Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 19:17:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:10:19
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 19:07:39
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 18:27:44
Tickets Modelspoordagen 2026 door Theovh
Vandaag om 18:26:18
Project X...... door orientexpress
Vandaag om 18:20:12
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30

Auteur Topic: Roco wissel en 2-kleurensein laten samenwerken, hulp gevraagd  (gelezen 9867 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: Roco wissel en 2-kleurensein laten samenwerken, hulp gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 21 April 2015, 20:10:37 »
Nou ja, de reacties zijn op zijn minst bijzonder en vijandig te noemen. Anywayz, ik krijg het idee dat hij hetzelfde bedoeld, maar het verkeerd om zegt. Dat lees ik tussen de regels door in ieder geval. Als we ons dan gaan gedragen als linguïsten in plaats van als modelbouwers, tsja, dan vind ik dat behoorlijk ongastvrij en een tikkeltje autistisch. Anywayz, het schema lijkt me duidelijk genoeg, wissel aan de ene kant aansluiten, aan de andere kant het sein, nu nog een schakelaar om dat ding te bedienen en klaar is Kees...
Spoor 0 adept

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 21 April 2015, 20:46:37 »
Als het digitaal is, kunnen dan de wisseldecoder en de seindecoder dan niet op hetzelfde adres gezet worden? Of denk ik dan weer te simpel?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 21 April 2015, 21:32:11 »
Het kastje met nummer 5546 in het schema is niet meer of minder dan een schakelkastje, waarmee je en de wissel bedient en het sein bedient zie http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/5222-02-DE,%20GB.pdf en http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/5546_98647_02_DE-GB_web.pdf .

De groene stand van het sein komt dan overeen met de rechtdoor (groene) stand van de wissel en de gele stand van het sein met de afbuigende (gele) stand van de wissel, de rode stand van het sein is onafhankelijk van de wisselstand.

De trein is aangekomen voor het inrijsein wat op rood staat, het spoor achter de wissel in de afbuigende stand is vrij, Erik drukt op het gele knopje, zowel de wissel als wel het sein springt in de gele stand.

Erik moet gewoon het schema volgen, alleen moet hij voorlopig even alle aansluitingen naar de rails vergeten, die zijn bedoeld voor automatisering door stroomonderbreking.

MVG, Caterpillar

Erik (zaanstad-west)

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 21 April 2015, 21:50:39 »

Dank je wel voor je reactie en ook je steun.....en nee ik begrijp niet alles...daarom wil ik hier leren
Je benadering van het schema is inderdaad mijn wens.
Echter vanuit de rocowissel met ingebouwd 61195 komen de draadjes rood zwart groen.
In het viessmann schema dat ik wil volgen komen uit de wissel blauw geel blauw...
Hier loop ik even vast....en dat is de basis geweest van mijn vraag alhier.
(Heb nu gelijk een deel van de leden beter leren kennen )
« Laatst bewerkt op: 21 April 2015, 22:30:49 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
Roco rijder met slave and master multimaus

Erik (zaanstad-west)

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 21 April 2015, 21:56:43 »
Nou ja, de reacties zijn op zijn minst bijzonder en vijandig te noemen. Anywayz, ik krijg het idee dat hij hetzelfde bedoeld, maar het verkeerd om zegt. Dat lees ik tussen de regels door in ieder geval. Als we ons dan gaan gedragen als linguïsten in plaats van als modelbouwers, tsja, dan vind ik dat behoorlijk ongastvrij en een tikkeltje autistisch. Anywayz, het schema lijkt me duidelijk genoeg, wissel aan de ene kant aansluiten, aan de andere kant het sein, nu nog een schakelaar om dat ding te bedienen en klaar is Kees...
Dank je wel voor je reactie en steun.....je opmerking over een deel van de forumleden.....ik weet het nu.
Mijn andere berichtje als reactie op caterpillar zijn uiteenzetting bevat mijn probleemstelling in feiten..
Wellicht heb jij hier nog een aanvullende reactie danwel de oplossing...

Groetjes
Erik

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #35 Gepost op: 21 April 2015, 22:20:15 »
Nou ja, de reacties zijn op zijn minst bijzonder en vijandig te noemen.

Nou, die van mij is zeker niet zo bedoeld en van Klaas ook niet denk ik. De vraagstelling is gewoon niet duidelijk en het enige waar om gevraagd werd was een beeld van de situatie zoals bij de TS.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 21 April 2015, 22:35:20 »
Als Märklin rijder ken ik de draadkleuren van Roco niet, maar ik heb zo maar het idee dat ik er niet ver naast zit als "groen" rechtdoor is en "rood" afbuigend.

Rood moet dan verbonden worden met de gele bus op de 5546 en groen met de groene bus op de 5546, de zwarte draad moet naar de gele bus van de transformator, de bruine bus van de 5546 moet naar de bruine bus van de transformator.

Als Erik dat eerst doet, dan moet de wissel werken, gele knopje op 5546>wissel afbuigend, groene knopje op 5546>wissel recht, dan komt daarna deel 2, het sein.

MVG, Caterpillar

Erik (zaanstad-west)

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 21 April 2015, 23:22:24 »
Dank je wel voor de verklarende oplossing.
Ik ga hier nu even mee aan de gang en zal een terugkoppeling geven als ik meer weet.

Een ieder bedankt voor de aandacht, het meedenken en het plaatsen van minder respectvolle reacties.... ...ik kom even terug.. " wie weet hoeveel gronstoffen er gemiddeld in een watergedragen verf zitten.... Precies " hier weten jullie het fijne niet van" ik destemeer... Met andere worden toon begrip voor de kennis van ieder forum gebruiker..

