Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664741 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2670 Gepost op: 10 november 2017, 21:19:39 »
Leuk om te zien.....En Whisky onderweg zag ik  (y)
Deze keer was het whiskey. ;)

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2671 Gepost op: 10 november 2017, 22:20:02 »
Leuke villum! Goed gedaan! En ik zag dat we op joetoep terug in de tijd konden. Even terug kijken naar de andere memorabele rijdagen. Super!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2672 Gepost op: 10 november 2017, 22:54:00 »
Nu we ook aan landschap doen komt zo'n villum gelijk beter uit. De trein zou eigenlijk iets langzamer mogen rijden om het beter te kunnen bekijken.
Maar voortaan moet ik wel de rails aan beide zijden beschilderen.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 23:02:36 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2673 Gepost op: 10 november 2017, 23:12:13 »
En ik moet dan nog even ramen en deurtjes in de voorste Pagoda frotten...

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2674 Gepost op: 10 november 2017, 23:21:35 »
D'r stond nog zo'n pagoda te koop, zag ik, maar hij is alweer verkocht.
Toch staan er nog twee andere te koop.

Leen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2675 Gepost op: 10 november 2017, 23:27:09 »
Aan het einde lijkt de trein wel een formule 1 wagen, zo hard word er gereden.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2676 Gepost op: 10 november 2017, 23:30:55 »
We hadden vertraging opgelopen door een stroomstoring. Die tijd moest weer ingehaald worden.  ;)

Het is wel grappig hoe anders je snelheid ervaart naast de baan tov op de film.

Werner

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2677 Gepost op: 10 november 2017, 23:34:25 »
Citaat
Toch staan er nog twee andere te koop
Niks kopen. Maken. Plasticard, karton. lijm. Vieze vingers. Frotten. ...Kopen. Pffff.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2678 Gepost op: 10 november 2017, 23:49:52 »
Aan het einde lijkt de trein wel een formule 1 wagen, zo hard word er gereden.

Hallo, wie rijd hier eigenlijk zo hard!  :police: :police: :police:

We zijn blij met de villum, maar er zijn natuurlijk altijd dingen die beter kunnen.

Leen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2679 Gepost op: 11 november 2017, 00:04:17 »
Hallo, wie rijd hier eigenlijk zo hard!  :police: :police: :police:
Zo te zien Werner.  :police:

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2680 Gepost op: 11 november 2017, 00:08:52 »
Wellicht is de diesel ergens halverwege een efficiente brandstof tegen gekomen waardoor die ineens harder ging lopen.  :angel:

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2681 Gepost op: 20 november 2017, 23:22:01 »
De bijna voltallige BMB heeft vanavond in gemoedelijke sfeer het BMB-optreden op Eurospoor geëvalueerd.
Wij zijn tevreden met de manier waarop Eurospoor voor ons verlopen is en hebben met elkaar de verbeterpunten bepaald.
Het betreft vooral technische punten om de baan beter en veiliger te laten lopen en meer mogelijkheden te creëren. We willen de baan ook sneller in 1 x goed op kunnen zetten en alle deelnemers betrekken bij het opzetten van de hele baan, dus ook bij de keerlussen en de fiddle yard. Hiertoe zullen twee projecten opgestart worden en er wordt een Bouwdag georganiseerd.
We hadden gehoopt op een of twee nieuwe deelnemers, maar hoewel er interesse was heeft na Eurospoor nog niemand zich aangemeld.

Verder werd er met elkaar naar de toekomst gekeken en wij blijven ons voornamelijk richten op onze BMB-rijdagen, zoals we dat vóór Eurospoor ook al deden. De veertiende rijdag zal op zeer korte termijn gepland worden.

Dankzij onze nieuwe vergadervoorzitter waren we ook weer op tijd thuis.  (y)
Dank zij onze nieuwe notulist ligt het verslag anderhalf uur na afloop hier ten kantore.  (y)
Een koningskoppel!!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2017, 22:51:14 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2682 Gepost op: 04 december 2017, 15:06:29 »
Bij het organiseren van BMB-optredens op rijdagen en sinds kort ook beurzen komt steeds weer in mindere of meerdere mate het transportprobleem om de hoek kijken. Naast de bakken van de deelnemers moeten er ook bakken t.b.v. keerlussen, schaduwstation (fiddle yard oftewel FY), bogen en soms ook bruggen vervoerd worden.
Vooral de bakken van de grote bogen vormen een steeds terugkerend transportprobleem en met de op handen zijnde uitbreiding van de FY moet er straks ook nog eens een zesde FY-bak opgeslagen en vervoerd kunnen worden. Bovendien heeft een aantal deelnemers, waaronder ikzelf, nu een dubbele i.p.v. een enkele bak en dus minder ruimte over in de auto:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1240509_1024x768.jpg

