Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Thowra
Vandaag om 00:34:18
Baantelefoon door Thom
Vandaag om 00:16:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:14:13
Met Amerikaanse treinen rijden door Joop_L
Vandaag om 00:05:26
Digikeijs 4018 wisseldecoder programmeren door Bert_Apd
18 november 2017, 23:54:50
Prijs z21 start door Bastaard
18 november 2017, 23:50:06
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 november 2017, 23:39:20
Op weg naar Apeldoorn door Sebastiaan1201
18 november 2017, 23:24:30
Baanbouw Bosje77 door mwdb
18 november 2017, 23:07:14
Loc decoder voor schaal 0 loks door Peter Kleton
18 november 2017, 22:34:49
Fremo haven: KNZ Hengelo door 44
18 november 2017, 22:31:51
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 november 2017, 22:08:05
Welk motorschild voor oude Fleischmann lok? door heuvelbaan
18 november 2017, 21:58:00
Digikeijs DR4018 hoe verder? door Bert_Apd
18 november 2017, 21:30:46
Waarde Lima 149826K - 3 CFL Wegmann Wagens door EddyK
18 november 2017, 21:25:00
Servo type SG90, wie heeft hiermee ervaring? door wesly
18 november 2017, 21:19:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Boele
18 november 2017, 20:49:15
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door Gerard van de Weijer
18 november 2017, 20:39:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door martijn v m
18 november 2017, 20:10:54
Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden? door Martin Hornis
18 november 2017, 19:49:54
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door DE-II
18 november 2017, 19:48:58
Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m) door Waelsteder
18 november 2017, 19:41:43
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
18 november 2017, 19:06:55
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door jerrytrein
18 november 2017, 18:57:31
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door VictorPM
18 november 2017, 18:53:33
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door Lucien
18 november 2017, 18:43:43
Roco SJ/GC Rc4 dubbelset met DCC/Sound loks. door Timo
18 november 2017, 18:35:25
Modelbaan in Trainz door olaf99
18 november 2017, 18:28:15
1 grote Elco of meerdere parallel? door Timo
18 november 2017, 18:21:24
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw door ingenium
18 november 2017, 18:14:06
  

Auteur Topic: Onderstation Vlissingen  (gelezen 42365 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #135 Gepost op: 17 mei 2017, 23:06:20 »
Dank je wel Piet,

Nighttrain: De onderdelen die ik in mijn laatste bericht liet zien, zijn voor de dakventilator van het moderne onderstation.

Vervolg bouwbeschrijving:
Als je terug gaat naar het laatste bouwbeschrijvingsbericht van 14 Januari j.l. zie je rechts op het dak van het onderstation een rond gat met 2 gleufgaatjes zitten. Hier onder nog wat uitvergroot.



Hierop komt de dakventilator. (Ik noem het een ventilator, maar het kan net zo goed een koeler zijn. Ik weet het niet.)
Met de opbouw van dat ding ga ik nu verder.

Eerst komt onderdeel nr. 8 op het dak, een soort doosje. Vouw de zijkanten over de vouwgroeven naar beneden.

De 2 strookjes in het ronde gat in nr. 8 naar boven en bevestig dan het doosje op het dak van het onderstation door de pennen in de gleufjes in het dak te steken en om te vouwen aan de onderzijde van het dak. Alle naden daarna voorzien van soldeer.
Als dat gebeurd is nemen we het ronde onderdeel nr. 10 en schuiven dat hierna op de 2 naar boven stekende pennen van het doosje. Daarna volgt onderdeel nr. 11, maar nu opletten. Er zit een bovenkant aan onderdeel 11, TOP genaamd. En dat moet naar boven toe opgelegd worden, want aan die kant zit een groef voor het volgende deel nr. 12.



Op deze foto zie je onderdeel nr.11, met de tekst "TOP" naar boven, op onderdeel nr.10 (onzichtbaar) en dat weer op het doosje nr. 8, wat op het dak is gesoldeerd.
Pennen van nr. 8 niet ombuigen, rechtop laten. Links op de foto zie je de fret waaruit de onderdelen 8, 10 en 11 zijn gehaald.



Op deze foto hierboven zie je rechts het doosje nr. 8 vanaf onder gezien. Daarnaast een paar buitenlicht kapjes voor boven de deuren in het midden en een paar regengootjes links. Telkens één gevouwen en één ongevouwen.
Verder in een volgend bericht. W.


