Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...  (gelezen 33387 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #15 Gepost op: 26 March 2015, 01:27:27 »
Vooral dat "moeten"... Koop lekker een Märklin setje.

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.


Of is die al terziele?  ;D

http://www.mp-produktie.nl/1604.html

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #16 Gepost op: 26 March 2015, 03:47:32 »

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.

Of is die al terziele?  ;D

Inderdaad de 1604  (y) De mooiste 1600 die nu nog rond rijdt.  :D :D
groeten, Martin Vink Dordrecht

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #17 Gepost op: 26 March 2015, 08:22:31 »
Nee bah! Geen ns loks in duits rood!
Gewoon geel/grijs.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #18 Gepost op: 26 March 2015, 08:31:30 »
Inderdaad, behoud van de TEE-Ram ligt dan meer voor de hand. NL ontwerp en produktie in plaats van en franse toonbakloc.

.. een 'gemarijkehelwegende' loc ...

Benieuwd waar ze de botox kwijt kunnen ;D "Panto's getuit, buffers vooruit"  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #19 Gepost op: 26 March 2015, 09:21:04 »
De rijtuigen van de TEE zijn toch in Zwitserland gebouwd? Dan heb je een 25% Nederlandse productie alleen is daar nou net weer niks van bewaard.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #20 Gepost op: 26 March 2015, 09:33:17 »
Inderdaad de 1604  (y) De mooiste 1600 die nu nog rond rijdt.  :D :D

Kijk, wij begrijpen elkaar. ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #21 Gepost op: 26 March 2015, 09:42:05 »
De rijtuigen van de TEE zijn toch in Zwitserland gebouwd? Dan heb je een 25% Nederlandse productie alleen is daar nou net weer niks van bewaard.

SS13, Brits fabrikaat, HSM 89, Duits fabrikaat, SS 326, Brits fabrikaat, NRS 107, Brits fabrikaat, enzovoort, enzovoort.

Het ontwerp van de koppen van de TEE is dan wel weer 100% Nederlandsch.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #22 Gepost op: 26 March 2015, 09:51:40 »
Het ging mij niet zozeer om het land van fabricage, maar of het specifiek voor NL ontworpen is. En dat is met de TEE-Ram het geval ( OK, NL+Zwitserse markt), in tegenstelling tot de NS 16/17/1800, die een toonbankloc is ook al is die op onderdelen aangepast. Prima dat er één bewaard blijft, maar daar hoeven we geen 2 van, die ruimte kan beter benut worden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #23 Gepost op: 26 March 2015, 10:10:53 »
Het NSM kan toch ook stickertjes van de 1607 op de 1656 plakken. Een loc omkatten naar een ander nummer is het NSM niet vreemd  ;D

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.
Of is die al terziele?  ;D
Nee hoor, die staat nog steeds op pootjes in het museum!  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #24 Gepost op: 26 March 2015, 10:21:20 »
Het ging mij niet zozeer om het land van fabricage, maar of het specifiek voor NL ontworpen is.

Persoonlijk vind ik de rol die materieel heeft vervuld interessanter. De 1600-achtigen behoorden tot de werkpaarden en zijn absoluut beeldbepalend voor het Nederlandse spoor geweest. Terecht dat er minstens eentje wordt bewaard. Van die TEE vind ik een hele of halve kopbak wel genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #25 Gepost op: 26 March 2015, 10:24:28 »
Twee kopbakken dan. Eentje in TEE uitvoering en eentje in de Northlander uitvoering. Lekker exotisch  ;)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #26 Gepost op: 26 March 2015, 10:40:16 »
Persoonlijk vind ik de rol die materieel heeft vervuld interessanter. De 1600-achtigen behoorden tot de werkpaarden en zijn absoluut beeldbepalend voor het Nederlandse spoor geweest. Terecht dat er minstens eentje wordt bewaard. Van die TEE vind ik een hele of halve kopbak wel genoeg.

Het is maar net hoe je tegen die rol aan kijkt. Mee eens dat de 1600 beeldbepalend is (geweest) en dus bewaard moet blijven. Maar dat vind ik dan ook gelden voor het DH materieel. Zij waren 20 jaar het beeld van de Noordelijke nevenlijnen.

Een halve kopbak van de TEE bewaren, vind ik echter tekort doen aan de rol van dat materieel. Vergeet niet dat de toenmalige President Directeur van de NS, Den Hollander, het concept van de TEE heeft bedacht. Juist de samenwerking tussen Nederland en Zwitserland bij de DE-IV en RAm treinstellen, onderstreept de internationale samenwerking in het TEE concept. Daarnaast kennen we het TEE concept tegenwoordig in moderne vorm nog steeds in de vorm van Thalys en ICE. Wat dat betreft vind ik de rol van Nederland met de TEE een plek voor het treinstel in het museum veel meer rechtvaardigen dan een 1600. De voorgangers van de 1600 zijn er ook al, 1000, 1100, 1200 en 1300. Van het internationale materieel is behoudens een Benelux stuurstandrijtuig (Bs) niets in het museum terug te zien (en de Bs staat zelf ook niet eens in het museum).

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #27 Gepost op: 26 March 2015, 11:35:50 »
Psst, Jeroen, die Bs staat juist wel in het museum ;-)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #28 Gepost op: 26 March 2015, 11:38:11 »
Al enkele maanden zelfs, en hij is ook nog gekoppeld aan een tweede beneluxrijtuig.
De plan W  8)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #29 Gepost op: 26 March 2015, 12:22:01 »
SS13, Brits fabrikaat, HSM 89, Duits fabrikaat, SS 326, Brits fabrikaat, NRS 107, Brits fabrikaat, enzovoort, enzovoort.

Het ontwerp van de koppen van de TEE is dan wel weer 100% Nederlandsch.
Gekke nummers zijn dat :P
het punt was dat de TEE niet compleet in Nederland isgebouwd maar dat zou verder niet uit moeten maken of iets bewaard moet worden. Het gaat er meer om of het beeldbepalend is geweest, met meer van hetzelfde schiet je niet op behalve voor onderdelen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.