Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664548 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3465 Gepost op: 07 maart 2019, 22:28:29 »
Vandaag de boel even nagelopen en gekeken wat er beter moet. Het is best een ingewikkeld stukje baan, want nergens is er iets recht. Het zijn allemaal trapezia en parallellogrammen die tegen elkaar aanzitten en ik ben geen bouwkundige en zeker geen meetkundige. Vreemd genoeg kom ik scheef uit met de ene BB t.o.v. de andere. Gisteren dacht ik dat het wel meeviel en dat het in de tolerantie zat van het opzetten, maar dat is niet zo. Toch had het volgens mijn berekening niet zo mogen zijn, maar ja... pppffffff;D  hahahahaha!!!  ;D ;D ;D
Goed, denk dan zelf maar eens mee: alle bakken zijn 30 graden en de tostibakken (T) zijn parallellogrammen, dus in feite recht. Ik ga v.l.n.r. vanaf de linker BB eerst 30 graden naar rechts, dan (T)  en 30 naar links, dan (T)  en weer 30 naar rechts en dan weer (T) en 30 naar links en dan nogmaals 30 naar links en (T)  en tot slot weer 30 naar rechts. Ik ga dus 3 x 30 graden naar rechts en 3 x 30 graden naar links en dan kom ik scheef uit op de rechter BB.  ;D Snap je dat nou??  ??? En als ik alle hoeken optel kom ik zowel onder als boven uit op een veelvoud van 180 graden. Toch klopt het niet.  :-\
Het zou op zijn Hollands gezegd eigenlijk niet motte megge, en als ik kon tekenen zou ik er waarschijnlijk achterkomen, maar we gaan nu proberen om het met een extra bak op te lossen. Vanuit de eretribune van deze mainline, de fotografenhoek, heb je een ander beeld en daar vandaan zie je volgens mij vreemd genoeg wat er gebeurt en dat het waarschijnlijk met een extra bak op te lossen is. Maar waarom dat niet met de berekening klopt weet ik nu nog niet.  :-\ Ik zal morgen mijn oude gradenboog van school maar eens meenemen, als ik die tenminste nog kan vinden... 8)

Verder staat de baan aardig stevig, maar tijdens het opzetten was dat niet altijd het geval. Je moet eigenlijk met zijn tweeën zijn om dit op te zetten, maar want je kan nooit de tostibak aan twee kanten tegelijk vasthouden en dan ook nog een boogbak eraan vastdraaien die op één poot staat te tuitelen. Ik denk erover om in twee bakken nog maar een schoorlat te maken en misschien nog een paar blokjes voor nog een poot, dan helpt dat weer. Ik heb ook gekeken waar de schuiflasjes wel en niet op de tostibakken moeten komen en heb er gelijk nog maar een stel gemaakt:


Verder ben ik halverwege met de ringleidingen voor de tostibakken.

Wordt vervolgd...........

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2019, 10:47:44 door St00mboy »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3466 Gepost op: 07 maart 2019, 23:08:06 »
Leen, heel goed bezig. Ook het wegwerken van de banaan stekers;


Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3467 Gepost op: 07 maart 2019, 23:13:04 »
Ja, dat is weer een BMB © PRO bananenstekkerstopcontact.
Het kost wat, maar dan hebbie ook wat!  ;D

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3468 Gepost op: 08 maart 2019, 00:00:54 »
alle bakken zijn 30 graden en de tostibakken (T) zijn parallellogrammen, dus in feite recht. Ik ga v.l.n.r. vanaf de linker BB eerst 30 graden naar rechts, dan (T)  en 30 naar links, dan (T)  en weer 30 naar rechts en dan weer (T) en 30 naar links en dan nogmaals 30 naar links en (T)  en tot slot weer 30 naar rechts. Ik ga dus 3 x 30 graden naar rechts en 3 x 30 graden naar links en dan kom ik scheef uit op de rechter BB.  ;D Snap je dat nou??  ??? En als ik alle hoeken optel kom ik zowel onder als boven uit op een veelvoud van 180 graden. Toch klopt het niet.  :-\
Ligt waarschijnlijk in het feit dat op het punt waar de twee boogbakken aan elkaar zitten niet in het midden ligt. Of je T's zijn niet zo parallel als je denkt.

Groeten,
Werner
ps. vergeet de schuiflassen niet door te slijpen!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3469 Gepost op: 08 maart 2019, 10:27:25 »
.......Of je T's zijn niet zo parallel als je denkt.......

