Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664474 keer)

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1349
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3885 Gepost op: 16 januari 2020, 11:50:54 »
Het ziet er in ieder geval gelikt uit !!.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3886 Gepost op: 16 januari 2020, 13:16:09 »
Dank je wel, Alexander, voor het compliment. Kom gerust een keer kijken als we ermee rijden.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3887 Gepost op: 17 januari 2020, 11:53:21 »
Wij hebben met de BMB bij mijn weten nog nooit met een artikel in een modelspoortijdschrift gestaan. Persoonlijk is dat voor mij geen doel op zich. Ik vind de artikelen over modelspoorbanen in tijdschriften over het algemeen te veel op elkaar lijken en niet erg origineel (We hebben elkaar toen en toen ontmoet, dit is onze inspiratie en we gebruiken dat en dat voor...) en niet zelden saai. Misschien kan het niet anders, maar voor mij zijn ze meestal niet erg inspirerend, enkele uitzonderingen daargelaten. Het forum hier is al sinds 2015 onze roeptoeter. Ik vind het forum veel meer dynamisch (af en toe knettert het zelfs een beetje  ;D) en daar heb ik vrede mee. Dat er maar weinig mensen zijn die het lezen vind ik onbelangrijk. Ik heb door het forum best veel mensen leren kennen en dat is zeker ook een heel leuke kant van een forum.  (y)
Toch zou de manier waarop wij nu al bijna vijf jaar met elkaar de BMB in de lucht houden misschien best wel een leuk tijdschriftartikeltje op kunnen leveren. Ik denk niet dat er ergens nòg een modelspoorbaan is die dat op onze manier doet. Maar dan heb je het vooral over andere zaken dan de baan zelf en - los ervan wie het interesseert - om zo'n artikel nou te gaan bedenken en opschrijven? Nee, life's too short.  :-\

Hoe ik erop kom? Nou, enigszins tot mijn verbazing zag ik in Rijswijk dat er foto's van enkele van onze bakken genomen werden door een tijdschriftfotograaf. En nu vraag ik me af, of er dan misschien binnenkort ergens iets gepubliceerd gaat worden, en hoe dat er dan uit zou komen te zien? Voor de BMB-ers van de gefotografeerde bakken zou het misschien wel leuk zijn als ze in een tijdschrift eens flink in het zonnetje gezet zouden worden, ik gun ze graag die pret!  (y) Als het over mijn eigen bak zou gaan zou ik het ook best leuk vinden, want ik ben ook maar een mens, maar die bak stond er in Rijswijk niet bij. Ja, misschien moet zo'n artikel inderdaad vooral over de betreffende bakken gaan en niet over de rest van de BMB. Trouwens, er zijn in Nederland (en België) best veel modulebakken die de moeite waard zijn, dus waarom komt er in zo'n tijdschrift eigenlijk geen vaste rubriek, waarin elke maand paginagroot een modulebak in het zonnetje gezet wordt?  ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2020, 20:18:19 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3888 Gepost op: 17 januari 2020, 12:19:30 »
Bij ons zie ik toch maar een handvol bakken die eventueel aantrekkelijk genoeg zijn voor de vaktijdschriften.
(Ontraxx niveau, en te Leuven wil men ook deze richting uit)

Al vind ik het altijd leuk vertoeven tussen 'de kunstenaars' en de mindere handige Harry's.... .

Dergelijke beurzen met een gezellige mix, dragen dan ook mijn persoonlijke voorkeur.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3889 Gepost op: 17 januari 2020, 12:30:34 »
Een handvol betekent vijf maanden lang een interessant artikel met een lekker kort verhaaltje (wat stelt het voor en wat doe je ermee?) en foto's in een tijdschrift! Lijkt me de moeite van het proberen waard.
Ik zet er wel mijn vraagtekens bij waarom het allemaal altijd Ontraxs niveau moet zijn. Daarvan krijgen veel lezers gelijk een minderwaardigheidscomplex en zinkt de moed om iets te gaan bouwen ze meteen in de schoenen.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 22:29:30 door St00mboy »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3890 Gepost op: 18 januari 2020, 15:03:47 »
Nog even terugkomen op het tijdschriften gebeuren.