Soms kunnen we er kort voor een optreden voor zorgen om een of meerdere bakken alvast dichter bij de plaats van bestemming te krijgen. Dan dragen we bijv. op de beurs in Houten alvast wat spullen over aan degene die dichterbij de rijdaglocatie woont of meer ruimte in de auto heeft.

Toch kon ik naar Eurospoor alles niet in één keer meenemen. Dat was in dit geval niet zo'n probleem, want vrijdagochtend vroeg kon de baan alsnog snel even compleet gemaakt worden.  (y)
Maar gelukkig hebben andere BMB-ers zondag na afloop van Eurospoor een paar bakken meegenomen, anders had ik op zondagavond na 4 dagen beurs "even" twee keer heen-en-weer naar huis moeten rijden. :-\
Tot nu toe hebben we voor al onze 13 rijdagen nog maar één keer de toevlucht genomen tot het huren van een aanhanger.

Ja, je kan inderdaad een aanhanger huren. OK, de BMB-deelnemers wonen verspreid over het land, dus als we twee deelnemers hebben met een transportprobleem, dan hebben we misschien twee aanhangers nodig. De aanhangerhuur dichtbij grote steden is meestal wel aardig laag, maar als ik op vrijdagavond een aanhanger ga huren en die pas zaterdagavond of liever nog zondag terug wil brengen, dan moet ik twee keer 75 km naar Rotterdam rijden om er niet de hoofdprijs voor te betalen.
Er wordt door sommigen nogal lakoniek gedaan over €50,00 of misschien zelfs €100,00 huur, want het is slechts €5,00 of €10,00 p.p., maar ik koop liever een doos rails, een lok of een paar flessen wijn of whisky voor dat geld.  :P Of een heleboel bier, dan houden we een drinkdag i.p.v. een rijdag.  ;D
Nu weer even bij de les, Leen!  :police:

Ehh.....ik ben van mening dat de BMB laagdrempelig moet blijven. Zowel voor nieuwe als voor bestaande deelnemers moeten de kosten, en zeker de transportkosten, zo laag mogelijk gehouden worden.

Transport van de grote boogbakken is al vanaf het begin problematisch, maar gelukkig hebben we ze al wel een paar keer kunnen gebruiken. Je hebt er echt een supermooie boog mee als je ze gebruikt.  (y) Totaal zijn er 12 bakken nodig voor een boog van 360 graden, waarvan er 3 bij Rob in het westen van het land zijn, 6 bij Henk in Nunspeet en 3 hier bij mij.
Meestal hebben we er 3 of 6 nodig, omdat we tegenwoordig niet meer in een ovaal willen rijden, maar in een U-vormige baan, zoals bijv. op Eurospoor. Maar als ik mijn bak meeneem plus de FY-bak plus alle overige spullen kan er geen boogbak meer bij. Dat is op de foto duidelijk te zien. Datzelfde geldt in het kwadraat voor Henk en misschien ook voor Rob. Als wij drieën nu elk één bak meenemen zou het misschien nog net gaan, maar dat hebben we nog niet uitgeprobeerd. En als iemand van ons een nieuwe, kleinere auto krijgt, dan past het gewoon helemaal niet meer.... :'(

https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1240472_1024x768.jpg
De bakken van de fiddle yard in Eindhoven met de bedrijfskleding (hoge hoed) van de Fat Controller op de rails.

We hebben 5 FY-bakken en de 6e is in aanbouw. De laatste keer na afloop van Eurospoor zijn transport en opslag van de 5 FY-bakken aardig over de deelnemers verdeeld. Er zijn er nu een paar in Huizen, in Eindhoven en de nieuwe bak is nog hier bij mij, omdat ik één FY-bak nog net wel mee kan nemen. Dat het nu over meerdere deelnemers verdeeld is, is mooi, maar er komt in Eindhoven nog een nieuwe dubbele deelnemersbak bij en dan passen één of meer FY-bakken niet meer in de voiture. :-\ Als er een rijdag in Eindhoven komt, is dat waarschijnlijk niet zo erg, want dan kan er desnoods twee keer heen-en-weer gereden worden, maar bij een rijdag elders in het land kan de bak in dat geval niet eens naar de bestemming vervoerd worden. E.e.a. hangt natuurlijk ook samen met de grootte van de auto van de deelnemers, maar we gaan er niet vanuit, dat iemand een grotere auto koopt om zijn bakken te kunnen vervoeren.
En....wat als iemand op de rijdag niet kan komen?  ::)

Hiervoor moet een oplossing komen, en omdat ik af en toe wilde ideeën heb vond ik het nodig dat er ook maar eens een wild idee moest komen om dit probleem voor eens en voor altijd op te lossen. Zonder wilde ideeën was de hele BMB er immers helemaal nooit gekomen.  ;)

Toen in 2015 bleek dat de grote bogen voor de eerste rijdag ongeschikt waren heb ik als de wiede..ehhh..wiet ( ;D ) platte kleine bogen met een kleinere diameter gemaakt, die makkelijk te transporteren zijn. We maken ze aan de bakken vast met z.g. brackets. De kleine bogen functioneren inmiddels al een jaar of twee probleemloos bij ons en bij de EMV, die ze voor het scholenproject gebruikt. We hebben 8 kleine boogstukken (en een mal) van 90 graden elk en ook onze beide keerlussen zijn op deze platte manier uitgevoerd. Het ziet er misschien minder chic uit dan een bak, maar het lost iedere keer weer een groot transportprobleem op. Kunnen we de grote bogen weer eens niet meenemen, dan nemen we de kleine toch mee? Zelfs al heb je een Goggomobil of een Trabant uit de jaren '60 passen ze er nog in.

Voor de FY hebben we alleen de twee buitenste bakken met de wissels altijd nodig. De nieuwe bak, ook met wissels, is optioneel, maar wel zeer gewenst. We moeten allereerst proberen erin te slagen om deze 3 bakken met de wissels op te slaan bij deelnemers zonder transportprobleem.
De 3 bakken met de rechte sporen dienen uitsluitend ter verlenging van de sporen. Ik wil eerst één, maar later nog één, platte FY-bak gaan maken met 8 rechte sporen. We bevestigen deze bak met een bracket aan de overige bakken. De opstaande kanten maak ik er alleen voor de voorkant los bij en die moeten gemakkelijk te bevestigen zijn. Op gewone rijdagen hebben we de zijpanelen in principe niet nodig. Wel even kijken of we iets kunnen bedenken met een lage opstaande rand aan de zijkant.
Indien we daarna met een 8-sporige grote bak een probleem hebben, dan nemen we gewoon zo'n platte bak mee. Die is net zo groot als een normale bak en werkt hetzelfde, maar hij past bij wijze van spreken in je handschoenenkastje.  ;)
Hebben we geen transportprobleem? Ook dan kunnen we ze meenemen en hebben we gewoon 90 cm extra opstelruimte.

In de koker hier zit ook nog een soortgelijke oplossing voor de grote bogen, maar nu nog even niet.
Eén ding tegelijk.....  :angel:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2017, 22:17:53 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2683 Gepost op: 04 december 2017, 16:25:28 »
Waar ga je dit allemaal laten Leen? Mijns inziens bouw je steeds meer om een probleem op te lossen, maar vergroot je daarmee het probleem alleen maar onbedoelt. Ik begrijp je redenatie, maar weer iets nieuws bouwen vraagt ook weer om opslag capaciteit...

Is het een optie om een kleine aanhanger te (ver)bouwen waarin je zo alle elementen kunt schuiven? Ik zag zoiets op Eurospoor. Dan heb je alleen een plek nodig voor een kleine aanhanger en ben je verder klaar. Gaat de persoon die de aanhanger stalt niet, dan haalt iemand anders de aanhanger op en neemt deze mee naar een rijdag of beurs.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2684 Gepost op: 04 december 2017, 16:50:00 »
Edsko, opslag is (nog) niet het probleem, alleen het transport.
De platte bakken nemen nauwelijks opslag- en transportruimte in.
Ik neem met groot gemak twee keerlussen in de auto mee.

Ik heb geen plek voor een aanhanger.
Die moet dan zomaar ergens op straat staan en daar voel ik erg weinig voor.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2017, 17:15:53 door St00mboy »