BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Wat zijn we aan het rijden? => Topic gestart door: tothebeach op 18 maart 2015, 12:13:00

Titel: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 18 maart 2015, 12:13:00
Probleemschets Salon-Bas
Sinds de baan is aangesloten en ik (analoog) kan rijden ben ik vaak wat aan het rangeren. Dat gaat allemaal lekker, het aan- en afkoppelen is soms nog een probleem, maar niet onoverkomelijk. Op mijn baan zijn 3-4 particuliere aansluitingen gerealiseerd, waar zo'n 1-2 wagons kunnen staan.
Bij één van die aansluitingen, zeg maar even, de luciferfabriek (ik heb nog geen definitieve bestemming voor deze aansluiting), kan normaal slechts 1 wagon staan. Dat is op zich geen probleem, de afname vraagt ook niet om meer. Er wordt dus en lege wagon gebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lege_wagon.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lege_wagon.jpg)

En later wordt deze (geladen met lucifers  ;D) weer opgehaald:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/volle_wagon.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/volle_wagon.jpg)

Voor de duidelijkheid toon ik de situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4646.jpg)

De rode pijl wijst naar het station. De gele en blauwe pijl wijzen naar andere bestemmingen, doorgaande spoorlijnen dus. Dan hebben we ook nog een overweg ertussen zitten, deze wordt (tijdelijk) aangegeven door twee houtjes (bij de groene pijlen, de breedte is ongeveer gelijk aan de lichtblauwe pijlen). Deze weg is de doorgaande weg van Dieppe (Bourg.) naar Salon-Haut.  Tussen de aansluiting van de luciferfabriek en het station ligt een brug.
De spoorlijn is geen drukke spoorlijn, het betreft een lijn ergens in Bourgondië. Er komt een paar keer per dag een personentrein en de dagelijkse goederentrein.

Nu treft het dat er ineens een grote vraag is naar lucifers. In plaats van normaal 1 wagon, moeten er nu 3 wagons geladen worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4657.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4657.jpg)
Dat vergt nog al wat rangeerwerk, zeker omdat er op de plek maar ruimte is voor 1 wagon om te laden.

Er zijn nu twee opties.
Optie 1
•De overweg wordt gesloten, er wordt een lege wagon geplaatst;
•De lok gaat leeg terug naar het station (overweg gaat weer open)
•Nadat de wagon beladen is, wordt deze eerst opgehaald (overweg wordt gesloten) en naar het station gebracht (overweg gaat weer open);
•De lege wagon wordt vanuit het station richting luciferfabriek gebracht (overweg gaat weer dicht) en de lok vertrekt weer zonder wagon richting station (de overweg gaat weer open)
(in feite gebeurt hier niets anders dan normaal, alleen nu drie keer achter elkaar)

Of Optie 2
•De overweg wordt gesloten. De lok komt met een lege wagon vanuit het station;
•De volle wagon wordt met de lege aangehaakt;
•En wordt tijdelijk op het hoofdspoor geplaatst;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagon_uitwisselen_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagon_uitwisselen_1_2.jpg)

•De lege wagon wordt op zijn plek gezet;
•De lok pikt de volle wagon weer op en duwt deze naar het station;
•De overweg gaat weer open.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagon_uitwisselen_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagon_uitwisselen_2_2.jpg)

Bij optie 1 krijgt de overwegwachter de kuren, bij optie 2 het verkeer op de weg.
Maar wat is nu wijsheid? Laat het duidelijk zijn, de overweg wordt niet verplaatst, het spoor kan niet langer, de wagons zijn zo kort en de brug blijft er ook liggen ;D

Groet,
Michel


Titel: Re: Rangeerprobleem
Bericht door: Reinout van Rees op 18 maart 2015, 12:33:44
Het hangt af van de periode die je weergeeft. Na 1990 wordt je als spoorwegmaatschappij door de automobilistenlobby opgeknoopt aan je eigen spooorboom als je optie twee (lang dicht) kiest.

Voor 1970 zal het prima zijn, laat maar dicht. Het ziet er niet uit als de belangrijkste Route National van de streek.

Ik weet niet hoe het in Frankrijk zit/zat, maar in Duitsland werden bomen ruim van tevoren dicht gedaan voor verkeer op de doorgaande lijn. Dus even rangeren moet ook wel kunnen.

Reinout
Titel: Re: Rangeerprobleem
Bericht door: mass am see op 18 maart 2015, 12:51:29
Hallo Michel,

Ik zou voor optie 1 gaan, gewoon wat meer rangeerwerk ,dus 2x per dag een trein en voor de opslag bij de lucifer fabriek scheelt opslag ruimte.


mvgr Evert en Bas 
Titel: Re: Rangeerprobleem
Bericht door: g-j op 18 maart 2015, 16:09:30
Halo Michel, goed om weer eens foto's van je baan te zien!

Is er echt een rangeerprobleem? Volgens mij niet, de overweg kan rustig een tijdje dicht blijven. Het is het Franse platteland, ook in jouw tijdperk waren ze al blij met wat bedrijvigheid. Als je station een eigen rangeerlok heeft is ook de ander optie, het heen en weer rijden een oplossing. Ook kun je de achterste doorgaande lijn gebruiken als opstelspoor, het is immers geen drukke spoorlijn. Als men een beetje doorwerkt in de fabriek met beladen moet dit kunnen. Dan hoef je niet steeds de brug over.

Laatste oplossing, verwijder het stootblok voor een blok beton oid. Dan passen er twee wagens op het spoortje en kun je de tweede laaddeur ook gebruiken.

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 18 maart 2015, 17:06:45
Eigenlijk is er idd geen sprake van een rangeerprobleem, want ik kon de wagen keurig naast de overweg afkoppelen om zo de lege wagon te kunnen plaatsen. Maar door zo bezig te zijn bedacht ik me dat deze rangeerbeweging wel het verkeer even plat zou leggen. En gezien de efficiëntie binnen de huidige logistiek was ik mijn gevoel voor vroeger en rust een beetje kwijt ;).
Hoe ze in Frankrijk destijds de overwegen bedienden weet ik ook niet. Wel weet ik dat ze met rolbarelen aan de gang waren en dat het wel even kon duren voordat ze weer open gingen. Ik heb zelfs eens gelezen over een Franse overwegwachter (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=14&t=74784&start=1650#p1691571) die binnen de etenstijden en slaaptijden het werk weigerde te gaan doen ;D. Overigens een gave baan met dito tips. Guust (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=14&t=74784&start=855#p1620659) rijdt er ook rond, net als Mon Oncle (Monsieur Hulot). Zijn huis (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=14&t=74784&sid=55359341b0377de0fe4ff23965ff3f92&start=2220#p1745834) staat er ook.

De laatste oplossing van Gert-Jan is ook leuk. Een soort Inglenook wordt het dan :)

Dank allen voor de oplossing.
Dit draadje is voor algemeen gebruik. Kom je zelf iets tegen en zoek je een oplossing, of wil je iets delen, ga je gang. Gaat het over de daadwerkelijke rangeersystemen, als Fremo, carcards en waybills of iets anders, dan verwijs ik graag naar dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56428.msg3221420259.html#msg3221420259).

Weet iemand nog iets leuks als industrie? Ik heb nu een wijncoöperative, een Houtverwerkingsbedrijf, een overslagbedrijf en ben dus nog op zoek naar iets dat past binnen Bourgondie. Het heeft nog even de tijd, dus het hoeft niet a la minute.
Groet,
Michel

Edit: Er wordt met stoom gereden, dus tijdperk III met een lichte overgang naar Tp IV, gewoon omdat het kan.  :)
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: MAGG op 18 maart 2015, 17:23:16
Hoogovens, gietijzer, kool, textiel, vlees. Dat zijn zo'n beetje de bezigheden in de Bourgogne in jouw tijdperk. (Buiten wat je al hebt.)
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 18 maart 2015, 17:27:15
@ Gert-Jan, op dit moment kan ik even lekker bouwen. Ik heb even een paar dagdelen per week om vrij in te delen, dus kan ik bouwen, of rangeren ;). Qua scenery ben ik bezig met de rivier die precies in de scheiding ligt van twee bakken. Wordt vervolgd (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62905.msg3221537251.html#msg3221537251) dus :)

@MAGG: Hoogovens/gietijzer zie ik mij op mijn anderhalve vierkante meter niet zo snel doen.  Kool had ik meer in de Elzas geplaatst, of bedoel je steenkool? Maar aan vlees had ik niet gedacht (als vegetariër zijnde ::)).  Komen de koelwagens ook van pas. Ik ga eens kijken of ik daar iets mee kan. Anders textiel, dat zal de vlasbouw zijn geweest? Kortom, ik ga eens zoeken. Dank je wel  (y)

Groet,
Michel

Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: santerdam op 18 maart 2015, 17:49:42
De wijncoöperatie zal ook wel een fikse aanvoer van nieuwe lege flessen nodig hebben !

Sander
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: Ivo vS op 18 maart 2015, 18:00:03
En een zoektocht naar de derde te rangeren wagon.... ;)
Het laadperron kun je inderdaad met het stootblok combineren.
Mooi doordacht geheel  (y)
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: Tjalling op 18 maart 2015, 18:40:19
Hoi Michel,

Je hoeft niet eens vast te leggen wat de activiteiten zijn: een 19e eeuws fabriekje met laadperron met een gesloten goederenwagen en een familie-naam op de gevel, dat kan van alles zijn.
Hoeft ook niet veel ruimte te kosten en is heel mooi na te maken met stukjes bouwpakket.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 19 maart 2015, 07:58:10
En een zoektocht naar de derde te rangeren wagon.... ;)
Het laadperron kun je inderdaad met het stootblok combineren.
Mooi doordacht geheel  (y)

Dank je wel Ivo. als de tweede lukt gaat de derde ook wel lukken :). De combinatie laadperron stootblok komt er misschien, en anders alleen een betonblok, vlak voor het spoor de rivier induikt. Het gebouwtje staat nu iets naar achteren, omdat ik er over denk om ook de vrachtwagens er te laten laden en lossen. En er is weinig ruimte daar.
(Overigens volg ik jouw draadje trouw, terwijl ik er nooit in schrijf. FOEI michel. Het is een boeiend draadje, waarin de rust van het eenvoudig bouwen en gestaag doorgaan de leidende factor is. M.a.w. je laat je niet gek maken door de gekte van de dag of de nieuwste ontwikkelingen. Je hebt heel duidelijk je eigen stijl gekozen en die hou je goed vast)

De wijncoöperatie zal ook wel een fikse aanvoer van nieuwe lege flessen nodig hebben !
Bijvoorbeeld, en pallets om ze op te plaatsen, beschermfolie of karton voor transport. En zo af en toe een hele voorraad vaten om dat die hetzij versleten, hetzij ook weer weg zijn.

