Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: Rangeren in Salon-Bas  (gelezen 25429 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Rangeren in Salon-Bas
« Gepost op: 18 maart 2015, 12:13:00 »
Probleemschets Salon-Bas
Sinds de baan is aangesloten en ik (analoog) kan rijden ben ik vaak wat aan het rangeren. Dat gaat allemaal lekker, het aan- en afkoppelen is soms nog een probleem, maar niet onoverkomelijk. Op mijn baan zijn 3-4 particuliere aansluitingen gerealiseerd, waar zo'n 1-2 wagons kunnen staan.
Bij één van die aansluitingen, zeg maar even, de luciferfabriek (ik heb nog geen definitieve bestemming voor deze aansluiting), kan normaal slechts 1 wagon staan. Dat is op zich geen probleem, de afname vraagt ook niet om meer. Er wordt dus en lege wagon gebracht:


En later wordt deze (geladen met lucifers  ;D) weer opgehaald:


Voor de duidelijkheid toon ik de situatie:


De rode pijl wijst naar het station. De gele en blauwe pijl wijzen naar andere bestemmingen, doorgaande spoorlijnen dus. Dan hebben we ook nog een overweg ertussen zitten, deze wordt (tijdelijk) aangegeven door twee houtjes (bij de groene pijlen, de breedte is ongeveer gelijk aan de lichtblauwe pijlen). Deze weg is de doorgaande weg van Dieppe (Bourg.) naar Salon-Haut.  Tussen de aansluiting van de luciferfabriek en het station ligt een brug.
De spoorlijn is geen drukke spoorlijn, het betreft een lijn ergens in Bourgondië. Er komt een paar keer per dag een personentrein en de dagelijkse goederentrein.

Nu treft het dat er ineens een grote vraag is naar lucifers. In plaats van normaal 1 wagon, moeten er nu 3 wagons geladen worden.

Dat vergt nog al wat rangeerwerk, zeker omdat er op de plek maar ruimte is voor 1 wagon om te laden.

Er zijn nu twee opties.
Optie 1
•De overweg wordt gesloten, er wordt een lege wagon geplaatst;
•De lok gaat leeg terug naar het station (overweg gaat weer open)
•Nadat de wagon beladen is, wordt deze eerst opgehaald (overweg wordt gesloten) en naar het station gebracht (overweg gaat weer open);
•De lege wagon wordt vanuit het station richting luciferfabriek gebracht (overweg gaat weer dicht) en de lok vertrekt weer zonder wagon richting station (de overweg gaat weer open)
(in feite gebeurt hier niets anders dan normaal, alleen nu drie keer achter elkaar)

Of Optie 2
•De overweg wordt gesloten. De lok komt met een lege wagon vanuit het station;
•De volle wagon wordt met de lege aangehaakt;
•En wordt tijdelijk op het hoofdspoor geplaatst;


•De lege wagon wordt op zijn plek gezet;
•De lok pikt de volle wagon weer op en duwt deze naar het station;
•De overweg gaat weer open.


Bij optie 1 krijgt de overwegwachter de kuren, bij optie 2 het verkeer op de weg.
Maar wat is nu wijsheid? Laat het duidelijk zijn, de overweg wordt niet verplaatst, het spoor kan niet langer, de wagons zijn zo kort en de brug blijft er ook liggen ;D

Groet,
Michel


« Laatst bewerkt op: 06 februari 2017, 17:19:35 door Reinout van Rees. Reden: Op verzoek titel aangepast »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeerprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2015, 12:33:44 »
Het hangt af van de periode die je weergeeft. Na 1990 wordt je als spoorwegmaatschappij door de automobilistenlobby opgeknoopt aan je eigen spooorboom als je optie twee (lang dicht) kiest.

Voor 1970 zal het prima zijn, laat maar dicht. Het ziet er niet uit als de belangrijkste Route National van de streek.

Ik weet niet hoe het in Frankrijk zit/zat, maar in Duitsland werden bomen ruim van tevoren dicht gedaan voor verkeer op de doorgaande lijn. Dus even rangeren moet ook wel kunnen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Rangeerprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2015, 12:51:29 »
Hallo Michel,

Ik zou voor optie 1 gaan, gewoon wat meer rangeerwerk ,dus 2x per dag een trein en voor de opslag bij de lucifer fabriek scheelt opslag ruimte.


mvgr Evert en Bas 

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Rangeerprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2015, 16:09:30 »
Halo Michel, goed om weer eens foto's van je baan te zien!

Is er echt een rangeerprobleem? Volgens mij niet, de overweg kan rustig een tijdje dicht blijven. Het is het Franse platteland, ook in jouw tijdperk waren ze al blij met wat bedrijvigheid. Als je station een eigen rangeerlok heeft is ook de ander optie, het heen en weer rijden een oplossing. Ook kun je de achterste doorgaande lijn gebruiken als opstelspoor, het is immers geen drukke spoorlijn. Als men een beetje doorwerkt in de fabriek met beladen moet dit kunnen. Dan hoef je niet steeds de brug over.

Laatste oplossing, verwijder het stootblok voor een blok beton oid. Dan passen er twee wagens op het spoortje en kun je de tweede laaddeur ook gebruiken.

Groet, Gert-Jan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2015, 17:06:45 »
Eigenlijk is er idd geen sprake van een rangeerprobleem, want ik kon de wagen keurig naast de overweg afkoppelen om zo de lege wagon te kunnen plaatsen. Maar door zo bezig te zijn bedacht ik me dat deze rangeerbeweging wel het verkeer even plat zou leggen. En gezien de efficiëntie binnen de huidige logistiek was ik mijn gevoel voor vroeger en rust een beetje kwijt ;).
Hoe ze in Frankrijk destijds de overwegen bedienden weet ik ook niet. Wel weet ik dat ze met rolbarelen aan de gang waren en dat het wel even kon duren voordat ze weer open gingen. Ik heb zelfs eens gelezen over een Franse overwegwachter die binnen de etenstijden en slaaptijden het werk weigerde te gaan doen ;D. Overigens een gave baan met dito tips. Guust rijdt er ook rond, net als Mon Oncle (Monsieur Hulot). Zijn huis staat er ook.

De laatste oplossing van Gert-Jan is ook leuk. Een soort Inglenook wordt het dan :)

Dank allen voor de oplossing.
Dit draadje is voor algemeen gebruik. Kom je zelf iets tegen en zoek je een oplossing, of wil je iets delen, ga je gang. Gaat het over de daadwerkelijke rangeersystemen, als Fremo, carcards en waybills of iets anders, dan verwijs ik graag naar dit draadje.

Weet iemand nog iets leuks als industrie? Ik heb nu een wijncoöperative, een Houtverwerkingsbedrijf, een overslagbedrijf en ben dus nog op zoek naar iets dat past binnen Bourgondie. Het heeft nog even de tijd, dus het hoeft niet a la minute.
Groet,
Michel

Edit: Er wordt met stoom gereden, dus tijdperk III met een lichte overgang naar Tp IV, gewoon omdat het kan.  :)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2015, 13:38:09 door tothebeach. Reden: links toegevoegd »

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2015, 17:23:16 »
Hoogovens, gietijzer, kool, textiel, vlees. Dat zijn zo'n beetje de bezigheden in de Bourgogne in jouw tijdperk. (Buiten wat je al hebt.)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2015, 17:27:15 »
@ Gert-Jan, op dit moment kan ik even lekker bouwen. Ik heb even een paar dagdelen per week om vrij in te delen, dus kan ik bouwen, of rangeren ;). Qua scenery ben ik bezig met de rivier die precies in de scheiding ligt van twee bakken. Wordt vervolgd dus :)

@MAGG: Hoogovens/gietijzer zie ik mij op mijn anderhalve vierkante meter niet zo snel doen.  Kool had ik meer in de Elzas geplaatst, of bedoel je steenkool? Maar aan vlees had ik niet gedacht (als vegetariër zijnde ::)).  Komen de koelwagens ook van pas. Ik ga eens kijken of ik daar iets mee kan. Anders textiel, dat zal de vlasbouw zijn geweest? Kortom, ik ga eens zoeken. Dank je wel  (y)

Groet,
Michel


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2015, 17:49:42 »
De wijncoöperatie zal ook wel een fikse aanvoer van nieuwe lege flessen nodig hebben !

Sander

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2015, 18:00:03 »
En een zoektocht naar de derde te rangeren wagon.... ;)
Het laadperron kun je inderdaad met het stootblok combineren.
Mooi doordacht geheel  (y)
groet,

Ivo vS

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2015, 18:40:19 »
Hoi Michel,

Je hoeft niet eens vast te leggen wat de activiteiten zijn: een 19e eeuws fabriekje met laadperron met een gesloten goederenwagen en een familie-naam op de gevel, dat kan van alles zijn.
Hoeft ook niet veel ruimte te kosten en is heel mooi na te maken met stukjes bouwpakket.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2015, 07:58:10 »
En een zoektocht naar de derde te rangeren wagon.... ;)
Het laadperron kun je inderdaad met het stootblok combineren.
Mooi doordacht geheel  (y)

Dank je wel Ivo. als de tweede lukt gaat de derde ook wel lukken :). De combinatie laadperron stootblok komt er misschien, en anders alleen een betonblok, vlak voor het spoor de rivier induikt. Het gebouwtje staat nu iets naar achteren, omdat ik er over denk om ook de vrachtwagens er te laten laden en lossen. En er is weinig ruimte daar.
(Overigens volg ik jouw draadje trouw, terwijl ik er nooit in schrijf. FOEI michel. Het is een boeiend draadje, waarin de rust van het eenvoudig bouwen en gestaag doorgaan de leidende factor is. M.a.w. je laat je niet gek maken door de gekte van de dag of de nieuwste ontwikkelingen. Je hebt heel duidelijk je eigen stijl gekozen en die hou je goed vast)

De wijncoöperatie zal ook wel een fikse aanvoer van nieuwe lege flessen nodig hebben !
Bijvoorbeeld, en pallets om ze op te plaatsen, beschermfolie of karton voor transport. En zo af en toe een hele voorraad vaten om dat die hetzij versleten, hetzij ook weer weg zijn.

Je hoeft niet eens vast te leggen wat de activiteiten zijn: een 19e eeuws fabriekje met laadperron met een gesloten goederenwagen en een familie-naam op de gevel, dat kan van alles zijn.
Ja en nee. Je kunt dan gerust wat wagens plaatsen en weghalen, hetgeen het denken over het rangeren makkelijk maakt. Maar aan de andere kant is het wel interessant om te weten wat er geproduceerd wordt op die plaats. Dan kan je gaan bepalen welke wagons er bij die losplaats kunnen staan. Ik heb dat uitgewerkt voor het houtverwerkingsbedrijf:


Ik weet nu een beetje welke wagons er hoe frequent staan. Het is nog volledige willekeur, ik heb (nog) geen systeem. Misschien dat ik iets uitwerk, misschien ook niet. Het heeft als voordeel dat ik geen exoten ga aanschaffen die ik later niet in kan zetten en dat een deel van de exoten ook weer verkocht kunnen worden. Ook kunnen er rongenwagons die hout hebben aangeleverd bij het houtverwerkingsbedrijf, een paar kisten meenemen naar het transportbedrijf, daar afgeladen weer beladen worden met een volgend product. Om maar wat te noemen.

Even in het algemeen:
Voor het nabootsen van de realiteit doe ik het minder. Ik heb bewust mijn baan omgebouwd om een aantal rangeermogelijkheden (lees:speelmogelijkheden) toe te voegen. Ik ben er voor het eerst (letterlijk) in aanraking mee gekomen bij Herberts Crossing, op Ontraxs 2014. Ik heb daar ruim een uur staan schuiven met drie loks en heel wat wagons. Het hoogtepunt was dat voor mij, ondanks alle mooie baantjes die er ook stonden, geen haalde het bij deze leerervaring. Het heeft mij ook doen beseffen dat voor mij het spel belangrijk is en minder de afwerking. Hetgeen niet wil zeggen dat ik me er met een Jantje-van-Leiden*) van afmaak. Het mag er wel goed uitzien, maar ik moet het spel niet vergeten. Zeker toen ik hier een draadje ontdekte over rangeren en later wat artikelen toegestuurd kreeg, werd mijn belangstelling voor het rangeerwerk sterker. Gestimuleerd door medeforummers ben ik langzaam plannen gaan maken voor de ombouw et voilá: alles is elektrisch aangesloten, de eerste 2wisselaandrijving bijna gereed (handbediening) (toevallig de wissels van bovenstaande situatie :)) en ik kan rijden. En daarvoor heb ik die lokomotieven ooit ook eens aangeschaft  ;).
Ik begin weer lol in de hobby te krijgen en die was lange tijd weg.

Groet,
michel

*)Logisch dat ik daar afstand van neem ;D
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2015, 08:03:01 door tothebeach. Reden: voetnoot toegevoegd »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2015, 11:39:31 »
Hier volgt nog even de versie met drie wagons die Gert-Jan aandroeg, de achterste doorgaande lijn wordt als opstelspoor gebruikt.
Vanuit het station komen de drie wagons achter de stoomlok aan. De achterste wagon wordt voor de loods geplaatst en kan geladen worden. Vervolgens wordt de trein van de overweg weg gehaald zodat het wegverkeer weer door kan gaan.


De eerste wagon is beladen en wordt verplaatst. De wagon wordt tijdelijk geplaatst op het spoor vlak voor de brug naar het station (tevens de aansluiting tussen beiden spoorlijnen). Vervolgens wordt de tweede lege wagon voor de loods geplaatst. Om de sporen zoveel mogelijk vrij te houden, wordt de eerst beladen wagon weer opgehaald en trekt de trein zich weer even terug op de achterste doorgaande lijn. De overweg kan weer open, het wegverkeer kan weer verder.


De tweede wagon is beladen. Ook deze wordt eerst opgehaald. Nu worden er twee wagons tijdelijk geplaatst op de aansluiting voor de brug. De derde wagon wordt voor de loods geplaatst. De twee beladen wagons worden weer op het achterste spoor geplaatst. De overweg blijft nog even dicht. Want een draisine komt vanuit Dieppe (Bourg.) naar Salon-Bas ;)


De derde wagon is beladen. We haken deze aan en duwen de trein weer terug naar het station van Salon-Bas. Daar pikken we nog een goederenwagon op en wachten op sein veilig. Dat krijgen we en vertrekken met de gehele trein naar Dieppe (Bourg.)


Dankjewel voor de suggestie Gert-Jan! Weer wat geleerd binnen het rangeerwezen. Ik weet namelijk niet of ik hierzelf opgekomen was. Ik vind deze leuk!

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2015, 12:16:23 »
Ziet er leuk uit met dat rangeren!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2015, 16:30:05 »
..... en pallets om flessen op te plaatsen, beschermfolie of karton voor transport. ...

Dat zou kunnen, maar kom je dan niet in konflikt met :

... Er wordt met stoom gereden, dus tijdperk III ...

In tijdperk III bestonden pallets nog niet - iedere stoker zou dat zien als aanmaak-hout. En beschermfolie was nog niet uitgevonden. Wijn werd nog gewoon vervoerd in kisten.

Sander

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2015, 17:20:00 »
Voor wat betreft de pallets weet ik het zonet nog niet. Uitgevonden in de eerste helft van de vorige eeuw, maken ze nog wel kans dat ze gebruikt werden. Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de folie. Daar heb ik niet goed over nagedacht. Maar transport in kisten is dus weer helemaal geen probleem, met een houtbewerkingsbedrijf als buurman ;) (y)

Alleen zal het transport van de kisten het wegvervoer gebruikt worden, vrees ik zo. Onderstaand het sporenplan:

Bij 4 zit het houtverwerkingsbedrijf, bij 1 de wijncoöperatie. Er is geen omloopmogelijkheid, dus een wagon die het houtverwerkingsbedrijf verlaat zal eerst naar onderliggende sporen gebracht moeten worden, waar de lok kan omlopen, voordat de wagon naar de wijncoöperatie gebracht gebracht kan worden. Een lok aan de ene of andere zijde zou ten koste gaan van 1 wagon. Misschien met een Y2100 zou het mogelijk kunnen zijn..... Denkvoer.

@ Reinout: het was ook leuk om te doen!

Groet,
Michel