Google+
Doel:€250.00
Donaties:€124.14

Per saldo:€-125.86

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-08-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 19:15:43
De soap die Fyra heet door iarnrod
Vandaag om 19:14:45
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:14:21
Schakeling voor kleurkeuze leds door 72sonett
Vandaag om 19:06:07
Trekduw Beneluxtrein door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:57:00
Digitaliseren Fleischmann draaischijf door dickkoning
Vandaag om 18:54:45
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Stedahult
Vandaag om 18:53:40
Programmeren van wissels/wisselsstraten met MultiMaus (Roco) door trabiarie
Vandaag om 18:47:40
Maximale rijspanning Trafo halveren door Martin Hornis
Vandaag om 18:39:10
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door Noordernet
Vandaag om 18:38:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 18:24:21
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door nighttrain1
Vandaag om 18:15:33
Bouw van een omC bij de SGB in Goes. door Paul de Goede
Vandaag om 17:22:42
Multimouse pakt decoder adres 113 niet. door Hans Gvz
Vandaag om 17:21:04
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door Remie_märklín
Vandaag om 17:18:19
HTM tram 265 in Lego door Paul de Goede
Vandaag om 17:17:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:09:13
Wat betekent wat bij de ICR's..? door Joop_L
Vandaag om 16:12:51
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door eenop87
Vandaag om 15:46:09
Eerste baanplan spoor N door stoomtreinen gek
Vandaag om 15:01:52
Voorde dok door Sobat Kras
Vandaag om 14:57:34
Fleischmann BR 54 met sound stopt ineens!! door Haradigi
Vandaag om 14:54:10
verschillende draaisteltype's onder NS materieel door edwin1974
Vandaag om 14:02:17
Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw door Martijnstein
Vandaag om 13:33:06
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 13:20:07
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door PMBW
Vandaag om 12:12:54
NS 413 Grote Sik van Dutzrail door Ivo tB
Vandaag om 11:59:33
Depot door Ronald69
Vandaag om 11:55:06
VERPLAATST: Werk..Plaats door Reinout van Rees
Vandaag om 11:52:22
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MDK193
Vandaag om 11:38:24
  

Auteur Topic: Onderstation Vlissingen  (gelezen 39960 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #135 Gepost op: 17 mei 2017, 23:06:20 »
Dank je wel Piet,

Nighttrain: De onderdelen die ik in mijn laatste bericht liet zien, zijn voor de dakventilator van het moderne onderstation.

Vervolg bouwbeschrijving:
Als je terug gaat naar het laatste bouwbeschrijvingsbericht van 14 Januari j.l. zie je rechts op het dak van het onderstation een rond gat met 2 gleufgaatjes zitten. Hier onder nog wat uitvergroot.



Hierop komt de dakventilator. (Ik noem het een ventilator, maar het kan net zo goed een koeler zijn. Ik weet het niet.)
Met de opbouw van dat ding ga ik nu verder.

Eerst komt onderdeel nr. 8 op het dak, een soort doosje. Vouw de zijkanten over de vouwgroeven naar beneden.

De 2 strookjes in het ronde gat in nr. 8 naar boven en bevestig dan het doosje op het dak van het onderstation door de pennen in de gleufjes in het dak te steken en om te vouwen aan de onderzijde van het dak. Alle naden daarna voorzien van soldeer.
Als dat gebeurd is nemen we het ronde onderdeel nr. 10 en schuiven dat hierna op de 2 naar boven stekende pennen van het doosje. Daarna volgt onderdeel nr. 11, maar nu opletten. Er zit een bovenkant aan onderdeel 11, TOP genaamd. En dat moet naar boven toe opgelegd worden, want aan die kant zit een groef voor het volgende deel nr. 12.



Op deze foto zie je onderdeel nr.11, met de tekst "TOP" naar boven, op onderdeel nr.10 (onzichtbaar) en dat weer op het doosje nr. 8, wat op het dak is gesoldeerd.
Pennen van nr. 8 niet ombuigen, rechtop laten. Links op de foto zie je de fret waaruit de onderdelen 8, 10 en 11 zijn gehaald.



Op deze foto hierboven zie je rechts het doosje nr. 8 vanaf onder gezien. Daarnaast een paar buitenlicht kapjes voor boven de deuren in het midden en een paar regengootjes links. Telkens één gevouwen en één ongevouwen.
Verder in een volgend bericht. W.


« Laatst bewerkt op: 18 mei 2017, 17:47:57 door WimM. Reden: verbeterd »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #136 Gepost op: 18 mei 2017, 23:36:38 »
Vervolg.
Wat steeds geldt is; na het loshalen de delen, alle etskanten bijwerken met de vijl. Pas op voor sponninkjes, locatiepennen en oogjes: laten zitten.

Hieronder een foto van 2 identieke etsplaatdelen van de kleine delen, de ene aan de boven- en de andere aan de onderkant bekeken zodat je goed kunt zien hoe de delen er uit zien (en de verkeerde 10).



Het is nu de bedoeling dat onderdeel nr. 12 wordt losgemaakt en rond wordt gebogen in kegelvorm, zoals op de foto hieronder te zien is.
Op de foto is onderdeel nr. 15 te zien, maar het idee is hetzelfde
Het heel erg kleine sponninkje aan de buitenomtrek (in de platte toestand) van deel 12 moet aan de binnenzijde van de kegel komen. Zie ook de bouwbeschrijving.
Onderdeel nr.12  heeft een oogje en een lipje voor de verbinding van de  smalle einden, die tegen elkaar komen. Maak hiermee de einden aan elkaar, naar buiten toe buigen.



Als deel nr.12 goed gebogen is valt het met de onderkant in de richeltje aan de omtrek van nr.11 en is daar op geborgd.
Bovenop deel nr.12 komt nr.13, een ronde plaat met aan de bovenkant het opschrift TOP.
Aan de onderkant van deel nr.13 is weer een groefje geëtst aan de omtrek waar deel 12 in moet vallen.

De pennen of strookjes van het doosje nr. 8, die nog steeds naar boven staan, moeten bij het aanbrengen van ronde plaat nr. 13 in de 2 daar voor geëtste gleufjes in deel nr. 13 worden gestoken en hierop omgebogen worden.
Als het goed gedaan is kunnen deze 2 strookjes op een ingeëtste groef worden gebogen en het geheel gesoldeerd. Zie rechts op de foto hier onder.



Als je goed kijkt zie je de 2 strookjes in het rechthoekige gat van  deel nr. 13 ook al naar boven gebogen staan.
Naar boven buigen dus deze 2 strookjes.
Links van de ventilatoropbouw op het dak kun je de volgende delen voor opbouw zien: v.r.n.l. nr.14, nr.15 en nr.16;
het bovenrooster.
Onderdeel nr. 14 heeft weer een bovenkant, gezien het opschrift TOP. Dit deel kun je direct op deel nr.13 schuiven over de strookjes van nr. 13 en ze er direct mee vastzetten met de goede kant naar boven.
Onderdeel nr. 14 heeft aan de omtrek 4 uitsparingen (gaten) en een omgaande groef. In de 4 uitspringen (gaten) komen de 4 pennen van onderdeel nr.15 als deze tot een trechter gebogen is.
Opletten dat je bij het rond buigen van deel nr.15 op de vingers de 4 lipjes aan de buitenkant van de trechter komen te zitten. Daarmee komt de bovenste uitsparing aan de binnenkant van de trechter .
Hierin komt deel nr,16, het rooster te zitten.





Overigens kun je deel nr. 15 vastzetten op deel nr. 14 door na het door steken van de pennetjes onderaan deel nr.15 deze om te buigen onder deel nr. 14.



Zo is hij helemaal af, op schoonmaken en spuiten/verven na.

Wordt vervolgd.
Wim


   
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 11:10:55 door WimM. Reden: verbeterd »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #137 Gepost op: 02 juni 2017, 02:02:11 »
Hallo,

We gaan weer eens verder. Het laatste bericht ging over de samenbouw van de dakventilator / koeler.
Voor degene die een draaibank heeft en het deel liever draait, heb ik hieronder een foto van de tekening van mijn beeldscherm.



Bovenin past, als het goed is, het rooster nr.16 wat bij het etswerk zit.

Het complete gebouw is nu klaar om schoon gemaakt te worden en gespoten.
Laat je, als je een straalcabine hebt, niet verleiden de wanden te stralen, zoals ik een keer gedaan heb.
Allemaal holle wanden was het gevolg. Vreselijk... :'(

Ik heb het opgelost d.m.v. het opplakken van dun MDF plaatjes aan de binnenzijde met dubbelzijdig plakband.
Maar wat een extra werk weer.

Na het schoonmaken en schuren van de wanden heb ik het gehele gebouw in de primer gespoten.
Ik gebruikte daarvoor Humbrol Enamel primer.
Dat heeft al een mooi egale mat-lichtgrijze kleur. De kleur van het beton van de buitenwanden.
Een ander primer gebruiken is natuurlijk o.k.. Als de zijwanden maar een matte grijze betonkleur krijgen en er niet teveel verf in de sponningen van de nog op te plakken tegel-immitatie vellen komt. Dat bemoeilijk het opplakken mogelijk.

