Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 732020 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2355 Gepost op: 04 March 2017, 21:53:56 »
Nu moet ik onder wol. Morgenochtend vroeg wacht schaal 1:1, maar met 1 groot voordeel:
Ik mag 'links' blijven rijden  ;D

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2356 Gepost op: 04 March 2017, 23:02:05 »
@Jan(tje)
Ik sluit me van harte bij de woorden van Hans aan.
En het was weer leuk je te zien na bijna elke keer weer een reis met ongelooflijke hindernissen.
Ik heb weer genoten van je diesel zonder geluid.  (y) Vriend! Houwen zo! ;D

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2357 Gepost op: 04 March 2017, 23:19:25 »
Mooi dat je er weer bij was, Jan. Ik hoop dat de lange reis de moeite weer waard was.

Het was wederom een heel plezierige rijdag vandaag in de werkruimte van ex-collega Willem, die ook een heel goede gastheer bleek te zijn.  ;)
De baan was deze keer een ovaal met een rijlengte van 2 x ca. 25 meter. Het opzetten duurde ruim 2 uur.
Vreemd genoeg hadden we ook nu in het begin weer wat strubbelingen met de draadloze besturing, maar vanaf een zeker moment verliep het allemaal vlekkeloos. Geen idee waarom dat niet gelijk zo kon.  ???
Ik geloof  niet dat we vandaag ergens een ontsporing gehad hebben. Er werd soms flink hard gereden, maar alles bleef in de rails, ook in de bochten. Er waren wel wat ontkoppelingen vanwege hoogteverschillen bij sommige bakovergangen. We moeten proberen om daar nog iets secuurder op te letten bij het vastmaken van de bakken aan elkaar.

We hadden bezoek van Sicco Dierdorp en later kwam forumlid Erwin (ETH023) ook nog even langs. Mijn zoon Rémy kwam - voor het eerst - ook nog even kijken en heeft na 20 jaar weer eens een trein laten rijden. Ook Willem zijn zoon Toine vond het leuk om de treinen flink te laten rijden. Hij heeft heel goed zijn best gedaan en lette goed op.  (y)
Hieronder mijn foto's.
Bij het opzetten:


Even een bakkie:


Flying Scotsman op Werner zijn bak:


en op de nieuwe bak van Henk:


en op mijn oude bak, die nu bijna gesloopt is:




De bespreking. Een aantal onderwerpen moest nu eenmaal even besproken worden:


en in klein comité met Henk, Thijs en Hans:


Werner en Sicco:


Ik wil hierbij namens de BMB-ers Willem bedanken voor de hartelijke ontvangst in zijn werkruimte.
Het is super dat hij deze rijdag voor ons mogelijk maakte.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2017, 15:45:37 door St00mboy »

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2358 Gepost op: 05 March 2017, 07:48:47 »
Hallo BMB-ers,

@Leen leuk om het te zien en jammer dat ik niet langer kon blijven!



Nu 1 van de fotograaf zelf van de vorige foto  (y)

Met vriendelijke groeten,
Erwin
Erwin

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2359 Gepost op: 05 March 2017, 12:11:47 »
@Erwin,

Volgende keer mét bak?

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2360 Gepost op: 05 March 2017, 14:12:30 »
Gisteren in het begin van de rijdag functioneerde niet alles naar behoren:
1) De wifi-verbinding met de app viel een paar keer weg.
2) Jan en ikzelf konden met onze tablets weliswaar verbinding met het wifi netwerk maken, maar de app gaf vervolgens aan niet verbonden te zijn.
3) Mijn 2 Deltics bleken niet te kunnen rijden.
Hier staan ze, de luie flikkers  :o, op het rangeerterrein van Backwater:


Ik moet eerlijk zeggen dat ik er op dat moment geen oplossing voor had en dat zijn dus leermomenten.
Over dat laatste heb ik nog eens goed nagedacht:
ad punt 1 en 2: Er waren daar nogal veel wifi-netwerken in de lucht. Het is niet onmogelijk dat daardoor ons signaal in de knel gekomen is, maar zelfs op 5 GHz kon ik geen verbinding krijgen. We hebben 2 harde resets gedaan en het lijkt erop dat de tweede enig effect sorteerde.

Ik realiseer me nu dat ik nog 2 dingen had kunnen doen:
1) Op de Wifi-analyzer app kijken hoe de kanalen in het spectrum stonden. De router staat op auto voor het kiezen van zijn kanalen. Dat betekent dat hij in elke situatie zelf kan bepalen waar het gunstig is om de kanalen neer te zetten. Ik had na elke reset kunnen kijken waar de router nu weer de kanalen geplaatst had.
2) Ik had een afscherming mee kunnen nemen om daarmee te spelen. Een afscherming kun je maken van een leeg bierblikje. Dat vouw je open en hang je over de antenne. Vervolgens kun je in de Wifi-Analyzer kijken hoe de diverse kanalen gaan variëren als je het blikje op de antenne ronddraait. Dit was een uitstekende gelegenheid geweest om daarmee te experimenteren.

Desondanks heb ik er nog steeds geen plausibele reden voor gevonden dat Jan en ik geen verbinding met onze tablets kregen en de anderen daarmee geen problemen leken te hebben. Toen Jan het met zijn foon probeerde ging het ook gelijk goed. Ik heb mijn tablet op beide frequenties geprobeerd. Op die van Jan zat alleen de 2,4 GHz.

Gelukkig stopten de strubbelingen na een half uur of zo en daarna verliep alles 100% zoals we het graag zien en hebben we geen greintje last meer gehad.  (y)
Maar ik blijf het vreemd vinden.......   ::)

ad punt 3. De DP1 kon in januari niet mee naar Rijswijk omdat ik hem met de Multimuis niet op een ander adres kon krijgen. De groene Class 55 Deltic heeft in Rijswijk gereden, maar begon daar op de tweede dag herrie te maken, waarna ik hem uit zijn lijden verlost heb.
Na Rijswijk heb ik de beide Deltics geserviced en de Lenz set weer geïnstalleerd om ze uit te kunnen lezen en opnieuw te programmeren. Op de DP1 staat geen loknummer en ik wist niet meer welk adres ik twee jaar geleden ook alweer in de decoder had gezet. Dat bleek no. 100 te zijn, en daarna heb ik hem gelijk omgenummeerd naar 22, een van mijn BMB-nummers. Vanmorgen bleek hij zomaar op lokadres 3 te staan.  >:(
De Class 55 heb ik na Rijswijk een grote beurt gegeven (zie hier en in post #355 van dat topic). Alle smeerpunten werden nagelopen en tot slot kreeg ook deze adres 22 en werd er even mee gereden om de olie goed door de geartrain verspreid te krijgen. Vanmorgen stond hij toch weer op adres 10.  ???

Je vraagt je nu waarschijnlijk af wie er aan geheugenverlies lijdt, de decoder of ik.  ;D
In ieder geval is mij nu duidelijk dat ik de avond vóór een rijdag nog even de lokadressen moet checken, vooral die van diesels.  >:( ;D
Voordat ik het vergeet: ze hebben nu opnieuw allebei lokadres 22.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2017, 16:23:27 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2361 Gepost op: 06 March 2017, 13:53:06 »
Over de aansturing van de BMB-baan.

De BMB-baan wordt aangestuurd door een z21 (de witte) die zelf niet met de rails verbonden is.
Op de B-bus zit een 4-verdeler aangesloten, waarop ik 2 of 3 boosters aansluit. Als booster fungeren de bekende Roco kastjes (10764) en een naar booster (10765) omgebouwde 10764.
De baan wordt zo, afhankelijk van de lengte, onderverdeeld in 2 of 3 secties, de "DCC power districts". Op de Fiddle Yard zit op bak E standaard een onderbreking en we hebben ook nog een brug, waarop een onderbreking zit. Daarmee hebben we afgelopen zaterdag 2 gescheiden secties kunnen maken en in november in Vredepeel zelfs 3.

Op internet is er genoeg over te vinden dat mensen op de sectie-overgangen problemen hebben met hun Roco boosters en dat bleef ons ook niet bespaard, want in het begin waren de sectie-overgangen niet betrouwbaar. Als er een lok overheen reed dan hoorde je een geluid, en soms stopte hij. Op de laatste rijdag in Best werden we zelfs geplaagd door kortsluitingen op een van de sectie-overgangen. Dan ging steeds de hele boel plat en daar word je niet blij van.  :-\
Natuurlijk heb ik daarna flink op dit onderwerp gestudeerd, maar een echt goede betrouwbare oplossing loopt al snel in de papieren. "Echte" boosters zijn er vanaf een euro of 80 en Viesmann heeft een soort overgangsbeveiliging voor een euro of 60. Dat maal 3 resp. maal 6 en je zit zo aan de 2 à 300 euro.

Omdat we voor de keerlussen minimaal 2A nodig hebben, gebruikten we in het begin voor de Roco kastjes de zware 3A trafo, maar nadat we daar in Best problemen mee hadden heb ik in China 3 schakelende voedingen gekocht van 18V/3A. Ik dacht dat een schakelende voeding misschien wat flexibeler stroom kon leveren op basis van de gevraagde ampèrage, en de boel niet gelijk op scherp zet.
Ach, je moet altijd iets durven proberen als je het niet weet, vind ik.
Dat experiment heeft tot nu toe goed uitgepakt, want sindsdien hebben wij geen problemen meer op de overgangen gehad. Toch vertrouw ik het nog niet helemaal 100% en klop het iedere keer weer af..... ::)
Hoe dan ook zijn deze Roco kastjes niet voor dit doel geconstrueerd, en er worden op internet nu eenmaal problemen mee gemeld. :-\
Bij gebrek aan een baanopstelling heb ik ook nog geen tests gedaan met loks die langzaam over zo'n sectiescheiding heen rijden, of er een tijdje op stilstaan.

Hornby heeft ook een booster. Die is nu flink afgeprijsd en kost nog maar £25,00. Het probleem met Hornby DCC is dat er geregeld van de standaarden afgeweken wordt zodat het alleen met Hornby apparaten goed werkt. In eerste instantie is deze booster dan ook bedoeld om met de Hornby Elite te werken, maar er stond expliciet bij vermeld dat hij het ook met andere systemen doet. Dus heb ik de gok gewaagd en er eentje aangeschaft.

Er zit een 15V voeding bij met een dikkere plug dan bij de Roco voeding en in het bijgeleverde boekje staat hoe je hem op 4 manieren kan aansluiten. Bovendien is hij evt. als keerlusmodule te gebruiken.
Gisteravond heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb de ExpressNet ingang van de booster verbonden met de Slave uitgang van het Roco kastje. Dat bleek niet te werken en er kwam zelfs geen spanning op de rails.  >:(

Op internet is er niets te vinden over gebruikerservaringen met Lenz of Roco-apparaten met deze booster. Ik kwam er wel achter dat de ExpressNet-variant van Hornby alleen blijkt te werken met een Twisted pair kabel. Met de normale platte kabel doet hij het niet. Dat is weer typisch zo'n proprietory oplossing om ergens een paar stuivers te besparen of om andere merken buiten de deur te houden.  >:(  Daar maken ze geen vrienden mee.
Dit deel van het verhaal wordt nog vervolgd, want ik heb nu de Hornby-ExpressNet-kabel besteld omdat ik wil weten of dat kan werken.

Maar gelukkig zijn er nog 3 andere manieren om de booster aan te sluiten.
Ik heb nu de railuitgang van het Roco kastje volgens manier 4 uit het boekje via een stuk rail (sectie 1) verbonden met de klemmen van de boosteringang van de Hornby booster. De railuitgang van de booster is verbonden met een ander stuk rail, sectie 2. Nu kan ik op sectie 2 wel gewoon met de lok rijden. De booster is nu a.h.w. een repeater en de sectie 2 wordt bij kortsluiting van sectie 1 ook mee uitgeschakeld. Voor een modulebaan als de BMB is dat geen bezwaar, integendeel.
Met de grote Roco trafovoeding (16V) op het Rocokastje meet ik 20,5V op het stuk rail, met de kleine Roco voeding (18V) meet ik 16,5V en met de schakelende 18V/3A voeding 17V. Op sectie 2 vanaf de Hornby booster meet ik 15,6V. Het is dus nog niet duidelijk wat er straks op de sectiescheiding zal gebeuren, want de rails liggen niet tegen elkaar aan. Dat moet ik nog maar gauw een keer testen.

Het lijkt erop dat we met deze boosters/repeaters een goed (-koop) alternatief hebben voor de Roco kastjes. In hoeverre het met deze oplossing op de sectie-overgangen structureel beter kortsluitvast zal zijn, is me nog niet duidelijk, maar aangezien deze booster in tegenstelling tot het Roco kastje speciaal voor dit doeleind gemaakt is, mag ik verwachten dat we op deze manier meer zekerheid hebben m.b.t. onze sectie-overgangen.
Mocht het in de praktijk tegen blijken te vallen, dan kan de booster altijd nog als keerlusmodule dienst doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 19:21:10 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2362 Gepost op: 06 March 2017, 20:22:13 »
Even twee stukken rail met isolassen aan elkaar, en testen maar jongens!  (y)

Hier staat de Deltic op de sectiescheiding, die op de foto zichtbaar is op de rail in het midden van de foto onder de tank:


Links sectie 1, rechts sectie 2. Hij krijgt van beide spanning en heeft zelfs op deze plek een minuut of 5 stilgestaan toen ik de camera pakte. Hij heeft inmiddels ook een keer of 10 héééél langzaam over de sectiescheiding heen-en-weer gereden en ook toen heb ik hem een paar keer op de scheiding stil gezet.
Geen haperingen, en het voorlicht knipperde zelfs niet.
Voor mij is dit gedeelte van het experiment geslaagd: de sectiescheiding is geen obstakel meer.

Hornby loks met tenderdrive nemen met de lok stroom op van de ene rail en met de tender van de andere. Op de sectiescheiding krijgt de decoder dus de "fase" vanaf booster 1 en de "nul" vanaf booster 2. Dat vindt hij niet leuk en de lok hapert daar dan ook. Dit is trouwens met de Roco kastjes ook het geval, daar hapert deze lok ook op de sectiescheidingen. Met een flinke gang gaat hij er wel overheen, maar je moet op die plek met zo'n lok niet stoppen. Ik deed dat natuurlijk wel en toen deed hij het niet meer.  :'( Gelukkig was er niets aan de hand, maar hij had vreemd genoeg ineens een ander lokadres gekregen.
Dit fenomeen schijnt oplosbaar te zijn als je de massa van de beide boosters kan doorverbinden. Maar de behuizing van beide is van plastic en er zit nergens een GND of zoiets, dus ik zou niet weten hoe je dat kan doen.
Even een domme  :o vraag: is het misschien beter om de boosters volgens het eerste plaatje op deze website aan te sluiten, dus met een soort common-rail verbinding tussen de beide 0-aansluitingen ?  ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 March 2017, 12:25:41 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #2363 Gepost op: 06 March 2017, 22:01:40 »
Zoals beloofd: enkele footookes van de voorbije rijdag te Haarlem:















Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2364 Gepost op: 06 March 2017, 22:15:39 »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2365 Gepost op: 06 March 2017, 22:30:58 »
Nu Henk en ik ook kale bakken hebben gaat het pas echt om de treinen!  ;D
Gelukkig heeft Thijs inmiddels een fraai aangeklede bak.
Bedankt voor het posten van de foto's, Jan!

Leen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2366 Gepost op: 07 March 2017, 08:23:29 »
Foto's van de rijdag op verzoek vanuit een bouwdraadje hierheen verplaatst (staat een paar berichten hierboven).

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2367 Gepost op: 07 March 2017, 10:10:50 »
Bedankt, Reinout!

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2368 Gepost op: 07 March 2017, 12:31:29 »
Ik heb nog even op internet rondgekeken omdat mijn Hornby stoomlok met "offset current pickup" niet soepel over de sectie-overgang rijdt.
Nu vraag ik me af of dat misschien op te lossen is door de boosters volgens het eerste plaatje op deze website aan te sluiten, dus met een soort common-rail verbinding tussen de beide 0-aansluitingen ?
Hiervoor moeten de boosters "opto isolated" zijn.
Geen idee of de Roco 10764 en de Hornby R8239 dat zijn.  ???

Ik zie zojuist dat deze verbinding geen zin heeft, omdat de Hornby booster ook een keerlusmodule is.
Het wachten is nu op het speciale ExpressNet kabeltje en de tweede Hornby booster.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 March 2017, 13:37:35 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2369 Gepost op: 13 March 2017, 10:24:05 »
Ik heb begrepen dat de Roco 10813 wifi-muis, die ik een jaar geleden besteld heb, nu eindelijk in Duitsland uitgebracht is en goed ontvangen is.
Hiermee hoop ik deze muis zeer binnenkort op onze BMB-baan te kunnen testen.
Ik vraag me af wat hij extra toevoegt aan een foon, maar wil het wel graag weten.

Leen.