Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)  (gelezen 13429 keer)

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Hallo medeforummers,

Nadat ik me al ruim een jaar geleden heb voorgesteld in dit topic:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57321.msg3221435074.html#msg3221435074
, heb ik besloten om dan eindelijk een 'baan-topic' te starten  ;D
(voor een beetje voorgeschiedenis over mij, moet je dus maar ff op bovenstaande link klikken!)

Ik heb hier dus een tijdje mee gewacht, omdat ik nog niet een juiste passende naam voor mijn baan had gevonden...
De naam is uiteindelijk geworden: 'METROPOLIS', wat feitelijk 'gewoon' wereldstad betekent...
Dit is ongeveer het idee erachter:
Mijn thema is: 'Nederlands Internationaal', simpelweg omdat ik vooral van highspeed-trains houd en ik nu eenmaal Nederlander ben...
Verder ben ik echt een stadsmens, houd ik van modern en strak en moet mijn baan een beetje de sfeer oproepen, zoals Rotterdam dat heeft: Strakke gebouwen, moderne bruggen, 24/7, auto's van deze tijd, etc. liggend aan een grote rivier... (ik heb overigens verder geen band met Rotterdam...)
Bovendien doen de Thalys, de ICE en de Fyra alleen maar dit soort grote steden aan, dusss...

Er staat in het kopje ook nog '+more', omdat ik niet helemaal (lees: helemaal niet) aan het thema vast wil zitten...
...zul je straks wel zien! ;)


...dit soort moderne bruggen, dus...

Ik ben onlangs verhuisd, wat voor deze hobby een heel goede verandering is geweest; ik heb namelijk sindsdien een grote zolder met vaste trap tot mijn beschikking met voldoende ruimte voor een modelspoorbaan:


ca. 20 m2 vloeroppervlak op zolder

Ook is er nog voldoende ruimte op de muren voor wat passende NS-items:  ::)



De baan komt op ca. 1 m (werk-)hoogte, maar ligt in eerste instantie op de vloer om goed te kunnen zien waar de hellingen en dalingen gaan komen en waar er gezaagd moet worden...
Het baanplan is als volgt geworden, waarbij je deze eigenlijk (t.o.v. de bovenstaande plattegrond) een kwartslag linksom zou moeten draaien  ;)


Metropolis baanplan

Het wordt een H0-baan met als basis Piko DigiFern en Piko A-gleis; treinen worden digitaal bestuurd, maar de wissels worden vooralsnog analoog bediend...

[fantasie modus AAN:]
Het is dus een U-vorm, met in het midden het stationsemplacement. Linksboven hiervan zal een (stukje) rivier komen; linksonder komt een recreatie/natuurgebied met meertje en camping (= andere hobby van ons); het middendeel moet, naast het station, gevuld worden met moderne/ hoge/strakke gebouwen etc, en mss nog wat industrie/bedrijvigheid nabij de rangeersporen; het rechtsonderste deel wordt meer een soort buiten-/villawijk met een eigen tussenstation; 'Metropolis Zonnedael' o.i.d. ;D

Het is een twee-sporig traject, waarbij het ene spoor van rechts naar links door het station loopt en vervolgens rechtsom langs de achterwand op een hoger niveau loopt; het andere spoor gaat van links naar rechts door het station, waarna deze rechts juist een niveau lager afdaalt en uit het zicht verdwijnt; het passeert op deze wijze het schaduwstation, wat zich ònder de baan bevind. Links wordt dit spoor weer zichtbaar op normaal niveau. (volgt u het nog?)
[fantasiemodus UIT]


Er is nog héél veel te doen, dus!

Ik heb al het één en ander aangeschaft: o.a. het station Bonn (ca. 1 m breed) als basis; wat huisjes in elkaar geplakt en natuurlijk ook al wat materieel op voorraad...


het historische, in de oorlog gelukkig onaangetaste  :P, stationsgebouw 'Metropolis CS' wordt wit met donkergrijze accenten...

Om ff lekker in de sfeer te komen, hier nog een opsomming van wat materieel:
NL INTERNATIONAAL:


ICE 3, Piko in NS 'Arnhem'-uitvoering, 8-delig, zoals grootbedrijf


FYRA voorloper met BR186, Piko en 7 zelf verbouwde ICR-'s van Lima, zoals 'in den beginne was bedoeld'

Thalys PBKA (nog niet in bezit, maar MOET uiteraard nog komen...)


Benelux trek-duwtrein; Serie 1100 uitgebreid met in totaal 7 ICR-rijtuigen/stuurstand van Lima, zoals de laatste samenstelling was...

REGIONAAL:


3-delige ICM/'koploper', Lima


4-delige VIRM, Lima

+MORE...  ;D
*deze zullen op zich niet zo vaak op de baan verschijnen/ vitrinemodellen die ik gewoon mooi vind!
; het zijn vooral modellen die 'net ff anders zijn'/ niet al te vaak voorkomen...


Leuk, want mooi en vrij schaars: 'stoere' NS 1314 met in totaal 6 IC+ ICR-rijtuigen, Lima


Leuk, want hij ziet er zo lief uit...: NS mat'46 'tweetje', Lima; 'museumtreintje'...


Erg mooi en leuk, want is jeugdsentiment/ als 6-delig vrij schaars èn is bovendien historie: de eerste TGV in Frankrijk; TGV Sud-Est, 6(!)-delig, Lima; ik wil deze doorsparen tot 8-delig...


Leuk, want ook highspeed-train: TGV Duplex, Mehano


Mooi en heel leuk, want in NL nog niet te koop: TGV Sud-Est in Carmillon kleurenschema, Mehano

...en dan heb ik ook nog één goederentrein voor de afwisseling, die qua thema kant-noch-wal raakt... ::):

BR185, Piko met 2 staalwagons, Roco; 4 containerwagons, Piko en 2 open bakken... Piko; ik heb er ook nog 3 Lima autotransportwagons bij, maar nog niks om deze mee te vullen...

Zó!
Ik vind het al een aardige, kleurrijke verzameling! Wat vinden jullie?
Ik hoop dat ik jullie nu lekker heb gemaakt en dat ik mss zelfs een paar volgers krijg...

De bedoeling is uiteraard het verloop van de opbouw hier te bespreken en vooral te laten zien.

Wie weet er een leuke naam voor de rivier, waaraan mijn stad ligt?

Reacties zijn welkom!
« Laatst bewerkt op: 11 april 2015, 20:59:53 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Dat is een mooie ruimte voor een baan! Laat de bouwfoto's maar komen :).

Groet,
Chris

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Rene, de volgmodus is aan! Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Succes.

Gert-Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Ambitieus!

Het station Bonn laat zich uitstekend vernederlandsen. Op mijn baan prijkt het als "Plankendam". Lichtjes verbouwd en helemaal overgeschilderd; het rode zandsteen werd grijs, de gele baksteen werd roodbruin.
ter inspiratie voor je:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg701898.html#msg701898
Met een beetje handigheid kun je er iets heel Nederlands van maken.
Bv een toren aan het middengebouw, net als in Delft. In de hoogtijdagen van het spoor werd zo'n toren dan meteen met een klok uitgerust. Het vormde een baken in de stad. Een baken van de Nieuwe Tijd en de Vooruitgang.
Andere mogelijkheid: de beide eindgebouwen een beetje aanpassen.

Het wordt vast fraai (y)
groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
@Hendrik Jan:
Leuk verbouwd Bonn-station op jouw baan! Ambitieuze en mooie baan ook; 5 niveaus.... tjonge.
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

G8

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Mooi plan René, ik ga dit met veel interesse opvolgen!

succes met de werken  (y)

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 256
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Altijd leuk een Nederlands thema. Ben benieuwd naar de opbouw. En het materieel is ook prachtig en al erg veelzijdig. Voor een naam voor je rivier zou je gewoon even moeten googelen en kijken wat voor rivieren/namen er in NL en misschien Europa voorkomen. Dan kan je daar wat op baseren. Je kan natuurlijk ook je rivier naar je stad vernoemen. Op mijn baan heb ik mijn rivier heel ordinair Eijssel genoemd.

Gr Stefan

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
bedankt allemaal voor de complimenten!
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

boekenwurm

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
 Hallo

 Leuk dat je zulke mooie plannen hebt voor zo'n mooie ruimte.
 Leuk bedacht ook in je vorige draadje gezien dat je behendig bent en over durf beschikt.
 Mischien is Potamos een leuke naam voor de rivier bij Metropolis. Potamos is rivier in het Grieks.
 Veel succes en ben benieuwd wat je er van gaat maken.

 Vriendelijke groet
 Paul.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2015, 14:06:07 door boekenwurm »

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
hallo boekenwurm,

Bedankt voor de complimenten!
'Potamos' klinkt mij iets tè Grieks, dus dat wordt het niet...

Ondanks dat Metropolis ook wel Grieks lijkt...., wanneer je het op z'n Nederlands zou uitspreken; iets van:
[Métro--lis], dus met de klemtoon op de derde lettergreep...

Ik had meer de Engelse uitspraak in gedachten; met de klemtoon op de tweede lettergreep; zoiets dus:
[Mé-trò-pò-lis]  ;D
Klinkt ook wat Internationaler... (zie Thema...)
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Mmmmmm, vooralsnog geen bouw-vooruitgang... :P
Maar qua materieel wèl weer nieuws!

Ik heb een 'nieuwe' TGV Sud-Est...
Ik kon de mijne verkopen en heb, zonder daarna zelf nog geld bij te hoeven leggen, een andere (nòg nettere) set gekocht.
Deze delen zitten zelfs allemaal los per rijtuig in ovp...; bovendien zat er nòg een tussenrijtuig 2e klas bij! ;D
De Sud-Est-teller staat nu op 7 delen totaal: ;D

Het betreft dus de eerste versie, zònder frontsein in het dak en zònder TGV-tekst op de flanken van de locs.
...en in zeer nette staat.
Uniek! Wie-o-wie kan zeggen dat-ie dit ook heeft?! (behalve G8...)

Leuk detail: in één van de doosjes zat nog de originele gulden-kassabon met de datum 20 XI 82, oftewel 20 november 1982 !!! (32 1/2 jaar oud, dus) (y)



En dan nu..... het grootste, heetste nieuws: (vandaag ontvangen, vers van de pers!)

Ik heb ein-de-lijk de 2 sets tussenrijtuigen gevonden voor de TGV Thalys PBKA van Mehano!
Deze zijn bijzonder schaars en zodoende moeilijk te vinden, maar.... de aanhouder wint!
Gevonden, netjes in de originele dozen en met gebruiksaanwijzing en... schone wieltjes...  ;D
Beide sets bestaan elk uit 3 rijtuigen; te weten R2 t/m R7 (waarvan 1 x BAR, 2 x 1e klasse en 3 x 2e klasse)

De startset, met de R1, de R8 en beide motorwagens, komt binnenkort wel eens, maar die is nog volop verkrijgbaar... en bovendien nu in de nieuwste kleurstelling. ::)
Samen vormen ze dan straks het complete 10-delige treinstel, zoals die ook in de werkelijkheid rijdt tussen Amsterdam en Parijs. (het perron is maar nèt lang genoeg...)
'Me is very-very happy, now !!!'

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2015, 05:52:07 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Flinke lengte die oranje TGV, die wilde ik toen ook wel. Maar pa vond het te duur..
Mvh Steef

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Update:
Jawel! Een beetje gebouwd (y)
Een tijdje geleden alweer, had ik via een Facebookgroep mijn hand weten te leggen op een perron, speciaal voor bij een ICE. Naar voorbeeld van een Duits station, maar vooral: in de moderne bouwstijl, die ik graag wil:
(voor de geïnteresseerden: het betreft ICE Bahnsteig FALLER 120193)



Het was best wel priegelwerk; de totaal 16 kolommen bijvoorbeeld, bestonden uit 3 onderdelen die elk mss 4/5 cm zijn... De spanten moesten één-voor-één aan elkaar worden opgebouwd... Maar goed, na een dagje(!) werk toch weer gelukt.
Hieronder zie je de overkapping-lengte (ca. 65 cm) en het aantal spanten (ca. 40) een beetje beter.
Natuurlijk wordt het uiteindelijke perron ruim 2 meter.



Ik kocht samen met bovenstaand perron ook het 'haus am See', wat ik ook in elkaar heb gezet afgelopen week.
Het komt te liggen bij camping " 't Zilvermeertje" (= vrij naar camping 'Zilvermeer', Mol, België, waar wij vaak geweest zijn...)
Ik denk dat ik de rivier, waar Metropolis aan ligt, maar 'gewoon' de 'Maes' noem... (= vrij naar de Maas....) Je 'hoort' het; er komen ook een beetje Vlaamse invloeden...