« Laatst bewerkt op: 18 mei 2017, 17:47:57 door WimM. Reden: verbeterd »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #136 Gepost op: 18 mei 2017, 23:36:38 »
Vervolg.
Wat steeds geldt is; na het loshalen de delen, alle etskanten bijwerken met de vijl. Pas op voor sponninkjes, locatiepennen en oogjes: laten zitten.

Hieronder een foto van 2 identieke etsplaatdelen van de kleine delen, de ene aan de boven- en de andere aan de onderkant bekeken zodat je goed kunt zien hoe de delen er uit zien (en de verkeerde 10).



Het is nu de bedoeling dat onderdeel nr. 12 wordt losgemaakt en rond wordt gebogen in kegelvorm, zoals op de foto hieronder te zien is.
Op de foto is onderdeel nr. 15 te zien, maar het idee is hetzelfde
Het heel erg kleine sponninkje aan de buitenomtrek (in de platte toestand) van deel 12 moet aan de binnenzijde van de kegel komen. Zie ook de bouwbeschrijving.
Onderdeel nr.12  heeft een oogje en een lipje voor de verbinding van de  smalle einden, die tegen elkaar komen. Maak hiermee de einden aan elkaar, naar buiten toe buigen.



Als deel nr.12 goed gebogen is valt het met de onderkant in de richeltje aan de omtrek van nr.11 en is daar op geborgd.
Bovenop deel nr.12 komt nr.13, een ronde plaat met aan de bovenkant het opschrift TOP.
Aan de onderkant van deel nr.13 is weer een groefje geëtst aan de omtrek waar deel 12 in moet vallen.

De pennen of strookjes van het doosje nr. 8, die nog steeds naar boven staan, moeten bij het aanbrengen van ronde plaat nr. 13 in de 2 daar voor geëtste gleufjes in deel nr. 13 worden gestoken en hierop omgebogen worden.
Als het goed gedaan is kunnen deze 2 strookjes op een ingeëtste groef worden gebogen en het geheel gesoldeerd. Zie rechts op de foto hier onder.



Als je goed kijkt zie je de 2 strookjes in het rechthoekige gat van  deel nr. 13 ook al naar boven gebogen staan.
Naar boven buigen dus deze 2 strookjes.
Links van de ventilatoropbouw op het dak kun je de volgende delen voor opbouw zien: v.r.n.l. nr.14, nr.15 en nr.16;
het bovenrooster.
Onderdeel nr. 14 heeft weer een bovenkant, gezien het opschrift TOP. Dit deel kun je direct op deel nr.13 schuiven over de strookjes van nr. 13 en ze er direct mee vastzetten met de goede kant naar boven.
Onderdeel nr. 14 heeft aan de omtrek 4 uitsparingen (gaten) en een omgaande groef. In de 4 uitspringen (gaten) komen de 4 pennen van onderdeel nr.15 als deze tot een trechter gebogen is.
Opletten dat je bij het rond buigen van deel nr.15 op de vingers de 4 lipjes aan de buitenkant van de trechter komen te zitten. Daarmee komt de bovenste uitsparing aan de binnenkant van de trechter .
Hierin komt deel nr,16, het rooster te zitten.





Overigens kun je deel nr. 15 vastzetten op deel nr. 14 door na het door steken van de pennetjes onderaan deel nr.15 deze om te buigen onder deel nr. 14.



Zo is hij helemaal af, op schoonmaken en spuiten/verven na.

Wordt vervolgd.
Wim


   
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 11:10:55 door WimM. Reden: verbeterd »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #137 Gepost op: 02 juni 2017, 02:02:11 »
Hallo,

We gaan weer eens verder. Het laatste bericht ging over de samenbouw van de dakventilator / koeler.
Voor degene die een draaibank heeft en het deel liever draait, heb ik hieronder een foto van de tekening van mijn beeldscherm.



Bovenin past, als het goed is, het rooster nr.16 wat bij het etswerk zit.

Het complete gebouw is nu klaar om schoon gemaakt te worden en gespoten.
Laat je, als je een straalcabine hebt, niet verleiden de wanden te stralen, zoals ik een keer gedaan heb.
Allemaal holle wanden was het gevolg. Vreselijk... :'(

Ik heb het opgelost d.m.v. het opplakken van dun MDF plaatjes aan de binnenzijde met dubbelzijdig plakband.
Maar wat een extra werk weer.

Na het schoonmaken en schuren van de wanden heb ik het gehele gebouw in de primer gespoten.
Ik gebruikte daarvoor Humbrol Enamel primer.
Dat heeft al een mooi egale mat-lichtgrijze kleur. De kleur van het beton van de buitenwanden.
Een ander primer gebruiken is natuurlijk o.k.. Als de zijwanden maar een matte grijze betonkleur krijgen en er niet teveel verf in de sponningen van de nog op te plakken tegel-immitatie vellen komt. Dat bemoeilijk het opplakken mogelijk.