Gedeeltelijke quote:
Wij hebben met de BMB bij mijn weten nog nooit met een artikel in een modelspoortijdschrift gestaan. Persoonlijk is dat voor mij geen doel op zich. Ik vind de artikelen over modelspoorbanen in tijdschriften over het algemeen te veel op elkaar lijken en niet erg origineel (We hebben elkaar toen en toen ontmoet, dit is onze inspiratie en we gebruiken dat en dat voor...) en niet zelden saai. Misschien kan het niet anders, maar voor mij zijn ze meestal niet erg inspirerend, enkele uitzonderingen daargelaten.  -
Ik vind het zelf toch wel erg leuk als je baan of module in een tijdschrift verschijnt. Mijn ervaring met de artikelen is dat het tijdschrift meestal aan de bouwer vraagt de tekst aan te leveren, dus als de teksten niet heel boeiend zijn; zie je kans om dat anders te doen.
Ik heb verder het idee dat tijdschriften en het forum deels overlappende lezers, maar voor een belangrijk deel ook ándere lezers hebben. Er ligt dus altijd een kans om nieuwe deelnemers voor de BMB te werven. Kortom, als je in een tijdschrift terecht wil komen benader dan de redacties eens. Zowel het totale BMB-concept als de individuele bakken zijn mijns inziens interessant genoeg voor één of meerdere artikelen. Maar... dat vergt dus wel wat inspanning vanuit de BMB-groep.
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3891 Gepost op: 18 januari 2020, 17:46:00 »
Nog even terugkomen op het tijdschriften gebeuren.....
....Maar... dat vergt dus wel wat inspanning vanuit de BMB-groep.

Ja, inspanning.... Vanmorgen weer ijverig de modulebaan.nl-keerlusbakken aan het schuren en verven geweest. En zo zijn er nog meer projecten met utilitaire bakken. Dan is er ook nog het randgebeuren rond de BMB zoals de eerstkomende rijdagen/beurzen en daarna de agenda voor de rest van 2020. Dat vind ik voor de BMB erg belangrijk en ik steek daar de nodige energie in.

Met de doelstelling van de BMB om op rijdagen plezier aan onze baan te beleven kan ik prima leven. We doen gewoon ons ding en proberen af en toe weer met iets nieuws te komen om de baan interessanter te maken. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. Het is voor ons vanaf het begin nooit een primair doel geweest om voor publiek op te treden, laat staan om in tijdschriften of op TV te komen. Maar inmiddels hebben we toch al aan drie grote treinenbeurzen, de Verzamelaarsbeurs en een paar andere publieke evenementen meegedaan. Dat is heel andere koek dan een rijdag, maar wel leuk voor de afwisseling en goed om scherp te blijven. Maar beurzen zijn ook meer belastend voor een mens dan rijdagen en niet al onze deelnemers verteren ze even goed.

Vooral op een modeltreinenbeurs kan het eigenlijk maar twee kanten op en ik zou het echt heel erg vinden als we af zouden gaan, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Maar als ze me nu zouden vragen of we aan een reportage voor een tijdschrift mee willen werken, dan zou ik niet weten of we bereid zouden zijn om daar veel energie in te steken. Ik zou het eerst maar eens in de groep gooien..... Het gekke is, dat ik zelf al vanaf 1990 geabonneerd ben op minstens 1 Brits tijdschrift, nu de BRM. Nog niet zo lang geleden kauwde ik ze letter voor letter uit en nu heb ik in alle edities van het laatste jaar alles bij elkaar misschien een uurtje, misschien twee, gelezen. Ja, het is wel anders dan internet, maar ik blader het door en vind het nogal repetitief. OK, dat zal wel aan mij liggen.  ;) En als ik een leuk artikel tegenkom gaat het vrijwel nooit over banen, maar altijd over materieel: prototype of zojuist uitgebracht.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2020, 20:20:28 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3892 Gepost op: 18 januari 2020, 19:36:32 »
@Leen,

Dat laatste zal vast te maken hebben met de grote voorkeur die je aan de dag legt voor materieel. Meer denk ik dan bijvoorbeeld voor scenery en landschapsbouw. Marc heeft gelijk dat je voor een artikel zelf in de pen moet klimmen. Maar dan nog, is het vaak op uitnodiging. Dat er afgelopen weekend een fotograaf van Modelspoor Magazine voor onze bakken stond, was een verrassing. Dus we wachten verder maar af. Ik heb aangeboden als er belangstelling is om iets te schrijven over de BMB ModuleBaan en/of mijn bak. Ondertussen schrijf ik op uitnodiging van de Nederlandse Modelbouw Vereniging een stukje over mijn Thames Barge.
Maar de beste reclame maken we door op zo’n beurs met bezoekers in gesprek te gaan. En vooral een snaar te raken bij gezinnen met jonge kinderen. En zoals eerder ergens opgemerkt, er was opvallend veel belangstelling van meisjes en moeders.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3893 Gepost op: 18 januari 2020, 20:22:13 »
......Misschien moet zo'n artikel vooral over de betreffende bakken gaan en niet over de rest van de BMB, dat lijkt me ook wel leuk. Trouwens, er zijn in Nederland (en België) best veel modulebakken die de moeite waard zijn, dus waarom komt er in zo'n tijdschrift eigenlijk geen vaste rubriek, waarin elke maand paginagroot een modulebak in het zonnetje gezet wordt?  ???