Dat de tostibakken niet parallel zouden zijn heb ik me ook afgevraagd. Maar bij het maken is het uitgangspunt een rechthoekige plank geweest om daar mijn vingers niet aan te branden:


Met kleine toleranties zou ik nooit op de scheefheid moeten kunnen uitkomen die ik nu heb.

Ligt waarschijnlijk in het feit dat op het punt waar de twee boogbakken aan elkaar zitten niet in het midden ligt.

Het lijkt erop dat hier de clou zit. Halverwege de baan, links en rechts van de fotografenhoek annex eretribune, zit een recht stuk voor zover dat bij deze baan mogelijk is. Vanuit dat rechte stuk geredeneerd kom ik links met één boogbak minder op de BB aan dan rechts. Dat verklaart wel de scheefheid, maar niet waarom de berekening niet klopt.

Voor de meetkundigen onder ons: elke boogbak is trapeziumvormig en heeft twee hoeken van 75 en twee van 105 graden. Elke tostibak is parallellogramvormig. Het zijn twee stellen: twee ervan zijn het spiegelbeeld van de beide andere. De hoeken weet ik niet precies, maar de rechthoekige plank was 95 x 34 cm en om het parallellogram te maken heb ik van elke lange zijde aan één kant 4 cm afgezaagd.

Vanmiddag neemt Henk een boogbak mee, waarmee ik hoop het op te kunnen lossen. In dat geval wordt de baan ook nog een stukje langer, hoera!  (y)

.........ps. vergeet de schuiflassen niet door te slijpen!.......

Ik zag gistermiddag dat ik er alweer een stel vergeten ben....  :o :o :o

Leen.

« Laatst bewerkt op: 08 maart 2019, 10:51:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3470 Gepost op: 09 maart 2019, 16:22:26 »
........Het lijkt erop dat hier de clou zit.

 ;D ;D ;D

Nou, nee dus.
Gisteren twee keer samen met Henk gekeken of we het raadsel op konden lossen. Gisteravond alles voor zover mogelijk secuur uitgerekend met hoeken van 15, 30, 75 en 90 graden en zelfs een wetenschappelijke tekening gemaakt:


Vanuit deze tekening kon ik een nieuwe manier leren om ernaar te kijken, want uit alles blijkt dat de vier linkse bakken evenwijdig aan elkaar moeten zijn en de twee rechtse ook. De twee rechtse staan in een hoek van 30 graden t.o.v. de vier linkse. Na elke twee bakken is de bakovergang weer evenwijdig aan die aan het begin bij bak 1. De oorspronkelijke berekening houdt dus stand.  (y)
Vandaag na Houten met Cees nog even wezen kijken. De linker vier bakken bleken behoorlijk parallel aan elkaar te lopen en de rechter twee ook. Dat klopt dus met de tekening. Maar de bakovergang na bak twee liep niet evenwijdig aan de bakovergang vóór bak 1, en dat klopt dus niet. En de ene BB stond inderdaad in een andere stand t.o.v. de muur dan de andere. De muur is de enige referentie die we hebben. Op de foto's kun je zien dat er halverwege de baan een deur zit, en dat het ene gedeelte van de baan niet in dezelfde kamer staat als het andere. En je kan niet naar allebei de BB's tegelijk kijken omdat er spullen voorstaan.
Opeens zag Cees het licht! Hij zegt: "Het lijkt wel alsof de muur niet recht doorloopt!". Ik ben toen in het voorste gedeelte naar de muur gelopen en keek erlangs door het glas van de afscheiding, en ja hoor, de muur in het achterste gedeelte loopt flink weg van de lijn van de muur in het voorste deel. Door gezichtsbedrog lijkt het dus dat de beide BB's niet in dezelfde lijn staan, maar dat is niet zo.  ;D  De bakovergang van bak 2 staat in de voorste ruimte en bak 1 in de achterste en vandaar het gezichtsbedrog, dus je kan meten tot je een ons weegt.  ;D
In een oude stad als Schoonhoven werden oude muren bij nieuwbouw zoveel mogelijk hergebruikt en in dit geval zit de scheidingswand precies op het punt tussen de oude en de nieuwere muur. We zijn dus weer eens lekker gefopt!  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2019, 23:38:36 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3471 Gepost op: 11 maart 2019, 20:17:30 »
Na deze dekselse fopperij ben ik vandaag weer wat verder met de bakken gekomen.

