Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 733232 keer)

draisinenl

• Offline Offline
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1320 Gepost op: 07 January 2016, 20:31:48 »
Leen,

Ik ga morgen eens pielen met het instellen van de loks in de Z21 app.. Voor noodgevallen gaat de muis ook mee...

Post nog even de lijst met lokadressen...

Ik neem waarschijnlijk mijn O2 en Beatie welltank mee en als special de Derby Lightweight set en natuurlijk de prachtige LT Lok van Heljan..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1321 Gepost op: 07 January 2016, 20:57:21 »
De lokadressen staan altijd in het Baanconcept.
Hierbij nogmaals op speciaal verzoek:

en Rolph krijgt adres 43, 44 en 45 voor resp. ROLP1, ROLP2 en ROLP3.

Het is natuurlijk mogelijk dat ze bij de forumbaan onze adressen niet voor ons meer vrij houden, maar opnieuw gebruiken.
In dat geval zou de laatste kolom dus niet meer kloppen en dan moeten we dat een keer aanpassen.

Mvg,

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2016, 11:34:04 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1322 Gepost op: 09 January 2016, 21:02:53 »
Vandaag in Rijswijk geweest met Henk, Michael en Jan, onze aandeelhouder.
Ik vind Rijswijk altijd een van de meest sfeervolle beurzen en deze keer was het ook weer prima.
Helaas was ik mijn mobiel en ook mijn fototoestel weer eens vergeten, dus ik heb geen plaatjes.
Er was nu ook een nieuwe standhouder met Britse bouwkitjes van Metcalfe, Ancorton etc. Die komt ook naar Houten.
Verder weinig Brits gezien, er was niet veel Bachmann en Hornby te koop.

We hebben een reuze leuke dag gehad met elkaar en met de mensen die we tegenkwamen. We hebben best een hele tijd heel gezellig ge-oh'd met de mannen van de BNLS-forumbaan, het was als vanouds.
Jan heeft zijn bak van het schaduwstation nu in levenden lijve gezien en heeft hem goedgekeurd.  ;)

Thuisgekomen lag de nieuwe CDU op mij te wachten dus we kunnen a.s. woensdag het schaduwstation volledig uittesten.
Ik zal de z21 ook meenemen, dan kunnen we die gelijk ook testen.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1323 Gepost op: 11 January 2016, 22:13:51 »
Aan alle BMB-ers,

Op Oudejaarsdag heb ik de nieuwe kleine bogen bij Henk gebracht, omdat hij aangeboden heeft om ze volgens ons nieuwe idee te maken.
Maar aangezien hij nu besloten heeft om een weekje op familiebezoek te gaan betekent dat, dat hij er eigenlijk tot 6 februari nauwelijks nog tijd voor heeft (jetlag, werk etc.). Daarmee is het onzeker geworden dat we de nieuwe bogen op tijd voor 6 februari af krijgen.
Natuurlijk kunnen we op 6 februari gewoon rijden, want we hebben onze oude bogen nog. Maar met het nieuwe idee hebben we er nl. geen bakken meer voor nodig en dat bespaart ons veel transportruimte. Het zou daarom natuurlijk wel heel mooi zijn als we op 6 februari kunnen kijken of het in de praktijk ook goed werkt.

Daarom gaan wij samen tòch nog een poging wagen om op 6 februari minstens één halve nieuwe boog klaar te hebben.
A.s. donderdag òf zaterdag (dat moeten we samen nog afspreken) gaan we er in de werkplaats van René een begin mee maken. Als Henk er dan tussenuit is kan ik er gewoon mee door (als het niet te koud wordt tenminste  :-\).
Het gaat er deze week om dat we de eerste twee bogen als prototype voor de andere 6 kunnen maken en ook dat we de nieuwe ophanging goed hebben. Daarna is het alleen nog maar een kwestie van bogen en ophanging kopiëren en de rails erop leggen. De rails van de oude bogen hebben we al, maar ik wil proberen om een paar cm extra te winnen aan de kant van de BB. Op de BB moeten onze sporen van 50,5mm hart-op-hart naar 60mm op de bogen en met onze overgangen is een paar cm voor wat extra flexibiliteit nooit weg.

Er staat al een lange rij klaar om als datum voor de middellijn van de cirkel te dienen. Als we de halve cirkel op de grond (kan niet anders) uitgetekend hebben, dan leggen we de bogen erop en kijken hoe we ze moeten afzagen. Ik heb dat vorige keer ook zo gedaan. De rij geeft a.h.w. aan waar de BB ophoudt. Als we de twee bogen eenmaal klaar hebben, dan moeten eerst de gaten erin geboord worden en dan kunnen we ze kopiëren.
Henk heeft bedacht hoe we de bogen ophangen dus hopelijk kunnen we alvast 1 ophangset klaar krijgen.

Mocht je deze week of later willen helpen (of alleen komen kijken  ;D) laat het dan s.v.p. even weten.