Dit zou misschien wel iets kunnen zijn: een vaste rubriek van één pagina over één modulebak, in maand 1 van BNLS, in maand 2 van Modulebaan.nl, in maand 3 wij, noem ze maar op. En dan gewoon kort: wie ben je, wat is het, waarom doe je dit, wat rijdt erop op en wat doe je ermee? Meer niet. Dan komt jouw bak er zeker in.  (y)
Als je over de hele BMB gaat schrijven, dan krijg je weer hetzelfde lulverhaal als wat iedereen al 100.000 keer gelezen heeft: we hebben elkaar daar en daar ontmoet en toen kwam Flip? of was het Flap? met dat en dat idee en toen zijn we zo en zo begonnen, we gebruiken dat en dat gras en we rijden links. Totaal niet interessant, je kan het zo van een ander artikel kopiëren en de namen veranderen.

Leen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3894 Gepost op: 18 januari 2020, 20:50:31 »
En zoals eerder ergens opgemerkt, er was opvallend veel belangstelling van meisjes en moeders.

Gr, Hans

Een bekend probleem.
Modelbouwers naar Brits Voorbeeld zijn nu eenmaal woest aantrekkelijk.

Ik heb er inmiddels mee leren omgaan,
maar wennen doet het nooit.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3895 Gepost op: 18 januari 2020, 20:53:13 »
Leen,

Vorig jaar in Michel's module op de eeuwige chip vastgelegd. Een plaat gebruikt deze fotograaf al een tijdje niet meer.  ;D

Beelden zijn toen gebruikt in een stuk over de beurs in het algemeen. Maar met een onderschrift over welke bak/baan het betreft.
Mogelijk dat ook dit keer een dergelijk artikel wordt opgezet.

Mocht je je nieuwsgierigheid niet in toon kunnen houden, houdt dan het ModelSpoorMagazine in de gaten.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3896 Gepost op: 18 januari 2020, 20:56:26 »
Hoe je de boogbakken stapelbaar maakt zou naar mijn idee een leuk artikel zijn.

Hier is het denk ik met veel plezier gelezen en bekeken. Om over de vindingrijkheid dan nog niet eens iets te zeggen.  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3897 Gepost op: 18 januari 2020, 21:13:05 »
Met een redelijk geschreven artikel met goede foto's is zo'n tijdschrift volgens mij al snel tevreden. Leuk onderwerp, leuke foto's...

Ik heb zelf twee artikelen in railmagazine gekregen. Allebei waren ze eigenlijk een mooie geordende samenvatting van een setje posts hier op het forum. Twee Fleischmann loks die ik van een vervangende faulhaber/SB rondmotor voorzien had, bijvoorbeeld. Dat waren een stuk of zes posts. Daar heb ik maanden later een mooi lopend verhaal van gemaakt en de foto's erbij gezocht.

Dus.... een paar foto's van de bouw van de module en van het eindresultaat. Wat achtergrondinfo over het landschap. De methode waarmee je het landschap hebt gemaakt. Even uitleggen hoe je het bruggetje/viadukt/seinpaal hebt gemaakt. De achtergrond. En even een foto van de kale module. Nou, da's toch rap vier pagina's met een achttal foto's?
Hendrik Jan had toendertijd van z'n mooie herfstkleurige Glen Moddle module een mooi artikel van een pagina of zes gemaakt, bijvoorbeeld (RM 344).

Dus als je hier op het forum regelmatig iets van je module hebt laten zien heb je tekst+foto's: wat let je?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3898 Gepost op: 18 januari 2020, 21:27:01 »
Om met Leen te spreken, we lullen hier wat af op het forum.😀 Zeker als het gaat om Britse treintjes. Bijvoorbeeld in de LitterBin draad meer dan 1050 pagina’s en meer dan 1.500.000 hits op interessante en amusante verhaaltjes en verhalen. Inderdaad genoeg materiaal om wat mee te doen.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3899 Gepost op: 19 januari 2020, 01:45:58 »
Ja, l ul (zonder de spatie is het onfatsoenlijk en pikt de censuur het niet  ;D) allemaal maar lekker nog 1000 pagina's vol, dat houdt ons lekker bezig, en ik doe mee. Maar straks gaan we wel gewoon weer verder met het onderkliederen met verf van de Modulebaan.nl-BMB keerlusbakken - want het is nog niet klaar - ze worden supermooi  (y) en hopelijk zie je dat t.z.t weer op een goede manier terug in onze BMB-opstelling. Het staat hier in ons eigen topic compleet met foto's, iedereen die het wil kan het lezen en of het ook nog in een tijdschrift komt of niet, het zal me worst wezen!  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 11:59:16 door St00mboy »