Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664281 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2400 Gepost op: 24 maart 2017, 22:56:32 »
Vriendjes, even een update:
Vandaag een gesprek met de chirurg gehad, er zitten drie galstenen, de grootste twee zijn 1 1/2 cm en moeten er dus uit. Geen koorts, dus geen ontsteking, dus geen vreselijke spoed. Operatie is pas gepland op 8 mei  :'( . In de tussentijd de pijn bestrijden met diclofenac. En das tinnef  :-\.  Maar het is niet anders.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2401 Gepost op: 02 april 2017, 13:54:10 »


De eerste 3 GWR lantaarns aangesloten. Wat een sfeer meteen! Nog 6 te gaan...
(Om 1 of andere reden lijken de lampekappen erg groot, zal wel iets met het foon-perspectief te maken hebben) 

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2402 Gepost op: 02 april 2017, 14:08:20 »
Dat ziet er heel sfeervol uit!
Is er bovenaan ook een pub misschien?  :P

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2403 Gepost op: 02 april 2017, 14:40:26 »
Maar vanzelf! Voor de inwendige mensch wordt zorg gedragen! Ik heb maar meteen voor de hele BMB besteld!



Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2404 Gepost op: 02 april 2017, 15:12:10 »
Thijs je bent een lichtend voorbeeld (y)
Mvg Henk.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2405 Gepost op: 02 april 2017, 19:31:57 »
Dat ziet er heel sfeervol uit!

Zeker weten!  (y)

Mvh Steef

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2406 Gepost op: 06 april 2017, 22:45:36 »
Op de rijdag van 4 maart in Haarlem kwam Jan op een gegeven moment naar me toe en legde een rode doos voor me neer:


"Taartjes?" ??? dacht ik natuurlijk gelijk. "We gaan lekker thee drinken met een taartje".
Maar dat bleek niet het geval te zijn. Nee, er zat ook geen fles whiskey in.  :P
Ik maakte de doos open en wat denk je dat erin zat?
Asjeblieft!:






Het was de "Clan Line" BR no. 35028, een Rebuilt Bulleid pacific lok van Hornby in staat van nieuw.
Of ik die maar even mee naar huis wilde nemen.
Jan had hem in een trainpack gekocht, maar was alleen geïnteresseerd in de rijtuigen, niet in deze lok, zei hij.

------------------------------------------------------------------
Over de Merchant Navy van Hornby......
De rebuilt Merchant Navy loks behoren tot de eerste generatie materieel, waarmee Hornby in China serieus modelspoor ging maken van een geheel andere orde dan alles wat ze daarvoor gemaakt hadden.
Hier zijn nog een paar foto's:
De indrukwekkende boxpok wielen met het aandrijfwerk:


en nog een van de lok zelf:


Dat is dus de "Rebuilt" versie van deze lok en vóórdat hij "Rebuilt" was, was hij nog "Unrebuilt":

Een aardige verbouwing, zou je kunnen zeggen. Alleen de wielen lijken er nog een beetje op.  :o
---------------------------------------------------------------------

Natuurlijk kon ik mezelf niet goed houding geven, want waar had ik zo'n mooi cadeau dan wel aan te danken?  ???
Ik heb Jan hartelijk bedankt en heb later met hem overlegd over hoe we deze lok tot nut van het algemeen in zouden kunnen zetten. We zouden er een soort van algemene BMB-lok van kunnen maken, misschien wel een mascotte.  (y)

Daarom stellen Jan en ik het volgende voor:
De "Clan Line" gaat op elke rijdag mee als een BMB-mascotte.
Hij krijgt een eigen vast lokadres 88 en rijdt op elke rijdag minstens een paar uurtjes rond.

Een deelnemer die hem na een rijdag graag een tijdje op de thuisbaan wil laten rijden mag hem mee naar huis nemen.
Het is de bedoeling dat hij op die manier bij toerbeurt plezier geeft aan alle BMB-deelnemers.
Wij verwachten dat we op deze manier allemaal nog veel van deze fraaie lok kunnen genieten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2017, 10:54:08 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2407 Gepost op: 07 april 2017, 08:03:52 »
Leen,

Mooi idee...