Groetjes
Erik

« Laatst bewerkt op: 22 April 2015, 13:21:35 door Peter Spruit. Reden: Quote verwijderd als overbodig »

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 21 April 2015, 23:33:56 »
Inderdaad ieder zijn vak en dus kennis, en iedereen moet zich in de schoenen van een ander kunnen verplaatsen, als ik wat heel specifieks over verf wil weten, dan kom ik bij Erik, maar die kans is erg klein.

MVG, Caterpillar

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 22 April 2015, 00:31:50 »
Ik begrijp dat het om een in rij sein gaat en dan moet je je afvragen waarom dat sein er staat.
Het sein mag alleen op groen als er aan 2 voorwaarden voldaan wordt, nl. 1) Er moet een leeg spoor achter het
wissel zijn en 2) het wissel moet in de desbetreffende stand staan. Het sein op het wissel mee laten lopen gaat
dus nooit lukken zonder extra toeters en bellen.

Het wordt in ieder geval tijd dat er wat duidelijkheid in dit draadje komt en dat de TS ook eens durft te zeggen
dat hij iets niet zo bedoelt i.p.v. overal uitbundig voor te bedanken. verwarring zaaien is zo makkelijk maar daar
is niemand bij gebaat, TS niet en "de hulp troepen" ook niet.
Groet, Ronald.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 22 April 2015, 08:45:11 »
Dank je wel voor je reactie en steun.....je opmerking over een deel van de forumleden.....ik weet het nu.
Erik, daar zul je mee moeten leven.
Reacties waarin anderen beticht worden van linguistisch of zelfs autistisch gedrag ben je niet mee geholpen en dragen niets bij.  :-\

Nou ja, de reacties zijn op zijn minst bijzonder en vijandig te noemen.
Dat is blijkbaar jouw interpretatie.
Wij probeerden alleen maar uit te vogelen waar het probleem van Erik precies zat en wat zijn beweegredenen waren om het zo te willen aansluiten.
Is volgens mij niets vijandigs aan. Alleen een kwestie van duidelijkheid in de vraagstelling scheppen.

Houdt bij een forum in de gaten dat het om een goed antwoord te krijgen belangrijk is om je vraag zo duidelijk en helder mogelijk te stellen en zoveel  mogelijk info te geven over wat, wie, waar, waarom, info die je ter beschikking hebt (handleidingen etc).
Uiteindelijk blijkt uit jouw vraag dat je probleem vooral zit/zat in de mismatch van kleuren van de roco wisselaandrijving en de kleuren in de Viessmann handleiding.
Dat is inderdaad niet altijd even duidelijk.
Iedere fabrikant gebruikt daar (helaas) zijn eigen kleurenschema voor.
Marklin dus geel en blauw en gezien het grote marktaandeel van Marklin zie je dat terug in handleidingen van anderen dat ze die kleuren dan ook als voorbeeld geven. Fleischmann houdt het bij zwart, lichtbruin en donkerbruin, en Roco bij deze aandrijving op zwart, rood en groen. Bij beide geldt dat zwart de gemeenschappelijke aansluiting is en de beide anderen de keuze voor recht of afbuigend.
Heb je geen handleiding dan is het een kwestie van even proberen welke combinatie werkt.

Belangrijkste is dat je met de aangedragen info weer verder kunt.  (y)
Gr.
Eric

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 22 April 2015, 09:13:31 »
De originele vraagstelling was inderdaad niet duidelijk, maar dat kun je verwachten van iemand zonder ervaring, maar sinds het plaatje uit het Viessmann Signalbuch moet de vraag voor iedereen duidelijk zijn geweest, ook voor de meest ervaren mensen.

Dat de oplossing van Viessmann niet volgens de werkelijkheid in het grootbedrijf is, doet daar niets aan af, modelspoor is per definitie een slechte kopie van de werkelijkheid.

Het is wellicht aan te bevelen voor de meest ervaren mensen of om terug te gaan naar de eigen beginnerstijd of om niet te antwoorden als je de vraag niet snapt of de oplossing "niet echt" vindt.

MVG, Caterpillar

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #42 Gepost op: 22 April 2015, 11:00:12 »
...
Het is wellicht aan te bevelen voor de meest ervaren mensen of om terug te gaan naar de eigen beginnerstijd of om niet te antwoorden als je de vraag niet snapt of de oplossing "niet echt" vindt.

MVG, Caterpillar

Het is dan meestal ook daarom dat de "meer erveren" modelspoorbouwer om bijkomende inlictingen vraagt, een uitleg geeft over de situatie zoals ze zou moeten zijn, en de beginner wijst op zijn "denkfouten".

Maar soit, Erik is geholpen. Hopelijk naar zijn zin en speelgenot. Enkele anderen lopen weerom gefrustreert rond omdat ze vinden dat anderen niets begrijpen kunnen of willen.

Erik succes met je baan.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #43 Gepost op: 22 April 2015, 11:31:04 »
Enkele anderen lopen weerom gefrustreert rond omdat ze vinden dat anderen niets begrijpen kunnen of willen.

Frans, doe dit nou niet.... een ieder probeert mee te denken, in dit geval met wat spraakverwarring omdat de TS niet duidelijk geformuleerd heeft wat hij precies wilde. Met deze opmerking zaai je weer onrust die helemaal niet hoeft en die ervoor zorgt dat de sfeer op dit forum ondermijnt wordt.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #44 Gepost op: 22 April 2015, 12:10:43 »
Zo, heren, zullen we het gemopper en gekat weer achterwege laten? Houdt de boel wel zo gezellig.

Eelco
team forummoderatoren.