Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846568 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17010 Gepost op: 10 december 2020, 14:38:19 »
Zoals in diverse posts hierboven beschreven heb ik een flink aantal rijtuigen voorzien van magnetische Hunt koppelingen. Zoals alle koppelingen hebben die voor- en nadelen.
De voordelen:
1) Hunt koppelingen bieden veel verschillende varianten om de tension lock koppeling van allerlei Brits materieel gemakkelijk te kunnen vervangen. Daarin zijn ze eigenlijk uniek. Alleen voor meegegoten koppelingen blijft het nog even lastig.
2) Hunt koppelingen zijn met zo'n € 0,80 per stuk niet duur.
3) De magnetische kracht is groot genoeg voor lange treinen van 12 à 13 rijtuigen (getest) en misschien wel meer (niet getest).
4) Original, Elite en Buckeye koppelingen zijn door elkaar te gebruiken.
5) Gemakkelijk met de hand te ontkoppelen.

Maar er zijn ook nadelen:
1) Hunt koppelingen moeten met de hand ontkoppeld worden. Er bestaat geen ontkoppelrail o.i.d. voor.
2) Hunt koppelingen zijn vervaardigd uit een soort resin. Dat is niet erg buigzaam en breekt bij een incorrecte behandeling.
3) De NEM poten van de koppelingen zijn nogal dik en passen niet altijd even mooi in de NEM-schachten.
4) Aan de NEM-pootjes zitten geen weerhaakjes, maar rondjes. Afhankelijk van de vorm van de wand van de NEM-schacht kan daardoor de koppeling wel eens losschieten.

Als de koppeling eenmaal zit is punt 2 geen bezwaar meer: het resin lijkt alleen te breken bij zijwaartse kracht. In een trein met rijtuigen is het sterk genoeg. De punten 3 en 4 pak ik aan door de NEM-koppeling even fine te tunnen. Dat doe ik met mijn dunne Japanse vijl:


Hierbij een soort stap-voor-stap handleiding van hoe ik tegenwoordig al mijn Hunt NEM-koppelingen voorbereid:
Hier zien we een Original Close NEM socket koppeling van (iets te) dichtbij. De pootjes zijn nogal aan de dikke kant:


Hier zien we de onder- en bovenkant van deze koppeling:


Aan één kant zijn de pootjes glad en aan de andere kant niet. Links zien we gladde NEM-pootjes en rechts zijn ze niet glad.
Nu even een kijkje op de zijkant. Op het niet mooi gladde NEM-pootje zit op de bovenkant ook nog een uitstekend piefje. Dat is rechts op de foto te zien:


Ik vijl de niet-gladde bovenkant van de NEM-pootjes eerst glad met mijn dunne Japanse vijl:


Daarna vijl ik onderaan het rondje iets weg zodat er a.h.w. een weerhaakje ontstaat:


Daarna pas ik de koppeling in de NEM-schacht van het rijtuig. Meestal gaat hij er niet helemaal in. Het is niet verstandig om hem er dan met veel kracht in te drukken. Tussen de twee pootjes in vijl ik voorzichtig de achterkant van de pootjes iets dunner. Ik begin - als dat er is - met het dikste pootje:


Ik kijk goed dat er aan de achterkant van het rondje ook iets weggevijld wordt, want op dat punt ondervinden de pootjes de meeste weerstand. Dat vijlen moet met beleid, want één verkeerde beweging en er breekt een pootje af. Guess how I know...  :'(
Na het vijlen pas ik nogmaals of de koppeling in de NEM-schacht past, zo nee, dan vijl ik er nog ietsje meer af.

In het begin gebruikte ik meer brute kracht om de koppelingen in de schacht te duwen. "Dan zitten ze gelijk lekker vast", dacht ik, totdat ik het onderdeel met de NEM-schacht (de z.g. camplate) van mijn GWR-rijtuig in tweeën brak:
Het gebroken onderdeel is intussen weer geplakt en de breuk is verstevigd met een stukje styreen strip. Het onderdeel heet "camplate" en is niet los verkrijgbaar. Op de foto zie je ook de eigenaardige vorm van de NEM-schacht:

Op deze foto zie je hoe de NEM-schacht aan één kant smaller is. Dat maakt het er natuurlijk ook niet makkelijker op. Maar sinds ik de koppelingen met wat vijlen voorbereid gaat het allemaal gewoon veel makkelijker, soepeler en sneller. Sja, eigenlijk zou dat gevijl allemaal niet nodig moeten zijn, maar gezien de alternatieven ben ik er dik tevreden mee.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2020, 18:02:08 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17011 Gepost op: 11 december 2020, 12:43:45 »
Heljan heeft maar liefst drie projectupdates gegeven nl. voor de LNER "Tango" O2 en de Ruston & Hornsby 165DE voor 00 en voor de LMS Inspection Saloon voor spoor O.

Leen.

De Ruston & Hornsby 165DE:

Foto © hattons.co.uk






St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17012 Gepost op: 11 december 2020, 13:43:22 »
Het is hier al een paar keer langsgekomen: Hattons publiceert op elke werkdag twee videostreams over uiteenlopende onderwerpen. Hieronder drie links naar wat ik zelf de meest interessante onderwerpen van deze week vind.
Deze videostream gaat over de geschiedenis van de BR Class 33 diesel "Crompton":

<a href="https://www.youtube.com/v/Ud3AsZHlD9o&amp;feature=push-fr&amp;attr_tag=J1l2RqSCdcg54OWR%3A6" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Ud3AsZHlD9o&amp;feature=push-fr&amp;attr_tag=J1l2RqSCdcg54OWR%3A6</a>

Hij begint na 1min 15sec.

Deze gaat over de headcodes in de stoomtijd (deel 1):

<a href="https://www.youtube.com/v/YIhzOADDOhg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/YIhzOADDOhg</a>


De derde gaat over de headcodes in de dieseltijd (deel 2):

<a href="https://www.youtube.com/v/qhGUdRQ_Vag" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/qhGUdRQ_Vag</a>

Natuurlijk zijn er nog andere en volgende week komen er nog veel meer:



De onderwerpen met links voor volgende week:
British locos Abroad - Modelling UK locomotives across the world. De link is: https://www.youtube.com/watch?v=6fESlfLGqaA
How to fit locomotive crews to your models - Steam Era. De link is: https://www.youtube.com/watch?v=FEFgvDLAY7c
Introducing Engineers trains - Real Railway profile. De link is: https://www.youtube.com/watch?v=HP0_0HeJw9k
How to fit locomotive crews to your models - Diesel & Electric era. De link is: https://www.youtube.com/watch?v=M1x9CtpFHs8
Your Model News - OO gauge BR transition era (1960s). De link is: https://www.youtube.com/watch?v=YTt0z5jO6c0
Modelling the West of England in the 1970s - Formations Guide. De link is: https://www.youtube.com/watch?v=pcLf2thfAlg
Identifying bufferbeam fixures and pipework - Steam locos. De link is: https://www.youtube.com/watch?v=3L4ncDSZnF4
Identifying bufferbeam fixures and pipework - Diesel and Electric locos. De link is: https://www.youtube.com/watch?v=D-5pj3anM4I
BR Class 7MT 'Britannia' 4-6-2 - Locomotive profile. De link is https://www.youtube.com/watch?v=Hf9uaebZ7v8
Modelling a winter scene on your layout. De link is https://www.youtube.com/watch?v=pDcpfTv_42s

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 20:43:59 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17013 Gepost op: 12 december 2020, 17:37:22 »
Nadat ik er gisteren even een decoder in geprikt heb heeft vandaag de bijzondere "Yellow Submarine" Class 373 Eurostar zijn eerste rondjes op de BMB-baan gereden. Ik heb er voor het nageslacht maar gelijk een villumpje van gemaakt:

<a href="https://www.youtube.com/v/qfa4343hn1E&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/qfa4343hn1E&amp;feature=youtu.be</a>

Behalve deze Eurostar reden ook nog de Class 52 en een Class 70 van forumlid Christiaan (ChristiaanB) met fraaie, authentieke treinen over de BMB-baan. Voor de liefhebber is dat hier te zien (even iets naar beneden scrollen).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2020, 18:24:45 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17014 Gepost op: 12 december 2020, 18:37:34 »
Een villum van Hornby Magazine over de laatste versie van de LMS/BR Princess Royal Class stoomlok van Hornby:

<a href="https://www.youtube.com/v/bigQkZXZ39s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/bigQkZXZ39s</a>

Na jaren is Hornby er eindelijk in geslaagd om het model van deze lok op een goed niveau te krijgen. Hier staat daar iets meer over geschreven.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2020, 18:41:43 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17015 Gepost op: 12 december 2020, 19:12:00 »
Fraai Leen, bijzondere verschijning zo’n multi color train tussen als dat authentieke treinen. (y) 
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17016 Gepost op: 12 december 2020, 20:58:17 »
Voor de tramliefhebber staan hier een paar mooie foto's van trams in Blackpool.