Je hoeft niet eens vast te leggen wat de activiteiten zijn: een 19e eeuws fabriekje met laadperron met een gesloten goederenwagen en een familie-naam op de gevel, dat kan van alles zijn.
Ja en nee. Je kunt dan gerust wat wagens plaatsen en weghalen, hetgeen het denken over het rangeren makkelijk maakt. Maar aan de andere kant is het wel interessant om te weten wat er geproduceerd wordt op die plaats. Dan kan je gaan bepalen welke wagons er bij die losplaats kunnen staan. Ik heb dat uitgewerkt voor het houtverwerkingsbedrijf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/houtbedrijf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/houtbedrijf.jpg)

Ik weet nu een beetje welke wagons er hoe frequent staan. Het is nog volledige willekeur, ik heb (nog) geen systeem. Misschien dat ik iets uitwerk, misschien ook niet. Het heeft als voordeel dat ik geen exoten ga aanschaffen die ik later niet in kan zetten en dat een deel van de exoten ook weer verkocht kunnen worden. Ook kunnen er rongenwagons die hout hebben aangeleverd bij het houtverwerkingsbedrijf, een paar kisten meenemen naar het transportbedrijf, daar afgeladen weer beladen worden met een volgend product. Om maar wat te noemen.

Even in het algemeen:
Voor het nabootsen van de realiteit doe ik het minder. Ik heb bewust mijn baan omgebouwd om een aantal rangeermogelijkheden (lees:speelmogelijkheden) toe te voegen. Ik ben er voor het eerst (letterlijk) in aanraking mee gekomen bij Herberts Crossing (http://www.amerikaanse-treinen.nl/smf/index.php/topic,870.msg24576.html#msg24576), op Ontraxs 2014. Ik heb daar ruim een uur staan schuiven met drie loks en heel wat wagons. Het hoogtepunt was dat voor mij, ondanks alle mooie baantjes die er ook stonden, geen haalde het bij deze leerervaring. Het heeft mij ook doen beseffen dat voor mij het spel belangrijk is en minder de afwerking. Hetgeen niet wil zeggen dat ik me er met een Jantje-van-Leiden*) van afmaak. Het mag er wel goed uitzien, maar ik moet het spel niet vergeten. Zeker toen ik hier een draadje ontdekte over rangeren en later wat artikelen toegestuurd kreeg, werd mijn belangstelling voor het rangeerwerk sterker. Gestimuleerd door medeforummers ben ik langzaam plannen gaan maken voor de ombouw et voilá: alles is elektrisch aangesloten, de eerste 2wisselaandrijving (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16182.msg213164.html#msg213164) bijna gereed (handbediening) (toevallig de wissels van bovenstaande situatie :)) en ik kan rijden. En daarvoor heb ik die lokomotieven ooit ook eens aangeschaft  ;).
Ik begin weer lol in de hobby te krijgen en die was lange tijd weg.

Groet,
michel

*)Logisch (http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_Leiden) dat ik daar afstand van neem ;D
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 19 maart 2015, 11:39:31
Hier volgt nog even de versie met drie wagons die Gert-Jan aandroeg, de achterste doorgaande lijn wordt als opstelspoor gebruikt.
Vanuit het station komen de drie wagons achter de stoomlok aan. De achterste wagon wordt voor de loods geplaatst en kan geladen worden. Vervolgens wordt de trein van de overweg weg gehaald zodat het wegverkeer weer door kan gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_wagons_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_wagons_1_1.jpg)

De eerste wagon is beladen en wordt verplaatst. De wagon wordt tijdelijk geplaatst op het spoor vlak voor de brug naar het station (tevens de aansluiting tussen beiden spoorlijnen). Vervolgens wordt de tweede lege wagon voor de loods geplaatst. Om de sporen zoveel mogelijk vrij te houden, wordt de eerst beladen wagon weer opgehaald en trekt de trein zich weer even terug op de achterste doorgaande lijn. De overweg kan weer open, het wegverkeer kan weer verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_wagons_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_wagons_1_2.jpg)

De tweede wagon is beladen. Ook deze wordt eerst opgehaald. Nu worden er twee wagons tijdelijk geplaatst op de aansluiting voor de brug. De derde wagon wordt voor de loods geplaatst. De twee beladen wagons worden weer op het achterste spoor geplaatst. De overweg blijft nog even dicht. Want een draisine komt vanuit Dieppe (Bourg.) naar Salon-Bas ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_wagons_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_wagons_1_3.jpg)

De derde wagon is beladen. We haken deze aan en duwen de trein weer terug naar het station van Salon-Bas. Daar pikken we nog een goederenwagon op en wachten op sein veilig. Dat krijgen we en vertrekken met de gehele trein naar Dieppe (Bourg.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_wagons_1_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_wagons_1_4.jpg)

Dankjewel voor de suggestie Gert-Jan! Weer wat geleerd binnen het rangeerwezen. Ik weet namelijk niet of ik hierzelf opgekomen was. Ik vind deze leuk!

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: Reinout van Rees op 19 maart 2015, 12:16:23
Ziet er leuk uit met dat rangeren!

Reinout
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: santerdam op 19 maart 2015, 16:30:05
..... en pallets om flessen op te plaatsen, beschermfolie of karton voor transport. ...

Dat zou kunnen, maar kom je dan niet in konflikt met :

... Er wordt met stoom gereden, dus tijdperk III ...

In tijdperk III bestonden pallets nog niet - iedere stoker zou dat zien als aanmaak-hout. En beschermfolie was nog niet uitgevonden. Wijn werd nog gewoon vervoerd in kisten.