Die loks zijn na die Rebuild toch wel een stuk mooier geworden.....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2408 Gepost op: 07 april 2017, 09:43:37 »
Mooi gebaar en heel leuk initiatief Jan/Leen!
Tegen die tijd zal ik mijn unrebuilt versie, die nog steeds niet is geleverd! :( meenemen. Dat is, áls ik eindelijk weer eens in de gelegenheid ben.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2409 Gepost op: 07 april 2017, 11:15:07 »
Ik heb gisteren bij de resp. verkopers gereclameerd dat 3 bestellingen, die ik alle drie rond 1 februari jl. gedaan heb, er nog steeds niet zijn.
Twee ervan zijn in China gedaan (magneten), de derde bij Peters Spares (onderdelen o.a. om de Fowler tank op te knappen).
Het begint erop te lijken dat bepaalde grootschalige elementen (meer geld, minder service en kwaliteit) steeds meer samenspannen om nòg meer geld te verdienen aan het (niet) bezorgen van pakjes bij klootjesvolk van vlees en bloed.

Het is mij daarvóór in de afgelopen 25 jaar slechts 2 keer overkomen dat een pakket van Hattons ca. 8 weken onderweg was en 1 keer dat een pakket (uit China) niet bezorgd is, maar ik krijg tegenwoordig pakketten bezorgd van 5 of 6 verschillende postbedrijven i.p.v. 1. Er komen dus ook steeds vreemde mensen aan de deur, die hier misschien de weg niet goed weten.  >:( 
Soms bellen ze niet eens aan. In één geval hebben ze het pakket niet bezorgd, maar een briefje in de bus gedaan dat ik het bij een steunpunt kon op komen halen.
Ik weet ook van een geval in Den Haag, waarbij ze de truc uithaalden om het bestelde fototoestel niet naar 9-hoog te hoeven bezorgen. Ze doen twee dagen zonder aan te bellen een briefje in de bus dat je niet thuis bent (terwijl je de eerste dag zit te wachten omdat je die dag nog vrij bent en weet dat het eraan komt), en de derde dag weer een briefje dat je het op het steunpunt op kan halen. Blijkbaar is het de procedure dat ze na twee "bezorgpogingen" het pakket bij het steunpunt mogen dumpen, zodat je het daar zelf op kan halen.

Ja, dat is de vooruitgang, hè?
De vooruitgang is soms net als het weer.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2017, 12:46:06 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2410 Gepost op: 11 april 2017, 12:33:54 »
De Tiende BMB-Rijdag zal op zaterdag 13 mei a.s. plaatsvinden te De Meern.
Dat is vanmorgen ter plekke met de locatiebeheerder, collega Peter, afgesproken.
Het betreft dezelfde locatie als waar wij vorig jaar op 16 april de Vierde BMB-Rijdag gehouden hebben.

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2411 Gepost op: 11 april 2017, 12:43:25 »
De Meern??

Waar in de Meern? niet in Vleuten?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2412 Gepost op: 11 april 2017, 18:05:34 »
Richard, je hebt een PM.

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2413 Gepost op: 11 april 2017, 20:04:17 »
Leen,

Je heb een berichtje terug   8)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2414 Gepost op: 20 april 2017, 22:53:56 »
Ik ben alvast begonnen met het voorbereiden van de rijdag van 13 mei.
Daarvoor moet ik op mijn beide bakken nog rails maken, want ik heb alles eraf gesloopt. Ik zal zorgen dat er op 13 mei bullhead rails op mijn bakken liggen. Of ik de wissels er ook al in heb weet ik nog niet. Er zijn namelijk nog geen Peco wissels, dus zal ik de zelfgemaakte moeten gebruiken, maar daarvoor moet ik eerst nog in de MARDEC materie duiken.

Maar er is nog meer te doen. Op alle baanbakken (keerlussen, bogen, bruggen) zitten flexibele railuiteinden. Dat is reuze handig als je de rails met een schuiflas o.i.d. 100% goed met elkaar wilt verbinden, maar er is altijd een risico van transportschade. Dat is in dit topic al een paar keer langsgekomen. Toch mogen we tot nu toe niet klagen: we hebben nog maar heel weinig schade gehad. Afkloppen!!   :-X

Ik heb vorig jaar de railuiteinden van onze keerlussen en bogen beschermd met stukjes plastic profiel, meestal afkomstig van kabelgoot, en die vastgeschroefd met kleine schroefjes.
Bij het opzetten van de baan moeten we dan het schroefje losdraaien en ervoor zorgen dat we bescherming en schroefje niet kwijtraken. Dus lagen de plastic kapjes altijd overal op de baan te slingeren ergens in de buurt van het railuiteinde waar zij thuishoorden. Dat zag er weliswaar niet netjes uit, maar anders loop je een partij te zoeken als je de boel na het rijden weer opruimt, want hoe krijg je alle kapjes weer op de juiste bakken? Inmiddels zitten de meeste railbeschermingen dus al op plekken waar zij niet voor waren bedoeld en in enkele gevallen zijn er 2 of 3 schroefgaatjes naast elkaar te zien waar zij bevestigd hebben gezeten.  >:(

Voor dit alles heb ik inmiddels een betere oplossing bedacht en gisteren ben ik ermee begonnen om die op de keerlussen aan te brengen. Tussen de beide sporen draai ik bij de bakovergang een M3 rampamoer in het hout en daar draai ik een M3-boutje in met een ringetje, zo een als we ook voor de rails gebruiken. De rampamoer steekt een paar mm boven het hout uit zodat de bovenkant net niet gelijk is met bovenkant rail. De rampamoer zit stevig vast, maar je moet natuurlijk niet met powertools gaan werken, dumdum! :o
In het plastic beschermprofiel boor ik een gaatje en knip daarna het stukje plastic weg tussen het gaatje en de buitenkant van het profiel. Nu kun je het beschermkapje zo onder het ringetje en het boutje schuiven en daarna het M3-boutje MET EEN PASSENDE SCHROEVENDRAAIER met beleid best heel erg vast schroeven. Dan zit het kapje muurvast en zijn de rails beschermd. Bij het opzetten van de baan draai je even het boutje een paar slagen los en hey presto (!)  je trekt het plastic weg. Dat is snel gepiept.  (y) Het boutje blijft gewoon zitten.

Ik ga alle beschermkapjes een nummer geven en zet dat nummer ook bij de plek waar ze thuishoren. Nee, we gaan dat niet registeren. ;D
Op die manier hoop ik te kunnen bereiken dat iedereen nu de baan kan opzetten en afbreken, dat dit gemakkelijker en sneller gaat (want minder geschroef), dat we minder rommel op de baan hebben en dat we bovendien onze rails een betere transportbescherming geven.
Bij het opzetten gooien we alle kapjes in één bak en na afloop schroeven we ze weer bij het juiste nummer terug. Ik denk dat één van ons dan even de kapjes uitdeelt.
Ik had gedacht om ze als volgt met een permanent marker, ik dacht aan een zwarte Edding, te nummeren:
We hebben de K van Keerlus, de B van Bogen en de T van Tussenbak of brug. De nummers worden dus K01, B01, T01 en hogere nummers als K02 of T14. De nummers worden vermeld zowel op de plastic kap als op de plek op de bak waar die thuishoort.

Dit alles is redelijk simpel te maken en op 13 mei kijken we wel hoe het werkt.
We hebben ook al een opstelling met 6 bakken bedacht, alleen zitten de 2 of 3 secties er nog niet correct in:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 09:10:41 door St00mboy »