Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 21:45:10
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 21:44:16
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:39:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:39:06
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door wob
Vandaag om 21:35:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:30:34
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:29:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 21:18:30
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
Vandaag om 21:14:20
Op Zuid (NL H0) door Jeroen95
Vandaag om 21:01:02
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:00:11
Wissels werken niet of vreemd door phdirk
Vandaag om 20:58:35
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 20:57:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 19:40:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
Vandaag om 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:45:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:28:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:44:00
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:13
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:01:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:22:42
  

Auteur Topic: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden  (gelezen 4745 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #15 Gepost op: 12 March 2015, 10:43:32 »
Overigens is het sneeuw verhaal een broodje aap verhaal. Wij hobbyisten zijn de enigen die het hardnekkig blijven volhouden. Ik heb een document gelezen over de plaatsing van de lampen, en die vloeit gewoon voort uit de opeenvolging van de verschillende seinsystemen. Enig weer argument is daar niet in te vinden. (Behalve dat de kap boven de lamp afhankelijk van het invallende zonlicht langer of korter kan zijn.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #16 Gepost op: 12 March 2015, 15:57:06 »
Overigens is het sneeuw verhaal een broodje aap verhaal.
Dan toch een verhaal wat het al heel lang volhoudt. Ik heb het minstens 50 jaar geleden voor het eerst gehoord.
Maar afgezien daarvan, volgens mij zit er nog een andere filosofie achter de kleurvolgorde. De lamp die de hoogste snelheid toestaat zit bovenin, de lamp die de laagste snelheid, stop dus,  aangeeft zit onderin.
Alleen bij het seinbeeld dubbel geel is deze regel losgelaten, en toen was het sneeuwverhaal kennelijk ook niet meer belangrijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #17 Gepost op: 12 March 2015, 17:35:54 »
Nu begrijp ik pas waarom ik met mijn auto altijd met de hoogste snelheid door rood probeer te rijden, dat zit dus bovenaan.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 17:55:05 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #18 Gepost op: 13 March 2015, 08:16:12 »
  ;D ;D (y) (y)

Alleen zou het ook bij de rechter stand houden?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #19 Gepost op: 13 March 2015, 11:33:16 »
Overigens is het sneeuw verhaal een broodje aap verhaal.

Nog even terugkomen op de volgorde van groen geel rood. Deze heeft meer te maken met de snelheid die men mag rijden.

Dit pdf: http://www.irse.nl/boeken/page35/files/NS%20Lichtseinstelsel.pdf gaat daar op in.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 11:35:09 door Jeronimos »
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2015, 11:39:32 »
Dat is een ander seinstelsel, nl. het seinstelsel 1946 (of 1949, afhankelijk van de bron).
Dat verhaal met de sneeuw had betrekking op seinstelsel 1954 (of 1955).
Daarvan was de oorspronkelijke volgorde geel - groen - rood (- geel). Groen - geel - rood is pas later ingevoerd.
Maar waarom die oorspronkelijke volgorde nu werkelijk werd gekozen, blijft voor mij een raadsel.

Huub

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #21 Gepost op: 14 March 2015, 00:19:41 »
Nog even terug naar Gerard in bericht #2394: Tot voor enkele jaren stond in een van de ProRail-voorschriften (of beter gezegd: in regelgeving uit het NS-tijdperk) dat de rode lamp de belangrijkste is en daarom onderin moet zitten zodat deze bij sneeuwval niet gehinderd wordt door sneeuw op een onderliggende zonnekap. Tegelijkertijd stond overigens in een ander voorschrift dat geel de belangrijkste kleur is en daarom op een vaste hoogte geplaatst moet worden...

Groeten,
Peter

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #22 Gepost op: 08 October 2016, 00:50:15 »
Daarvan was de oorspronkelijke volgorde geel - groen - rood (- geel). Groen - geel - rood is pas later ingevoerd.
Maar waarom die oorspronkelijke volgorde nu werkelijk werd gekozen, blijft voor mij een raadsel.
De verticale afstand tussen beide gele lampen was daardoor het grootst. Dat kwam de waarneembaarheid van dubbel-geel op grote(re) afstand ten goede. Het nadeel dat de rode lamp niet meer helemaal onderaan zat, werd op de koop toe genomen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #23 Gepost op: 08 October 2016, 11:46:04 »
Wat een leuk draadje!

Nu wil ik niet onrust stoken maar ook bij dwergseinen kunnen de kleurtjes in een andere volgorde zitten. Soms zit rood boven i.p.v. groen!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #24 Gepost op: 08 October 2016, 12:17:16 »
Bij dwergseinen heb je 3 posities en 3 kleuren. Dat geeft 6 verschillende mogelijkheden om de kleuren te plaatsen, en alle 6 heb ik wel eens gezien. Dus hoe je ze ook plaatst, er is altijd wel een voorbeeld van (geweest).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Mooi toch?
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #25 Gepost op: 08 October 2016, 12:23:07 »
In het verlengde van dit draadje, is er op een ander forum ook een interessant topic gaande.  (y)

http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=77&t=7409

Gr. Dieuwe
Gr. Dieuwe