Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)  (gelezen 13430 keer)

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)
« Reactie #15 Gepost op: 20 september 2015, 03:36:08 »
Slapeloze nacht, maar wel wat inspiratie...  ;D
Ik heb het baanplan aangepast aan de nieuwe station-situatie en meteen voorzien van wat tekst en een beetje bewerkt met 'paint', zodat het idee wat duidelijker wordt.

Onderwijl kreeg in een ingeving voor nòg een aanpassing: een aftakking direct vanaf het stationsemplacement linksom naar mijn bureau om daar aan het materieel te kunnen klussen :P
Door van dit deel een apart blok te maken, kan ik het ook meteen als programmeer-spoor gebruiken ;)

« Laatst bewerkt op: 20 september 2015, 17:43:42 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)
« Reactie #16 Gepost op: 13 december 2015, 07:10:10 »
Hallo daar,

Ja hoor, de zomer is voorbij (al een tijdje...) en het weer is zo wisselvallig dat je liever binnen zit.
Dat heeft zo z'n voorbeelden, want er ligt nog heel wat 'werk' op zolder...
Verder met de baan dus!

bouwen!
De baan lag al de hele tijd op de grond, alwaar de lay-out van het railplan is neergelegd, teneinde het een en ander te kunnen aftekenen en zo.
De linker twee platen zijn nu als eerste op werkhoogte gebracht (= ca. 90cm)

Ik ben begonnen aan de west-kant:
Daar moet een helling komen, want ter plekke komen de treintjes vanuit het toekomstige schaduwstation aan de oppervlakte. De zaag d'r in dus!


mijn eerste helling...

De foto plaats je zo, maar het was ff klooien voor de eerste keer... de andere kant zal 'straks' een stuk makkelijker gaan ;-)
De helling komt van beneden (duhhh...) waar ik een plaat van 25 cm breed, zo'n 10 cm onder de hoofdbaan heb geplaatst:


het toekomstige schaduwstation

Het is redelijk toegankelijk, want het schaduwstation zit zo'n 5 cm meer naar achteren tov de 'tafelrand' (1,5 cm meer naar rechts dan op deze foto...) en bovendien kan je er ook 'gewoon' nog van achteren bij.

Dit alles is dus zo'n 3 weken geleden/ half november gedaan.
De rails ligt hier nog los/'vast' met punaises, maar de volgende foto geeft al wel een goed beeld van het stationsemplacement:



...en verder met het schaduwstation

Vorig weekend ben ik verder gegaan met het schaduwstation.
De ondergrond aldaar is nu ca. 3 m X 25 cm. bestaande uit twee plaatdelen.
Daarom moest ook de derde hoofdbaan-plaat alvast worden geplaatst.
Het schaduwstation 'hangt' namelijk min of meer aan de poten van mijn hoofdbaan.

Vóórdat het geheel permanent vast wordt gezet, heb ik 'op de benedenverdieping' ook eerst maar wat verlichting geplaatst in de vorm van Ikea 'diode'-LED-units. (die had ik toch nog liggen...)
Naar mijn mening hoeft het ook niet vol verlicht te zijn, maar moet je gewoon een beetje kunnen zien wàt er gebeurt.
De volgende foto, waarop de LED-'s goed te zien zijn, is min of meer vanuit het oogpunt van de machinist  ;)


...en er was licht!

In eerste instantie liggen de twee grondplaten nog los op 4 'leggers', zodat ik nog makkelijk bijvoorbeeld de rails kan bevestigen met spijkertjes; hier hoeft overigens verder ook geen rubber bedding/ balast oid.
Zo gezegd, zo gedaan:
De vier opstelsporen zijn op de volgende beelden inmiddels vast gezet en ook elk apart geïsoleerd; dus moest er ook nog voor het eerst gesoldeerd worden, om deze baanstukken straks tòch van spanning te kunnen voorzien.
De drie wissels (alleen aan de oostkant) voorzien van aandrijvingen, waarvan de bedrading ook maar meteen door de panelen zijn gevoerd.
Kortom: de eerste 'spaghetti' hangt inmiddels onder de baan!


stroomvoorziening...


...en wisselbediening

Op de foto's zie ik nu ook dat de onderste panelen al enigszins wat doorhangen, dus deze zal ik in de nabije toekomst nog wat extra verstevigen. Komt goed.
Straks weer lekker verder!

wordt vervolgd! (...en niet alleen lezen, maar plaats ook reacties, mensen; dat vind ik leuk! ;-) )
« Laatst bewerkt op: 13 december 2015, 07:42:27 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)
« Reactie #17 Gepost op: 13 december 2015, 07:33:00 »
UPDATE MATERIEEL:

Natuurlijk blijven 'we' kopen... er is zoveel moois te koop!
Een overzicht van wat ik onlangs nog heb aangeschaft:

Een koploper in de KLM-uitvoering, vind ik één van de leukste, speciale Lima ICM-'s:


this is your captain speaking on flight KL912...

Nòg 3 stuks ICR in de IC+ uitvoering; ik heb er met 9 nu eigenlijk wel wat te veel... maar 's kijken hoe de samenstelling toendertijd werkelijk was... maar ik vind ze zo leuk!


9 stuks nu...

Jawel, niet echt gezocht..., maar gevonden voor een nette prijs; voor mijn TGV-verzameling; in de OVP:
De vierdelige, nogal schaarse La Poste-uitvoering van de TGV van de eerste generatie!


gaat in de vitrine en nooit meer weg!

De volgende is wèl voor op de baan. Ik heb inmiddels zo'n 22 containerwagons, waarvan er wel 'een paar' achter deze kunnen.
Indertijd gelimiteerd; in Nederland kon ik hem ook niet meer vinden; dus in Duitsland besteld, 'im sondern angebot'...:
De Traxx BR 186-110, dus in de RailMagazine-uitvoering van Piko uit de Expert-serie; mooi!


reed ook in NL, bestickerd vanwege 35-jarig bestaan van Rail Magazine

And, last but not least:
Nòg een Traxx, namelijk de nieuwste loc van de NS:
De BR 186-019 in de Intercity Direct/ geel/blauwe uitvoering; ook uit de Piko Expert-reeks; blij mee!



Je ziet het: wéér wat exclusieve modelletjes erbij; hmmmmmm! I love them all  ;D
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)
« Reactie #18 Gepost op: 13 december 2015, 10:59:39 »
Als ik jouw was zou ik kijken of de ruimte tussen het schaduw station en het niveau erboven wat groter kan worden.
Nu kom je er amper bij als er wat ontspoort.

Bij mij vorige baan had ik hetzelfde probleem, nu heb ik 25 cm tussen de 2 niveau's.

Verder heb je mooi materieel, en van dat blijven kopen herken ik ook. ;)
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)
« Reactie #19 Gepost op: 13 december 2015, 11:08:19 »
Ligt wel erg op het randje hoor de rails.  :o

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)
« Reactie #20 Gepost op: 13 december 2015, 17:26:25 »
bedankt voor het compliment.

Wat de ruimte op het onderniveau betreft:
Ik had hier wel kritiek op verwacht; echter de onderverdieping is slechts 25 cm breed en ik kan er toch van twee kanten bij.
Ik ga eerst eens kijken of dit bevalt; het kan altijd nog anders, zonder al te veel problemen.
Als er onverhoopt toch een trein ontspoort, dan gaat het er vervolgens eigenlijk om de oorzaak te ontdekken en vervolgens weg te nemen; daarna zal het nooit meer gebeuren.... [positief blijven!  ;D]

greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2017, 17:15:44 »
Hallo allemaal!

Het is hier een veel te lang stigeweest...
...door omstandigheden, zullen we maar zeggen! ;D

Meteen maar met de deur in huis vallen:
Helaas stopt de bouw van deze baan...., wegens verhuizing naar een nieuwbouw koopappartement volgend jaar.
Dat betekent, ondanks wel een speciaal gereserveerde kamer, minder ruimte voor H0-modelspoor..., maar dat is dan weer een uitdaging  :) (lees: kan het niet in de breedte, dan mss maar in de hoogte?!)

Maar wees gerust:
Ik stop zeker niet met modelspoor; ik vind het (nog steeds) veel te leuk!
Afgelopen tijd heb ik bijvoorbeeld voldoende uitbreiding voor mijn TGV-verzameling gevonden en aangeschaft:

Mehano TGV Thalys PBKA 10-delig, nu met liverei (beschildering) van ná de revisie:
(...èn: zowel de cockpitjes als R1 en R8 hebben nu ook interieur uit een zeldzamere Mehano-Prestige-Thalys-donor, die tevens de originele, draadijzeren panto's heeft geleverd!)



Ook eindelijk gevonden: de 4-delige Eurostar, versie 1 van Jouef:



De (voorlopige) Franse TGV-verzameling ziet er in de vitrine dan ongeveer zó uit: ;)



Van boven naar beneden:
-1: oranje oer-TGV Sud-Est, 7-delig, Lima
LET OP: dit is de allereerst uitgebrachte versie van Lima, getuige de ontbrekende witte tekst 'TGV' en tevens de ontbrekende stroomlijn op het dak van de beide eindrijtuigen :o  (deze versie èn de oranje tussenrijtuigen zijn vrij schaars) ...de 'gewone' oer-TGV heb ik ook, 4-delig, Lima...
-2: 1e type TGV La Poste, 4-delig, Lima (is schaars...)
-3: TGV Atlantique, 4-delig, Lima
-4: TGV in huidige carmillion-kleuren, 4-delig, Mehano (uit Frankrijk geïmporteerd!)
-5: 1e type Eurostar, 4-delig, Jouef (ruim een jaar lang naar gezocht...)
(-6 = geen TGV, maar eigen project #1: 7 stuks self-made Fyra-rijtuigen, op basis van Lima ICR-'s met Fyra BR186 van Piko)
-7: project #2: ex-TGV Duplex, soon-to-be 5-delige V-150, 3 april 2007 'record du monde train' 574,8 km/h
-8: TGV Thalys PBKA, oude liverei, 4-delig, Mehano

Later vond ik de 4-delige TGV Thalys PBA van Lima; van de àllerlaatste lichting; dus met cardan-aandrijving:



...en onlangs de 4-delige TGV POS (Paris-Süd/Ost Deutchland) van Mehano:



...snel ff een actuele 'Sneak-Preview' van mijn Project#2, Alstom V-150:



Last-but-not-least; mijn allerlaatste aanwinst:
Ik ben vorige week naar Eurospoor 2017 geweest waar ik mezelf de OV-CHIP-VIRM van Rivarossi cadeau heb gedaan!  ;D
Deze komt wèl op de baan, want is Ep. VI en hij is voorzien van decoders en verlichting.



Van een geheel andere orde is de 2-delige Mat'54 'Hondekop' in het groen van Piko; nòg een museumtrein naast mijn eveneens groene Mat'46 van Lima...:



wordt vervolgd...

P.S.: heeft iemand toevallig een Franse TGV, die ik nog niet heb? Laat maar horen
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: 'Metropolis', H0baan naar Nederlands voorbeeld; thema: NL Internationaal (+more)
« Reactie #22 Gepost op: 12 november 2017, 19:32:43 »
Mooi al die TGV’s  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI