Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:57:38
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 20:54:05
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 20:52:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 20:51:53
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
Vandaag om 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
  

Auteur Topic: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden  (gelezen 4925 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #15 Gepost op: 12 March 2015, 10:43:32 »
Overigens is het sneeuw verhaal een broodje aap verhaal. Wij hobbyisten zijn de enigen die het hardnekkig blijven volhouden. Ik heb een document gelezen over de plaatsing van de lampen, en die vloeit gewoon voort uit de opeenvolging van de verschillende seinsystemen. Enig weer argument is daar niet in te vinden. (Behalve dat de kap boven de lamp afhankelijk van het invallende zonlicht langer of korter kan zijn.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #16 Gepost op: 12 March 2015, 15:57:06 »
Overigens is het sneeuw verhaal een broodje aap verhaal.
Dan toch een verhaal wat het al heel lang volhoudt. Ik heb het minstens 50 jaar geleden voor het eerst gehoord.
Maar afgezien daarvan, volgens mij zit er nog een andere filosofie achter de kleurvolgorde. De lamp die de hoogste snelheid toestaat zit bovenin, de lamp die de laagste snelheid, stop dus,  aangeeft zit onderin.
Alleen bij het seinbeeld dubbel geel is deze regel losgelaten, en toen was het sneeuwverhaal kennelijk ook niet meer belangrijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #17 Gepost op: 12 March 2015, 17:35:54 »
Nu begrijp ik pas waarom ik met mijn auto altijd met de hoogste snelheid door rood probeer te rijden, dat zit dus bovenaan.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 17:55:05 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #18 Gepost op: 13 March 2015, 08:16:12 »
  ;D ;D (y) (y)

Alleen zou het ook bij de rechter stand houden?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #19 Gepost op: 13 March 2015, 11:33:16 »
Overigens is het sneeuw verhaal een broodje aap verhaal.

Nog even terugkomen op de volgorde van groen geel rood. Deze heeft meer te maken met de snelheid die men mag rijden.

Dit pdf: http://www.irse.nl/boeken/page35/files/NS%20Lichtseinstelsel.pdf gaat daar op in.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 11:35:09 door Jeronimos »
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2015, 11:39:32 »
Dat is een ander seinstelsel, nl. het seinstelsel 1946 (of 1949, afhankelijk van de bron).
Dat verhaal met de sneeuw had betrekking op seinstelsel 1954 (of 1955).
Daarvan was de oorspronkelijke volgorde geel - groen - rood (- geel). Groen - geel - rood is pas later ingevoerd.
Maar waarom die oorspronkelijke volgorde nu werkelijk werd gekozen, blijft voor mij een raadsel.

Huub

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #21 Gepost op: 14 March 2015, 00:19:41 »
Nog even terug naar Gerard in bericht #2394: Tot voor enkele jaren stond in een van de ProRail-voorschriften (of beter gezegd: in regelgeving uit het NS-tijdperk) dat de rode lamp de belangrijkste is en daarom onderin moet zitten zodat deze bij sneeuwval niet gehinderd wordt door sneeuw op een onderliggende zonnekap. Tegelijkertijd stond overigens in een ander voorschrift dat geel de belangrijkste kleur is en daarom op een vaste hoogte geplaatst moet worden...

Groeten,
Peter

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #22 Gepost op: 08 October 2016, 00:50:15 »
Daarvan was de oorspronkelijke volgorde geel - groen - rood (- geel). Groen - geel - rood is pas later ingevoerd.
Maar waarom die oorspronkelijke volgorde nu werkelijk werd gekozen, blijft voor mij een raadsel.
De verticale afstand tussen beide gele lampen was daardoor het grootst. Dat kwam de waarneembaarheid van dubbel-geel op grote(re) afstand ten goede. Het nadeel dat de rode lamp niet meer helemaal onderaan zat, werd op de koop toe genomen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #23 Gepost op: 08 October 2016, 11:46:04 »
Wat een leuk draadje!

Nu wil ik niet onrust stoken maar ook bij dwergseinen kunnen de kleurtjes in een andere volgorde zitten. Soms zit rood boven i.p.v. groen!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #24 Gepost op: 08 October 2016, 12:17:16 »
Bij dwergseinen heb je 3 posities en 3 kleuren. Dat geeft 6 verschillende mogelijkheden om de kleuren te plaatsen, en alle 6 heb ik wel eens gezien. Dus hoe je ze ook plaatst, er is altijd wel een voorbeeld van (geweest).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Mooi toch?
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #25 Gepost op: 08 October 2016, 12:23:07 »
In het verlengde van dit draadje, is er op een ander forum ook een interessant topic gaande.  (y)

http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=77&t=7409

Gr. Dieuwe
Gr. Dieuwe