #20 Gepost op: 16 October 2007, 14:01:31 »
Hier word mij dat ook geleerd ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #21 Gepost op: 16 October 2007, 17:27:58 »
16,5 toch ???
Bij de verkanting reken je met de spoorbreedte, die 16,5 mm is de spoorwijdte.
Lees mijn verhaal nog eens heel aandachtig door.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #22 Gepost op: 16 October 2007, 17:55:17 »
Grappig, hier (in het oosten 's lands) werd ons geleerd dat de zwaarteversnelling 9,81 is. ;D

Maar Klaas zit in het westen van het land, daar waar de zee is. De zee heeft altijd een hoge aantrekkingskracht op de mens gehad. Bovendien ligt het land lager dan in het oosten en kun je dus harder vallen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #23 Gepost op: 16 October 2007, 18:57:22 »
Ach ja, het werkelijk verhaal is dat ik altijd twijfel of het nou 9,81 of 9,82 is. Volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden. Bovendien maakt het op het eindresultaat niet zo bar veel uit. Of de berekende verkanting nou uitkomt op 0,42 of 0,43 mm, who cares?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #24 Gepost op: 16 October 2007, 19:18:27 »
 Hallo,
 Nu even wat  over een expirementje met  verkanting in de trein.(Off topic..)
Als je  een plastic bekertje met water op het tafeltje  zet bij het raam in de trein, kan je zien hoe verkanting werkt.
 In theorie moet bij de juiste verkanting  en wanneer  de trein de snelheid rijdt, waar de verkanting voor berekend is,  dan zal de waterspiegel in het bekertje evenwijdig aan het tafelblad blijven, ook als de trein door een boog bij Harderwijk (of een andere krappe boog) rijdt.
 In de praktijk is het anders... ;) Ik bedoel niet wat er gebeurt als hij stopt in zo'n boog.
 Groeten,Peter
 
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #25 Gepost op: 22 October 2007, 01:51:28 »
Yep, en ik weet wat er met je volle (van huis meegenomen) beker koffie gebeurt als de trein wel vlak voor Harderwijk moet stoppen. De noodremming had trouwens het meeste werk al gedaan  >:(.

Maar even on-toppic. Verkanting is dus echt niet nodig. Ik vind het enkel een fraai gezicht. Moet eerlijk bekennen dat ik nooit iets berekent heb. In de overgangsboog begon ik gewoon met een strookje papier, dan nog één, enz. Heb dit ooit eens gelezen in een boekje dat 'de Nederlandse modelbaan' heet, zo'n klein boekje uit een serie. Ligt nog ergens op zolder.
Op z'n 'top' lagen er onder de boog drie stukjes van m'n vrouw gejatte tekenkarton of zoiets. Ik kwam net niet aan de millimeter, en toch was het resultaat fraai, vooral bij langere modellen en treinen.

Ben zeker van plan dit ook toe te passen op de baan die in m'n hooft vorm begint te krijgen.