Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Dave.......
Vandaag om 10:17:44
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:17:23
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:14:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:25:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:06:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:57:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23

Auteur Topic: voorstellen en vraagjes  (gelezen 15909 keer)

Ventovice

• Offline Offline
voorstellen en vraagjes
« Gepost op: 07 February 2014, 11:26:15 »
Ik zal me ff 'kort' voorstellen:
Ik ben René en ben van 1970. Ik ben samenwonend in Beverwijk (NH)
Ik ben gek van VW-'s en houd ook wel van modelbouw; ik heb o.a. Corrado's G60 en 16V en Golfjes GTI etc. gehad.
Ik maakte voorheen 'in den beginne' bouwpakketjes (auto's, vrachtauto's, vliegtuigen van de Klu.), later werd dat RC: brandstofauto's, een jacht en een enkele helicopter.
Kortom ik ben best creatief en wel 'van het knutselen/bouwen/sleutelen'

Maar goed, ik ben wat ouder nu en rijd momenteel een Skoda Octavia... (nog wel VAG dus) en wil beginnen met een modelspoorbaan!
Vroeger heb ik wel eens een ovaaltje van Lima/Hema gehad, maar niks spectaculairs; dus eigenlijk is het allemaal nieuw voor mij.

Ik wil(...) H0, met NS-modellen zoals de koploper, sprinter, wadloper(...), 1200, 1600 etc.; een beetje '80-'90-'00, dus; in die tijd reed ik zelf nl. vrij vaak met de trein en daar heb ik dus wel iets mee.
Maar ik vind mss 'een snelle' ook leuk; dwz een NS-ICE en een Thalys; die rijden hier tenslotte ook in NL...
Voor mij hoeft het niet helemaal te kloppen, qua tijdsbeeld, maar een stoomlok ertussen vind ik niks.
Wèl vind ik zo'n groene Mat'46 of hondekop leuk om ergens in een hoekje tòch op de baan te hebben staan.
We zien wel...

Ik ben nu een beetje aan het kijken wat er op mijn (rommel-)zolder mogelijk is en probeer op papier een baanplan te maken.
Ik heb ongeveer 205cm X 500cm tot mijn beschikking en de baan kan volledig rondom, (langs de 2 korte rechte- en 2 lange schuine wanden) want de vliZotrap zit (dan) binnen de baan!
Dit is naar mijn mening hèt voordeel van mijn krappe zolder, waar overigens geeneens een raam in zit...
...geeft verder niet, want dat is weer leuk met allerlei verlichting van de treinen, seinpalen en in de huisjes.
Het zal wel behelpen worden met de beschikbare ruimte...; maar IK zie dat wel als een uitdaging!

Vraagjes daarbij:
-Wat is de minimale tussenafstand tussen twee sporen hart-op-op-hart? Ik dacht zo'n 10 cm...?
-In welke radia (meervoud van radius?) kan je rails kopen? Ik dacht dat ik ergens R4, R5 en R6 te hebben gelezen; oftewel radius 40cm, 50cm en 60cm. (cq diameter 80, 100, 120 cm)
NB: Ik heb nog niks gekocht en weet al helemaal nog niet welk merk rails ik neem...

Kortom: het zit inmiddels (al véél langer) in m'n hoofd en gaat er nu niet meer uit, dus moet het er maar eens van komen. Enthousiasme is er iig voldoende!

PS:
De naam Ventovice is omdat ik ooit een verlaagde VW Vento GT had en mijn achternaam Vijsma is.
daar een beetje mee 'spelen' geeft: Vijsma>'Vice'>'Ventovice' (of 'vento vice')
Deze naam gebruik ik ook op andere fora, dus je zou 's kunnen 'google-en'... ;)
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 12:47:08 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
Re: voorstellen en vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2014, 11:41:16 »
Hallo Rene welkom op het forum, ook ik ben een herintreder dus ik ga je vragen ook volgen.
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2014, 12:03:22 »
René, eerst even een opmerking over die vlizotrap: zo te horen heb je weinig ruimte rondom het trapgat. Ik zou daar voor de zekerheid een hekje omheen zetten of een luik in leggen als je op de zolder bezig bent. Je zou anders wel eens sneller beneden kunnen liggen dan de bedoeling is. Wist je overigens dat vlizo gewoon een afkorting is van vliering-zolder?

Wat de boogstralen betreft, je veronderstelt dat R4 = 40 cm, R5 = 50 cm, enz..  Maar zo simpel is het niet. Bijna elke fabrikant kent nunmmers toe aan zijn boogstralen, maar dat zijn alleen maar volgordenummers. R1 is de kleinste, R2 is iets groter, enz.. Bij Roco Geoline b.v bestaat R1 niet, R2 = 358 mm, R3 = 434,5 mm, R4 = 511,1 mm. Bij Rocoline is R2 ook 358 mm, maar voor de grotere boogstralen gelden andere maten. Zo heeft elke fabrikant zijn eigen maatsysteem.

De onderlinge afstand tussen de sporen volgt uit het verschil tussen twee opvolgende boogstralen, en ligt meestal tussen 50 en 60 mm. Het volgt ook uit de afstand die je krijgt als je twee wissels tegen elkaar legt om een overloop tussen twee parallelle sporen te maken.
Die afstand is groter dan volgens het grootbedrijf, daar is de standaard afstand 4 meter hart-op-hart. Dat komt neer op 46 mm in H0.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2014, 12:32:09 »
Welkom er is hier heel veel kennis en kunde dus daar kun je zeker wat mee.

H0 is de schaal waar het meeste Nederlandse te krijgen is.
De Wadloper is er helaas nog niet maar daar zijn 2 'kleine'  fabrikanten mee bezig, staat al een jaartje aangekondigd maar voor als nog niet veel vooruitgang. Je kunt via de zoek functie daar wel draadjes over vinden.

Eerst zul je moeten bedenken wil je 2-rail of 3-rail
2-rail is alle merken behalve Marklin.
3-rail is alleen Marklin, Roco, ESU e.d. maken ook modellen die voor 3-rail geschikt zijn.
Bij 3-rail heb je midden geleiding dus nooit last van keerlussen, maar wel een sleper onder de trein/loc.

Wat wil je zelf graag, rails met of zonder bedding,
Daarna wil je analoog of digitaal of Dinamo. Digitaal heeft heel veel voordelen, maar elke loc en treinstel heeft wel een decoder nodig.

Er zijn div. teken programma's waar je een baan ontwerp in kunt maken.

Kijk ook eens in de Encyclopedie (zie boven op de site), daar is heel veel info te vinden.

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2014, 12:36:02 »
René,
Koop een paar catalogi en vergelijk de diverse rails eens qua prijs, uiterlijk en geometrie. Of wandel eens een modelspoorzaak in en bekijk de diverse merken.
Er zijn best wat verschillen.
Ik rijd zelf op Rocoline zonder bedding. Dat houdt met een flinke baan aardig wat ballast werk in maar je krijg wel het ballastbed wat je zelf wilt.
Misschien ook een idee om een railplannings programma'tje aan te schaffen. Daar zit meestal een database in met alle gangbare railsystemen zodat je binnen de jou beschikbare ruimte een baan kunt gaan tekenen met verschillende railsystemen. Dan heb je meteen een inventarislijst van het railmat. dat je aan moet schaffen.
Vriendelijke groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2014, 14:27:54 »
bedankt allemaal! [ik heb nú al hele goede reacties en dingen geleerd!]

@Klaas: bedankt voor de 'R-uitleg', ik ben blij dat het al met 358 mm begint! Ik veronderstelde het een en ander helemaal verkeerd idd... Voor het brainstormen ga ik dan maar zo'n beetje uit van 60mm H-O-H.

@Eric: ik wil 2-rail; oké dan geen keerlussen mogelijk, maar volgens mij veel meer keus qua materieel.
Ik weet dat die Wadloper een punt is (vandaar de (...) erachter!) Maar ik vind hem zó leuk!
Ik woonde in Leeuwarden toen de DH-tjes z'n intrede deden, vandaar.

@Ernest: Mijn vader heet ook zo en heeft ook wel een deel in mijn treintjes-virus...
Hij is echter helemaal niet handig, dus toen ik klein was wilde hij ook wel een treinbaan, maar hij kòn het gewoonweg niet. Bedankt voor jouw tips.
Ik wil idd ook zelf ballast maken; oogt veel echter dan die kunstmatige beddingen. ;)
« Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 19:37:43 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2014, 14:31:48 »
Ik ben ook niet superhandig maar al doende leert men.
Overigens kun je met twee-rail wel degelijk keerlussen toepassen.
Ik heb er twee in mijn baan en die eenvoudig opgelost met de ultieme keerlus oplossing van Rosoft. Werkt nu al een redelijk aantal jaren probleemloos.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2014, 14:34:56 »
Wel even aantekenen dat de Ultieme Keerlusmodule alleen toepasbaar is bij digitaal bedrijf. Bij analoog bedrijf zijn er andere oplossingen.