Hierna volgt het afplakken van de wanden voor het spuiten van de zijdeur en de voordeur met het paneel en het dak en de dakrand aan de zijwand.
Ik heb er geen foto's van maar een ieder zal het wel duidelijk zijn wat ik bedoel, anders moet je het even laten weten.
De kleur van het groen van de deuren en het paneel is Humbrol Satin 195, maar mogelijk komen er ook afwijkende kleuren voor. Het roosters in de zijdeur en de voordeur zijn aluminiumkleurig.
Daarna afplakken om het dak te spuiten. De zijrand boven de sponning is antraciet, het dak zelf is antraciet met veel mat grijs. Dan mat afdekken en daarna eventueel nog bewerken met verweringspoeders.

De sponning tussen de betonnen zijwanden en de dakrand is wit. Dit heb ik bereikt, zoals ik al eerder heb beschreven, door het inplakken van een strookje wit papier van ongeveer een halve millimeter breed, gesneden en ingeplakt met Prit. Afplakken en spuiten kan natuurlijk ook.

Wordt vervolgd. Wim

       
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2017, 15:02:49 door WimM. Reden: aangevuld »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #138 Gepost op: 02 juni 2017, 07:16:04 »
Het is wel grappig, nu ik erop lette heb ik met Hemelvaart op weg naar Goes, er wel 3 of 4 gezien langs het spoor  :)  Dit past echt overal.

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #139 Gepost op: 02 juni 2017, 12:59:12 »
Kijk nu wordt het duidelijk wat je aan het maken was.
Ik kon het eest niet thuis brengen, nu is het geheel duidelijk.

Niet heel mooi, maar SUPÈR MOOI!
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2016 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #140 Gepost op: 03 juni 2017, 15:30:00 »
Hartelijk dank voor de lofprijzingen. Ik wordt er verlegen van. :-[

En ja, ze komen veel voor in Nederland.
Zoals ik al eerder heb gezegd: op elke Nederlandse modelbaan met bovenleiding behoren ook onderstations voor te komen.
Verschillende types voor de verschillende periodes. Dus ruim er plaats voor in, zou ik willen zeggen.



Mededeling:
Het oudere type onderstation, het grote gemetselde ga ik vanaf heden ook in voorraad houden i.p.v. Markenburg.
Hij blijft wel de leverancier van het gelaserde karton van het gebouw en de bijbehorende betonwerk.
Volgende keer in H. heb ik er weer een paar sets bij me, als alles gaat zoals gedacht.
Ik heb het idee om 2 versies te gaan leveren; met geprinte trafo's (nog 2 sets) of met zelf in elkaar te zetten messing trafo's voor een lagere prijs. P.o.a.

Volgende keer qa ik weer verder met de bouwbeschrijving van het tegels-onderstation.
Wim 
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2017, 15:33:25 door WimM. Reden: Foto er bij »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #141 Gepost op: 28 juni 2017, 23:30:29 »
Hallo,
Mijn excuses dat het vervolg van de bouwbeschrijving van het moderne onderstation langer duurt dan gepland.
Ik ben bezig met een verbouwing thuis, die ikzelf doe. Het zit wat tegen. Dus vandaar.
Ik kom er achter dat ik geen foto's heb gemaakt van bouwen van de trafo's, maar dat komt later aan de orde.

Eerst verder met het gebouw. Hier zie je het gebouw nog in de ongespoten staat, met de trafo fundaties.


Als je deze fundaties, net als het gebouw in de grijze primer heb gespoten, beton imitatie, kun je ze vastzetten op de ondergrond, met behulp van de straat imitatie. Zie foto. De straat op kleur brengen en/of vervuilen is nu het aangewezen moment. Dat moet hier nog gebeuren. Ik heb de straat gewoon met Pritt op de ondergrond geplakt.



Een ander type bestrating kiezen kan natuurlijk ook. Als straat opdroogt kunnen we ons gaan weiden aan het opbrengen van tegel tableau's op de wanden. Gebruikt gereedschap: een stalen rij en een scherp mes, een goede snij ondergrond, een pincet en de Pritt stift.



Nauwkeurig uitsnijden is wel belangrijk. Dan past het goed in het uitgespaarde vak op het gebouw. Mocht je wat verpest hebben, geen nood. Er zit 50% meer aan tegel tableau's op het bijgeleverde vel dan je nodig hebt voor het gebouw.



Zoals je op de foto kunt zien, zet ik het gebouw op de ondergrond vast met een paar houtblokjes op de kopse kanten van het gebouw. De spijlen hekwerken liggen al klaar om aan te brengen op de ondergrond, maar eerst de trafo's op hun plaats aanbrengen met de kabelrekken aan de trafo's en de kabels en de zware grondkabel in zijn pijp. Zie foto.



Tot zover deze keer. Wordt vervolgd.

Wim

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • mekkerend het leven door
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #142 Gepost op: 29 juni 2017, 11:43:44 »
Dag Wim,

zaterdag sta ik in de rij bij je voor het grote exemplaar. Zo een staat er ook in Meppel, en station Meppel staat op onze clubbaan  :)
Groet,

Gerard