Hierna volgt het afplakken van de wanden voor het spuiten van de zijdeur en de voordeur met het paneel en het dak en de dakrand aan de zijwand.
Ik heb er geen foto's van maar een ieder zal het wel duidelijk zijn wat ik bedoel, anders moet je het even laten weten.
De kleur van het groen van de deuren en het paneel is Humbrol Satin 195, maar mogelijk komen er ook afwijkende kleuren voor. Het roosters in de zijdeur en de voordeur zijn aluminiumkleurig.
Daarna afplakken om het dak te spuiten. De zijrand boven de sponning is antraciet, het dak zelf is antraciet met veel mat grijs. Dan mat afdekken en daarna eventueel nog bewerken met verweringspoeders.

De sponning tussen de betonnen zijwanden en de dakrand is wit. Dit heb ik bereikt, zoals ik al eerder heb beschreven, door het inplakken van een strookje wit papier van ongeveer een halve millimeter breed, gesneden en ingeplakt met Prit. Afplakken en spuiten kan natuurlijk ook.

Wordt vervolgd. Wim

       
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2017, 15:02:49 door WimM. Reden: aangevuld »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #138 Gepost op: 02 juni 2017, 07:16:04 »
Het is wel grappig, nu ik erop lette heb ik met Hemelvaart op weg naar Goes, er wel 3 of 4 gezien langs het spoor  :)  Dit past echt overal.

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 3040
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #139 Gepost op: 02 juni 2017, 12:59:12 »
Kijk nu wordt het duidelijk wat je aan het maken was.
Ik kon het eest niet thuis brengen, nu is het geheel duidelijk.

Niet heel mooi, maar SUPÈR MOOI!
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2017 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #140 Gepost op: 03 juni 2017, 15:30:00 »
Hartelijk dank voor de lofprijzingen. Ik wordt er verlegen van. :-[

En ja, ze komen veel voor in Nederland.
Zoals ik al eerder heb gezegd: op elke Nederlandse modelbaan met bovenleiding behoren ook onderstations voor te komen.
Verschillende types voor de verschillende periodes. Dus ruim er plaats voor in, zou ik willen zeggen.



Mededeling:
Het oudere type onderstation, het grote gemetselde ga ik vanaf heden in voorraad houden i.p.v. Markenburg.
Hij blijft wel de leverancier van het gelaserde karton van het gebouw en de bijbehorende betonwerk.
Volgende keer in H. heb ik er weer een paar sets bij me, als alles gaat zoals gedacht.
Ik heb het idee om 2 versies te gaan leveren; met geprinte trafo's (nog 2 sets) of met zelf in elkaar te zetten messing trafo's voor een lagere prijs. P.o.a.

Volgende keer qa ik weer verder met de bouwbeschrijving van het tegels-onderstation.
Wim 
« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 13:57:07 door WimM. Reden: verbeterd »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #141 Gepost op: 28 juni 2017, 23:30:29 »
Hallo,
Mijn excuses dat het vervolg van de bouwbeschrijving van het moderne onderstation langer duurt dan gepland.
Ik ben bezig met een verbouwing thuis, die ikzelf doe. Het zit wat tegen. Dus vandaar.
Ik kom er achter dat ik geen foto's heb gemaakt van bouwen van de trafo's, maar dat komt later aan de orde.

Eerst verder met het gebouw. Hier zie je het gebouw nog in de ongespoten staat, met de trafo fundaties.


Als je deze fundaties, net als het gebouw in de grijze primer heb gespoten, beton imitatie, kun je ze vastzetten op de ondergrond, met behulp van de straat imitatie. Zie foto. De straat op kleur brengen en/of vervuilen is nu het aangewezen moment. Dat moet hier nog gebeuren. Ik heb de straat gewoon met Pritt op de ondergrond geplakt.



Een ander type bestrating kiezen kan natuurlijk ook. Als straat opdroogt kunnen we ons gaan weiden aan het opbrengen van tegel tableau's op de wanden. Gebruikt gereedschap: een stalen rij en een scherp mes, een goede snij ondergrond, een pincet en de Pritt stift.



Nauwkeurig uitsnijden is wel belangrijk. Dan past het goed in het uitgespaarde vak op het gebouw. Mocht je wat verpest hebben, geen nood. Er zit 50% meer aan tegel tableau's op het bijgeleverde vel dan je nodig hebt voor het gebouw.