Sander
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 19 maart 2015, 17:20:00
Voor wat betreft de pallets weet ik het zonet nog niet. Uitgevonden in de eerste helft van de vorige eeuw, maken ze nog wel kans dat ze gebruikt werden. Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de folie. Daar heb ik niet goed over nagedacht. Maar transport in kisten is dus weer helemaal geen probleem, met een houtbewerkingsbedrijf als buurman ;) (y)

Alleen zal het transport van de kisten het wegvervoer gebruikt worden, vrees ik zo. Onderstaand het sporenplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Salon_Bas_7_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Salon_Bas_7_1.jpg)
Bij 4 zit het houtverwerkingsbedrijf, bij 1 de wijncoöperatie. Er is geen omloopmogelijkheid, dus een wagon die het houtverwerkingsbedrijf verlaat zal eerst naar onderliggende sporen gebracht moeten worden, waar de lok kan omlopen, voordat de wagon naar de wijncoöperatie gebracht gebracht kan worden. Een lok aan de ene of andere zijde zou ten koste gaan van 1 wagon. Misschien met een Y2100 (http://www.train-modelisme.com/mag.php?goto=bout.php&id=10194&famille=Locomotives&cat=%20%20&pro=o&cat2=$cat) zou het mogelijk kunnen zijn..... Denkvoer.

@ Reinout: het was ook leuk om te doen!

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: g-j op 19 maart 2015, 18:05:44
Hoi Michel, leuk om te zien dat mijn idee werkt. Ook in Hatzum wordt de laatste tijd veel gerangeerd en dat blijft fantastisch. Over de wijnkisten, over deze afstand zullen ze gewoon op een platte wagen van de kistenfabriek naar de wijnmaker gebracht worden. Tractor ervoor en klaar.

Over de missende industrie, iets met of van graan. Reed 3 jaar geleden voor het laatst door dit deel van Frankrijk en ik zag overal graan. Silo, bakkerij e.d. Ook kun je voor een onbestemd achtig gebouw gaan, kun je wisselen van industrie en ook eens andere wagens inzetten.

Laatste idee, in de rivieroever de resten van een van doorgeschoten goederenwagen neerleggen! En oja, hoelang duurde vroeger het handmatig laden van een goederenwagen. Die stoker blijft maar scheppen terwijl de lok staat te wachten.

Gert-Jan
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: Tjalling op 19 maart 2015, 18:10:30
Goed bezig  (y)

Mijn punt was niet zozeer dat er wilekeurig wagens geplaatst worden, maar dat niet zo er van belang wat er precies inzit. Een fabriekje dat kant maakt, zal een zelfde soort wagens krijgen als een fabriekje dat modeltreintjes in elkaar zet (voor aan-en afvoer gesloten wagens). Je zou, bij gebrek aan een beter idee, kunnen bepalen dat er maximaal 9 gesloten wagens per week komen ofzo.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 19 maart 2015, 20:17:19
Over de wijnkisten, over deze afstand zullen ze gewoon op een platte wagen van de kistenfabriek naar de wijnmaker gebracht worden. Tractor ervoor en klaar.
Dat was ook eigenlijk mijn idee, mijn uitwerking met een lok was puur een suggestie, maar duur in de uitvoering. Het zou zelfs een tractor met dubbele aanhanger kunnen worden. De afstand is niet zo groot, en zelfs bijna 1 rechte lijn.

Over de missende industrie, iets met of van graan. Reed 3 jaar geleden voor het laatst door dit deel van Frankrijk en ik zag overal graan. Silo, bakkerij e.d.
Graan zou ook kunnen, maar de gebouwen kunnen nog al groot of overheersend zijn. Ik zat ook al te denken aan zonnebloemolie, vanwege al die zonnebloemvelden aldaar.
Dan zou ik daar de opvolger van deze daar kunnen stallen ;D:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4701_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4701_4.jpg)

Laatste idee, in de rivieroever de resten van een van doorgeschoten goederenwagen neerleggen! En oja, hoelang duurde vroeger het handmatig laden van een goederenwagen. Die stoker blijft maar scheppen terwijl de lok staat te wachten.
Op modelbanen liggen al veel doorgeschoten wagons in de rivier. Ik weet niet of ik daar wel zin in heb. Ik zou wel schade/herstelwerkzaamheden aan de steunmuur kunnen aanbrengen, als herinnering aan een doorgeschoten wagon.
Je laatste opmerking snijdt hout. Het is afhankelijk hoeveel en wat er geladen moet worden. Als de verlader alles klaar heeft staan voor verzending, grote stukken en/of licht qua gewicht en/of makkelijk te verwerken dan kan het best wel snel gebeuren. En bij stilstand vraag ik mij af hoeveel een stoker te doen heeft.
Vanuit een vrijwilligers verleden bij een museumlijn herinner ik mij dat een lichtere lok sneller op zijn maximale vermogen zat en dan ook meer stookwerk vroeg. Terwijl de zwaardere loks (eenmaal op stoom) bij de relatief lichtere lasten makkelijker waren te bedienen. Maar ik kan het mis hebben (waar is kapitein kniesoor als je hem nodig hebt? ;)) Ik denk dat het in dit geval mee kan vallen.

Ook kun je voor een onbestemd achtig gebouw gaan, kun je wisselen van industrie en ook eens andere wagens inzetten.
Dit lijkt op wat Tjalling dus ook bedoeld. Dan zou ik eigenlijk voor een niet te groot gebouw gaan, waar daadwerkelijk maar één keer in de zoveel tijd een dito wagonnetje geplaatst moet worden. Daar zit ook wat in. Genoeg denkwerk dus weer.

Dank jullie wel!

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: jerrytrein op 19 maart 2015, 21:12:18
Een soort co-op gebouw
Kan je verschillende wagons plaatsen,al naar het seizoen ,en dus de aanlevering van producten
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 07 december 2015, 14:15:01
Naar aanleiding van wat rondstruinen op de website van Carl Arendt (http://www.carendt.com/), ben ik gaan het spelen met Anyrail:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeerbaanplan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeerbaanplan_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeerbaanplan_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeerbaanplan_2_1.jpg)
Geen idee of  ik het ga bouwen, maar qua rangeerwerk zijn beiden wel interessant. Reëel is een tweede ;)

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: Servé op 07 december 2015, 15:15:48
Ik zou voor optie 2 gaan, aangezien je dan tenminste 1 omloopmogelijkheid hebt.
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 07 december 2015, 15:43:38
Dat is de reden waarom optie 1 een rangeerlok heeft. Met een soortgelijke opzet heb ik twee jaar geleden op Ontraxs mogen spelen: Herberts Crossing (http://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=870.0). Ook daar kan je niet omlopen, maar heb je keuze uit verschillende lokomotieven om de rangeerbewegingen uit te kunnen voeren. Dat was erg leuk moet ik zeggen.

Optie 1 is heel druk, maar ook veel rangeermogelijkheden. Optie 2 oogt al rustiger, maar heeft toch ook nog het één en ander om te spelen. Maar goed, het zijn gewoon wat ideetjes om over na te denken :)

Groet,
Michel

Edit: ik heb het 2e baanplan iets aangepast, de fabrieksaansluiting is erbij gekomen.
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 04 april 2016, 17:01:29
Het station blijft hetzelfde, aan de andere kant is er het een en ander veranderd. Er zijn aansluitingen bij gekomen. De precieze verdeling van de industrie is nog niet rond, maar nu kan bijna de gehele baan gebruikt worden, zonder een fidlle yard er op aan te sluiten.

De reden was tweeledig: de wissels waren slecht. Het merendeel van de loks bleef hangen op één van de vele (oude) Roco wissels. Bijna alle wissels zijn nu vervangen voor Peco electrofrog wissels. Al deze wissels hebben nu handmatige afstandbediening, afgekeken bij onze zuiderburen (http://hamsart.blogspot.nl/2013/06/mechanische-wisselsturing.html).

Daarnaast had de baan technisch enige gebreken, was de isolatie rommelig neergelegd en waren rail- en wisselaansluitingen niet goed uitgewerkt. De (blauwe) isolatie is vervangen voor een ssort ondervloer, deze heb ik zwaar in de verf gezet tegen al die vervelende pluisjes. Maar de isolatie is nu wel goed geregeld. Het electrische deel is nu ook goed geregeld. Alle sporen hebben voldoende aansluitingen voor een goede geleiding, daarnaast zijn enkele sporen afschakelbaar gemaakt. De Multi M is er uit, ik ben weer analoog gaan rijden. Dat scheelt mij weer een heleboel kopzorgen (decoders solderen, loshalen, programmeren, gedoe :(). Gaugemaster gekocht en ik sta te genieten bij het rangeren.  :D

Enkel 1 probleem: het bleek dat oudere loks, zoals de Anna van Fleischmann, bredere wielen lijken te hebben. Op enkele insulfrog wissels maken ze sluiting. Bij het aanpassen van 2 van die wissels is er 1 gesneuveld. Het industrie terrein aan de linkerzijde is dus weer even onbereikbaar.

Ondertussen maar een rangeerpuzzel getekend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Salon-Bas_Rangeerpuzzel1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Salon-Bas_Rangeerpuzzel1.jpg)
Deze is nog in Paint. Ik ben nu bezig in powerpoint, dat werkt wat makkelijker.

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: Ronald Halma op 06 april 2016, 17:48:27
Op enkele insulfrog wissels maken ze sluiting. Bij het aanpassen van 2 van die wissels is er 1 gesneuveld. Het industrie terrein aan de linkerzijde is dus weer even onbereikbaar.


Michel, kijk even op www.wiringfordcc.com . Site van Allan gartner die een speciale sectie heeft voor Peco wissels en hoe ze te bedraden om jou genoemde problemen te voorkomen :)

EDIT Hier: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: Martin Welberg op 06 april 2016, 18:07:10
Citaat
In tijdperk III bestonden pallets nog niet - iedere stoker zou dat zien als aanmaak-hout.

Schreeuw dat niet te hard, die dingen zijn echt niet alleen van deze tijd..

Citaat
Skids go back to Ancient Egypt and Ancient Mesopotamia at least as far back as the 1st millennium B.C.

The development of the forklift and the needs of World War II logistics operations led to substantial use of pallets.

References to the early modern pallets types are slim with a string of patents showing parts of the development. The earliest may be a U.S. patent on a skid from 1924 describing Hallowell's "Lift Truck Platform." In the late 1930s, pallets became more commonplace with the newer forklift types. George Raymond filed for a patent in 1938 (granted US Patent 2178646 in 1939 for a pallet designed to complement a new pallet jack design; the essential features of both are still in common use today. A 1939 patent from Carl Clark shows type of pallet with steel stringers. War time developments were often just patented after the war, so there is a patent from Robert Braun on a four-way pallet in 1945, and a patent from Norman Cahners (a U.S. Navy Supply Officer) shows a disposable pallet type in 1949. The complete construction principle of a modern four-way pallet is described by Darling Graeme in 1949.
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 07 april 2016, 08:00:56
Hoi Ronald,

Dank voor je informatie. Optie 2 van die site ben ik aan het toepassen. 1 van de wissels aan de linkerkant in de overloop is gesneuveld. Deze wissels had ik op het aftakkende spoor ingekort, waarbij 1 rail bij het puntstuk los ging. Op dat moment gingen de loks er prima overheen. Ik merkte pas later (bij langzaam rijden) dat de loks bleven steken op enkele wissels. Bij een hogere snelheid trokken ze een vonk, op het puntstuk. Daar ik meerdere E-frog wissels heb, besloot ik deze insulfrog om te bouwen naar een e-frog.
Maar ja, Toen moest die rail vanaf het puntstuk gefixeerd worden, en dat ging niet helemaal lekker. De lok hobbelde over de overloop, bleef steken en het oogde ook niet lekker. ,Ik heb er nu twee nieuwe wissels (E-frog) liggen, de oude liggen even appart, die gaan naar de uiteindelijke fidlle yard. Daar heb ik nu de tijd voor om even naar te kijken.

Waar ik ook aan zit te denken is het volgende. Ik zou een rechterwissel aan een linker kunnen koppelen met het onderstaand effect:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruising_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruising_5.jpg)

Dan moet ik zelf wel die kruising in elkaar zetten, inclusief bedrading. Misschien dat het donkerrode spoor gebruikt kan worden als lokloods voor een rangeerlok ter grootte van een Anna, meer ruimte is er niet. Misschien dat er een laadperron wordt geplaatst, misschien is het een mooie overgang naar de achtergrond, en creëert het meer diepte. Ik ga er eens mee bezig dit weekeinde.

Groet,
michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: Jeronimos op 07 april 2016, 12:46:07
Is dit realistisch, Michel?

Ik denk zelf dat je dan zoiets moet doen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruising_ala_america.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruising_ala_america.jpg)
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 07 april 2016, 20:01:23
Nee, het is niet realistisch, het leek me gewoon leuk  ;D
Jouw optie is helaas niet mogelijk, in het midden zit een rivier, diep uitgewerkt. Ook wel bakscheiding (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62905.msg3221537251.html#msg3221537251). De basis is nog steeds hetzelfde.

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 18 april 2016, 08:27:53
Na wat soldeerwerk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6766_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6766_1.jpg)

Er moet minimaal 1 rail verplaatst worden, die zit nog niet helemaal in lijn. Een wagon rijdt er wel overheen, met een lok heb ik het nog niet getest. Deze week maar eens proberen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 20 april 2016, 10:16:13
En het rijdt! De lok hobbelt als een tractor over de kruising, maar dat maakt mij weinig uit, het werkt. Niet dat ik deze kruising gelijk in de baan ga plaatsen. Zeker bij het deel dat van links naar rechts gaat, mogen verbeteringen aangebracht worden. De twee stukjes rails in de kruising mogen iets dichter bij elkaar geplaatst worden. De spoorbreedte is daar iets te groot. Daarnaast mag het puntstuk van het linkerwissel ook aangepast worden, de lok blijft daar op hangen. Maar dat zijn niet onoverkomelijke problemen.
Niet slecht voor een eerste keer rails solderen :)

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: NS264 op 20 april 2016, 14:24:58
Hoi Michel,

Ziet er goed uit. Beetje hobbelen, ach. Heeft de onderhouddienst ook wat te doen.
Nu ben je wel opweg om helemaal zelf rails te leggen.

Nog vorderingen gemaakt met je modules?

Gr Koen.
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 20 april 2016, 14:59:54
Het hobbelen hoop ik tegen te gaan door het spoor nog iets te verleggen, maar een kleine hobbel zal er wel in blijven, helaas. Het geheel wordt later verwerkt in straatspoor, dus aan de afwerking aan de onderzijde hoef ik gelukkig niet veel te doen  :)

Met mijn twee modules gaat het goed, ze zijn met kerst volledig gestript, alle blauwe Gaxwei-platen zijn verwijderd. Het was een zootje en daardoor geen vlakke ondergrond. Gelukkig waren wij aan het isoleren op zolder, daar hebben we de isolatie 'afgetimmerd' met een ecologische board, gelijkend op zachtboard. Het stoft enorm, maar met een dikke laag acrylverf kan je dat prima opvangen. Het is mooi glad en ik heb goede geluidsisolatie. Voorts heb ik opnieuw de rails gelegd, met nieuwe wissels en deze zijn bijna allemaal handmatig op afstand bedienbaar. Afgelopen weekeinde had ik de gelegenheid om een Fidll Yard in elkaar te sleutelen. 135cm lang, 26 cm breed. Met een beetje geluk kunnen daar 5 sporen naast elkaar (mits een ontspoorbeveiliging). Ik hoop daar naast een opstelterrein ook een Inglenook te kunnen plaatsen. Dan kan ik los van de modelbaan ook gewoon buiten spelen ;)

Na de zomer denk ik dat het ballasten en bestraten van de sporen gaat gebeuren. Daarna ga ik weer verder met de huizenbouw in combinatie met lokomotiefbouw. Langzamerhand durf ik een stoomlok bijna volledig te demonteren en in elkaar te zetten. Het resultaat is vaak verbluffend, de loks rijden rustiger; zowel in snelheid als geluid.

Overigens ben jij ook lekker bezig, Koen. Ben je alleen niet bang dat het te smerig wordt?

Groet,
michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: NS264 op 20 april 2016, 19:07:46
  ;D

Ben benieuwd naar vervolg.
Wat smerigheid betreft...misschien ietsie te.
Bedwing me nu om de kwasten even met rust te laten

Goed om weer wat te horen, net als Jerrytrein miste ik het ook al. (y)
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 21 april 2016, 07:01:24
Het is prettig om te horen dat je gemist wordt, maar het zal nog wel rustig blijven, qua werk is het vrij druk, qua bouwen gaat het nog wel. Maar foto's maken en plaatsen vergeet ik gewoon te doen. Ik ben dan liever aan het rangeren :)

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 09 mei 2016, 09:04:02
Het solderen van de kruising ging best wel goed (voor mijn doen), één wissel naar de sporen weigert mee te werken. Ik heb het geheel nog eens uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd. Resultaat is ongeveer hetzelfde. Het was een leuke poging, maar niet echt noodzakelijk. Er komt waarschijnlijk een extra rangeerspoor bij het station.
Dan kan ik meer gebouwen bouwen  :D

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: tothebeach op 09 mei 2016, 15:39:45
Dankzij het draadje De spoorhaven van Zuidbarge (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69375.msg3221660048.html#msg3221660048)  en Gerard (GD) ben ik op een aantal artikelen gekomen van Lance Mindheim. Vial een pleidooi op compacte sporenplannen (http://lancemindheim.com/2013/08/instant-on-layouts/) en eenvoudige modelbouw (http://lancemindheim.com/2012/12/no-skills-no-problem/) kom je bij leuke rangeersituaties (http://lancemindheim.com/2012/09/a-one-turnout-layout/) en dito -puzzels (http://lancemindheim.com/2012/09/how-to-play-with-trains/). Dank je wel Gerard!

groet,
Michel

Titel: Re: Rangeerprobleem of -puzzle
Bericht door: GD op 09 mei 2016, 15:49:14
Graag gedaan.

Gerard
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: Reinout van Rees op 06 februari 2017, 17:24:35
Op verzoek de titel aangepast naar "Rangeren in Salon-Bas" in plaats van de algemene rangeerpuzzel-titel, dus het past nu beter bij wat Michel hier voor leuks laat zien. Nou Michel, allez votre corridor, zoals een vriend van me pleegde te zeggen.

Reinout-als-moderator
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 06 februari 2017, 17:28:26
Thanks, I will go my hallway ;)

Groet,
michel
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 07 februari 2017, 10:51:24
Thanks, I will go my hallway livingroom
Want daar staat de baan :)

Sinds afgelopen zondag is de baan compleet. De treinen kunnen vanuit Salon-Bas naar een Fiddleyard rijden (Violoncour ;)). En daar kan ik in alle rust treinen samenstellen en opstellen. Het sporenplan ziet er als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Salon-Bas_2017_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Salon-Bas_2017_2.jpg)
De breedste afmetingen zijn 240x190. De Fiddleyard staat los van de baan en is slechts 30 cm breed. Als deze niet wordt gebruikt ligt ze ingeklapt achter de baan op een frame. Salon-Bas heeft een breedte die varieert tussen de 55cm. (links) en 35cm. (rechts). Het omloopspoor is lang genoeg voor maximaal 3 2-assers van ongeveer 10-12cm.

In Violoncour is nog weinig te beleven, dit stelt niet meer voor dan de link naar de buitenwereld. Salon-Bas heeft nog wat nijverheid. Links is de aansluiting met de firma Artois, een transport- en opslagbedrijf. Het heeft een verhoogde zijlading met loods voor voornamelijk het spoorvervoer. Het spoor is bestraat, er is dus ook de mogelijkheid om de wagons per heftruck te beladen. De lengte van het spoor is goed voor 1 grote of 2 kleine goederenwagons.
Het onderste spoor is een afgesloten spoor naar een onbepaalde industrie. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat er gemaakt wordt. Maar dat maakt ook weinig uit, er is toch geen spooraansluiting. Naast deze industrie zit een Peugeotgarage, waarvan alleen de achterzijde zichtbaar is. In de driehoek tussen de sporen is een losweg aangelegd. Zo kan Artois (of een andere firma) een wagon laden. Meestal wordt dit spoor gebruikt als opstelspoor. Op dit spoor kan maximaal 1 wagon staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8366.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8366.jpg)
Links de Peugeotgarage, centraal de industrie, rechts Artois

Het station Salon-Bas zelf heeft natuurlijk een loods, een losweg en een verhoogde zijlading. Lengte is goed voor maximaal 3 wagons.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8368_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8368_1.jpg)

Direct bij het station is de kolen- en oliehandel 'Les 5 Sages', van de heer D. Alambic:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8367_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8367_1.jpg)
Het oogt nog wat leeg, maar dat is ook omdat ik nog aan het prutsen ben met het dak van de kolenopslag. De bedoeling was om er een asbestengolfplatendak te maken, maar het aluminium (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57827.msg3221448229.html#msg3221448229) is te weerbarstig voor dit fragiele frame. Tot die tijd moet het maar even zo. Achter de kolenwagen (DSB, ik heb geen Franse ::)) staan twee tanks voor de olie. Er kunnen met gemak twee 2-assige kolenwagens staan.

Spoor 1 van het station is het perronspoor, waarbij het eerste deel lang genoeg is voor de dagelijkse Picasso (zie de dienstregeling hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64276.msg3221667999.html#msg3221667999) :)). Het tweede deel wordt gebruikt om tijdelijk materieel te plaatsen. Dat kan de Picasso zijn, maar ook goederenwagons of een koersrijtuig (al komt dat laatste nauwelijks voor, want wat is er nou te beleven in Salon-Bas?).

Genoeg om een leuk rangeerspelletje op te zetten. We zullen eens zien.

Groet,
michel

Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: g-j op 07 februari 2017, 11:55:44
"We zullen eens zien" en dan kijk ik erg graag met je mee! De sfeer is buitengewoon met bijzondere details, dat weggetje in de bocht, half in het talud met het muurtje, jaloers makend mooi.

Voor golfplaat op een fragiel frame, levensmiddelenverpakkingen hebben soms ook een alu achtige binnenkant, deze kun je ook ribbelen en is flexibeler te verwerken.

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 07 februari 2017, 16:32:25
Bedoel je dat aluminium waarmee quarq- en yoghurtbakjes mee afgesloten worden? Hoewel bedrukt, moet het wel mogelijk zijn. Het weggetje is mijn eerste poging met scenerybouw op deze baan. Ik heb ooit een blok zelfdrogende klei bij de Action gehaald, maar deze werd niet hard, eerder een soort rubberachtig. Daardoor kon ik van een gedroogde uitgerolde plak steentjes snijden. Het resultaat is dat muurtje. Het gras wordt nog eens vervangen voor wat meer uitgedroogd gras. Dit is te zomers, maar dat is ook meer voor een ander draadje ;)
Merci de vos compliments.

Groet,
michel
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 14 maart 2017, 09:57:29
Onlangs twee stuks leesvoer gekocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8535.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8535.jpg)
De Loco-revue geeft een aantal  leuke ideeën voor verschillende soorten industrieën aan. Niet volledig uitgewerkt, maar wel voldoende om net iets reëler te bouwen. Lance Mindheim is het basisboek voor rangeerders. Weliswaar op Amerikaanse leest geschoeid, toch ook interessant voor de Europese rijder. Er zitten een aantal goede tips in.

Eenmaal gelezen wordt deze film ook leuker (en herkenbaar :)):
https://www.youtube.com/v/70bFp-5gg-4?t=2m32s
(vanaf 2:32)

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: sdz1976 op 14 maart 2017, 11:51:37
Ben gek op rangeerbaantje, dus je hebt er een fan bij :)

Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: Henk Hooijmans op 18 maart 2017, 12:10:05
Ook ik wil wel rangeren en heb daartoe uit het Frans bietenbaantje een plannetje gekaapt. Uitgelegd met rails op een isolatieplaat van 120x60 cm ziet dat er zo uit. Heb al wat kwartiertjes zitten spelen, leuk. Wellicht een idee voor een nieuw draadje van mij. Moet wel goed nadenken over wat voor industrie/goederen het gaat en waar/welke locatie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-03-18_12.00.02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-03-18_12.00.02.jpg)
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 18 maart 2017, 20:40:52
Hoi Henk,

Dat is inderdaad een leuk plan. Met maximaal twee industrieën en eventueel een losweg kan je heel leuk en lang bezig zijn. Sowieso zou ik een industrie plaatsen waar de sik staat. Geen stootblok aan het eind, maar twee bielzen als afsluiting, dat het spoor vroeger gewoon doorging, maar nu is afgesloten. Er hoeft maar 1 wagon te staan, maar het kan juist net een obstakel zijn om de andere industrie te voorzien van wagons.

Wat belangrijk is, zeker voor rangeerbanen, is dat de loks en wagons die je gebruikt goed rijden en goed kunnen koppelen. Het soort koppeling maakt niet uit, dat is persoonlijk. Maar zodra één van deze twee (of beiden) begint te haperen, houdt de lol ook snel op.

Succes met de bouw, maar dat is aan jou wel besteed :).

Groet,
Michel
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 14 maart 2021, 14:00:28
In navolging van Henk ben ik ook maar eens aan het spelen gegaan. Gewoon een tijdbespaarder, of te wel een gagne-temps, het is een frans draadje ten slotte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0793_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0793_9.jpg)

Groet,
michel
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 15 maart 2021, 08:46:37
Of met een andere layout :)
voor de sessie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0794_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0794_6.jpg)

na de sessie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0795_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0795_9.jpg)

Gewoon even lekker gespeeld.

Groet,
michel
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: nkob op 15 maart 2021, 12:55:28
Appelcider fabriekje
familie bedrijfje
vaten/ flessen  en kratten met appels
groet kees
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 15 maart 2021, 17:25:21
Oh,Het kan van alles zijn. Ik zat nu met wat post-its de lokaties aan te duiden.

Maar gisteren ging het mij alleen even om het spelen, ik heb het zeker al bijna 2 jaar niet meer gedaan. :)
Ik moet maar weer eens een baantje bouwen ofzo...

Groet,
michel
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: NS264 op 17 maart 2021, 21:43:24
Nou,

Ik ga wel met Kees mee ;D

Je weet er vast iets van te maken.

Gr Koen.
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 18 maart 2021, 08:36:06
Ongetwijfeld.
Maar ondertussen speel ik nog even rustig verder :D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0796_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0796_8.jpg)
Brew Street
 van Chris Nevard (https://www.flickr.com/photos/nevardmedia/albums/72157675485996726/page2)

Groet,
michel
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: Noordernet op 18 maart 2021, 11:32:19
Je bent weer lekker bezig. Ik zie dat graag.

Wolter
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: g-j op 18 maart 2021, 13:12:40
Ik ook!! Krijg meteen een idee voor mijn nieuwste uitbreiding, iets met bier ;D

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: tothebeach op 18 maart 2021, 13:56:22
blij dat ik kan inspireren :)

Deze was afgelopen zondag ook nog van de partij, een soort 'Forest of dean'./ 'Fountain Collierry' (https://www.flickr.com/photos/nevardmedia/albums/72157660416839998/page1)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0791_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0791_7.jpg)
In dit geval eerder de kokosmacronenfabriek ;)

Groet,
michel
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: NS264 op 18 maart 2021, 22:40:48
Oooo, mannen(ik weet dat jullie niet op Fb zitten Bas en GJ)

Ik zag toch iets op Facebook..
Kijken of ik dat kan linken.

Gr, Koen.
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: NS264 op 18 maart 2021, 22:45:30
Deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FB_IMG_1616103785774.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FB_IMG_1616103785774.jpg)

Plaatje van Facebookpagina:  Budget Modelrailroading Group. (https://www.facebook.com/groups/LegacyBMR/permalink/3541735095935893/).
Naam auteur: Karl Heinz Alfred.

Gewoon je favo biermerk gebruiken ;D



Gr Koen.
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: Lazer1 op 19 maart 2021, 08:21:57
dat vind ik inderdaad leuk gevonden.
Zou je die blikjes wat minder blinkend kunnen krijgen denk je ?

Rudy
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: Jeronimos op 19 maart 2021, 08:41:19
Bovenleiding in Amerika ???  Niet ikke begrijp.  :D
Titel: Re: Rangeren in Salon-Bas
Bericht door: locofiel op 19 maart 2021, 10:56:30
Waslijnrijders bestaan ook in de USA (y)


Gr,

Dirk