Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:06:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door dretsome
30 November 2025, 23:59:43
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
30 November 2025, 23:30:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
30 November 2025, 23:28:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 November 2025, 23:23:33
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door ronald1956
30 November 2025, 23:16:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 November 2025, 22:35:19
Zwederbaan door nighttrain1
30 November 2025, 22:30:09
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
30 November 2025, 22:20:24
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
30 November 2025, 22:06:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
30 November 2025, 22:01:13
losse onderdelen door Ferdinand Bogman
30 November 2025, 21:58:05
Eindstation Daarhuizen door DJV
30 November 2025, 21:55:48
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
30 November 2025, 21:18:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
30 November 2025, 21:08:18
Beierse Länderbahn locomotieven door sncf231e
30 November 2025, 20:53:22
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door Ronald Halma
30 November 2025, 20:49:25
Station Roodeschool door Jeroen95
30 November 2025, 20:44:47
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
30 November 2025, 20:38:36
Bf Kibronn door Benelux795
30 November 2025, 20:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
30 November 2025, 19:58:33
Bahnstrecke 5867 door gdh
30 November 2025, 19:55:26
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
30 November 2025, 19:38:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 November 2025, 19:36:12
Smeren, vet, olie, enz door Bahn-AG
30 November 2025, 19:14:02
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start door Peter J K
30 November 2025, 19:08:23
Speno ongeluk Stavoren 2010 door dh3201
30 November 2025, 18:37:54
strooisel C-rails door hervé
30 November 2025, 17:34:04
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door 1200blauw
30 November 2025, 17:30:50
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
30 November 2025, 16:49:22
  

Auteur Topic: stomme vraag (vragen)  (gelezen 8160 keer)

Nspoorfanaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
stomme vraag (vragen)
« Gepost op: 13 October 2007, 15:33:22 »
Ik wil langs mijn baan een traject bouwen voor mijn ice3
en thalys.
Het heeft geen haast want ik heb het spul wel maar
ben nog niet begonnen.
De vraag is: als ik de ice3 en thalys op goede verhoudingstopsnelheid wil laten rijden, is er dan zoiets als komspoorrails, die die net als in het eggie wat scheef liggen in de bocht. Dat zou ontsporen tegengaan, maar ik ben het nergens tegengekomen.

PS ik heb Fleischmann piccolo, minitrix en Kato N

verder wil ik graag weten of flexrails van atlas combineerbaar is met mijn piccolo rails. Ik heb gelezen over code 55 en 80, maar ben het spoor bijster

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2007, 15:46:15 »
komspoorrails = verkanting

Verkanting kan jezelf in je baan toepassen.
Google of zoek op dit forum eens op verkanting...

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6804
  • Spaar ze allemaal.
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2007, 17:10:41 »
MOROP NEM-normblad 114

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2007, 17:14:00 »
Nederlandse versie:

http://nemnormen.zoeffie.nl/NEMreeks100.pdf

Veel andere zaken, zie NEM-normen in de menu-balk aan de linkerkant hier op Beneluxspoor.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2007, 22:04:33 »
Om ontsporen te voorkomen is verkanten niet nodig, het ziet er alleen wat fraaier uit. Veel belangrijker is het toepassen van geleidelijke overgangen van de rechte rails naar de boog (en terug).
Los daarvan, hoeveel ruimte heb je ter beschikking? 300 km/h (op schaal 0,5 m/s) wordt alleen op nagenoeg rechte trajecten bereikt, je moet wel een flinke lengte hebben om een trein een aantal seconden (!) op deze snelheid te kunnen zien en onvermijdelijke bogen moeten een grote radius hebben.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2007, 23:48:15 »
Verkanting werkt wel degelijk om treinen met hogere snelheid door de bocht te laten gaan, doordat ze in de bocht gedrukt worden, onstporen ze dus niet, tot minder snel.
Probeer zelf maar, als je heel hard fietst, in een keer een ruk aan het stuur te geven, of gaan overhellen. (op eigen risico ;D)
En die 300 rijden ze ook door bochten hoor, dus bochten zijn prima te doen, alleen wel heel flauw en goed verkant ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2007, 00:51:29 »
Verkanteling staat ook op een modelbaan heel mooi en kan wel degelijk een functie hebben mits voorzien van een juiste overgangsboog. Verkantel echter niet te veel ivm het omtrekken van langere treinen.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2007, 09:51:10 »
@ koos.