René heeft zich nog niet uitgelaten over de keuze analoog/digitaal.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 14:54:36 door Klaas Zondervan. Reden: typfout »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2014, 14:36:11 »
Ik ben ook niet superhandig maar al doende leert men.
Overigens kun je met twee-rail wel degelijk keerlussen toepassen.
Ik heb er twee in mijn baan en die eenvoudig opgelost met de ultieme keerlus oplossing van Rosoft. Werkt nu al een redelijk aantal jaren probleemloos.
Groet,
Ernest
oh? ik wist niet dat dat tòch kon... ik zal er eens naar Google-en; hoewel ik momenteel nog geen keerlus in mijn planning heb...
Analoog/digitaal is óók nog onbekend, maar ik heb een neiging naar digitaal  ;)

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2014, 19:03:16 »
Beste Rene,

Welkom allereerst. Aangezien je het nog niet allemaal weet is het wellicht een optie om is te gaan kijken op een modelspoorbeurs. Binnenkort worden er twee grote gehouden (Rail2014, Houten, d21/23 februari) en (Ontraxs, Spoorwegmuseum Utrecht, d7/9 maart). Op deze beurzen zijn allerlei banen, merken en schalen te zien en zijn goede
inspiratiebronnen. En zo als anderen al zeiden, is een keerlus gewoon mogelijk bij 2-rail. Al moet je dan wel een beveiliging
inbouwen.

Verder is een handig programma om te gebruiken voor je baanplan: Anyrail. Anyrail kun je gratis uitproberen tot een max van 50 rails/objecten (onbeperkt), de volledige versie is iets van 39 euro maar het is echt superhandig en alle rails staan erin!

Gr SteeF
« Laatst bewerkt op: 07 February 2014, 19:05:59 door SteeF_NS92. Reden: nog een dingetje »

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2014, 19:47:59 »
thnx Steef, mss ga ik inderdaad wel naar één van die beurzen.
Dat Anyrail ga ik ook eens onderzoeken; is idd wel handiger dan steeds gummen en opnieuw...

@Klaas: Ik zat vanmiddag in de bieb een ouder boek [Praktijkboek modelspoorwegen, 1996] door te bladeren, kom ik 'gewoon' jouw naam tegen als één van de auteurs!
Ik ben zeer vereerd om advies van een 'echte' kenner te krijgen. ;)
Ik zag ook op jouw 'site' de keerlus-oplossingen voor een analoge baan; best wel simpel eigenlijk!
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 16:54:36 door Ventovice »

Spoorslag 70

• Offline Offline
  • Periode III/IV
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2014, 19:53:50 »
Ik heb ongeveer 205cm X 500cm tot mijn beschikking en de baan kan volledig rondom, (langs de 2 korte rechte- en 2 lange schuine wanden) want de vlisotrap zit (dan) binnen de baan!

Is dit je vloeroppervlakte of op een bepaalde hoogte? Je moet met de hoogte wel rekening houden met werkruimte onder je baan en met je stahoogte.

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2014, 21:13:00 »
Er zijn div. mogelijkheden zoals hierboven beschreven voor een keerlus.
Dus dat is zeker mogelijk, alleen moet er een stukje hardware aan te pas komen.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2014, 12:45:58 »
@Spoorslag 70:
Die ca. 205 X 500 is op 90 cm hoogte.
De lange zijden zijn feitelijk het dak dat ongeveer 45 graden schuin is.
De vloeroppervlakte is zodoende eigenlijk ca. 3.60 breed, maar daar heb je met de schuine wanden natuurlijk weinig aan...

Deze hoogte is bepaald door twee verhuisdozen op elkaar te zetten, dan kom je op zo'n 78 cm.
Met een ruime speling kom je dan op die 90 cm.
(advies-werkhoogte is 110 cm., maar dan wordt mijn bruikbare werkbreedte evenredig smaller en is dan nog maar 165 cm...)
Als de baan dan minstens 40 cm. breed is, vallen de dozen er precies onder.
Zo kunnen we toch flink wat rotzooi onder de baan kwijt. (...en is de vrouw ook blij ;D )

Langs de ene lange zijde wordt de breedte idd. 40 cm.; aan de andere kant waarschijnlijk 70 cm.
Aan de korte zijden doe ik 90 à 100 cm. breed plaatmateriaal.
Er blijft in het midden dan een staruimte over van ca. 100 X 300 cm. (met het trapgat dicht...)

Zoals gezegd is het nogal behelpen, maar ik zie het als een uitdaging om het maximale uit de beschikbare ruimte te halen!
Ik zal later eens een afbeelding van mijn idee v/h baanoppervlak plaatsen. ;)
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 12:53:40 door Ventovice »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2014, 13:35:33 »
Hoi,

Neem eens een kijkje in de Encyclopedie: Beneluxspoor Encyclopedie. Daar hebben we heelveel informatie in staan... Bijvoorbeeld over Beschikbare ruimte en over heelveel andere onderwerpen.

Voor het ontwerp van je baan: Denk goed na over het geheel. Dus modules of niet. Je zit met een klein trapgat, die vliezo-trappen zijn niet zo groot. Begin met schetsen op papier en niet meteen met de PC.... Dan heb je meer gevoel bij je baanontwerp.

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!