Mvg,

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2016, 22:36:13 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1324 Gepost op: 13 January 2016, 22:25:31 »
Net terug uit Best.

Werner en ik hebben vandaag het schaduwstation getest. Om 13h00 kwam ik aan in Best, een beetje laat omdat Werner tot die tijd in beslag genomen werd door EMV-aciviteiten.
EMV activiteiten waren er zeker. Overal om me heen waren mensen met hun projecten bezig.
Er werden dingen besproken:

Er werd een CDU geïnspecteerd:

Ja, er was zelfs iemand druk aan zijn bak aan het bouwen:

De bak in aanbouw:

En nog veel meer. Ik heb lang niet overal foto's van gemaakt, want het schaduwstation moest ook nog getest worden.
Nou, en dat bleek dus niet goed te werken. Dus kijken waar het aan kon liggen:

Zoeken, zoeken, zoeken en meten -  er is nog nooit zoveel ohm gemeten als vandaag  ;) -  en als dit.... en als dat.... Dus dingen veranderd die waarschijnlijk achteraf niet nodig zouden zijn:

Het bleek uiteindelijk te liggen aan de niet-standaard bedrading van de 25-polige kabel, waarbij pin 1 en pin 25 doorverbonden waren. Wij gingen ervan uit dat alle pinnen 1 op 1 doorverbonden waren en werden zodoende weer eens flink op het verkeerde been gezet.  :-[
Maar goed....je leert elke dag.  ;)

Om een uur of 7 hadden we eindelijk de vaudten eruit en werkten de wissels allemaal naar behoren: de Conrad wisselaandrijvingen op bak A met ingebouwde slimme beveiliging, en op bak D de Peco PL-10's met opgebouwde PL-13 voor de puntstukschakeling, die met 1, 2 of 3 tegelijk geschakeld kunnen worden. Alles werkt simpel analoog zonder toeters en bellen, want de BMB-deelnemers willen het KISS.

Na het eten deden we de rijproef met de Class 37 van Werner. Die verliep vlekkeloos. Werner heeft een fraai schakelpaneel gemaakt en ook dat werkt perfect. In het begin is het allemaal even wennen en loop je als leek even te zoeken welke schakelaar bij welke wissel hoort. Aan de stand van de schakelaar kun je de rijrichting zien, dus het is eigenlijk heel duidelijk en beter foolproof kan het bijna niet gemaakt worden. Ook de dode stopsecties werkten: met een druk op de knop kun je de sectie weer live krijgen en gaat de trein rijden.

Tegen 21h00 hebben we de boel opgeruimd en togen we huiswaarts.

Hierbij nog wat foto's:
Het complete schaduwstation van 3m 60 lang:

Het schakelpaneel met de prominente stopknop:

De Class 37 oogt wat iel op het schaduwstation:

Ho! Hij flikkert er zowat vanaf....  >:(

Hoera! Blij dat het eindelijk goed werkt:

En dat geldt zeker ook voor mij.
Nu kunnen we op 6 februari eindelijk eens laten zien waartoe we operationeel in staat zijn!  ::)

Met dank aan de mensen die ons probeerden te helpen en zeker aan de gastvrije EMV, waardoor we lekker comfortabel tot laat aan ons schaduwstation konden prutsen.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2016, 09:57:39 door St00mboy »

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #1325 Gepost op: 14 January 2016, 07:30:38 »
Helemaal  (y) heren  (y)

Henk.
Mvg Henk.

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #1326 Gepost op: 14 January 2016, 10:53:57 »
Het was wel even ploeteren. Altijd frustrerend dat je zo lang bezig bent met een ogenschijnlijk klein probleem. Maar uiteindelijk voldaan toen mijn tractor over de bakken reed. Op naar 6 februari!

Werner

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1327 Gepost op: 14 January 2016, 11:13:25 »
Van tevoren weet je dat er bijna altijd iets mis gaat, alleen weet je niet wat.
Achteraf is het eigenlijk doodsimpel.
Nu denk je: "Ooooh, waarom hebben we daar toch niet eerder aan gedacht...... :'("
Het is weer eens typisch een staaltje van de koe en de kont.

Maar eind goed, al goed.
Ja, dat moet op 6 februari dan maar blijken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2016, 11:15:35 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1328 Gepost op: 14 January 2016, 17:14:09 »
Vanwege de verre familietrip van Henk heeft hij nu even minder tijd voor de BMB. Logisch, want wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen.
Daarom kon Henk vandaag niet, en kan hij misschien ook a.s. zaterdag niet komen om ter voorbereiding van 6 februari met de bogen te beginnen.
Dus, ook omdat het lekker weer was, ben ik maar alvast begonnen.
Het was koud en er waaide een kille wind, maar met de deur dicht was het aardig te doen.

Ik heb dus zojuist 4 van de nieuwe kleine bogen op maat gemaakt.
Met de oude bogen als hulp stelde het niet zoveel voor: een beetje zagen en schuren en dat was het.
Ze zijn nu tot op ca. 1mm nagenoeg identiek.
De binnenradius wordt iets groter dan 24" en de buitenradius wordt 6 cm groter, dus iets van 69 à 70 cm.
Aan de kant van de BB krijgen we nu een paar cm extra lengte om van 50,5 naar 60mm h-o-h  te komen.
Het stuk van de BB naar de boog is bij ons alleen voor de grote bogen gedefinieerd. Voor de kleine bogen is het een kwestie van zo goed mogelijk en dat wordt nu dus weer ietsje makkelijker.
Er ligt nu ook een extra 5e boog op maat om als mal te dienen voor onze tweede set bogen.

Verder ben ik met een proefje bezig om plastic (geen PE) op hout gelijmd te krijgen. Ik heb 3 stukjes op ply gelijmd en vastgeklemd: 1 met bruislijm, 1 met Evostick (soort Bisonkit), 1 met PVC-lijm op het plastic en bruislijm op het hout. Morgen ga ik kijken of er eentje is die echt heel goed vastzit. Als dat zo is, dan kan ik de opstaande zijkanten gewoon van plastic strip maken. Dat is functioneel en sterk genoeg voor transport.

De bogen moeten aan de BB-zijde in een bracket komen. Dat lijkt me niet zo'n probleem, even kijken of er nog een stuk hout voor te vinden is. In het midden waar de twee bogen bij elkaar komen moeten zij ondersteund worden. Henk had daar iets voor bedacht, en hierover en over de opstaande zijkanten moeten we nog maar even overleg hebben vóór hij de wijde wereld in gaat.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2016, 19:18:28 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1329 Gepost op: 15 January 2016, 21:05:58 »
Vanmiddag kwam het resultaat van de lijmproef: die met de Evostick voldeed niet. Deze soort Bison-kit lag op het materiaal en kleefde het een beetje aan elkaar, je kon het vrij makkelijk lostrekken.
De andere twee zaten aardig vast. Vooral van de bruislijm met PVC lijm heb ik de indruk dat hij wel eens zou kunnen voldoen, want die zat goed vast en er zat na het lostrekken nog plastic aan het hout en v.v.
Het hout is 8mm dik en hopelijk hechten de 2 soorten lijm goed aan elkaar.
Dit ga ik nu dus toepassen op 2 van de bogen met het oog op 6 februari.

Vandaag eerst maar naar de Hornbach en daarna verder gegaan met de opstaande randen aan de buitenkant van de bogen.
Hier zit er een boog in de bankschroef met een opgeplakte plastic rand van 30mm hoog  x 2mm dik:

Aan de buitenkant zitten klinknagels om te zorgen dat hij goed aangeklemd wordt.
Hornbach had ook zo'n plastic strip van 3mm dik, maar de lengte van 2m komt erg ongunstig uit. Mijn strip is 2m60.
De vraag is of de opstaande rand van 2mm stevig genoeg is als de lijm goed hard geworden is.
Anders moet er toch maar 3mm komen.

Dit is het idee:

Links zie je nog net het schaduwstation, waar de boog tegenaan ligt. De opstaande rand is net zo hoog als op onze boogbakken en dat zou hoog genoeg moeten zijn om te zorgen dat je treinen niet naar beneden kunnen flikkeren.
Voor de beeldvorming hier met provisorisch de rails erop:

En hier een indruk vanaf bak A van het schaduwstation:

Sorry, verkeerd gefocused.  :-\

Nu als het droog is eerst de sporen erop tekenen en monteren.

Leen
« Laatst bewerkt op: 15 January 2016, 21:25:39 door St00mboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1330 Gepost op: 21 January 2016, 03:55:43 »
Heren, vanuit een tropisch warm Aruba : chapeau! Wat een vorderingen, geweldig! Tot 6 februari, ik kijk er naar uit!
Groeten, Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1331 Gepost op: 21 January 2016, 11:28:45 »
Als het nou allemaal maar goed werrukt....  ::)

Als je genoeg hebt van het vervelen in de zon dan kom je me maar een dagje hellupuh.

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1332 Gepost op: 23 January 2016, 03:25:10 »
Nou... das wel een goed idee, maar we zijn hier nog een week en daarna een week de tijd nodig om het winkeltje weer op te starten. Dus voor 6 feb gaat het niet lukken...daarna zeker wel. Komt goed!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1333 Gepost op: 25 January 2016, 18:01:58 »
We hebben vanaf nu een tweede brug.
Dus als we geen bakken hebben kunnen we toch een rondje rijden.  ;D

Leen.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #1334 Gepost op: 25 January 2016, 20:40:49 »
Leen, stelpoten komen eraan..drukke week achter de rug met o.a het 50 jarig huwelijk van ijn ouders..