Hoe kom jij van 300 km/h naar 0,5 m/s ?? is dit niet erg traag?

Richard

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2007, 09:59:35 »
@ koos.

Hoe kom jij van 300 km/h naar 0,5 m/s ?? is dit niet erg traag?

 300 / 3.6 = 83.3
 83.3 / 0.5 = 166.6

 Ik gok dat hij in schaal N rijdt :).

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2007, 10:02:53 »
oke dat eerste kan ik volgen. maar waarom delen door  een half? Ik rijd zelf ook N  en worstel hier ook mee! kun je het me eens uitleggen?

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2007, 10:17:38 »
Luister is,

Schaal is:160

Betekend alles delen door 160

Dus 300 km/u /160 = 1.875 km/u

1.875 / 3.6 = 0.52 m/s dat zou je schaalsnelheid moeten zijn.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2007, 10:21:03 »
Oke op die manier! Nu is het me helemaal duidelijk. Mijn dank hiervoor.

Richard

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2007, 17:02:27 »
Dacht even me vergist te hebben, de schaalsnelheid hoef ik verder niet uit te leggen.
Wat het verkanten betreft; in het traject Keulen-Frankfurt komt een boog voor met een radius van 3320 m, de verkanting bedraagt 170 mm (bron Wikipedia). In schaal N zou dat een radius van 20 m geven met een verkanting van 1mm! Bij een modelbaan moeten compromissen worden getroffen, hoever ga je daarbij? Vandaar mij vraag hoeveel ruimte er ter beschikking staat. Ik denk dat bij deze snelheid een boogstraal van 1 m toch wel het minimum is met een verkanting van maximaal 2 mm.

W.N.T. Jansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #13 Gepost op: 14 October 2007, 18:02:42 »
Hallo Koos en de anderen,

Met het advies om in schaal N een verkanting van 2 mm toe te passen heb ik enige moeite.
In het grootbedrijf (niet HSL) geldt de regel dat de verkanting eigenlijk niet groter mag zijn dan 10 %. Er zijn enkele uitzonderingen tot 17 cm (op 150 cm*) bijv bij Harderwijk. Je moet er rekening mee houden dat een trein in een boog met verkanting stil blijft staan en dan niet omvalt niet waar. Vandaar! Het zwaartepunt van een railvoertuig moet altijd tussen de spoorstaven blijven vallen. Ik denk dan ook dat bij de HSL er geen verandering van dit maximum heeft plaatsgevonden.

De spoorwijdte is bij normaalspoor 1435 mm maar de spoorafstand is 1500 mm (hoh spoorstaven).

Kortom bij schaal N is een verkanting van 1 mm op 9 mm toch al ruim bemeten.
(In h0 dus 1,7 mm op 16,5 mm).

Ik heb deze kennis al ruim 45 jaar geleden opgedaan en kan dus gedateerd zijn. :)


mvg
Wout Jansen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27006
    • Pagina van klaas
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2007, 19:57:18 »
Wat het verkanten betreft; in het traject Keulen-Frankfurt komt een boog voor met een radius van 3320 m, de verkanting bedraagt 170 mm (bron Wikipedia). In schaal N zou dat een radius van 20 m geven met een verkanting van 1mm!

Als ik dat terugreken rijden ze dus bijna 250 km/h door die boog. Maar in model hoef je de verkanting niet volgens de schaalverhouding weer te geven.

De verkanting is afhankelijk van het kwadraat van de snelheid. Aangezien in model de snelheid volgens de schaalverhouding gereduceerd wordt zal de technische noodzaak van verkanting snel kleiner worden.
Een voorbeeld:
De TGV rijdt 300 km/h door bogen van 5000 meter. Om de zaak precies in balans te houden moet de verkanting ongeveer 21 cm zijn.
Reken je dat volgens de schaalverhouding terug dan krijg je in H0 een verkanting van 210/87 = 2,5 mm bij een boogstraal van 57 meter! Bij zo'n boogstraal lijkt me dat geen gezicht.
Ga je in schaal H0 berekenen wat je in zo'n boog technisch nodig hebt dan kom ik op een verkanting van 0,027 mm. Dat is zo weinig dat je dus beter niks kan doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.