Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:45:07
Artitec plan U, materieelbespreking door AdLoc
Vandaag om 16:31:19
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
Vandaag om 16:29:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Erwin Lamens
Vandaag om 16:27:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 16:20:30
SSN 41 105 door Hans Reints
Vandaag om 15:55:25
MB-module: Hielan Ware door Marc tramt
Vandaag om 14:49:23
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 14:48:03
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 14:26:59
Automatische koppeling door Rick
Vandaag om 14:15:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:49:13
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 13:33:15
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 12:56:06
Wat heb jij op je desktop staan? door Carel Ruysink
Vandaag om 12:52:53
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door NS264
Vandaag om 12:26:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:54:25
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:30
Zonexpres rond 1965 door spoorzeven
Vandaag om 11:14:52
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 11:07:17
Rheinburgh, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 11:00:07
Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee door Jelmer
Vandaag om 10:54:05
Motor Liliput DB Br 71, nr L131174 door Die Bahn
Vandaag om 10:53:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:36:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 10:29:39
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 10:04:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:31:52
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door Kaptein Koek
Vandaag om 06:39:48
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
12 augustus 2020, 23:36:45
Update: baan in de tropen door AndrevdG
12 augustus 2020, 23:15:53
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
12 augustus 2020, 23:10:50
  

Auteur Topic: Onderstation Vlissingen  (gelezen 57444 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2322
    • foto's op Imgur
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #15 Gepost op: 06 juli 2015, 17:04:49 »
Dat is niet te gek voor een model met die afmetingen.
Die trafo's zien er echt gaaf uit. En met die hekken is het echt "Van Ravesteyn".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #16 Gepost op: 07 juli 2015, 03:14:04 »
Hallo,
Het idee en het meet- en tekenwerk is van mij afkomstig.
De levering van het geheel gebeurd door Markenburg ondergetekende. Dus als je interesse hebt in deze uitvoering moet je bij hem mij zijn.
Het gebouw is opgezet in zijn gebruikelijke gelaserd karton concept.
Mvrgr.
Wim
« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 13:31:05 door WimM. Reden: verbeterd »

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 617
  • ***
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2015, 17:43:14 »
Als iemand die zijn baan bij Vlissingen situeert moet dit er toch echt opkomen.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #18 Gepost op: 03 augustus 2015, 11:42:40 »
Hallo,
Mij is verteld dat dit type onderstation op meerdere plaatsen in Nederland voorkomt.
Dus niet alleen in Vlissingen. Ik weet alleen niet waar.
Is er iemand die dit weet?
Mvrgr. Wim M

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #19 Gepost op: 03 augustus 2015, 11:44:40 »
Het onderstation bij Eindewege is volgens mij nagenoeg identiek. En bij Oostdijk staat er nog zo een.

toevoeging: als je de Zeeuwse lijn verder volgt, dan zie je ten zuiden van Bergen op Zoom nog zo'n station staan.
En verder in het land moeten er nog meer zijn, maar ik kan niet zo uit mijn mouw schudden waar ze allemaal staan.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2015, 12:37:46 door Klaas Zondervan »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • N spoor dat spoort
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #20 Gepost op: 03 augustus 2015, 15:10:51 »
Heb even gezocht Klaas en gevonden  (y)

https://www.google.nl/maps/@51.4659551,4.2972097,142m/data=!3m1!1e3

Jammer genoegd enkel bovenaanzicht .
Is vlak achter het verdeelstation van de energie maatschappij wat er rechts van staat .

Zal er eens een keertje langsfietsen .

m.v.g. Sjaak
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2015, 15:13:09 door krab »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #21 Gepost op: 03 augustus 2015, 15:25:47 »
Dat is dus die van Bergen op Zoom. De Zeeuwse lijn is in 1957 geëlektificeerd, al die stations zijn dus in een kort tijd gebouwd, en allemaal hetzelfde.
Maar in diezelfde periode zijn er in het land nog meer trajecten onder de draad gebracht, en het ligt voor de hand dat daar ook zulke stations staan. Was toen een standaardontwerp, net als de stations met de gekleurde tegeltjes die in de afgelopen jaren her en der zijn bijgeplaatst. In Zeeland zijn dat Arnemuiden, Kapelle en Rilland.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #22 Gepost op: 29 september 2015, 23:55:10 »
Hallo,
Van het onderstation bij Arnemuiden heb ik een tijdje geleden een foto geschoten. Hierbij de foto.



Je kan zien dat ie naderhand tussen het spoordijktalud en de brede sloot is "geplakt" op heel weinig grond.
De trafo's staan er dan ook vreemd (afwijkend) bij. Normaal staan die naast elkaar aan de kopwand.
Met een "masterpiece" op de andere kopwand.



Vraag: Waar staat er nog zo'n soort "tegeltjes onderstation", vrij dicht in de buurt van deze wat oudere???

Groeten, Wim Mesu

Ps. Mastschakelaars aan de bovenleidingmasten zijn, bij een onderstation, eigenlijk onmisbaar attributen.
Ik ben dan ook bezig aan een ontwerp voor bouwsetjes van deze dingen.

 

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #23 Gepost op: 30 september 2015, 01:07:11 »
Bij Dordrecht staat ook zo'n vol gekliederd >:( tegeltjesonderstation.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2322
    • foto's op Imgur
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #24 Gepost op: 30 september 2015, 08:24:23 »
« Laatst bewerkt op: 30 september 2015, 08:26:10 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #25 Gepost op: 30 september 2015, 17:22:46 »
Bij Kapelle en Rilland staan nog zulke stations. Die zijn tegelijk met Arnemuiden gebouwd, als versterking van de bovenleidingsvoeding.

Oja, in het Sloegebied staat er ook een, bij de Frankrijkweg.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2015, 17:39:09 door Klaas Zondervan »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #26 Gepost op: 30 september 2015, 21:51:53 »
Die bij Sloe is een van de laagtstgebouwde van dat type. Er is tussen 1996 en 2007 een tiental van die tegeltjesonderstations gebouwd. Het oude type onderstation langs de Zeeuwse lijn zie je volgens mij langs veel lijnen die in de jaren '50 geëlektrificeerd zijn, dus van Groningen tot Maastricht.
Met vriendelijke groeten, altijd.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #27 Gepost op: 02 oktober 2015, 12:45:31 »
Onderstation Sloe
Juist die bedoel ik: het Onderstation in het Sloegebied (Vlissingen Oost) nabij Nieuwdorp.
Daar wil ik het over hebben. Hierbij een foto ervan, gemaakt door F van de Velde:



Hij is gebouwd rond 2010, dacht ik, bij de vernieuwde aansluiting van de Sloehavenspoorlijn op de Sloedam en het onder de draad brengen van die lijn.

Lekker compact is zo'n gebouw ten opzichte van de exemplaren uit de jaren '50.
En omdat ie zo lekker compact is, heb ik het idee opgevat er een model van uit te brengen in geëtst messing.
Afmetingen van het gebouw in Ho: l x b x h: 138 x 58 x 41mm, dus dat is niet zo groot.
Ik ben klaar met het 1e etsontwerp van het gebouw en de hekwerken. Ik nu nog bezig met de trafo's.


Foto van F. van de Velde

Er staan ook andere types trafo's bij, dan bij de oudere onderstations. Ze zijn ook kleiner.
Dus die worden ook aangepast. Het is nog een experiment.
Ik hoop dit najaar de eerste resultaten te kunnen laten zien.

Groeten Wim
 
 

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2322
    • foto's op Imgur
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #28 Gepost op: 02 oktober 2015, 13:11:12 »
Voor de NL rijders in het huidige tijdperk best interessant, denk ik.

Al enig idee hoe de tegelwanden na te bootsen?
Een tegeltje van 10x10 cm wordt in model 1,1 mm, en dat zie ik me nog niet met de (lucht-)kwast doen.
Een decal misschien (in delen)?
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

guest7823

  • Gast
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #29 Gepost op: 02 oktober 2015, 13:19:33 »
Onderstations zijn in de loop der tijd steeds kleiner geworden. De "klassieke" onderstations waren zo groot omdat de gelijkrichters relatief groot en lomp waren en daarnaast ook nog de nodige koeling nodig hadden.

Vandaar de ruime opzet en de grote (open) ventilatie roosters. De kwetsbaarheid van de gelijkrichters was ook een van DE redenen om de onderstations te voorzien van een spooraansluiting. Hierop konden de gelijkrichters worden aangevoerd in geval van vervanging en kon eventueel een gelijkrichterwagen staan.

Met het toenemen van de efficiëntie (en dus warmte ontwikkeling) van de gelijkrichters zijn op enig moment de grote ventilatieroosters dicht gemaakt in de oorspronkelijke onderstations.

Inmiddels zijn de gelijkrichters dusdanig klein dat die in aanzienlijk kleinere behuizing kunnen worden ondergebracht, die daarmee steeds meer de vorm van volledig afgesloten dozen kregen. De trafo's hebben bij alle varianten altijd gewoon buiten gestaan.

Met het kleiner (en minder kwetsbaar) worden van de gelijkrichters zijn ook de spooraansluitingen in onbruik geraakt en uiteindelijk allemaal vervallen