Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Frank 123
Vandaag om 07:37:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 732975 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 381
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2025 Gepost op: 16 October 2016, 09:49:16 »
Heren.
Ik heb me verdiept in een interessant draadje, waarbij o.a. discussies voorkomen over railtypes ( http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58991.0 ) en ballast. Zijn er voor de BMB modulebaan over deze zaken ook afspraken gemaakt of is het vrijheid blijheid bij ons?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2026 Gepost op: 16 October 2016, 11:57:52 »
Jelle, onze afspraken m.b.t. railtype etc. staan allemaal in het Baanconcept.
Als je het nog niet hebt maar wel wil hebben dan stuur ik het je toe.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2027 Gepost op: 24 October 2016, 18:40:09 »
Vandaag weer even testgereden op de baan met de keerlussen.
Ik heb de boog op de ene keerlus iets verlegd omdat ik hem niet mooi vond.
En ik heb een likje ATF op de rails gesmeerd.
De Beyer Garratt heeft een uur of 3 zijn benen kunnen strekken en dat ging nu probleemloos.
Maar de oude Hornby GWR Saint gaat nog steeds hortend en stotend over de baan.
De stroomopname van de oude Hornby loks is niet geweldig goed geregeld.
Het gaat via twee of drie wielen van de lok op de ene rail en twee wielen van de tender op de andere rail.
Sja, het zou natuurlijk moeten kunnen..... :-\

De rest van de week heb ik niet veel tijd meer.
De volgende keer komt de andere keerlus aan de beurt.
De Peco isolasjes in de bocht moeten nog vervangen worden door de stijvere lasjes van Tillig.

Ik moet ook nog stroom meten. Daarvoor ga ik volgende week de beide secties direct met de z21 aansturen.
De Beyer Garrat heeft een enorm lange wielbasis, maar maakt van de sectie overgang geen enkel probleem en gaat er zonder haperingen overheen.
Dat kan niet gezegd worden van de Fowler tank en de Saint. Maar de wielen van de Fowler zijn smerig, de Saint hapert op de hele baan en beide loks hebben nogal grote flenzen, waardoor ze opgetild kunnen worden door de 3D-geprinte isolas.
De wielen van de Fowler worden weer schoongemaakt en van de Saint wordt de decoder vervangen door een met Stay-alive, gewoon om eens te kijken of dat werkt.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2028 Gepost op: 26 October 2016, 18:27:56 »
Vanmiddag even één sectie van de baan gemaakt en hem rechtstreeks op de z21 aangesloten met de kleine voeding van 2A.
Daarna met de app gekeken hoeveel stroom er getrokken werd.
Ik reed met de Beyer Garratt, die heeft 2 motoren.
Er kwamen waardes van 220 - 300mA te voorschijn.
Bij het in-, uitrijden en doorgaan van de keerlus werden de waardes niet of nauwelijks hoger. Ze fluctueerden 50 - 60 mA.

Toch stopte de lok een paar keer bij het in- en uitrijden van keerlus 2. Dat is - ik noem hem maar de Duitse - keerlus.
Op de muis en de foon stond dan de kortsluitmelding met de "bliksem".
Met de 3A voedingen had ik daar eerder deze week geen last van.
De andere keerlus met de Dual Frog juicer gaf geen krimp. Die hoor je ook niet schakelen.
Het lijkt er dus op dat er heel even een hoge stroom getrokken wordt ter hoogte van keerlus 2. Die stroom krijg ik niet gemeten. Het is mogelijk dat er niet continu maar bijv. elke seconde een keer gemeten wordt.
Ik zou verwachten dat ik dan op een gegeven moment iets zou moeten kunnen zien. Maar nee hoor, niks. Alles bleef netjes dik onder de 300 mA.

Ik heb daarna een stroommeetsnoertje gemaakt om met met de Vloek stroom te kunnen meten.
Dat snoertje heb ik ter hoogte van de railonderbreking tussen de busdraden gezet.
Ook daar kreeg ik dezelfde waardes, alles bleef behoorlijk onder de 300 mA. Als de lok in keerlus 2 reed, dan gaf hij slechts 40 mA aan, daar meet hij dus geen rijstroom. Daarna, op mijn bak, ging het weer naar de 250.

Onderweg naar huis bedacht ik me, dat ik nog een opstelling ga maken met een 3A voeding, waarbij ik op een ander punt met de Vloek stroom kan meten. Dan zet ik die tussen de booster en de bus i.p.v. tussen de busdraden in.
Dat zal wel a.s. vrijdag worden.

Leen.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2029 Gepost op: 26 October 2016, 20:22:59 »
Een Vloek multimeter is doorgaans erg langzaam. Het kan daardoor goed zijn dat er een stroompiek is bij het inrijden van de keerlus. Het je behoefte om die piek te meten? Dan kan ik misschien eens rondkijken, ik dacht dat mijn broer daat apparatuur voor heeft.
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2030 Gepost op: 26 October 2016, 20:31:42 »
Ja, het is de bedoeling dat we weten hoeveel stroom de keerlusmodules vragen.
Dit n.a.v. de storingen die we op de laatste rijdag hadden.
Dus als jij iets kan regelen, dan graag.
De z21 is zeker te langzaam, van de Vloek weet ik niet hoe snel hij is.
Ik heb hem op max gezet, maar zag geen toename van de waarde.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2031 Gepost op: 26 October 2016, 21:46:01 »
Zojuist las ik dat de Roco 10813 wifi muis nu pas in week 49 geleverd gaat worden.
Dat is te laat om hem op 12 november al te kunnen gebruiken.  :-\

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2032 Gepost op: 28 October 2016, 19:53:33 »
Vanmiddag weer stroom gemeten.
Ik zette de Vloek op "Max" en daarna liep hij een keer op tot 860 mA. Zo'n hoge waarde wordt bereikt als de lok ter hoogte van een keerlus is, meestal keerlus 2.

De z21 met de kleine 2A voeding ging soms opnieuw in de "STOP" stand als de lok keerlus 2 in- of uitreed.
Na het indrukken van de "Stop" knop op de muis kon ik daarna wel weer verder, maar één keer niet.
Toen bleef de z21 rood knipperen en de muis gaf niets aan, vreemd hoor.  ???
Ik heb de stekker eruit getrokken en daarna weer erin gedaan.
Toen werkte alles weer normaal en stond er ineens 2528 mA op de Vloek.

Daarna heb ik op de z21 een boosterkastje aangesloten en die met 3A gevoed.
Het spoor werd ook nu in één sectie door de booster gevoed. De z21 was nu niet meer met de rails verbonden.
Daarna verliep alles vlekkeloos, er werd niet meer gestopt.
Ik maakte wel zelf een keer een kortsluiting en toen stond er ineens ca. 3,5 A op het display.

De Beyer Garratt lok loopt echt supermooi, maar bij achteruitrijden ontspoort hij soms in 2 van de wissels.
Ik heb naar de B2B's gekeken en het lijkt erop dat de wielen er nogal snel en onzorgvuldig opgezet zijn. Er zit een paar tiende mm verschil tussen de diverse assen.
Dat kan net genoeg zijn om op wissels te ontsporen.
Ik heb hem nu in de shed en dan plak ik ook gelijk de buffer er weer op.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2033 Gepost op: 28 October 2016, 20:09:37 »
Het blijft een puzzel... ???
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2034 Gepost op: 28 October 2016, 20:20:47 »
Die lok is zeker een puzzel.
Hij loopt echt ongelooflijk mooi, maar toch is hij slecht en onzorgvuldig geassembleerd.
Eigenlijk zou je zo'n lok helemaal uit elkaar moeten halen en hem dan zelf weer in elkaar zetten.
Nu ga ik alleen de wielen nalopen en wat losse onderdelen vastplakken.
De glimmende handrails laat ik nog maar even zo.... :-\

Voor wat de baan betreft lijkt het met de 3A schakelende voedingen goed te lopen.
Over 2 weken weten we meer.
Ik ben van plan om een extra keerlusmodule, een Dual Frog Juicer, te kopen.
Ray wil hem evt. in Warley ophalen.
De Dual Frog Juicer heeft maar 2 onderbrekingen in de rails nodig en je hoort hem niet schakelen of zo.
Die andere hoor je steeds klikken en die doet het nu ook prima, maar voor een reserve heb ik liever de DFJ.
Die kun je evt. ook nog als Frog Juicer gebruiken als je hem op het puntstuk van een wissel aansluit.

Volgende week heb ik 3 WAMmen, dus dan heb ik twee treinenspelers erbij nodig om ze uit te proberen.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2035 Gepost op: 28 October 2016, 21:08:05 »
Reken nog even niet op mij, het is hartstikke druk in het winkeltje. Als de Man met de Baard weer naar Spanje is heb ik door de weeks weer tijd...
Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2036 Gepost op: 28 October 2016, 23:17:25 »
.......de Man met de Baard weer naar Spanje...

Een Saint, dus....

De eerste Hornby GWR Saint is nu zo´n 30 jaar oud - het was een model van de 2920 St. David - en het is er dus nog een met tenderdrive. Die van mij is GWR 2918 Saint Catherine uit 1994. Ik vond hem een keer in Houten.
Het was in zijn eerste dagen een fraai model, maar Hornby zou hem onderhand eens moeten updaten.
De lok reed eerder deze week haperend over de baan en ook na een paar uur bleef hij haperen. Slechte stroomopname is daarvan de oorzaak. De stroomopname op de lok loopt vanaf de ene rail door de ongeìsoleerde wielen aan een kant via het live chassis naar een pen, die in een op de tender gemonteerd gat past. Om het gat heen zitten twee koperen strippen, die de stroom naar de motor moeten brengen. Twee tenderwielen brengen de stroom van de andere rail via het tenderchassis naar de motor. Als het werkt is het prima, maar vaak werkt de stroomdoorgave niet goed en dan kun je dagenlang naar de oorzaak zoeken, maar het is eigenlijk beter om zo'n lok gelijk te verbouwen met een goede stroomdoorgifte.
Ik heb bedacht dat een decoder met Stay-alive, een soort condensator, misschien ook een oplossing zou kunnen zijn.
Daarom heb ik nu een DCC/Concepts decoder met Stay-alive (rechts op de foto) opgezocht en die alvast aan de motor en het chassis vastgemaakt.


Op de losse draadjes zit nagellak, dat moet nog even drogen.
Daarna rol ik de boel op en plak ik de decoder en de Stay-alive met plakband vast.
De kap past er daarna nog net overheen.
Hopelijk gaat hij door deze ingreep een flink stuk beter lopen, maar zo mooi als de Beyer Garratt zal hij het vast niet gaan doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2016, 23:31:18 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2037 Gepost op: 30 October 2016, 19:44:00 »
Afgelopen dagen een nieuwe module bak gemaakt om tussen de grote boog te plaatsen om zo een grote u te maken.

 
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2038 Gepost op: 30 October 2016, 20:51:54 »
Dat ziet er mooi uit, Henk.
Hoeveel ruimte hebben we dan om "op het plein" rond te lopen en een terrasje te pikken?

Leen.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2039 Gepost op: 30 October 2016, 21:11:10 »
Geen idee Leen. Ik moet de zitkamer leeghalen dan kan ik de hele boog in elkaar zetten, maar dat levert een klein probleempje op met de lady of the house.
Mvg Henk.