Zoals je op de foto kunt zien, zet ik het gebouw op de ondergrond vast met een paar houtblokjes op de kopse kanten van het gebouw. De spijlen hekwerken liggen al klaar om aan te brengen op de ondergrond, maar eerst de trafo's op hun plaats aanbrengen met de kabelrekken aan de trafo's en de kabels en de zware grondkabel in zijn pijp. Zie foto.



Tot zover deze keer. Wordt vervolgd.

Wim

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 196
  • mekkerend het leven door
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #142 Gepost op: 29 juni 2017, 11:43:44 »
Dag Wim,

zaterdag sta ik in de rij bij je voor het grote exemplaar. Zo een staat er ook in Meppel, en station Meppel staat op onze clubbaan  :)
Groet,

Gerard

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #143 Gepost op: 03 oktober 2017, 00:33:36 »
Aankondiging!!!

Ik heb, ten koste van de voortgang van de NT700, een ontwerp gemaakt van een dubbele mastschakelaar uitgevoerd in etswerk.

Het wordt geen gietwerk, want dat is duur. Ik weet dat men in de lande weinig of geen geld over heeft voor dergelijke zaken als scenery (op een paar goede klanten na). En hoeveel moet ik er laten gieten?
Ik hoef met etswerk niet zo veel geld te investeren in een berg gietwerk, met de angst dat ik met een hoop dure gietstukken blijf zitten. Geen vertrouwen in de markt heet dat.

Het wordt een complete installatie, met bedieningskasten, die je aan een bestaande (of een zelf te kopen) bovenleidingsmast kunt hangen in de buurt van je onderstation of schakelhuis.

Nadere mededelingen en afbeeldingen volgen nog. Ik moet nog een etsfilm maken, maar het ontwerp is er.
Ik hoop voor het eind van het jaar de eerste tastbare resultaten te kunnen laten zien.  (y)
Ik denk er over om een eigen draadje over deze schakelaars op te starten.

Groeten,
Wim 

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 3040
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #144 Gepost op: 03 oktober 2017, 10:13:20 »
Onder voor behoud 4, maar minimaal 2.
(De kop is er af).
(Is er een prijs bekend, ~ ongeveer?)
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 10:15:59 door nighttrain1. Reden: Laatste regel toegevoegd. »
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2017 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #145 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:59:33 »
Alvast bedankt voor je belangstelling en bestelling Nighttrain 1.

Het duurt nog wel even voor ik kan leveren.
Maar voor het geval je van plan was iets zelf te gaan maken, heb ik alvast het voorgaande bericht geplaatst.
Kun je er rekening mee houden en kijken of mijn idee bruikbaar is.

En om verder het één en ander beter tot zijn recht te laten komen en het ook beter traceerbaar te maken heb ik vandaag een nieuw draadje over dit onderwerp van de mastschakelaars gestart.

Zie de link: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75594.msg3221774285.html#msg3221774285

Met vriendelijke groeten,

Wim Mesu 
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 00:17:14 door WimM. Reden: aangevuld »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #146 Gepost op: 10 november 2017, 16:28:15 »
Hallo,
Nu weer over de onderstations:

Van het oudere type onderstation uit de jaren '50, met de "gele steentjes" in Ho, heb ik op dit moment nog 2 bouwsets beschikbaar.
Daarna is het over en uit voor wat dit type betreft. Wordt daarna niet meer gemaakt.
Dus als je er nog één wil is het nu het moment om te beslissen. Nog 2!



Met vriendelijke groeten,

Wim
Ps. Heb je ooit een bouwset gekocht, maar mis je nog iets of ben je iets kwijt? Ik heb nog reserve delen.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #147 Gepost op: 11 november 2017, 22:11:33 »
Hallo Wim,

Ik had nog een onafgemaakt puntje met Markenburg betreffende trafo's die door de post gekraakt zijn (tezamen met een kabelrek), van het oude onderstation dus. Door hun en mijn verhuizing is dat een beetje in de vergetelheid geraakt. Neem jij dit ook over, of zal ik Markenburg daar zelf over mailen?

Alvast bedankt!
Was getekend,
Henk

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #148 Gepost op: 13 november 2017, 16:17:43 »
Hallo Henk,

Als je bezig was met Markenburg over een bepaald probleem vanwege postverzending o.i.d., weet ik daar uiteraard niets van.
Maar zulke zaken kun je het best via een Pb, gewone mail, een persoonlijk gesprek of via de telefoon verder bespreken om een oplossing te vinden.

Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu