Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
20 October 2025, 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
20 October 2025, 15:55:00
  

Auteur Topic: Onderstation Vlissingen  (gelezen 139717 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #15 Gepost op: 06 July 2015, 17:04:49 »
Dat is niet te gek voor een model met die afmetingen.
Die trafo's zien er echt gaaf uit. En met die hekken is het echt "Van Ravesteyn".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #16 Gepost op: 07 July 2015, 03:14:04 »
Hallo,
Het idee en het meet- en tekenwerk is van mij afkomstig.
De levering van het geheel gebeurd door Markenburg ondergetekende. Dus als je interesse hebt in deze uitvoering moet je bij hem mij zijn.
Het gebouw is opgezet in zijn gebruikelijke gelaserd karton concept.
Mvrgr.
Wim
« Laatst bewerkt op: 14 November 2017, 13:31:05 door WimM. Reden: verbeterd »

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #17 Gepost op: 16 July 2015, 17:43:14 »
Als iemand die zijn baan bij Vlissingen situeert moet dit er toch echt opkomen.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #18 Gepost op: 03 August 2015, 11:42:40 »
Hallo,
Mij is verteld dat dit type onderstation op meerdere plaatsen in Nederland voorkomt.
Dus niet alleen in Vlissingen. Ik weet alleen niet waar.
Is er iemand die dit weet?
Mvrgr. Wim M

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #19 Gepost op: 03 August 2015, 11:44:40 »
Het onderstation bij Eindewege is volgens mij nagenoeg identiek. En bij Oostdijk staat er nog zo een.

toevoeging: als je de Zeeuwse lijn verder volgt, dan zie je ten zuiden van Bergen op Zoom nog zo'n station staan.
En verder in het land moeten er nog meer zijn, maar ik kan niet zo uit mijn mouw schudden waar ze allemaal staan.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2015, 12:37:46 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #20 Gepost op: 03 August 2015, 15:10:51 »
Heb even gezocht Klaas en gevonden  (y)

https://www.google.nl/maps/@51.4659551,4.2972097,142m/data=!3m1!1e3

Jammer genoegd enkel bovenaanzicht .
Is vlak achter het verdeelstation van de energie maatschappij wat er rechts van staat .

Zal er eens een keertje langsfietsen .

m.v.g. Sjaak
« Laatst bewerkt op: 03 August 2015, 15:13:09 door krab »
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #21 Gepost op: 03 August 2015, 15:25:47 »
Dat is dus die van Bergen op Zoom. De Zeeuwse lijn is in 1957 geëlektificeerd, al die stations zijn dus in een kort tijd gebouwd, en allemaal hetzelfde.
Maar in diezelfde periode zijn er in het land nog meer trajecten onder de draad gebracht, en het ligt voor de hand dat daar ook zulke stations staan. Was toen een standaardontwerp, net als de stations met de gekleurde tegeltjes die in de afgelopen jaren her en der zijn bijgeplaatst. In Zeeland zijn dat Arnemuiden, Kapelle en Rilland.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #22 Gepost op: 29 September 2015, 23:55:10 »
Hallo,
Van het onderstation bij Arnemuiden heb ik een tijdje geleden een foto geschoten. Hierbij de foto.



Je kan zien dat ie naderhand tussen het spoordijktalud en de brede sloot is "geplakt" op heel weinig grond.
De trafo's staan er dan ook vreemd (afwijkend) bij. Normaal staan die naast elkaar aan de kopwand.
Met een "masterpiece" op de andere kopwand.



Vraag: Waar staat er nog zo'n soort "tegeltjes onderstation", vrij dicht in de buurt van deze wat oudere???

Groeten, Wim Mesu

Ps. Mastschakelaars aan de bovenleidingmasten zijn, bij een onderstation, eigenlijk onmisbaar attributen.
Ik ben dan ook bezig aan een ontwerp voor bouwsetjes van deze dingen.

 

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #23 Gepost op: 30 September 2015, 01:07:11 »
Bij Dordrecht staat ook zo'n vol gekliederd >:( tegeltjesonderstation.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #24 Gepost op: 30 September 2015, 08:24:23 »
« Laatst bewerkt op: 30 September 2015, 08:26:10 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #25 Gepost op: 30 September 2015, 17:22:46 »
Bij Kapelle en Rilland staan nog zulke stations. Die zijn tegelijk met Arnemuiden gebouwd, als versterking van de bovenleidingsvoeding.

Oja, in het Sloegebied staat er ook een, bij de Frankrijkweg.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2015, 17:39:09 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #26 Gepost op: 30 September 2015, 21:51:53 »
Die bij Sloe is een van de laagtstgebouwde van dat type. Er is tussen 1996 en 2007 een tiental van die tegeltjesonderstations gebouwd. Het oude type onderstation langs de Zeeuwse lijn zie je volgens mij langs veel lijnen die in de jaren '50 geëlektrificeerd zijn, dus van Groningen tot Maastricht.
Met vriendelijke groeten, altijd.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #27 Gepost op: 02 October 2015, 12:45:31 »
Onderstation Sloe
Juist die bedoel ik: het Onderstation in het Sloegebied (Vlissingen Oost) nabij Nieuwdorp.
Daar wil ik het over hebben. Hierbij een foto ervan, gemaakt door F van de Velde:



Hij is gebouwd rond 2010, dacht ik, bij de vernieuwde aansluiting van de Sloehavenspoorlijn op de Sloedam en het onder de draad brengen van die lijn.

Lekker compact is zo'n gebouw ten opzichte van de exemplaren uit de jaren '50.
En omdat ie zo lekker compact is, heb ik het idee opgevat er een model van uit te brengen in geëtst messing.
Afmetingen van het gebouw in Ho: l x b x h: 138 x 58 x 41mm, dus dat is niet zo groot.
Ik ben klaar met het 1e etsontwerp van het gebouw en de hekwerken. Ik nu nog bezig met de trafo's.


Foto van F. van de Velde

Er staan ook andere types trafo's bij, dan bij de oudere onderstations. Ze zijn ook kleiner.
Dus die worden ook aangepast. Het is nog een experiment.
Ik hoop dit najaar de eerste resultaten te kunnen laten zien.

Groeten Wim
 
 

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #28 Gepost op: 02 October 2015, 13:11:12 »
Voor de NL rijders in het huidige tijdperk best interessant, denk ik.

Al enig idee hoe de tegelwanden na te bootsen?
Een tegeltje van 10x10 cm wordt in model 1,1 mm, en dat zie ik me nog niet met de (lucht-)kwast doen.
Een decal misschien (in delen)?
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

guest7823

  • Gast
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #29 Gepost op: 02 October 2015, 13:19:33 »
Onderstations zijn in de loop der tijd steeds kleiner geworden. De "klassieke" onderstations waren zo groot omdat de gelijkrichters relatief groot en lomp waren en daarnaast ook nog de nodige koeling nodig hadden.

Vandaar de ruime opzet en de grote (open) ventilatie roosters. De kwetsbaarheid van de gelijkrichters was ook een van DE redenen om de onderstations te voorzien van een spooraansluiting. Hierop konden de gelijkrichters worden aangevoerd in geval van vervanging en kon eventueel een gelijkrichterwagen staan.

Met het toenemen van de efficiëntie (en dus warmte ontwikkeling) van de gelijkrichters zijn op enig moment de grote ventilatieroosters dicht gemaakt in de oorspronkelijke onderstations.

Inmiddels zijn de gelijkrichters dusdanig klein dat die in aanzienlijk kleinere behuizing kunnen worden ondergebracht, die daarmee steeds meer de vorm van volledig afgesloten dozen kregen. De trafo's hebben bij alle varianten altijd gewoon buiten gestaan.

Met het kleiner (en minder kwetsbaar) worden van de gelijkrichters zijn ook de spooraansluitingen in onbruik geraakt en uiteindelijk allemaal vervallen