Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
  

Auteur Topic: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...  (gelezen 32779 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #15 Gepost op: 26 March 2015, 01:27:27 »
Vooral dat "moeten"... Koop lekker een Märklin setje.

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.


Of is die al terziele?  ;D

http://www.mp-produktie.nl/1604.html

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #16 Gepost op: 26 March 2015, 03:47:32 »

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.

Of is die al terziele?  ;D

Inderdaad de 1604  (y) De mooiste 1600 die nu nog rond rijdt.  :D :D
groeten, Martin Vink Dordrecht

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #17 Gepost op: 26 March 2015, 08:22:31 »
Nee bah! Geen ns loks in duits rood!
Gewoon geel/grijs.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #18 Gepost op: 26 March 2015, 08:31:30 »
Inderdaad, behoud van de TEE-Ram ligt dan meer voor de hand. NL ontwerp en produktie in plaats van en franse toonbakloc.

.. een 'gemarijkehelwegende' loc ...

Benieuwd waar ze de botox kwijt kunnen ;D "Panto's getuit, buffers vooruit"  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #19 Gepost op: 26 March 2015, 09:21:04 »
De rijtuigen van de TEE zijn toch in Zwitserland gebouwd? Dan heb je een 25% Nederlandse productie alleen is daar nou net weer niks van bewaard.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #20 Gepost op: 26 March 2015, 09:33:17 »
Inderdaad de 1604  (y) De mooiste 1600 die nu nog rond rijdt.  :D :D

Kijk, wij begrijpen elkaar. ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #21 Gepost op: 26 March 2015, 09:42:05 »
De rijtuigen van de TEE zijn toch in Zwitserland gebouwd? Dan heb je een 25% Nederlandse productie alleen is daar nou net weer niks van bewaard.

SS13, Brits fabrikaat, HSM 89, Duits fabrikaat, SS 326, Brits fabrikaat, NRS 107, Brits fabrikaat, enzovoort, enzovoort.

Het ontwerp van de koppen van de TEE is dan wel weer 100% Nederlandsch.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #22 Gepost op: 26 March 2015, 09:51:40 »
Het ging mij niet zozeer om het land van fabricage, maar of het specifiek voor NL ontworpen is. En dat is met de TEE-Ram het geval ( OK, NL+Zwitserse markt), in tegenstelling tot de NS 16/17/1800, die een toonbankloc is ook al is die op onderdelen aangepast. Prima dat er één bewaard blijft, maar daar hoeven we geen 2 van, die ruimte kan beter benut worden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
« Reactie #23 Gepost op: 26 March 2015, 10:10:53 »
Het NSM kan toch ook stickertjes van de 1607 op de 1656 plakken. Een loc omkatten naar een ander nummer is het NSM niet vreemd  ;D

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.
Of is die al terziele?  ;D
Nee hoor, die staat nog steeds op pootjes in het museum!  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #24 Gepost op: 26 March 2015, 10:21:20 »
Het ging mij niet zozeer om het land van fabricage, maar of het specifiek voor NL ontworpen is.

Persoonlijk vind ik de rol die materieel heeft vervuld interessanter. De 1600-achtigen behoorden tot de werkpaarden en zijn absoluut beeldbepalend voor het Nederlandse spoor geweest. Terecht dat er minstens eentje wordt bewaard. Van die TEE vind ik een hele of halve kopbak wel genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #25 Gepost op: 26 March 2015, 10:24:28 »
Twee kopbakken dan. Eentje in TEE uitvoering en eentje in de Northlander uitvoering. Lekker exotisch  ;)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #26 Gepost op: 26 March 2015, 10:40:16 »
Persoonlijk vind ik de rol die materieel heeft vervuld interessanter. De 1600-achtigen behoorden tot de werkpaarden en zijn absoluut beeldbepalend voor het Nederlandse spoor geweest. Terecht dat er minstens eentje wordt bewaard. Van die TEE vind ik een hele of halve kopbak wel genoeg.

Het is maar net hoe je tegen die rol aan kijkt. Mee eens dat de 1600 beeldbepalend is (geweest) en dus bewaard moet blijven. Maar dat vind ik dan ook gelden voor het DH materieel. Zij waren 20 jaar het beeld van de Noordelijke nevenlijnen.

Een halve kopbak van de TEE bewaren, vind ik echter tekort doen aan de rol van dat materieel. Vergeet niet dat de toenmalige President Directeur van de NS, Den Hollander, het concept van de TEE heeft bedacht. Juist de samenwerking tussen Nederland en Zwitserland bij de DE-IV en RAm treinstellen, onderstreept de internationale samenwerking in het TEE concept. Daarnaast kennen we het TEE concept tegenwoordig in moderne vorm nog steeds in de vorm van Thalys en ICE. Wat dat betreft vind ik de rol van Nederland met de TEE een plek voor het treinstel in het museum veel meer rechtvaardigen dan een 1600. De voorgangers van de 1600 zijn er ook al, 1000, 1100, 1200 en 1300. Van het internationale materieel is behoudens een Benelux stuurstandrijtuig (Bs) niets in het museum terug te zien (en de Bs staat zelf ook niet eens in het museum).

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #27 Gepost op: 26 March 2015, 11:35:50 »
Psst, Jeroen, die Bs staat juist wel in het museum ;-)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #28 Gepost op: 26 March 2015, 11:38:11 »
Al enkele maanden zelfs, en hij is ook nog gekoppeld aan een tweede beneluxrijtuig.
De plan W  8)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #29 Gepost op: 26 March 2015, 12:22:01 »
SS13, Brits fabrikaat, HSM 89, Duits fabrikaat, SS 326, Brits fabrikaat, NRS 107, Brits fabrikaat, enzovoort, enzovoort.

Het ontwerp van de koppen van de TEE is dan wel weer 100% Nederlandsch.
Gekke nummers zijn dat :P
het punt was dat de TEE niet compleet in Nederland isgebouwd maar dat zou verder niet uit moeten maken of iets bewaard moet worden. Het gaat er meer om of het beeldbepalend is geweest, met meer van hetzelfde schiet je niet op behalve voor onderdelen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.