Je zet een kaboutertje bij het wissel, en die moet naar het sein kijken. Als het sein rood is, dan zet hij het wissel rechtdoor, is het sein groen, dan zet hij het afbuigend. Dat is natuurlijk alleen maar om te illustreren dat je verkeerdom denkt. De wisselstand wordt niet bepaald door het sein, maar het seinbeeld wordt bepaald door de wisselstand.Verder is het vreemd dat je rood koppelt aan rechtdoor. Dus als het wissel rechtdoor staat, dan mag er nooit een trein rijden?Ik denk dat je even moet verduidelijken wat de situatie is, en wat je precies wil bereiken.
Warempel Klaas, ik dacht altijd dat de code Rood = Rond (en Groen = Recht) van toepassing waren.
Als het sein rood staat moet de wissel inderdaad op afbuigen staan of komen te komen staan.Bij een sein op groen moet de wissel inderdaad dus op rechtdoor komen te staan.Met andere woorden, ik denk geen bijzondere wens,
Wat is er nodig om het sein bij rood op rechtdoor te zetten en bij groen op afbuigend.
Als je dan toch kleuren aan een wisselstand wil koppelen lijkt het me beter om groen voor rechtdoor te gebruiken en geel voor afbuigend. Groen geeft immers geen snelheidsbeperking aan en bij geel zul je moeten remmen voor het afbuigende wissel. (om het simplistisch te houden )
Als sein denk ik eerst aan een viessmann 4011. Eenvoudig rood en groen. Het gaat om de eenvoudige sein/wissel werking.
Inderdaad het sein bestaat uit rood / groen en geel. Bij de keuze van een groen sein zal de wissel op rechtdoor moeten komen. Bij Geel licht een afbuigende wissel.
Bij de keuze van een groen sein zal de wissel op rechtdoor moeten komen. Bij Geel licht een afbuigende wissel.