Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664409 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3075 Gepost op: 19 oktober 2018, 20:12:09 »
Hier zie je nogmaals onze verzaagde grote boogbakken. Natuurlijk scheelt het al een heel stuk in het vervoer nu ze een flink stuk kleiner zijn en ook als je ze stapelbaar maakt, maar dan heb je een stapel van 90 cm hoog en als die omvalt..... :-\ :



Ik loop er al heel lang over te denken hoe je ze nòg eens ongeveer de helft kleiner kan maken door er twee in elkaar te schuiven. Daarbij moet de frontplaat, en eigenlijk ook de achterplaat (want ze staan wel eens andersom) intact blijven en de integriteit van de constructie ook.  Er mag dus eigenlijk alleen in de zijplaten gezaagd worden en in hetgeen er onzichtbaar onder de bak zit. De bakken zijn van eersteklas hout gemaakt, dus is de constructie navenant stevig, maar die moet dat ook blijven.

Niet zo lang geleden kreeg ik een nieuw idee om twee bakken in elkaar te schuiven en vanmiddag heb ik eindelijk de koe bij de horens gevat. Ik heb besloten om te beginnen met twee van de kleine bakjes vooraan op de foto en daar een soort prototype van te maken. Na wat gezaag met een zaag van €2,00 en gevijl met een vijl van €2,00 uit een bekende speciaalzaak pasten de twee bakken eindelijk in elkaar op de manier zoals ik dat voor ogen had:


Wat je ziet? In alle zijkanten van beide bakken heb ik op een bepaalde plek een smal stukje schuin weggezaagd ongeveer ter dikte (12mm) van het hout en ter grootte van de halve hoogte van de zijplaat. Je ziet de punt van de onderste bak te voorschijn komen uit de zijplaat van de bovenste bak. De middenschotten komen onder de bakken naast elkaar te liggen en ik moest daarvan vooraan een klein stukje van een cm of 2 weghalen anders past de grijze frontplaat van de onderste bak niet in de bovenste bak en v.v. Dat is weliswaar een concessie aan de constructie, maar gezien de stevigheid en de afmeting van de bak lijkt me dat geen enkel probleem. Let wel de voorplaat aan de gezaagde kant zit nog niet op de bakken. Dat doe ik later, want zonder voorplaat kan ik beter zien wat ik doe.

Is het nu helemaal goed? Nee, het is nu bijna goed, want de grijze plaat van de onderste bak moet nog een klein stukje naar achteren, pas dan kan de frontplaat van de bovenste bak erop geplakt worden. Er moet dus nog wat weggevijld worden aan de zijkant. Dit alles komt omdat ik in het begin nog niet 100% doorhad wat de mogelijkheden waren. De eerste bak is daardoor eigenlijk niet goed afgetekend en dat kom je vanzelf tegen hoor.

Volgende week ga ik er weer mee verder. Als het klaar is, dan heb ik een prototype waarvan ik de zaagmaten op kan meten. Dan kan ik dezelfde truc uithalen met de andere 4 kleine bakken en heb ik alvast wat ervaring opgedaan voor de grote boogbakken. Het zou toch wat zijn als je die verkloot? Ik moet er niet aan denken.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 21:24:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3076 Gepost op: 22 oktober 2018, 15:55:08 »
Dit jaar (en nu dus ook volgend jaar  :-\ ) geen Eurospoor voor de BMB, maar op zaterdag 17 november luistert de BMB met een baanopstelling wel de Open Dag van de MSG Drechtsteden op:



Wij zijn van plan om met een opstelling van zes bakken en onze fraaie Britse treinen naar Dordrecht te komen en zullen daar ons beste beentje weer voorzetten.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2018, 16:07:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3077 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:17:17 »
Na nog wat gevijl en gezaag passen de twee bakken op de foto hierboven nu eindelijk netjes in elkaar.
Ze hebben hier ook een nieuwe voor- (of achter-) plank gekregen. De lijm is nu aan het drogen:


Nu eerst de andere vier bakken op deze manier geschikt maken voor gebruik en ze dan op poten zetten. We hebben best veel poten maar voor deze bakken hebben we eigenlijk nog niets. Ik denk aan een nieuw type poot.

Met drie van deze bakken kunnen we een iets mooiere kwartboog maken dan met de kleine bogen die we tot dusver gebruiken. We kunnen met zes bakken een halve boog maken met een radius van ca. 1m90.
Het is ook mogelijk om ze voor een keerlus te gebruiken, maar daarvoor ontbreken op dit moment nog drie baandelen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 20:50:24 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3078 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:34:25 »
......Ik heb nog 3 van die GW annex NE karretjes voor achter de Q6 gevonden voor £4.  ;D


De drie karretjes komen niet. Ik kreeg een bericht dat ze op het moment van verpakken niet in het magazijn bleken te liggen en dat er een intern onderzoek naar komt.
Ik denk dat ze bedoelen dat er twee mogelijkheden zijn:
1) De karretjes zijn verkeerd opgeborgen en ze konden ze niet vinden.
2) De karretjes zijn gepikt.

Blijkbaar zijn ze niet aan een ander verkocht, want dan hoeven ze niets te onderzoeken. Ik heb mijn geld teruggestort gekregen, dus is er voor mij niets aan de hand.
Wel jammer....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 20:51:04 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3079 Gepost op: 27 oktober 2018, 22:25:01 »
De BNLS Forumbaan heeft momenteel nog niet de beschikking over keerlussen en bogen. Dat manco zou de presentatie van de baan op Eurospoor niet ten goede komen. Daarom heeft de BMB desgevraagd de BMB- keerlussen en -bogen aan de Forumbaan ter beschikking gesteld om op Eurospoor met een mooie baan te kunnen verschijnen. Vandaag werd in Eindhoven de generale repetitie gehouden voor hun optreden op Eurospoor. Daartoe werd er een baan van een meter of 35 opgesteld.

Onze keerlussen en bogen zijn heel gemakkelijk te transporteren, maar het opzetten en afbreken ervan vereist enige ervaring. Bovendien maakt de Forumbaan gebruik van andere railovergangen dan de BMB en wij hebben er bij de BMB een paar oplossingen voor bedacht om bogen en eventueel ook de keerlussen zonder extra bak toch te kunnen aankoppelen. Daarom hebben Werner en ik de BNLS-deelnemers vandaag geholpen bij het opzetten van bogen en keerlussen. Voor het koppelen van de keerlussen wordt trouwens wel gebruik gemaakt van een extra overgangsbak die door BNLS gemaakt is.

Na het opzetten van de baan verliep het rijden op de keerlussen probleemloos. Hier staat een van onze keerlussen in Eindhoven opgesteld. Er hangen nog geen gordijnen onder:


Een impressie van de baan en de aansturing ervan. Onze tweede keerlus staat achter de beide personen rechts op de foto:


Het werd een plezierige rijdag en ja, het is hier eigenlijk off-topic, maar ik heb er zowaar een NS-trein laten rijden  ;D :


Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 23:52:48 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3080 Gepost op: 27 oktober 2018, 22:34:31 »
Hi Leen,

wij zijn BMB zeer erkentelijk voor het uitlenen van de bogen en lussen. Erg fijn dat we dit zo snel hebben kunnen regelen.
Helaas beschikken we idd nog niet over eigen spullen, maar daar word wel aan gewerkt. Dat zal ws pas klaar zijn na Rijswijk is het vermoeden. Het is nu eenmaal een puist werk zoals jullie ook heel goed weten.

Het heeft vandaag allemaal bijna probleemloos gereden. Het was tijdens het opstellen even zoeken en uitvogelen hoe alles aan elkaar komt te zitten. Eenmaal klaar met uitvogelen heeft het prima gereden. Er is heel weinig mis gegaan en dat is een fijn vooruitzicht voor Eurospoor!  (y)

Nogmaals onze dank en we hopen jullie te zien tijdens Eurospoor!

Cheers!

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3081 Gepost op: 02 november 2018, 23:15:38 »
Hoe zat het ook alweer?  ???
Hierboven in post #3130 was ik bezig met de doorgezaagde grote boogbakken:


Inmiddels heb ik alle zes de kleine bakken voorzien van een nieuwe voorplaat en je kunt ze nu in elkaar schuiven:


Dat levert natuurlijk een aanmerkelijke volumebesparing op, maar het doel was om volume op de grote boogbakken te besparen, deze kleinere zijn eigenlijk een bonus. Zij zullen vooral als kwartboog gebruikt gaan worden, verwacht ik.
Maar hoeveel volumebesparing aan de grote bogen levert dit werk ons eigenlijk op? En zullen we de grote boogbakken dan wèl mee kunnen nemen?

Eerst de berekening van de besparing, we gaan niet tot zes cijfers achter de komma rekenen:
Ik heb van een bak bijna één derde afgezaagd, dus dan blijft er nog zo'n 70% van over. Maar als ik twee bakken in elkaar schuif, dan neemt het volume nòg eens met een kleine 40% af, laten we zeggen 37,5%. Dan besparen we voor het transport van deze bakken zo'n 55%. Er blijft dus ca. 45% over t.o.v. het oorspronkelijke transportvolume van de grote bogen.
Natuurlijk moet je jezelf nooit rijk rekenen: de poten zijn in dit verhaal niet meegenomen. Ik denk erover om andere poten te maken, die ook minder ruimte innemen, maar voorlopig doen we het nog even met wat we nu hebben: geen besparing op de poten dus.
Nemen we deze bakken nu wèl mee naar rijdagen?  ???
We hadden de grote boogbakken natuurlijk gewoon weg kunnen gooien, omdat ze  toch maar in de weg staan, maar daarvoor hebben we er teveel in geïnvesteerd en zijn de bogen gewoon te fraai:


 We gaan er dus voor om ze zonder grote investeringen in geld beter bruikbaar te kunnen maken. Op deze manier levert deze operatie ons ook nog eens een bruikbare halve medium boog op met twee of drie sporen, dat staat nog te bezien. Het geeft allemaal mogelijkheden die we tot nu nog niet hadden, om onze treinen door iets fraaiere bogen te laten rijden dan de kleine die we nu steeds gebruiken:




Niks mis mee, maar hoe groter de boog hoe mooier. Alleen moet het nog wel in de auto passen. En in de rijdagruimte.... ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2018, 19:39:02 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3082 Gepost op: 04 november 2018, 17:28:51 »
Heb je netjes gedaan Leen! Die grote bogen zijn toch wel het allermooist.  (y)

Vandaag was ik in Blaricum in het Cultureelcentrum De Malbak waar de plaatselijke modelspoorvereniging haar jaarlijkse open dag organiseerde. Ik had een beetje hoop dat we daar in de toekomst wellicht eens acte de présence zouden kunnen geven. Wel leuk dat daar een Engelse N baan in wording te zien was. Maar de ruimtes zijn te klein en het geheel is hokkerig. Het kan niet allemaal Vredepeel zijn  :-[ Dus maar verder zoeken  ;)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3083 Gepost op: 04 november 2018, 18:56:59 »
Het FabLab Brainport komt binnenkort in het hoofdgebouw op de Brainport Industries Campus (BIC). Ik ben al bezig om toestemming te krijgen om daar in 2019 een rijdag te kunnen organiseren. De publieke ruimte wordt er zo groot, dat de grote bogen er makkelijk kunnen staan.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3084 Gepost op: 04 november 2018, 23:19:35 »
Dat zou niet gek zijn, Hans.  (y)

Leen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3085 Gepost op: 04 november 2018, 23:34:31 »
Nou, als dat inderdaad zo groot is, dan is het misschien wel leuk als ook wij daar bij zijn. Wellicht om er aan vast te knopen?

Gr.

Edsko

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3086 Gepost op: 05 november 2018, 00:05:32 »
@Leen, sta jij daar nu al rechts op dat plaatje?  ;D

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3087 Gepost op: 05 november 2018, 00:22:36 »
Is in ieder geval zijn dubbelganger Werner.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3088 Gepost op: 05 november 2018, 10:44:17 »
@Leen, sta jij daar nu al rechts op dat plaatje?  ;D
Ik vroeg het me gisteren zelf ook al af.  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3089 Gepost op: 05 november 2018, 20:38:36 »
Nu weer even verder met de verzaagde boogbakken...... Of liever gezegd met de poten ervan.....

De grote boogbakken stonden elk op een poot. Voor een halve boog heb je dus 6 poten nodig. Als ik op basis daarvan zowel poten ga maken voor de medium als voor de grote boogbakken, dan zou ik 12 poten moeten maken. Dat ben ik nooit van plan geweest..... Bovendien mag het geen extra ruimte innemen en ook niet veel kosten, dat telt altijd zwaar mee.

Dit weekend heb ik bedacht hoe ik op een KISS simpele manier poten kan maken, die geschikt zijn voor alle bakken, die wij hebben. Dus niet alleen voor deze boogbakken, maar ook voor alle andere. De poten moeten voor transport eventueel gedemonteerd kunnen worden om op die manier ruimte te besparen.
Vandaag ben ik op zoek gegaan naar het juiste materiaal hiervoor. Ik had er graag de wat lichtere 34 x 34 mm balkjes voor willen kopen, maar het bleek dat 44 x 44 balken minder dan de helft kostten, nl. €1,25 per meter. Verder gebruik ik M8 draadeinden van €1,00 per meter. Op deze manier kost een poot incl. afvalmateriaal nog geen €6,50 per stuk. Voor dit bedrag kan ik hem ook in hoogte verstelbaar maken, maar ik weet nog niet of ik dat op mijn zelf uitgevonden goedkope manier ga doen. Er zijn nl. slimme mensen bezig om de poten aan de bovenkant verstelbaar te maken, maar tot nu toe ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat daar alleen maar voordelen aan zitten, vooral als je al een stuk of dertig poten hebt die nog onderaan versteld moeten worden. Maar wie weet.......  ???

Nadat alle materialen aanwezig waren ben ik aan de slag gegaan om eerst maar eens een prototype te maken om te kijken of het goed werkt en even stevig is als een traditionele Welberg-poot. Want dat blijft toch de referentie. Maar na montage bleek de poot even stevig en dat viel niet tegen. Ik ga er dus mee door.
Hier zie je de poot voor de smalle bakken van de medium boog, de inkeping bovenaan en de stelpoot onderaan zit er nog niet op:


De dwarsverbinding is een stuk M8-draadeind:


Aan de binnenkant van de beide palen draai ik  een moer op twee draadeinden van de juiste lengte (ze mogen niet te ver uitsteken). Dan steek ik de draadeind-uiteinden door de in de houten paal geboorde gaten en zet ze aan de buitenkant van de paal vast met M8-moeren. Zoals je op de foto ziet gebruik ik grote ringen om het stevig aan te draaien. Als alles goed zit, dan zet ik de 4 moeren aan de binnenkant van de poot vast met Loctite, daarmee klopt de afstand tussen de palen altijd. Als ik deze zelfde poot voor een andere, bredere bak wil gebruiken, dan gebruik ik op dezelfde manier gewoon een ander, langer stuk draadeind.

Ik verwacht voor een kwartboog van deze kleine bakken slechts één poot nodig te hebben en voor een halve boog drie of misschien vier. Voor de grote bogen ga ik wel zes poten maken. Het betekent dat ik voor deze 12 bakken slechts 6 poten hoef te maken i.p.v. 12 om 0% aan stabiliteit in te leveren t.o.v. voorheen.
Als ik errug veel moet transporteren, wat wel eens zo is, dan haal ik de poten uit elkaar. De palen liggen dan allemaal netjes naast elkaar in de auto en in de ruimte van twee normale poten kan ik er dan minstens een stuk of 12 meenemen. De draadeinden doe ik apart in een zak of zo en die leg ik bijv. onder een stoel.
Nu nog het in hoogte verstelbaar maken. Het goedkoopste is om dat op deze manier te doen:


Je zaagt onderaan de poot een stuk af en plakt daar een stuk draadeind in. Onderaan de afgezaagde poot doe je een rampamoer. Dan kun je de poot makkelijk stellen door onderaan aan het afgezaagde stukje hout te draaien. Lekker KISS, daar heb je zelfs geen steeksleutel voor nodig.  (y)
Maar misschien is er een betere oplossing.  ??? Er is nog tijd.......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2018, 14:36:14 door St00mboy »