Eerst de vier ringleidingen voor de tostibakken afgemaakt:


Daarna de extra-BB beraild en bedraad, die zorgt dat sporen van de boogbak weer op de wissels uitkomen:


De ringleiding:


Om de railuiteinden naar beneden te drukken heb ik nu speciaal op maat gemaakte schroeven laten maken  ;D:


Deze schroeven hebben veel kleinere koppen dan die uit de bouwmarkt.

Tot slot nog templates gemaakt voor de groenvoorziening:




Maar de boel moet nu snel weer afgebroken worden. Morgenavond wil ik dat alles weer voort transport gereed staat, ook al gaat het voorlopig nog niet vervoerd worden. Volgende week zaterdag op "Carmeliet op Stoom" in Schoonhoven moet mijn eigen bak gereed zijn voor de wereldpremière van de eerste VV-AA bak ter wereld (bak die je ook omgedraaid kan gebruiken) en er moeten nog een paar dingen aan gebeuren, dus dat gaat nu voor. Het zal het eerste publieke optreden zijn van deze bak met het hoofdspoor achterin i.p.v. voorin.

Wordt vervolgd.......

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3472 Gepost op: 11 maart 2019, 21:58:20 »
Hoewel "Carmeliet op Stoom" op 23 maart a.s. in het Bastion te Schoonhoven geen gigagroot evenement is verwachten wij er met een aardig mooie baan van 7 bakken en met een lengte van ca. 25 meter te kunnen staan. De baan komt op een podium te staan en het is voor de BMB de eerste keer dat we op een podium voor publiek optreden. Veel applaus zullen we niet krijgen, maar dat is bij dit soort evenementen gelukkig normaal. ;D

We verwachten er met de volgende baanopstelling onze opwachting te kunnen maken:



Het is mogelijk dat we nog een last-minute aanpassing (kunnen of moeten) doen, als de ruimte het toelaat c.q. vereist, of als een deelnemer onverhoopt op het laatste moment af moet zeggen.  :-\

De toeschouwer, die de trap naar het podium oploopt, loopt verder langs onze beide keerlussen en staat dan gelijk op het BMB-plein, waar in de modulebakken met landschap de Britse treinen aan alle kanten om hem heen rijden. Links op de tekening zie je 4 bakken van onze fiddle yard met de opstelsporen en vandaar rijden we door de 7 bakken heen en weer terug. We komen voor de eerste keer publiek met een VA- en een AA-bak, dat is zowaar een BMB-wereldpremière! ;D  Deze bakken hebben het spoor niet aan de voorkant liggen, maar laten het spoor op een viaduct van voor naar achter verspringen, wat met een rijdende trein een fraai gezicht oplevert.

De locatie van "Carmeliet op Stoom", het Cultureel Centrum "Het Bastion", is gelegen net buiten het centrum van Schoonhoven en de toegang is er gratis!  (y) Dus kom gerust langs!  Er is op loopafstand (ca. 5 minuten) genoeg parkeerruimte te vinden op de parkeerplaatsen bij het veer net buiten het stadscentrum.

Hoe dan ook verwachten we er volgende week zaterdag voor het publiek, maar ook voor onszelf, weer een gezellig BMB-plein van te kunnen maken.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2019, 22:41:35 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3473 Gepost op: 12 maart 2019, 21:03:45 »
Vandaag eerst alle printplaatjes op de baan doorgeslepen en daarna getest of er geen kortsluiting was. Vervolgens de nieuwe ringleidingen op de tostibakken aangesloten. Het hele BNLS-concept staat in dit stuk baan op zijn kop, omdat we drie van de zes boogbakken achterstevoren zetten en daarbij de draadkleuren wisselen. Op de tostibakken kunnen de losse ringleidingen eigenlijk maar op één manier goed aangesloten worden, maar de vraag is hoe je dan op elke bak met de kleuren uitkomt. Ik heb nu voor de configuratie van vanmorgen ervaren hoe dat werkt en heb de kabels en de tostibakken met kleuren gemerkt, zodat het een volgende keer misschien, zelfs per ongeluk, weer correct aangesloten kan worden.  ;)
Dit stuk baan is nu technisch in orde en gebruiksklaar. Ik kan het over twee weken dus volledig weer opzetten om het visueel verder af te maken en eventueel te testen.

Verder de kabelbevestigingen onder de tostibakken gemaakt en de railbeschermingen bevestigd:


Tijdens het afbreken heb ik alle bakken weer transportgereed gemaakt, de vier tostibakken voor het eerst:


Hierbij nog een laatste foto van het stuk van bijna 9 meter mainline vanaf de ene kant:


en vanaf de andere kant:


Het is een aardig stuk baan hoor!  (y) Dat is nu dus opgeruimd en alles bij elkaar (excl. de poten) staan alle componenten hier op de foto:


Wordt vervolgd.......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2019, 11:23:24 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3474 Gepost op: 13 maart 2019, 20:36:56 »
Vandaag BB-dag.
De BB's van Jan hadden problemen gegeven op de laatste rijdag in Rijen en ik heb hem aangeboden om er even naar te kijken.
Een paar weken geleden had ik er de rails al opnieuw opgelegd en de foutief geboorde gaten dichtgemaakt. Vandaag heb ik eerst de gaten aan de buitenzijden in orde gemaakt. Die zitten nu volgens het concept. Verder heb ik er ook de gaten voor de medium bogen in geboord. In deze gaten past ook de professionele BMB ©Pro railbeschermer en die heb ik er gelijk opgezet:


Aan de andere kant van de BB zit een eenvoudiger model. Als je de linker schroef losdraait komt hij eraf:


Verder de bakken gelijk bedraad:


Daarna Henk zijn extra BB's gelijk maar onder handen genomen. We hadden daar in 2016 Roco schakelaartjes op gezet om de wissels te schakelen, maar die bevielen niet. Op de andere twee BB's zijn deze al een tijdje geleden vervangen. Henk wil er evenals op de andere twee drukknoppen op, maar hij heeft geen tijd en vindt het bovendien onplezierig werk. Ik heb vanmiddag de 8 schakelaars in de bak gemaakt en deze opnieuw aan de decoder aangesloten:




Hopelijk werkt het nu. Helaas kan ik het niet testen.
In deze BB's is geen gebruik gemaakt van de BMB-kleurencode.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 10:17:59 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3475 Gepost op: 14 maart 2019, 06:39:12 »
Ziet er goed uit Leen! Bedankt  (y) (y) (y)
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3476 Gepost op: 14 maart 2019, 20:20:56 »
Vandaag eerst het leuke werk gedaan.
De twee BB's van Jan moesten nog in elkaar geschoven worden. Dat is nu geregeld:


Daarmee zijn ze nu eindelijk helemaal rijdag-gereed.

Daarna zou ik a.s. zaterdag nog wat scenic spul meenemen naar Henk zodat hij dat kan begrassen. Henk vindt begrassen en tuinieren leuk en ik doe liever andere dingen. Maar goed ik heb vier stukken talud gezaagd, gevormd en in de gloep gezet:


Dit moet op de tostibakken komen. Het zijn stukken MDF waarop tempex geplakt zit. Ik heb daar al twintig jaar twee platen van liggen en hoop dat ze op de BMB beter tot hun recht komen dan thuis.

Wordt vervolgd..........

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3477 Gepost op: 14 maart 2019, 23:27:29 »
Citaat
Henk vindt begrassen en tuinieren leuk 
Och, de Groene Vingers van Henk...ze zijn vermaard!  (y) 

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3478 Gepost op: 16 maart 2019, 23:20:15 »
Het is me toch een treinenweekend!!  :o :o
Na het plezierige dagje dagje Ontraxs van gisteren ben ik vandaag naar de Demodag van Domburg Train Support in Ermelo gegaan. Daar waren Henk en Thijs zomaar met hun BMB-bakken treintje aan het spelen, wat een verrassing!  ;D Ook John was er met "John's Valley".  (y) Er waren nog meer leuke dingen en interessante demo's te zien en er was dan ook veel belangstelling.
Omdat ik stomtoevallig wat materieel bij me had  ;D mocht ik met Henk en Thijs meedoen en zo werd het een heel plezierige rijdag met geïnteresseerd publiek. Ja, het was behoorlijk druk en er werden vragen gesteld, die we zo goed mogelijk probeerden te beantwoorden. We hebben met elkaar daar in Ermelo een heel leuke dag gehad en werden prima verzorgd door de organisatie, waarvoor onze dank!  (y)

Een korte impressie:
John:


Pieter (pietervde):


De 1F op Henk zijn VA-bak "Bacon Hill":


De melktrein rijdt door  Radipole:


Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3479 Gepost op: 17 maart 2019, 08:12:47 »
Ziet er weer goed uit, heren. Ben wel benieuwd naar Henk zijn bak. Volgende week eens besnuffelen.

Werner