Verder ook nog lekker mijn treintjes gefotografeerd, waarbij ik jullie déze niet wil onthouden; ik vind hem zelf wel sfeervol, zo'n klassiek model met het oldschool perron en dito station erachter... ;D

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2015, 05:31:24 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
voortgang/update 'Metropolis'
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2015, 09:51:24 »
Hallo allemaal,

Ik zag dat de laatste update alweer bijna 4 maanden terug is... Ik maak het goed met veel foto's!

En toch is er nog steeds niet veel aan de baan gebeurd, want ja; met het mooie weer doe je andere dingen zoals bijvoorbeeld op vakantie gaan  ;D
'Komt goed... ooit.

Zomertijd houdt me natuurlijk niet tegen om af en toe... wat materieel te kopen  ;)
Maar dat zie je later; ik zal eerst even wat van de baan laten zien:
(ik hoop dat de beschrijving een beetje een beeld gaat geven)

Voor het overzicht, eerst nog maar een keer de eerder geplaatste plattegrond van het baanplan:


Wat er nu wel veranderd is, is het weg laten van het bovenste gele spoor in het stationsgebied...
Hieronder zie je op de foto's hoe het er nu ongeveer bij ligt:


de linker kant (west)
De binnenbaan moet gaan dalen en komt dus vanaf het schaduwstation; de buitenbaan stijgt (=rijrichting) en moet over die 4 andere sporen heen gaan lopen. (zie ook de plattegrond)
Op dit deel van de baan moet een meertje/camping/natuurgebied gaan komen.


het middendeel/station
Het meest rechtse spoor nu dus is verdwenen, omdat het juist op de plek lag waar het grote stationsgebouw moet komen... ::)
(op de foto met de Sprinter verderop/ hieronder, zie je hoe dat al is veranderd)
Het tweede spoor vanaf de muur buigt nu af richting het station en is kopspoor geworden. (=spoor 1)


de rechter kant (oost)
Wederom: de binnenbaan moet gaan dalen (=rijrichting) naar het schaduwstation; de buitenbaan stijgt en wordt aangesloten op het spoor, wat hier langs de muur loopt. (het stijgt hier al professorisch, zoals je kunt zien... ;D)
Dat spoor ligt nu nog plat, maar moet natuurlijk 1 niveau hoger komen. (in de vorm van een spoordijk/brug/combinatie o.i.d.)
Het idee is ook om langs de hele achterwand spiegels te plaatsen, zodat het toch lijkt alsof daar een twee-sporig traject ligt en meteen een ruimtelijk effect te creëren.
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is...

(nog meer...) Materieel
Ik was in de vorige update nog vergeten om een foto te laten zien van mijn SgM (als ik het goed heb?), oftewel mijn NS Sprinter van Fleischmann. Ook die past echt niet in mijn tijdsbeeld, maar geeft mij wel goede herinneringen.


Sprinter, 2-delig, Fleischmann


hier bij mijn enige kopspoor, Spoor 1  ;D

Hier nog een overzichtsfoto, waarbij je het ietwat gewijzigde, spoorplan bij het station goed kunt zien.


overzicht sporen bij het station

...en zó ziet dat er dan ongeveer uit, als je als machinist op de hoofdlijn vanuit de oostkant binnenrijdt:


'Dames en heren, we naderen thans station Metropolis CS, denkt u bij het uitstappen aan uw bagage? Station Metropolis.'

Ook vorige maand aangeschaft, voor een concurrerende prijs: (dank je wel Menno Idema van 'Miniwonderland', Beverwijk!) een Fleischmann Plan V/mat'64 in de ovp.
Hij deed het eerst niet, maar dat was niet meer dan een los contactje.
Hij ziet er heel netjes uit en is zelfs al voorbereid voor een 8-polige decoder!


Een al wat ouder, maar toch leuk model van een plan V-tweetje...


...mèt machinist aan boord!

Ik had van iemand een paar glasplaten gekregen, want ik wilde eigenlijk ook wel eens een vitrine voor de modellen die (bijna) nooit op de baan komen, maar die ik tòch wil hebben... (hebben-hebben-hebben; kent u dat?!)
Dus samen met de Praxis... tot dit resultaat gekomen:


Niet zo'n scherpe foto, maar het gaat om het idee: ca. 150 cm lang, 30 cm hoog en 10 cm diep... en nòg te klein!

En natuurlijk zit er LED-verlichting in, op afstandsbediening...


Een volgende vitrine moet dan toch maar 2,5 m worden...

Mensen met een scherpe blik zien daar tòch een Thalys met de oude beschildering...
(ik ga zéker de nieuwste, véél mooiere versie nog halen...)
Dat zit namelijk zo:
Ik heb onlangs deze 4-delig set van Mehano (voorzien van een decoder) samen met een Roco MULTIMAUS-set kunnen kopen voor slechts €100,-, wat ik dus niet kon laten  ;D

Zo ziet mijn volledige Thalys er nu (dus voorlopig) uit:


Complete, 10-delige TGV Thalys PBKA

STOOM in Metropolis?
Hoewel ik van de moderne treinen het meest gecharmeerd ben, vind ik een stoomloc toch ook wel imposant; zeker als je er erg vlak bij staat! Dat gesis, die geur, die stoom, dat massieve... prachtig!

Ik was dan ook al van plan om ooit eens een mooie te gaan kopen, al is het alleen maar voor in de vitrine...
Dat we in Valkenburg, begin augustus, de Miljoenenlijn heb gereden heeft dan ook zeker bijgedragen tot de aanschaf van mijn eerste (en waarschijnlijk ook enige), meteen maar indrukwekkende stoomloc:
Een BR 1.5 van (oude) Piko.
Het is een BR 01 van ná de grote revisie destijds en voorzien van zogenaamde BOXPOK-wielen.
Boxpok is feitelijk een samentrekking van 'box en spoke', oftewel: het zijn wielen met holle spaken teneinde een lager gewicht en dus meer omwentelingen/ een hogere snelheid te kunnen bereiken.
Dit exemplaar is tevens voorzien van een olie-tender.
(boxpok en olie: ik wil nu eenmaal altijd iets ànders hebben...)


check ook ff de tekst onder het model ;)

Containers...
Voor de afwisseling moet er 'straks' ook een goederentrein rondrijden op mijn baan.
De enige moderne 'goederen' die bij mij opkomen, zijn containers.
Ik koop dan ook zo af en toe een containerwagon, als de prijs me aan staat...
De meesten zijn van Piko, (omdat nu eenmaal de eerste die ik vond van dàt merk was) maar ik heb ook twee (dubbele) exemplaren van Mehano Prestige gekocht via een groepsinkoop op een FB-groep  :D
Deze zijn zeer mooi gedetailleerd en laten de Piko's in het niets verdwijnen:


2 X Maersk Sealand


China Shipping en MSC

Mijn goederentrein heeft nu inmiddels een respectabele lengte van een NS1300, 12 Piko containerwagons (met 40' of 2 X 20'-containers) en 2 Mehano containerwagons (met elk 2 X 40'-containers); oftewel 2,90 m lang in H0 (=ruim 250 meter in werkelijkheid...)


best een lange sleep, hè? ;D

Op bovenstaande foto zie je ook meteen mijn laatste aanwinst.
Ik koop niet zo snel 2 X van hetzelfde, of het moeten natuurlijk rijtuigen/ wagons zijn... :P
Maar soms geeft de (lage) prijs toch de doorslag!
Dus kocht ik nòg een NS1300 van Lima; deze heeft echter wel een ander bedrijfsnummer, namelijk 1307.
Hij heeft ook andere panto's, waarvan er één nog gerepareerd moet worden.
Zat ongebruikt in de ovp; van een Märklin-verzamelaar...
Dit nummer zie je (naast de 1314 die ik al had) minder vaak, maar er bestaat zelfs ook nog een 1315 van Lima... dus ik sluit een derde NS1300 niet geheel uit... (ik heb het dan alleen over de laatste, gele versie met groot logo)


rechts de 'nieuwe' 1307 en links mijn 1314

Zo'n 2 X 3-assige 1300 blijft toch één van mijn favoriete Nederlandse E-locs  (y)

Zó, dat was het dan weer voor voorlopig.
Laat maar weten wat jullie ervan vinden!
« Laatst bewerkt op: 13 september 2015, 12:34:01 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)
« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2015, 10:27:26 »
Ik vind dat je een mooie verzameling hebt. Ook leuk dat je er zo fanatiek in bent en de zwik verkoopt omdat je een betere/mooiere versie vindt.

En benieuwd hoe je baan er uiteindelijk uit gaat zien. Succes.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.