Op diezelfde pagina staan ook nog andere fraaie kleurenfoto's uit de jaren '80 en '90. Het topic op RMWeb is van Dave F, die de foto's van hemzelf en van zijn vader op het forum vertoont, ik heb het al een paar keer hier in de litter Bin vermeld. Het zijn kleurenfoto's genomen sinds de jaren '60. Er is ook een topic over 1800 zwart-wit foto's die Dave's vader tussen 1947 en 1955 genomen heeft. dat is best bijzonder, want in die tijd werden er lang niet zoveel foto's gemaakt als later. Dat topic is hier te vinden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2020, 21:59:52 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17017 Gepost op: 13 december 2020, 18:33:12 »
Toen Hornby in 1997 zijn eerste 21e eeuwse in China gemaakte revolutionaire lok uitbracht stond ik vooraan in de rij. Het was de BR (SR) Bulleid rebuilt Merchant Navy Pacific "Clan Line", een juweel van een lok, vond ik:


Ik geloof dat hij iets van £65.00 kostte. Dat was toen à ca. Hfl. 3,50 per pond toch nog zo'n Hfl. 225,00, een heel bedrag, oftewel €100,00 in ons huidige buitenlandse geld. ;D  Hoewel hij hier al 23 jaar is heb ik hem nooit eens lekker de benen laten strekken. Misschien dat hij in het begin een paar rondjes over mijn ovaaltje heeft gereden, toen ik dat nog had, maar naar de BMB-rijdagen waar we echt een grote baan hebben, heb ik hem nog nooit meegenomen.

Dat ik afgelopen week mijn kortgekoppelde Bulleid rijtuigen door een LMS Black 5 liet trekken vond ik eigenlijk toch niet helemaal op zijn plaats, ook al zou dat op een museumbaan anno nu best wel kunnen. Vooral nadat Werner afgelopen woensdag zijn unrebuilt Bulleid pacific meegenomen had, vond ik dat ik niet mocht achterblijven en dus ging de "Clan Line" vanmiddag mee voor wat je gerust zijn vuurdoop zou kunnen noemen.  ;D
Ik zette hem voor een sleep van 8 Bulleid rijtuigen, maar hij slipte nog erger dan de Black Five. Dat viel me even flink tegen! OK, de baan zou ietsje vlakker kunnen, daar duik ik deze week nog even in. Toch liet ik hem maar zijn rondjes rijden, maar dat ging niet erg lekker. Ik heb er niet eens een villum van gemaakt, dat zegt eigenlijk al genoeg!  :-\ Niet alleen de sleep rijtuigen, die vorige week nog feilloos over de baan reed, zorgde voor ontsporingen, maar de tender van de lok was het ergste van allemaal. Ik heb hem halverwege maar vervangen door die van de Black Five:


Dat ging weliswaar beter, maar ik begreep dat het deze keer niet mijn dag was. Laten we het erop houden dat ik naar huis ging met een paar flinke apen op mijn schouder. De baan kan op een paar punten wel iets beter en de tender van de Bulleid lok deugt van geen kant. Dit is de tender:


Gaaf ding, zou je zeggen, maar als het om rij-eigenschappen gaat zit het horrorverhaal altijd aan de onderkant:


De koppeling is een jaren '80 Mainline koppeling. OK, voor Hornby was dat in 1997 zeker een mijlpaal, want de vreselijke volvobumper koppeling van op schaal 1m 95 breed was toen nog de standaard. Ja, dat ding is heus 1 hele inch (2,54cm) breed!  :o) - Het voorste Bulleid rijtuig heeft een smalle koppeling en brede en smalle koppelingen werken nu eenmaal nooit lekker samen. Het haakje zit niet in het midden en hoewel officieel beide haken in elkaars beugel moeten grijpen, gebeurt dat in de praktijk niet, zeker niet in bogen. Het gevolg is dat de boel scheefgetrokken wordt met als gevolg een groot risico op ontsporingen. OK, deze koppeling is makkelijk te vervangen en dat doe ik nu gelijk.  (y)  Maar dat is niet het enige: let eens goed op de back-to backs van de wielen op de drie assen. De linker twee zitten ongeveer goed, maar op de rechter ztten de wielen dichter bij elkaar. Dat, samen met de koppeling heet een "recipe for disaster", en dat was het dan ook. Hierbij een close-up van het wiel:


Het wiel is samengesteld uit een plastic middendeel met een metalen ring erom. Als het goed is zitten die solide aan elkaar vast. In dit geval echter is de ring losgekomen. Waarom ze geen "gewoon" wiel van metaal gekozen hebben? Het zal wel weer met pennies te maken hebben.  >:( Ik heb nu de keuze om òf het wiel weer aan elkaar te plakken òf er een nieuw wiel in te zetten, wat ik niet heb. Het betreft namelijk geen normaal type spaakwiel, maar een BFB (Bulleid-Firth-Brown) type wiel:

Foto © wikipedia.org

Met mijn aversie tegen lijm denk ik dat ik het wiel maar met loctite 601 probeer te repareren.  ::)

De sleep Bulleid rijtuigen, die eerder deze week urenlang vlekkeloos in de rails bleven, deden er vandaag ook nog een schepje bovenop. Behalve de ontsporingen achter de tender waren er nog twee of drie rijtuigen, die elkaar blijkbaar niet erg mochten. Nader onderzoek leverde op dat de Hunt koppeling, die ik op de bogie van het achterste rijtuig had geschroefd, er niet helemaal recht op zat en het voorgaande rijtuig scheef trok. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik dat na montage inderdaad opmerkte, maar dacht ermee weg te zullen komen. Maar nee dus.  :-[ :-[ Verder zitten er op alle rijtuigen min één nog plastic wielen, die op de as niet alle precies op 14,3 mm afstand van elkaar zitten. Ik wil ze nog vervangen door metalen exemplaren, maar die zijn op dit moment nauwelijks te koop en ik vind ze bovendien te duur geworden. Toen Bachmann en Hornby met hun "metal wheelsets" uitkwamen kostten ze iets van £3.50 - 4.00 voor 10 assen met wielen. Nu betaal je er maar liefst £14.00 voor. Voor mijn sleepje Bulleids van 10 rijtuigen - en er liggen nog meer rijtuigen op metalen wielen te wachten - kost dat £56.00, meer dan €60,00, plus verzendkosten. Na de Brexit komt daar nog €13,00 aan inklaringskosten bij. Dat zijn de kosten die worden berekend voor het voorrecht om BTW over je pakket te mogen betalen, wen er maar vast aan.  >:( Laten we het er maar op houden dat ik niet tevreden met deze situatie ben, maar er komt wel een oplossing voor deze rijtuigen. O, en de politiek zal daar zeker niet voor zorgen, die zorgt alleen maar voor problemen... brombromgrom.... . >:(

Gelukkig ging er vanmiddag ook nog wèl iets goed. Voor de geïnteresseerde staat dat hier vermeld.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2020, 11:44:50 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17018 Gepost op: 13 december 2020, 20:36:33 »
Een paar mensen, waaronder ikzelf - dat mag duidelijk zijn - zijn best enthousiast over het gebruik van de magnetische Hunt koppelingen op rijtuigen. Ik heb hierboven de voor- en nadelen al proberen te beschrijven, maar ondertussen ga ik onverdroten door met het aanbrengen van deze koppelingen op mijn rijtuigen met het doel om ze korter te koppelen en een betrouwbaarder rijgedrag te bewerkstelligen dan met de traditionele tension lock koppelingen. Natuurlijk worden de koppelingen op de BMB-baan uitentreuren getest, waarbij ik af en toe weer tegen verrassingen oploop. Meestal - maar niet altijd - worden die verrassingen veroorzaakt door een onvolkomenheid ergens in de baan. Het ligt nu eenmaal niet op alle plekken 100% perfect.

Naast de voor- en nadelen van deze Hunt koppelingen is er nog één fenomeen van magnetische koppelingen in het algemeen waarvan ik de implicaties nog niet goed kan doorgronden. Door het samenkoppelen van twee rijtuigbogies van mijn oude rijtuigen creër ik door de kracht van de magneten a.h.w. één enkele bijna rigide bogie met een lengte van twee bogies plus tussenruimte, bij elkaar zeker een cm of 10. Hierdoor zouden in bepaalde gevallen, en zeker in krappe bogen en wissels, ontsporingen kunnen ontstaan doordat de boel in de rails gaat wringen. Ik test de Hunt koppelingen in bogen met in principe een 61 cm minimale radius, maar krijg in sommige gevallen toch de indruk dat een ontsporing misschien het gevolg zou kunnen zijn van deze te lange wielbasis, vooral in gevallen waarbij ik de indruk heb dat de boog of het wissel niet "lekker" ligt, m.a.w. misschien niet vlak ligt of toch iets minder is dan onze 61 cm. Bij kortkoppelmechanieken met een z.g. camplate, zoals die we op modernere rijtuigen aantreffen speelt dit overigens geen rol.

Het leuke (en tegelijk minder leuke  :-\) van Hunt koppelingen is, dat zij dat bewuste fenomeen blijkbaar ook onderkend hebben en daarop gelijk een nieuwe "pivoting" koppeling uitbrengen. Deze koppeling zal dit "probleem" ongetwijfeld oplossen, maar vanwege de "pivot", het draaipunt, is het technisch weer iets minder ongecompliceerd en de gevolgen daarvan kunnen we nu nog helemaal niet inschatten.

De Hunt "pivoting" koppeling:

Foto © westhillwagonworks.co.uk

Ondertussen hebben we al flink met Hunt koppelingen op de BMB-baan gereden en zijn de resultaten heel positief. De recensies op RMWeb zijn ook een belangrijke graadmeter en er zijn tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve ervaringen, ik heb zelfs nog geen enkel negatief commentaar kunnen ontdekken. Maar wij hier in het kikkerlandje blijven kritisch en worstelen gewoon maar door....  ;) Eén ding is zeker: het is jammer, maar als je echt goed wil rijden dan volstaan onze meegeleverde tension lock koppelingen, ook de smalle, eigenlijk niet.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2020, 11:50:34 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17019 Gepost op: 13 december 2020, 22:51:40 »
.........................................


Het wiel is samengesteld uit een plastic middendeel met een metalen ring erom. Als het goed is zitten die solide aan elkaar vast. In dit geval echter is de ring losgekomen.

Het wiel is inmiddels ge-"loctited". Toen ik goed keek bleek er op de voorste asje ook nog een wielring losgegaan te zijn. Dat is balen, maar gelukkig zag ik het nog op tijd, dus die zou nu ook weer vast moeten zitten. De andere ringen lijken nog wel goed vast te zitten. Hier liggen de schuldige te drogen naast de nieuwe koppeling:


Morgen checken of ze goed vast zitten en of de B2B (back-to-back) maat ongeveer klopt.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17020 Gepost op: 14 december 2020, 21:16:48 »
Kennen we hem nog, het lellebel wat gisteren door steeds te ontsporen zoveel menselijk leed en onheil veroorzaakte?  :'(:


De tender van de Clan Line zit weer in elkaar, er zit nu een nieuwe smalle tension lock koppeling op en de wielringen zitten met Loctite 601 weer muurvast, zo lijkt het althans. Voor de back-to-backs van de wielen meet ik nu netjes 14,4mm.  (y) Nu de lok nog even servicen en dan kan hij morgen de baan weer op.  (y)

Vanmiddag na het net iets beter op hoogte afstellen van de baan nog even een rondje op snelheid met 10 BR (SR) Bulleid rijtuigen achter de LMS Black Five gereden:

<a href="https://www.youtube.com/v/l7DVKrt_GUY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/l7DVKrt_GUY</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2020, 21:35:38 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17021 Gepost op: 15 december 2020, 13:17:44 »
In deze livestream video wordt uitgelegd hoe je poppetjes in een stoomlok kan plakken. Zoals bij een live-uitzending gebruikelijk is zijn er wel eens technische problemen, maar uiteindelijk komt het allemaal weer goed:

<a href="https://www.youtube.com/v/FEFgvDLAY7c" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FEFgvDLAY7c</a>

...en als je toch bezig bent kun je maar beter gelijk echte steenkool in de bunker doen:

<a href="https://www.youtube.com/v/1IxdcRW-Irk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/1IxdcRW-Irk</a>

...en wil je ook sound in je lok? Dan kun je overwegen om er een goedkope TTS sound decoder in monteren:

<a href="https://www.youtube.com/v/LPlqh8YONHk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/LPlqh8YONHk</a>

In alle video's begint de voorstelling na ca. 50 seconden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2020, 13:30:02 door St00mboy »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17022 Gepost op: 15 december 2020, 14:44:48 »
Vandaag eens even bezig geweest om mijn LNER J15 wat te verfraaien en te weatheren.
Onder andere een weatherboard geplaatst, dat is een schot op de tender om de cabine wat af te schermen met slecht weer.



Ook zijn echte kolen toegevoegd en een headlight geplaatst, de crew volgt binnen kort.
Het weatheren van de tender volgt zodra de rest droog is.



Hij is dus nog niet helemaal klaar, maar al wel een stuk beter dan dat Hornby hem geleverd heeft.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17023 Gepost op: 15 december 2020, 16:52:03 »
Oxford Rail brengt fraaie 12T tankwagens uit in Private owner livery. Er komen nog meer varianten, o.a eentje van BP geschikt voor Era 3 en 4.


Foto: Hattons Model Railway

Gr, Hans

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17024 Gepost op: 15 december 2020, 17:45:48 »
Mooi Sjoerd !
Heb je dat weather board zelf gemaakt?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders